Διψήφιο είναι το ποσοστό του ρυθμού ανάπτυξης των ισοτονικών και ενεργειακών ποτών στην αγορά της χώρα μας. Το 2002 το σύνολο των πωλήσεων των δύο κατηγοριών αυξήθηκε κατά 10,7% σε όγκο και 23,5% σε αξία έναντι του 2001, φτάνοντας τα 13,87 εκατ. ευρώ. Ενώ στο εξωτερικό οι δύο κατηγορίες ποτών είναι πλήρως διαχωρισμένες, στην Ελλάδα δεν ισχύει κάτι τέτοιο, διότι οι καταναλωτές τις θεωρούν συγγενείς μεταξύ τους
Διψήφιο είναι το ποσοστό του ρυθμού ανάπτυξης των ισοτονικών και ενεργειακών ποτών στην αγορά της χώρα μας. Το 2002 το σύνολο των πωλήσεων των δύο κατηγοριών αυξήθηκε κατά 10,7% σε όγκο και 23,5% σε αξία έναντι του 2001, φτάνοντας τα 13,87 εκατ. ευρώ. Ενώ στο εξωτερικό οι δύο κατηγορίες ποτών είναι πλήρως διαχωρισμένες, στην Ελλάδα δεν ισχύει κάτι τέτοιο, διότι οι καταναλωτές τις θεωρούν συγγενείς μεταξύ τους.
Οι κύριες διαφορές των ισοτονικών από τα ενεργειακά ποτά είναι οι εξής:
- Τα ισοτονικά ποτά περιέχουν υδατάνθρακες και ηλεκτρολύτες και συμβάλλουν στην άμεση αναπλήρωση των υγρών του οργανισμού κατά τη διάρκεια της αθλητικής δραστηριότητας και μετά το τέλος της.
- Τα ενεργειακά ποτά περιέχουν συστατικά που βοηθούν στην «τόνωση» του οργανισμού –π.χ. τα περισσότερα περιέχουν καφείνη.
Αυξάνεται η κατανάλωση των ενεργειακών ποτών
Αν και από άποψη μεριδίου πωλήσεων σε όγκο τα ισοτονικά ποτά κατέχουν περίπου τα 4/5 της συνολικής αγοράς των δύο κατηγοριών, οι πωλήσεις των ενεργειακών ποτών αυξάνονται με υψηλότερο ρυθμό σε σχέση με εκείνες των ισοτονικών. Ειδικότερα, ενώ οι πωλήσεις σε όγκο των ισοτονικών ποτών αυξήθηκαν το 2002 κατά 6,8% έναντι του 2001, το ίδιο διάστημα η αύξηση των πωλήσεων των ενεργειακών ποτών ήταν της τάξης του 28,4%. Επειδή η τιμή των ενεργειακών ποτών είναι ψηλότερη, η αύξηση των πωλήσεων σε αξία ανήλθε το 2002 σε 23,5% για το σύνολο των προϊόντων των δύο κατηγοριών –κατά 15,7% των ισοτονικών ποτών και κατά 38,1% των ενεργειακών. Το μερίδιο των ισοτονικών ποτών στο σύνολο των πωλήσεων σε όγκο μειώθηκε το 2002 σε 79,6% έναντι 82,5% το 2001, ενώ αντίστοιχη ήταν και η αύξηση του μεριδίου των ενεργειακών.
Κανάλια διανομής
Τα ισοτονικά και τα ενεργειακά ποτά διοχετεύονται στην αγορά κυρίως μέσω των καναλιών διανομής που καλύπτουν την αυθόρμητη ζήτηση. Στο σύνολο των μετρούμενων πωλήσεων (σε σούπερ μάρκετ, μικρά καταστήματα τροφίμων, περίπτερα, καταστήματα ψιλικών, αρτοποιεία, γαλακτοπωλεία και ζαχαροπλαστεία), το μερίδιο των σούπερ μάρκετ είναι 24,6% σε αξία, ενώ το μερίδιο των περιπτέρων και των καταστημάτων ψιλικών ανέρχεται σε 53,4%. Σημαντικό μερίδιο στις πωλήσεις των δύο κατηγοριών έχουν τα μπαρ και οι καντίνες των γυμναστηρίων –τα πρώτα διαθέτουν κυρίως ενεργειακά ποτά, ενώ από τις δεύτερες διατίθενται κυρίως ισοτονικά. Μετρήσεις όγκου πωλήσεων στα συγκεκριμένα κανάλια δεν γίνονται, αλλά, όπως εκτιμάται, κατέχουν μερίδιο που υπερκαλύπτει το μισό της συνολικής αγοράς των δύο κατηγοριών. Αυτό σημαίνει ότι το πραγματικό μέγεθος της εν λόγω αγοράς φτάνει πιθανώς τα 25 εκατ. ευρώ το χρόνο.
COCA-COLA ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ
H εταιρεία διαθέτει το Powerade στην κατηγορία των ισοτονικών ποτών και το Burn στην κατηγορία των ενεργειακών ποτών. Το Burn διατίθεται σε συσκευασία αλουμινένιου κουτιού των 250 ml, ενώ το Powerade σε συσκευασία 500 ml και σε τρεις γεύσεις (Mountain plust, Solar flare και Forest force).
PEPSICO ΗΒΗ ΑΒΕΕ
Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην κατηγορία των ισοτονικών ποτών με το Gatorade, ένα επιστημονικά μελετημένο μείγμα νερού, υδατανθράκων και ηλεκτρολυτών, το οποίο αναπληρώνει άμεσα τα υγρά, τα άλατα και τα ιχνοστοιχεία που χάνονται με τη σωματική άσκηση και τον ιδρώτα, προστατεύοντας τον οργανισμό από την αφυδάτωση. Το Gatorade διατίθεται σε συσκευασία των 500 ml στις γεύσεις πορτοκάλι, λεμόνι, τροπικά φρούτα και βατόμουρο, καθώς και σε συσκευασία sport bottle των 750 ml στις γεύσεις μανταρίνι, βατόμουρο και πράσινο μήλο.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ βλέπε τεύχος Νο. 321 σελ.80-81