Ο κλαδικός τζίρος στο επτάμηνο του 2016 κινήθηκε πτωτικά κατά 8%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI. Το κλείσιμο του έτους θεωρείται βέβαιο ότι θα έχει αρνητικό πρόσημο, αν και όχι υψηλότερα από το ήμισυ του προαναφερόμενου ποσοστού. Στο μεταξύ, οι ψυχολογικές διαθέσεις στην αγορά έχουν «πιάσει» κόκκινο για έναν περισσότερο λόγο: το 2017 αναμένεται δυσκολότερο…

Τα στοιχεία της IRI σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων στην οργανωμένη λιανική φέτος δείχνουν ασφαλώς την ένταση του προβλήματος, η οποία, πάντως, σε μεγάλο βαθμό συναρτάται με την καθίζηση των πωλήσεων στο δίκτυο της Μαρινόπουλος, όπως επίσης με το γεγονός ότι πέρυσι το καλοκαίρι οι πωλήσεις στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ εκτοξεύθηκαν στα ύψη λόγω capital controls, άρα η σύγκριση με το επίπεδό τους το 2015 δεν ανακλά την πραγματική κατάσταση της αγοράς. Γι’ αυτό οι προβλέψεις έμπειρων στελεχών της αγοράς σε επίπεδο 12μήνου είναι μεν αρνητικές, όμως, αναφέρονται σ’ ένα ποσοστό της τάξης του 4%.

Ένα από τα βασικότερα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα στοιχεία της IRI για το επτάμηνο Ιανουάριος-Ιούλιος του 2016, είναι ότι μεγάλοι χαμένοι της αγοράς εξακολουθούν να είναι τα μικρά σημεία πώλησης. Οι μετρήσεις προσδιορίζουν τις απώλειές τους συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά στο 20,6% των πωλήσεών τους. Το υψηλότερο ποσοστό απωλειών, της τάξης του 27,1%, καταγράφεται, πάντως, στην περίπτωση των υπέρ μάρκετ. Ωστόσο, η ένδειξη θεωρείται μάλλον πλασματική των τάσεων που επικρατούν στην αγορά γενικότερα, καθώς αποτυπώνει κυρίως την αρνητική πορεία της Μαρινόπουλος, στην κατοχή της οποίας βρίσκεται το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων αυτής της κατηγορίας.

Οι απώλειες των κλασικού τύπου σούπερ μάρκετ, έκτασης 1.000τμ- 2.500τμ, προσδιορίζονται στο 3,5%, ποσοστό στο οποίο εκτιμάται ότι θα κλείσει συνολικά φέτος η αγορά. Οι καλύτερες επιδόσεις καταγράφηκαν στα καταστήματα έκτασης 400τμ-1.000τμ, καθότι οι απώλειές τους περιορίστηκαν στο 1%.

Σημειώνεται ότι οι μετρήσεις της IRI για τη Lidl εμφανίζουν την εταιρεία να κινείται ανοδικά κατά 11% στο επτάμηνο, έχοντας στο μεταξύ κλείσει το αντίστοιχο διάστημα του 2015 με αύξηση τζίρου 1,7%.

Οι απώλειες ανά κατηγορία
Κατά την IRI οι κωδικοί με τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου είναι τα έτοιμα για κατανάλωση ποτά (Ready to Drink Cocktails), τα εντομοκτόνα, τα αντηλιακά, τα αποτριχωτικά και τα παγωτά. Οι καλύτερες επιδόσεις καταγράφηκαν στα γυναικεία ξυραφάκια και τις λεπίδες, στα προϊόντα περιποίησης σώματος, στα προϊόντα κατά του σκόρου, στο παγωμένο τσάι και στο ρούμι.

Περιγράφοντας το τι συμβαίνει στις βασικότερες κατηγορίες προϊόντων, η IRI διαπιστώνει ότι στο σύνολό τους κινήθηκαν αρνητικά το πρώτο εξάμηνο του 2016. Πέρυσι οι πιέσεις ήταν σαφώς πιο περιορισμένες, οπότε το τυποποιημένο και το κατεψυγμένο φαγητό είχαν ανοδική τάση πωλήσεων.

Φέτος τα έσοδα από τις πωλήσεις ήταν μειωμένα κατά 12% στα γαλακτοκομικά, που κατέγραψαν τις μεγαλύτερες απώλειες. Ακολουθούν τα τυποποιημένα τρόφιμα με -9,4% (πιθανώς λόγω της εκτίναξης των πωλήσεών τους πέρυσι το καλοκαίρι), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής με -8,4%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με -8,3%, τα αλκοολούχα ποτά και τα προϊόντα σπιτιού με -7,5%, ενώ τα καθαριστικά σπιτιού έχασαν το 6,4% των εσόδων τους και τα μη αλκοολούχα ποτά το 6,3% του περυσινού τζίρου. Η κατηγορία με τις λιγότερες απώλειες, της τάξης του 4%, ήταν αυτή των προϊόντων περιποίησης σώματος.