Σχέδια επέκτασής της στην αγορά της Κύπρου επεξεργάζεται η Metro. Κρίνοντας από τις επιδόσεις του πρώτου καταστήματός της χονδρικής, η διοίκησή της είναι πλέον πεισμένη ότι αξίζει η εταιρεία να κινηθεί επενδυτικά στο νησί. Ήδη χαρτογραφεί την τοπική αγορά, προκειμένου να σχεδιάσει την επέκτασή της σε αυτήν.

Βέβαια, οι επιπτώσεις της ρωσο-ουκρανικής κρίσης στην οικονομία της Κύπρου είναι σοβαρές. Η βασικότερη, που αφορά την εμπορική ζωή, είναι το πλήγμα στην τουριστική της αγορά, δεδομένου ότι ο ένας στους πέντε τουρίστες στη χώρα είναι Ρώσος. Παράλληλα, η ενεργειακή ακρίβεια επιβαρύνει αισθητά τα λειτουργικά κόστη των τοπικών καταστημάτων, όπως εξάλλου και τα κόστη τροφοδοσίας και διανομής.

Ωστόσο, βάσει των έως τώρα στοιχείων, η εξέλιξη του τζίρου του πρώτου καταστήματος της αλυσίδας στην Κύπρο, που δραστηριοποιείται υπό το εμπορικό σήμα Best Value, είναι θετική. Οι πωλήσεις του μήνα με τον μήνα βελτιώνονται κι όπως φαίνεται το cash & carry έχει πάρει πλέον τον δρόμο του. Η Metro βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση ενός δεύτερου ακινήτου για τη στέγαση του επόμενου Best Value, αυτή τη φορά στη Λευκωσία. Όμως, όπως μαθαίνουμε, τα ακίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας καταστημάτων cash & carry είναι κυριολεκτικά δυσεύρετα. Το πρώτο Best Value της Metro εδρεύει στη Λεμεσό. Όπως εκτιμάται, η κυπριακή αγορά μπορεί να «σηκώσει» το πολύ μέχρι τέσσερα καταστήματα χονδρικής πώλησης προς επαγγελματίες.

Σε ό,τι αφορά την αγορά της οργανωμένης λιανικής, η υπόθεση μιας τυχόν επέκτασης στην Κύπρο φαίνεται δύσκολη, καθώς ο τοπικός ανταγωνισμός είναι κάτι περισσότερο από σκληρός, ενώ οι πιο εμπορικές θέσεις του κλάδου είναι ήδη κατειλημμένες. Κατά συνέπεια, η Metro θα μπορούσε να λάβει θέση στην κυπριακή λιανική μόνο κατόπιν εξαγοράς κάποιου εκ των τοπικών «παικτών» του κλάδου. Πρόκειται για ένα σενάριο το οποίο δεν αποκλείει η διοίκηση της αλυσίδας. Ωστόσο τα στελέχη της θεωρούν ότι προηγείται η ολοκλήρωση του κύκλου ανάπτυξης των χονδρεμπορικών δραστηριοτήτων της εταιρείας στο νησί πριν την απόφαση για την είσοδό της και στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Βέβαια, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει μια ενδεχόμενη έκπληξη, ιδίως εφόσον η Metro γίνει αποδέκτης ενδιαφέρουσας πρότασης εξαγοράς τοπικής επιχείρησης σούπερ μάρκετ. Σε τέτοιες περιστάσεις, όπως είναι φυσικό, οι προτεραιότητες επαναπροσδιορίζονται…

Τα σχέδια για την Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά και το ενδεχόμενο η Metro να κινηθεί επιθετικά, η διοίκησή της δεν αποκλείει τίποτα. Ωστόσο, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, προς το παρόν όσοι δηλώνουν προθέσεις πώλησης των επιχειρήσεών τους και εξόδου από τον κλάδο, προβάλλουν απαιτήσεις εκτός λογικής, έτσι ώστε οι διαπραγματεύσεις ναυαγούν πριν καν ξεκινήσουν. Πάντως, κατά τα στελέχη της εταιρείας, το βαρύ κλίμα που ήδη πλανάται στην αγορά μετά το ξέσπασμα του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, ενδεχομένως θα προσγειώσει στην πραγματικότητα όσους σκέφτονται την πώληση των εταιρειών τους…

Στο μεταξύ, η Metro συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο προς δύο κατευθύνσεις: Ήδη έχει δρομολογήσει την ίδρυση φέτος 4-6 νέων σούπερ μάρκετ My Market και την επέκταση των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, συνεχίζει να αναπτύσσει τη δραστηριότητά της στον τομέα των ηλεκτρονικών πωλήσεων, μέσω των δύο e-shop που διαθέτει, για τη λιανική και τη χονδρική.