Ταχύτατη ανάπτυξη σημειώνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα η αγορά των ενεργειακών ποτών και των sport drinks. Την τελευταία πενταετία, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών, η μέση ετήσια αύξηση της αγοράς των sport drinks ανέρχεται σε 16%, ενώ το 2002 αναμένεται να διπλασιαστεί και να ξεπεράσει το 32%.

Ταχύτατη ανάπτυξη σημειώνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα η αγορά των ενεργειακών ποτών και των sport drinks. Την τελευταία πενταετία, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών, η μέση ετήσια αύξηση της αγοράς των sport drinks ανέρχεται σε 16%, ενώ το 2002 αναμένεται να διπλασιαστεί και να ξεπεράσει το 32%.

Όπως εκτιμούν στελέχη των εταιρειών του κλάδου, αυτό που χαρακτηρίζει το ελληνικό κοινό σε σχέση με αυτή την κατηγορία είναι ότι δεν γνωρίζει τις διαφορές μεταξύ ισοτονικών και ενεργειακών ποτών, αλλά ούτε και τη λειτουργικότητα του κάθε είδους.

Ισοτονικά ποτά

Τα ισοτονικά ποτά (sport drinks) είναι σχεδιασμένα ώστε να αναπληρώνουν τα υγρά που χάνει ο οργανισμός κατά τη διάρκεια έντονης σωματικής άσκησης. Κύριο target group της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι οι νέοι ηλικίας από 18 έως 25 ετών οι οποίοι αθλούνται και ζουν σε έντονους ρυθμούς.

Ενεργειακά ποτά

Τα ενεργειακά ποτά από την άλλη πλευρά περιέχουν συστατικά όπως καφεΐνη ή ταυρίνη και συμβάλλουν στην αναπλήρωση της χαμένης ενέργειας και στην αναζωογόνηση του οργανισμού. Το target group αυτών των προϊόντων είναι επίσης νεαρά άτομα ηλικίας 18-25 ετών.

Κανάλια διανομής

Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο προϊόντων είναι ότι η διανομή τους γίνεται κατά κύριο λόγο στην «κρύα» αγορά, δηλαδή εκείνη της άμεσης κατανάλωσης. Τα ισοτονικά ποτά εκτιμάται ότι διανέμονται σε ποσοστό 60% ή και περισσότερο σε «κανάλια» όπως γυμναστήρια, καφέ, περίπτερα κ.ά. Οι πωλήσεις από τα σούπερ μάρκετ είναι συγκριτικά πολύ χαμηλότερες.

Ακόμη χαμηλότερο είναι το μερίδιο των σούπερ μάρκετ στο σύνολο των πωλήσεων των ενεργειακών ποτών. Οι εταιρείες εκτιμούν ότι το μερίδιο της «κρύας» αγοράς αντιστοιχεί περίπου στο 90% των συνολικών πωλήσεων. Τα κύρια κανάλια διανομής είναι τα μπαρ, οι καφετέριες, αλλά και τα μικρά σημεία λιανικής πώλησης.

Ακριβή στοιχεία για το μερίδιο των μικρών σημείων λιανικής πώλησης επί των συνολικών πωλήσεων δεν υπάρχουν. Ωστόσο σύμφωνα με στοιχεία της AC NIELSEN, τα ψιλικά και τα περίπτερα στο σύνολο της Ελλάδας (εκτός των νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου) πραγματοποίησαν πωλήσεις που ανήλθαν το 2001 σε 2,21 εκατ. λίτρα σε όγκο και 8,8 εκατ. ευρώ σε αξία, παρουσιάζοντας εντυπωσιακή αύξηση ύψους 27% και 35% αντίστοιχα έναντι του 2000.

COCA COLA ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τα προϊόντα Powerade και Burn.

Το Powerade είναι sport drink και διατίθεται σε συσκευασία Pet των 500 ml με καπάκι sport σε δύο γεύσεις: solar flair (πορτοκάλι) και mountain blast (βατόμουρο). Το Powerade είναι επίσημο Ολυμπιακό ποτό από τότε που δημιουργήθηκε, ενώ είναι χορηγός του ΣΕΓΑΣ στο στίβο.

