Το 2002 η συνολική αγορά των εντομοκτόνων παρουσίασε μείωση της τάξης του 3% σε αξία και 10,5% σε όγκο. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι μεταξύ των διαφόρων υποκατηγοριών, η αγορά των σκοροκτόνων κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο σε όγκο και σε αξία. Επίσης, η προτίμηση των καταναλωτών σε προϊόντα νέας τεχνολογίας, που είναι και πιο φιλικά προς ο περιβάλλον, επηρεάζει αρνητικά την αγορά των σπρέι, η οποία αργά αλλά σταθερά φαίνεται ότι χάνει έδαφος.
Το 2002 η συνολική αγορά των εντομοκτόνων παρουσίασε μείωση της τάξης του 3% σε αξία και 10,5% σε όγκο. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι μεταξύ των διαφόρων υποκατηγοριών, η αγορά των σκοροκτόνων κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο σε όγκο και σε αξία. Επίσης, η προτίμηση των καταναλωτών σε προϊόντα νέας τεχνολογίας, που είναι και πιο φιλικά προς ο περιβάλλον, επηρεάζει αρνητικά την αγορά των σπρέι, η οποία αργά αλλά σταθερά φαίνεται ότι χάνει έδαφος.
Μερίδια αγοράς
Η συνολική αγορά των εντομοκτόνων το 2002 ήταν σε αξία 36.998,083 εκατ. ευρώ και σε όγκο 12.617.000 τεμάχια. Το μερίδιο αγοράς που κατείχε πέρυσι η κάθε κατηγορία εντομοαπωθητικών προϊόντων ήταν η ακόλουθη:
Κατηγορίες Όγκος Αξία
Σκοροκτόνα 52% 26%
Ταμπλέτες εντομοαπωθητικές 11% 16%
Υγρά εντομοκτόνα 9% 17%
Αεροζόλ για ιπτάμενα 8% 10%
Αεροζόλ για έρποντα 13% 22%
Παγίδες 2% 3%
Φιδάκια 5% 6%
Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS
Σχετικά με τις αιτίες που οδήγησαν σε κάμψη την αγορά των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες και προσεγγίσεις από τους εκπροσώπους των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο.
Για τη συνολική εικόνα της αγοράς η κ. Μαρία Σφυρή, Category Manager της S.C. JOHNSON & SON HELLAS ΕΠΕ, εκτιμά ότι «η πτώση προέρχεται από όλες τις υποκατηγορίες των προϊόντων».
Όμως, σύμφωνα με την άποψη της κ. Χριστίνας Κοράλη, Category Manager της SARA LEE BODY CARE HELLAS AE, η κάμψη της αγοράς δεν προέρχεται από όλες τις επί μέρους κατηγορίες των προϊόντων, αφού, όπως η ίδια εκτιμά, «η αγορά των σκοροκτόνων εμφανίζει σταθερότητα σε όγκο τα 3 τελευταία χρόνια και θα συνεχίσει την ίδια πορεία και τα επόμενα έτη. Αντίθετα, η αγορά των υπόλοιπων εντομοαπωθητικών είναι πτωτική, με ποσοστό περίπου 10%, και εκτιμάται ότι θα συνεχίσει την ίδια πτωτική πορεία, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς (περίπου 6%-7%). Σε αξία, η αγορά των σκοροκτόνων ανεβαίνει με ρυθμό περίπου 7%, ενώ τα υπόλοιπα εντομοαπωθητικά έχουν πτώση της τάξης του 5%. Η μάρκα Vapona, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, για την περίοδο Ιανουάριος-Οκτώβριος 2002, έχει την πρώτη θέση σε μερίδιο όγκου (35,8%) και την δεύτερη σε μερίδιο αξίας (25,7%) στο σύνολο της αγοράς των εντομοαπωθητικών».
Διαφορετική είναι η προσέγγιση της κ. Ιωάννας Βουδαλίκα Brand Manager της ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΑΒΕΕ, η οποία μας ανέφερε: «Η ομάδα των προϊόντων που οδήγησε την κατηγορία σε ανάπτυξη είναι τα εντομοαπωθητικά συσκευών υγρού περιεχομένου και οι ταμπλέτες, ενώ τα σπιράλ παρέμειναν σταθερά. Αντίθετα τα σπρέι της κατηγορίας παρουσιάζουν μικρή πτώση, ενώ σταθερό παρέμεινε το μερίδιο που αφορά τις παγίδες εντόμων. Για τα επόμενα χρόνια αναμένεται να υπάρξει ζήτηση σε προϊόντα ευρωπαϊκών brands, τόσο λόγω της αύξησης του τουρισμού όσο και λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων που θα γίνουν το 2004».
Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι τα προϊόντα αυτών των κατηγοριών χαρακτηρίζονται από έντονη εποχικότητα και τόσο η ζήτηση όσο και η προσφορά τους εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις κλιματολογικές «ιδιοτροπίες», που είναι ιδιαίτερα συχνές τα τελευταία χρόνια ακόμη και την περίοδο του καλοκαιριού.
Σε προϊόντα νέας τεχνολογίας στρέφονται οι καταναλωτές
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι το καταναλωτικό κοινό στρέφεται σε προϊόντα πιο φιλικά προς το περιβάλλον και σε προϊόντα που δρουν αποτελεσματικά, όπως είναι οι παγίδες, επειδή επιβαρύνουν λιγότερο τον χώρο μέσα στον οποίο χρησιμοποιούνται. Αυτή η διαπίστωση επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με την κ. Ιωάννα Βουδαλίκα, «και από την πτώση των μεριδίων των σπρέι στο σύνολο της αγοράς». Τα τελευταία χρόνια η προτίμηση των καταναλωτών στρέφεται όλο και περισσότερο σε προϊόντα τεχνολογικά εξελιγμένα, με δραστικά νέας γενιάς, μεγαλύτερο εντοπισμό και διάρκεια. Έτσι οι κατηγορίες που παρουσιάζουν τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης είναι εκείνες στις οποίες η τεχνολογία έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, όπως τα εντομοαπωθητικά πλακίδια και τα υγρά εντομοαπωθητικά»
Για το θέμα της πολιτικής τιμών η κ. Κοράλη Χριστίνα εκτιμά ότι «αυτές ακολουθούν κατά κανόνα τις πληθωριστικές τάσεις. Επιμέρους εξαιρέσεις μπορεί να υπάρχουν σε κάποια είδη, εάν αυτό επιβάλλεται από τις συνθήκες (ανταγωνιστικό προϊόν, αύξηση κόστους σε εισαγόμενα προϊόντα κλπ)».
Κανάλια διανομής
Το 65% των πωλήσεων των εντομοκτόνων-ενομοαπωθητικών γίνεται από τις μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, ενώ το υπόλοιπο 35% πραγματοποιείται από τα μικρότερα σημεία πώλησης, όπως είναι τα τουριστικά καταστήματα και τα καταστήματα ψιλικών. Ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων γίνεται από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο, ενώ κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους η κίνηση των προϊόντων αυτών είναι αισθητά μειωμένη.
Η στρατηγική προώθησης των εντομοαπωθητικών συμφωνείται κατά κανόνα αρκετά νωρίς, μεταξύ των εταιρειών παραγωγής και των μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου, ώστε να υλοποιηθούν όλα τα προγράμματα με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο στη σύντομη περίοδο πώλησης αυτών των προϊόντων. Η κ. Κοράλη (SARA LEE) επεσήμανε ότι στον τομέα του μερτσαντάϊζινγκ «οι ενέργειες που γίνονται προς τον καταναλωτή περιλαμβάνουν εκπτώσεις στην τιμή του προϊόντος, προσφορά δώρων (ένα προϊόν) με την αγορά κάποιου εντομοαπωθητικού ή κάποιο δώρο σχετικό με την κατηγορία προϊόντων που αγοράζει ο καταναλωτής. Σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των πωλήσεων έχει και το πρόγραμμα προώθησης προϊόντων μέσα στο κατάστημα από εξειδικευμένες εταιρείες, δίνοντας κάποιο κίνητρο αγοράς στον πελάτη».
Για το ίδιο θέμα η κ. Ιωάννα Βουδαλίκα (ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ) ανέφερε: «Η συνεργασία της εταιρείας μας με το εμπόριο είναι στενή και καλά οργανωμένη. Τόσο το Pyrox όσο και το Τeza υποστηρίχθηκαν δυναμικά το 2002 στα σημεία πώλησης, με έντονη παρουσία που περιλάμβανε: διανομή εκπτωτικών κουπονιών και δώρων από ειδικευμένο προσωπικό προώθησης προϊόντων και διαφημιστικό υλικό στα ράφια των σούπερ μάρκετ για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών».
Τα προϊόντα Raid, μάς είπε η κ. Σφυρή (S.C. JONSON & SON HELLAS) «ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες ενώ η διαφημιστική καμπάνια της εταιρείας μας έχει και στοιχεία εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Σε όλες τις διαφημίσεις μας χρησιμοποιούμε τα Raid Bugs, που είναι έντομα καρτούν. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουμε να διασκεδάσουμε τους καταναλωτές, ενώ ταυτόχρονα τους ενημερώνουμε για τις λύσεις που τους προσφέρουμε και τους εκπαιδεύουμε στη χρήση των προϊόντων Raid. Eπίσης ανάλογα με την εποχικότητα της κάθε υποκατηγορίας γίνονται ενέργειες προβολής των προϊόντων μέσα στα καταστήματα, οι οποίες περιλαμβάνουν δώρα καταναλωτή και υποστηρίζονται από διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων».
Νέα προϊόντα
SARA LEE BODY CARE HELLAS AE
Η SARA LEE παρουσίασε το 2002 το νέο Vapona Spiral Automatic, το οποίο αποτελεί τη νέα γενιά προϊόντων στην κατηγορία «φιδάκια» για προστασία από κουνούπια σε εξωτερικούς χώρους. Η συσκευή διαθέτει ενσωματωμένο αναπτήρα για αυτόματη ανάφλεξη, μοντέρνο σχεδιασμό με προστατευτική σχάρα και μεταλλική θήκη ώστε να συλλέγονται οι στάχτες και να μένει ο χώρος καθαρός. Οι ανταλλακτικές σπείρες είναι από χαρτί με το δραστικό εντομοαπωθητικό τυπωμένο σε αυτό, ώστε να μην καταστρέφονται κατά τη χρήση. Για το 2003 υπάρχουν πλάνα για νέα προϊόντα τεχνολογικά προηγμένα που προσφέρουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στην καταπολέμηση των εντόμων.
ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΑΒΕΕ
Η ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ λάνσαρε μέσα στο 2002 το νέο προϊόν Τeza Mec, που περιέχει στη σύνθεσή του micro emulsion και χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση των κατσαρίδων. Είναι απολύτως άοσμο και ομογενοποιημένο, οπότε δεν χρειάζεται ανακίνηση πριν από την χρήση. Είναι ένα προϊόν φιλικό και ασφαλές για το περιβάλλον και διατίθεται σε μοντέρνα και εύχρηστη μορφή.
S.C. JOHNSON & SON HELLAS ΕΠΕ
Η S.C. JOHNSON & SON HELLAS προβάλλει μία ολόκληρη σειρά προϊόντων Raid για το 2003:
Raid εντομοκτόνο για ιπτάμενα έντομα, υγρό εντομοαπωθητικό Silver, ταμπλέτες με φύλλα αλουμινίου και σκοροκτόνο τζελ με εκχύλισμα φυσικής λεβάντας.