Ενδιαφέρον για την επέκτασή τους στη Βουλγαρία έχουν εκδηλώσει και ελληνικές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, αλλά μέχρι στιγμής μόνο η Carrefour Bulgaria, θυγατρική της Καρφούρ-Μαρινόπουλος, προωθεί ανάλογο σχέδιο. Μάλιστα πρόσφατα η Carrefour Bulgaria φέρεται να ενδιαφέρθηκε για την κατασκευή εμπορικού κέντρου στην πόλη Rousse.

Ειδικότερα η δημοτική αρχή της πόλης προχώρησε σε διαγωνισμό για τη δημιουργία κέντρου τύπου Mall και αθλητικού κέντρου, σε έκταση που θα παραχωρήσει η ίδια. Το έργο, το οποίο θα είναι καρπός της συνεργασίας της τοπικής αρχής και του ιδιώτη επενδυτή που θα προκριθεί, αφορά συνολικά 40.000 τμ εμπορικών χώρων. Εκτός της Carrefour Bulgaria προσφορά έχουν καταθέσει και άλλες πέντε επιχειρήσεις ή εμπορικές συμμαχίες. Στη Βουλγαρία πάντως η Carrefour θα κάνει αισθητή την εμφάνιση της από το 2008, όπως έχει ήδη ανακοινώσει η εταιρεία, και βέβαια στο στόχαστρο της έχει βάλει και άλλες βαλκανικές αγορές, όπως της Αλβανίας και της ΠΓΔΜ.

Την ίδια στιγμή και ελληνικές επιχειρήσεις διανομών αρχίζουν να αναπτύσσονται στη γειτονική χώρα, τα σύνορά μας με την οποία είναι τα πρώτα πλέον χερσαία σύνορά μας με την ΕΕ. Μία ανάλογη πρωτοβουλία δρομολόγησε πρόσφατα η ΕΛΓΕΚΑ, η οποία δημιούργησε αυτόνομο δίκτυο στη Βουλγαρία, αξιοποιώντας ως όχημα διείσδυσής της τη θυγατρική της Elgeka-Ferfelis Romania SRL. Η τελευταία απέκτησε εδώ και λίγους μήνες ποσοστό της τάξης του 75% σε βουλγαρική εταιρεία διανομών, η οποία απασχολεί περίπου 100 εργαζόμενους, διαθέτει δίκτυο 49 φορτηγών και διατηρεί αποθήκες σε 7 σημεία.

Όμως η “εκρηκτική” φάση της ανάπτυξης στην οποία έχει μπει το βουλγαρικό λιανεμπόριο μόνο με παραδείγματα μπορεί να γίνει αντιληπτή. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Pleven, πόλης στη βόρεια Βουλγαρία, η οποία “βομβαρδίζεται” από τις επενδυτικές προτάσεις ξένων αλυσίδων. Συγκεκριμένα, στην πόλη έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή ενός νέου υπερμάρκετ από τη γερμανική εκπτωτική λιανεμπορική εταιρεία Kaufland -η Kaufland άνοιξε το πρώτο κατάστημά της στη Βουλγαρία πέρυσι τον Μάρτιο. Παράλληλα, τουλάχιστον ακόμα δύο υπερμάρκετ άλλων διεθνών επιχειρήσεων πρόκειται να δημιουργηθούν στην πόλη, ενώ πρόσφατα εγκαινιάστηκε σε αυτήν ένα εμπορικό κέντρο, στο οποίο φιλοξενούνται καταστήματα της αυστριακής Billa και της γερμανικής Praktiker.

“Πατείς με πατώ σε”…

Πώς διαμορφώνεται, όμως, ο “χάρτης” του βουλγαρικού λιανεμπορίου με όλες αυτές τις επικείμενες ή τις εν εξελίξει αφίξεις των ξένων λιανεμπορικών αλυσίδων;

Ανακατατάξεις γενικότερα στην αγορά του λιανεμπορίου των Βαλκανίων αναμένεται να φέρει η συγχώνευση που επιχειρούν η σέρβικη Delta Holding και η κροατική Agrokor. Οι δύο εταιρείες, έχοντας υπό τον έλεγχό τους τρεις αλυσίδες (Konzum, Delta M και Pekabeta), στοχεύουν στην ανάπτυξη τους σε όλη την πρώην ενωμένη Γιουγκοσλαβία, αλλά και σε γειτονικές χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ουκρανία, η Ρουμανία και η Αλβανία.

Επίσης, στη Βουλγαρία πρόκειται να επεκταθεί και ο όμιλος Tengelmann, με πιθανότερη εκδοχή την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων Plus, ενώ σχέδια για τη γειτονική χώρα έχει και η σλοβενική αλυσίδα Mercator, η οποία πρόσφατα εξαγόρασε μία σερβική λιανεμπορική επιχείρηση. Παρουσία στη Βουλγαρία έχει και ο γερμανικός όμιλος Dohle, ο οποίος ήδη λειτουργεί δύο υπερμάρκετ Hit στη Σόφια.

Η πιο πρόσφατη εκδήλωση προθέσεων για επέκταση στη γείτονα έγινε από πλευράς της Lidl, η οποία διερευνά την αγορά και, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αρχίσει να στελεχώνει διοικητικό μηχανισμό, ενώ αναζητά και κατάλληλα ακίνητα. Η Lidl φέρεται στα μέσα του 2006 να έχει “παγώσει” την πρόθεση της για διείσδυση στη Βουλγαρία αλλά, όπως φαίνεται, αναθερμάνθηκε πρόσφατα το ενδιαφέρον της.