Άρης Βασιλικός, επιθεωρητής πωλήσεων, Γιώργος Φτενογιάννης, Exports Manager, ΕΟΣ Σάμου
Την επιστροφή του λευκού οίνου στις καταναλωτικές προτιμήσεις και τη σχετική αποδυνάμωση της τάσης για ροζέ κρασί διαβλέπει ο επιθεωρητής πωλήσεων του Ενιαίου Οινοποιητικού Αγροτικού Συνεταιρισμού (ΕΟΣ) Σάμου, Άρης Βασιλικός, μιλώντας στο FOODReporter. «Παρατηρούμε σταθερή προτίμηση στα γλυκά κρασιά. Η νέα μόδα, ωστόσο, είναι οι φυσικοί οίνοι, ήπιας οινολογικής παρέμβασης. Πρόκειται για οίνους που εμφιαλώνονται ακολλάριστοι, αφιλτράριστοι. Η δική μας σειρά έχει φανατικό κοινό, που έρχεται στοχευμένα μόνο γι’ αυτούς. Σε επίπεδο B2B, κάβες πωλούν αποκλειστικά φυσικά κρασιά, ειδικά στην Αθήνα», επεσήμανε ο κ. Βασιλικός. Το 2023, ο ΕΟΣ Σάμου συμπλήρωσε κύκλο εργασιών 11 εκατ. ευρώ, με σταθερή ανάπτυξη ανά έτος. Ο πλέον δημοφιλής κωδικός του είναι ο γλυκύς οίνος Samos Vin Doux. Στα ξηρά κρασιά, τη «μερίδα του λέοντος» στις πωλήσεις κερδίζει η ετικέτα Ψηλές Κορφές.
Η μείωση παραγωγής και η άνοδος κόστους παραγωγής και τελικής τιμής
«Φέτος υπήρξε μείωση παραγωγής της τάξης του 30%, αλλά ο ΕΟΣ Σάμου προσπάθησε να απορροφήσει το σύνολο της αύξησης κόστους και δεν προχώρησε σε ανατιμήσεις, κάτι που έκαναν ανταγωνιστές όπου, εξαιτίας της έλλειψης πρώτης ύλης, οι κωδικοί τους έγιναν δυσεύρετοι στο σύνολο της αγοράς. Θέλουμε να διατηρήσουμε τις τιμές όσο πιο χαμηλά γίνεται, επειδή γνωρίζουμε ότι ο βασικός μας καταναλωτής έχει χάσει σημαντικό μέρος της αγοραστικής του δύναμης, λόγω του πληθωρισμού.
Εξαιτίας της αύξησης του ενεργειακού κόστους μέσα στα δύο προηγούμενα χρόνια, είχαμε προχωρήσει σε μία ανατίμηση εντός 2023», είπε στο FOODReporter ο Exports Manager του ΕΟΣ Σάμου, Γιώργος Φτενογιάννης. Η μεγάλη αύξηση του κόστους τυποποιημένης οινικής παραγωγής αφορούσε, το δωδεκάμηνο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, το διπλασιασμό του κόστους των γυάλινων φιαλών, που εισάγονταν κατά κύριο λόγο από Ουκρανία, Μολδαβία. Η εξισορρόπηση φαίνεται ότι επήλθε μετά το περσινό καλοκαίρι.
Μερίδια εξαγωγών
Οι εξαγωγές αφορούν το 50% του συνολικού ετήσιου τζίρου, με κορυφαία χώρα εξαγωγών τη Γαλλία, σε γλυκύ οίνο. Το μεγάλο πλεονέκτημα του ΕΟΣ Σάμου στη Γαλλία είναι ότι έχει καταφέρει να πλασάρει την κατανάλωση των κωδικών γλυκών οίνων ως απεριτίφ και όχι ως επιδόρπιους οίνους, όπως συμβαίνει στην Ελλάδα. Αυτό εξασφαλίζει μεγαλύτερες ευκαιρίες κατανάλωσης σε όγκο, διατηρώντας εντυπωσιακό μερίδιο 20% στη συνολική κατανάλωση γλυκών κρασιών στη χώρα. Άλλες μεγάλες αγορές εξωτερικού για το συνεταιρισμό είναι ο Καναδάς, η Νότια Κορέα και η Γερμανία. Ο ΕΟΣ Σάμου παρουσίασε δύο νέους κωδικούς στην έκθεση Food Expo 2024, το Μοσχάτο Άσπρο, που είναι λευκό, εντελώς ξηρό κρασί και το VDN, το οποίο είναι γλυκύς οίνος. Πρόκειται για το λιγότερο γλυκό κρασί που διαθέτει στη γκάμα του ο συνεταιρισμός, μεταξύ 17 κωδικών συνολικά. Πρόκειται για φρέσκο κρασί, που μπορεί να συνδυαστεί με φαγητό.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter