Η κατηγορία των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών προϊόντων γνώρισε πέρυσι σημαντική άνοδο πωλήσεων, ευνοημένη ασφαλώς από το «κλίμα» της πανδημίας, που τόνωσε σημαντικά τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ –τα οποία έχουν ηγεμονική θέση στη διανομή των προϊόντων της–, αλλά κυρίως από την εύνοια των πραγματικών κλιματολογικών συνθηκών (ζέστη και υγρασία), που ένα χρόνο πριν είχαν, ωστόσο, δράσει κάμποσο ανασταλτικά στο εμπορικό αποτέλεσμα. Πάντως, χωρίς ένταση προωθήσεων, το κλίμα μοιάζει με «κλήμα στραβό» κι αυτό το ξέρουν και οι προμηθευτές και οι λιανέμποροι. Η ευχή όλων φέτος είναι… καιρού θέλοντος μεν, να μη «φάει το κλήμα» –του τουρισμού ασφαλώς– «ο γάιδαρος» της πανδημίας για δεύτερη χρονιά δε…

Το 2020, μετά από μια δύσκολη χρονιά για την κατηγορία των εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών προϊόντων, δεδομένου ότι το 2019 οι πωλήσεις της υποχώρησαν σημαντικά κυρίως λόγω καιρικών συνθηκών, η αγορά της ανέκαμψε. «Παρά τις πρωτόγνωρες δυσκολίες στην οικονομική ζωή που προκάλεσε η πανδημία, οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες βοήθησαν στην άνοδο των πωλήσεων της κατηγορίας κατά 7,8% σε αξία έναντι του 2019», σχολιάζει ο κ. Γιώργος Κατσικαρώνης, Brand Manager της Εύρηκα Ελλάς (Aroxol). Αντίστοιχα η άνοδος των πωλήσεών της σε όγκο ήταν επίσης σημαντική, κατά 5,6%, μολονότι τα τουριστικά θέρετρα υπολειτούργησαν ή έμειναν κλειστά.
Το 2020 λοιπόν απεδείχθη μια πολύ καλή χρονιά για την κατηγορία, συμφωνεί η κ. Μαργαρίτα Πεσματζόγλου, Brand Manager, Hellas Consumer Division-Household της Sarantis (Teza -Pyrox), προσθέτοντας ότι «το lockdown δεν φαίνεται να είχε αρνητική επίδραση, καθώς όλες οι υποκατηγορίες της είχαν ανάπτυξη. Μάλιστα, αυτές κατά του σκόρου και των ερπόντων εντόμων αναπτύχθηκαν περισσότερο. Σε ό,τι αφορά την προωθητική πίεση στην κατηγορίας, αυξήθηκε και το 2020. Οι μάρκες πρόσφεραν στους καταναλωτές πολλά και διαφορετικά προϊόντα σε τιμές ανταγωνιστικές έως «προκλητικές», προκειμένου να αυξήσουν τα μερίδια τους και να εδραιώσουν την θέση τους. Η μάρκα Teza, που κατέχει σημαντική θέση στην αγορά των προϊόντων κατά των ερπόντων εντόμων και των κουνουπιών, πέρυσι αναπτύχθηκε κατά διψήφιο ποσοστό, ενώ διατήρησε ακόμη μια χρονιά την πρώτη θέση στην υποκατηγορία των προϊόντων κατά των ερπόντων εντόμων και σε αξία και σε τεμάχια».

Ακόμη πιο εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα του πρώτου διμήνου φέτος. Οι πωλήσεις της κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 40,3% σε όγκο και 41% σε αξία, ενώ μεγάλη ανάπτυξη είχαν και τα εντομοκτόνα-εντομοαπωθητικά ιδιωτικής ετικέτας, κατά 31,1% σε όγκο και 28,6% σε αξία, αν και το μερίδιο τους είναι πολύ μικρό στην κατηγορία.

Επιπλέον, όπως σημειώνει η κ. Πεσματζόγλου, «η προϊοντική κατηγορία MEC, όπου το Teza MEC έχει δυναμική παρουσία, είχε πέρυσι διψήφιου ποσοστού ανάπτυξη πωλήσεων, αυξάνοντας περαιτέρω τη συμμετοχή της στην αγορά των προϊόντων αντιμετώπισης των ερπόντων εντόμων. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε θετικές εξελίξεις και φέτος, καθώς πολλά εξοχικά καταλύματα παρέμειναν κλειστά όλη τη διάρκεια του χειμώνα, λόγω της πανδημίας, οπότε οι καταναλωτές θα αναζητήσουν αποτελεσματικές και πρακτικές λύσεις αντιμετώπισης των πάσης φύσεως εντόμων, κάνοντας χρήση ενός μόνο προϊόντος για όλες».

Ακλόνητοι οι μεγάλοι προμηθευτές της αγοράς
«Στην κατηγορία των εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών στα σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια έχουμε νέα σε επίπεδο μαρκών κυρίως από ελληνικές εταιρείες», λέει ο κ. Θάνος Καλουδιώτης Senior Brand Manager Laundry Specialties & Home Care GR & CY της Ηenkel Hellas, επισημαίνοντας: «Κάποιες από αυτές εισήχθησαν μόνο στο κανάλι του σούπερ μάρκετ, κάποιες συνδύασαν τη διανομή τους και στο κανάλι του φαρμακείου, ενώ επένδυσαν στη διαφήμιση. Παρ’ όλα αυτά, οι τέσσερις μεγάλες εταιρείες που δουλεύουν στο κανάλι των σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να διατηρούν υψηλές πωλήσεις, χωρίς κάποια από τις νέες προτάσεις των προαναφερόμενων μαρκών να καταφέρει να προσεγγίσει τα μεγέθη τους. Η Henkel Hellas με το brand Vapona και παρουσία στις υποκατηγορίες των σκοροκτόνων, των αντικουνουπικών και των εντομοαπωθητικών σώματος, χάρη στο δυνατό πλάνο της και τα καινοτόμα προϊόντα που λανσάρει και στις τρείς υποκατηγορίες, καταφέρνει να κερδίζει συνεχώς μερίδια τα δύο τελευταία χρόνια. Το 2020 η Vapona κατείχε την τρίτη θέση σε μερίδια σε αξία κι ο στόχος μας είναι να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η θέση της τα επόμενα χρόνια». Εξάλλου, όπως σημειώνει ο συνομιλητής μας, υπάρχουν αρκετά νέα λανσαρίσματα στην αγορά και στις τέσσερις υποκατηγορίες. Η σημαντικότερη από άποψη μεγέθους είναι των αντικουνουπικών. «Σε αυτή σαφώς την ανάπτυξη την οδηγούν οι ηλεκτρικές συσκευές και τα υγρά ανταλλακτικά, που αναπτύσσονται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, αφήνοντας πίσω τις υπόλοιπες υποκατηγορίες (ταμπλέτες, φιδάκια, σπρέι). Η Vapona έχει επενδύσει σημαντικά στο συγκεκριμένο τομέα, με πιο σημαντική καινοτομία της την ηλεκτρική συσκευή με ρυθμιστή έντασης, που ψηφίστηκε «Προϊόν της Χρονιάς» για το 2020. Φέτος, λοιπόν, ανανεώνεται και παρουσιάζει στους καταναλωτές τα «5 σε 1» οφέλη της, για ένα ανέμελο καλοκαίρι».

Οι σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις
«Η βασική ανάγκη των καταναλωτών από τα προϊόντα της κατηγορίας είναι η προστασία κι αυτό δεν θα αλλάξει στα χρόνια», λέει ο κ. Καλουδιώτης προσθέτοντας: «Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές επιλέγουν μάρκες και προϊόντα που εμπιστεύονται, έχοντας βέβαια πάντα στο μυαλό τους και την τιμή. Ωστόσο, ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τις πωλήσεις της κατηγορίας είναι η εξέλιξη του καιρού. Οι θερμοκρασίες πέρυσι ήταν υψηλότερες σε σύγκριση με το 2019, οπότε οι πωλήσεις μέσω των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν. Το lockdown επηρέασε τις πωλήσεις άλλων καναλιών διανομής (π.χ. των καταστημάτων που έμειναν κλειστά λόγω των μέτρων), όμως το πρόσημο των πωλήσεων στο κανάλι των σούπερ μάρκετ ήταν θετικό».

«Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ανάγκη για προστασία και ασφάλεια έχει γίνει πιο επιτακτική από κάθε άλλη φορά», προσθέτει η κ. Πεσματζόγλου, εξηγώντας: «Οι καταναλωτές αναζητούν μάρκες που εμπνέουν αξιοπιστία και προσφέρουν άριστη ποιότητα. Αυτού του είδους η αναζήτηση έχει ενταθεί σημαντικά μέσα στην πανδημία και στην κατηγορία των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών, καθώς οι καταναλωτές είναι τώρα πολύ περισσότερο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγείας, λαμβάνοντας υπόψη τους τις διάφορες ασθένειες που μεταδίδονται μέσω των εντόμων».

«Ο καταναλωτής αναζητά μεν αποτελεσματικά προϊόντα αλλά με λιγότερα χημικά, που η χρήση τους δεν βλάπτει τον άνθρωπο και τα οικόσιτα ζώα και δεν προκαλεί αλλεργίες», λέει ο κ. Κατσικαρώνης, σημειώνοντας ότι, βάσει καταναλωτικών ερευνών, «το Aroxol είναι μία μάρκα που είναι αποτελεσματική σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των εντόμων, αλλά με πιο φιλική δράση, μη βλαπτική για τον άνθρωπο. Όπως δείχνουν οι έρευνες, τα νέα καινοτόμα προϊόντα που ικανοποιούν τέτοιες ανάγκες των καταναλωτών, κερδίζουν σε πωλήσεις και μερίδια». Προσθέτει ότι η εταιρεία, ακολουθώντας τη σχετική τάση, λανσάρισε μια νέα σειρά προϊόντων για τη διετία 2020-2021, «το Aroxol για την αντιμετώπιση ακάρεων και σκόρου με φυτική γερανιόλη, που καταπολεμά τις αιτίες των αλλεργιών, δηλαδή τα ακάρεα της σκόνης».

«Η πανδημία έχει σημαντική επίδραση και σε ό,τι αφορά τις ευαισθησίες των ανθρώπων για το περιβάλλον, οι οποίες ενισχύθηκαν σημαντικά, καθώς η βίαιη έξοδος από την «κανονικότητα» υποχρέωσε σε διαφορετική ιεράρχηση των αξιών. Έτσι, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν μάρκες, που υποστηρίζουν συγκεκριμένους σκοπούς υπέρ του περιβάλλοντος», επισημαίνει η κ. Πεσματζόγλου. Αναφορικά με τα κανάλια διανομής των προϊόντων της κατηγορίας, σχολιάζει ότι «οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διατηρούν την ηγετική τους θέση στη διανομή των προϊόντων της κατηγορίας. Παρ’ όλα αυτά η πανδημία διαφοροποίησε σημαντικά την αγοραστική συμπεριφορά, στρέφοντάς την ευρύτερα στο e-shop και τις online αγορές, πράγμα που περιλαμβάνει και τα προϊόντα της κατηγορίας. Αυτό, φυσικά, ώθησε στη δημιουργία νέων e-shop και τη βελτίωση των υπαρχόντων όλων σχεδόν των λιανεμπόρων. Οι ηλεκτρονικές αγορές προσφέρουν στον καταναλωτή την δυνατότητα, ταυτόχρονα, της αποφυγής του συνωστισμού και της άμεσης σύγκρισης των τιμών, προσφορών και χαρακτηριστικών των προϊόντων, κάτι πολύ σημαντικό για μια κατηγορία, που χαρακτηρίζεται για τα έντονα προωθητικά πλάνα και τη δυσανάγνωστη δομή του ραφιού».

Συγκρατημένη αισιοδοξία για φέτος
«Η αγορά των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών φαίνεται ότι επηρεάζεται περισσότερο από τις καιρικές συνθήκες, που άλλοτε ευνοούν την ανάπτυξη των εντόμων (ζέστη και υγρασία) κι άλλοτε όχι, σε σύγκριση με άλλους παράγοντες, όπως η πανδημία», διαπιστώνει ο κ. Κατσικαρώνης, σημειώνοντας ότι «αν φέτος επικρατήσουν καιρικές συνθήκες αντίστοιχες με του 2020, οι πωλήσεις θα αυξηθούν αντίστοιχα».

Από την πλευρά της η κ. Πεσματζόγλου σχολιάζει πως «αν το καλοκαίρι βρει την αγορά σε κατάσταση «κανονικότητας», τότε η κατηγορία θα συνεχίσει την θετική της πορεία ειδικότερα στις τουριστικές περιοχές, οι οποίες πληγώθηκαν περισσότερο το καλοκαίρι του 2020. Η σημαντική άνοδός της πέρυσι μάς κάνει συντηρητικά αισιόδοξους για φέτος. Λόγω της αβεβαιότητας που δημιουργεί η εξέλιξη της πανδημίας, δεν μπορεί να είμαστε βέβαιοι για το πώς θα κινηθεί η αγορά . Το σίγουρο είναι πως πρέπει να περιμένουμε την προτίμηση των outdoor προϊόντων, καθώς αναμένεται περισσότερο κάμπινγκ και η εκδήλωση της ανάγκης για επιστροφή στη φύση και τους ανοιχτούς χώρους».

«Το 2021 είναι μια χρονιά που πολλά μπορεί να διαφοροποιηθούν, όπως ο καιρός, ο τουρισμός και ο ανταγωνισμός από τα εναλλακτικά κανάλια διανομής», σημειώνει ο κ. Καλουδιώτης. Το θετικό για τους λιανέμπορους είναι ότι έχουν ήδη κάνει σημαντικά βήματα στο e-commerce, κάτι που βοηθά συνολικά την παρουσία τους. Επίσης, θεωρώ ότι ο τουρισμός θα δώσει φέτος θετικό πρόσημο στην κατηγορία συγκριτικά με το 2020».

Δυναμικες προωθησεις
Φέτος η Sarantis ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της με τις προωθητικές συσκευασίες στα προϊόντα κατά του σκόρου, τις αντικουνουπικές ταμπλέτες Teza και Pyrox, τις συσκευές Teza και Pyrox με δώρο, είτε ταμπλέτες είτε υγρά ανταλλακτικά, αλλά και με προωθήσεις σε συνεργασία με τους λιανέμπορους. «Επενδύουμε και φέτος στο έντονο επικοινωνιακό πλάνο και ειδικότερα στην κατηγορία των προϊόντων κατά του σκόρου, στην διαφημιστική υποστήριξη στο ραδιόφωνο και τα digital μέσα, με δυναμική παρουσία των websites www.tezasafety.com και www.pyrox.gr», σημειώνει η κ. Μ. Πεσματζόγλου.
«Οι προσφορές και οι χαμηλές τιμές αποτελούν αδιαμφισβήτητα κάποια από τα σημαντικότερα κριτήρια για την επιλογή των προϊόντων σήμερα. Ωστόσο, δεν είναι τα μοναδικά. Πρωταρχικής σημασίας στην επιλογή προϊόντος έχει η αποτελεσματική δράση του, αλλά και η φιλικότητά του στο χρήστη», λέει ο κ. Γ. Κατσικαρώνης (Εύρηκα Ελλάς), συμπληρώνοντας: «Αξιοποιούμε όσο το δυνατόν περισσότερο τα διαθέσιμα μέσα για την υλοποίηση των προωθητικών μας ενεργειών. Πέρυσι πραγματοποιήσαμε in store με promotions, φυλλάδια, κουπόνια και προωθήτριες. Στο ίδιο πλαίσιο, κινούμαστε φέτος, πραγματοποιώντας τηλεοπτική, αλλά και digital καμπάνια. Παράλληλα θα πραγματοποιήσουμε ενέργειες in store με φυλλάδια, προωθήτριες, κουπόνια και promotion τιμής και όγκου, με την έννοια, δηλαδή, ότι στην ίδια τιμή ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει περισσότερο περιεχόμενο».
Ο κ. Θ. Καλουδιώτης (Henkel), σημειώνοντας ότι, όπως στις περισσότερες κατηγορίες, οι προωθητικές ενέργειες και στην περίπτωση των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών είναι αναπόσπαστο κομμάτι του πλάνου κάθε προμηθευτή, διαπιστώνει πως «το θετικό σε αυτή την κατηγορία είναι ότι δεν έχει φτάσει στα επίπεδα βάθους μείωσης τιμών άλλων κατηγοριών, τα private labels δεν έχουν ιδιαίτερη παρουσία, ενώ το brand name είναι εξαιρετικής σημασίας για τον καταναλωτή».

Νέα λανσαρίσματα
Η Εύρηκα επεκτείνει τη σειρά Aroxol Pure & Strong 0% allergens-0% perfume, που λανσάρισε το 2020. Η σειρά ανταποκρίνεται στην ανάγκη για προϊόντα με λιγότερα χημικά, που δεν προκαλούν αλλεργίες. Τα δύο νέα προϊόντα της φέτος είναι το εντομοκτόνο spray και το Mec instant κατσαριδοκτόνο.
Η Sarantis εισέρχεται δυναμικά με το Teza στην αγορά των σκοροκτόνων, με τη νέα ολοκληρωμένη σειρά Teza κατά του σκόρου, που περιλαμβάνει πλακίδια κατά του σκόρου αρωματισμένα με λεβάντα, φύλλα κατά του σκόρου που δεν λεκιάζουν, ακαρεοκτόνο σπρέϋ για ακάρεα, σκόρους, ψύλλους και κοριούς και παγίδα παρακολούθησης του σκόρου των τροφίμων.
Η εταιρεία αναπτύσσει και το κωδικολόγιο του Pyrox, με τη νέα ολοκληρωμένη σειρά Pyrox Natural Oils με τέσσερα φυσικά αιθέρια έλαια, λεμόνι, σιτρονέλα, λεβάντα και ευκάλυπτο. Η σειρά περιλαμβάνει: Υγρό σετ, υγρό ανταλλακτικό, πλακίδια και φιδάκι.
Η αντικουνουπική ηλεκτρική συσκευή με ρυθμιστή έντασης Vapona φέτος ανανεώνεται και παρουσιάζει στους καταναλωτές τα «5 σε 1» οφέλη της «για ένα ανέμελο καλοκαίρι». Πέρυσι, θυμίζουμε, λάνσαρε την Invisible lotion, που εγγυάται οκτάωρη προστασία από τα κουνούπια.