Στόχος της εταιρείας για το συγκεκριμένο προϊόν είναι η βελτίωση της διανομής του στα κανάλια όπου επικεντρώνονται οι πωλήσεις του, δηλαδή στα μπαρ, στα περίπτερα, στα καφέ και στα γυμναστήρια, χωρίς ωστόσο να παραβλέπεται και η «ζεστή» αγορά που αφορά στα σούπερ μάρκετ.

Το Burn είναι energy drink και διατίθεται σε αλουμινένιο κουτάκι των 250 ml, με κύρια κανάλια διανομής τα περίπτερα, τα καφέ και τα κλαμπ.

Οι κύριες ενέργειες της εταιρείας για την προώθηση των συγκεκριμένων προϊόντων της αφορούν στην ενίσχυση της εικόνας τους και περιλαμβάνουν δειγματοδιανομές κλπ.

PEPSICO ΗΒΗ

H εταιρεία διαθέτει το ισοτονικό ποτό Gatorade, το οποίο απευθύνεται κυρίως σε νέους και δραστήριους ανθρώπους ηλικίας 18 έως 30 ετών.

Το Gatorade διατίθεται στην Ελλάδα σε συσκευασία των 500 ml στις γεύσεις πορτοκάλι, λεμόνι, τροπικά φρούτα και βατόμουρο και σε συσκευασία sport bottle των 750 ml στις γεύσεις μανταρίνι, βατόμουρο και πράσινο μήλο.

Το Gatorade είναι ένα επιστημονικά μελετημένο μείγμα νερού, υδατανθράκων και ηλεκτρολυτών, το οποίο αναπληρώνει άμεσα τα υγρά, τα άλατα και τα ιχνοστοιχεία που χάνονται με τη σωματική άσκηση και τον ιδρώτα, προστατεύοντας τον οργανισμό από την αφυδάτωση.

Επιπλέον δίνει ενέργεια στους μύες και ενισχύει τη διάθεση κατάποσης υγρών που χρειάζεται το σώμα κατά τη διάρκεια της άσκησης, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των αθλητικών επιδόσεων.

Το Gatorade υποστηρίζεται επιστημονικά από το GSSI (Gatorade Sports Science Institute), το οποίο ιδρύθηκε το 1985 με στόχο την ενημέρωση σε θέματα αθλητικής παιδείας και υγείας των αθλητών, καθώς και την ανάπτυξη μεθόδων βελτίωσης των επιδόσεών τους. Μέσα από συνεχείς επιστημονικές έρευνες και σε συνεργασία με επαγγελματίες αθλητές το Gatorade βελτιώνεται συνεχώς.

Σήμερα το Gatorade είναι το υπ’ αριθμόν ένα sport drink στον κόσμο, αφού διατίθεται σε περισσότερες από 50 χώρες και οι πωλήσεις του ξεπερνούν τα 2 δισ. δολάρια παγκοσμίως.

Πίνακας: Πωλήσεις στα καταστήματα ψιλικών και στα περίπτερα*





2000

2001

Όγκος (λίτρα)

1.741.174

2.215.823

Αξία (ευρώ)

6.514.715

8.836.743

Πηγή: AC NIELSEN

(*) στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, εκτός των νησιών Αιγαίου και Ιονίου

Πίνακας: Πωλήσεις σε όγκο από το 1997 έως το 2001 και εκτιμήσεις για το 2002




1997

1998

1999

2000

2001

2002 (Ε)

Όγκος

(εκατ. λίτρα)

5,0

5,5

6,6

8,3

10,4

13,8

Πηγή: CANADEAN – PEPSICO ΗΒΗ

Σημ.: Η ελληνική αγορά ενεργειακών και ισοτονικών ποτών υπερδιπλασιάστηκε σε όγκο από το 1997 έως το 2001, σύμφωνα με τα στοιχεία της CANADEAN. Σημαντική αύξηση ύψους περίπου 30% αναμένεται για το 2002.