Με αυξητικούς ρυθμούς της τάξης του 8% σε αξία κινήθηκαν οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου νερού στη χώρα μας την τελευταία τριετία, ενώ στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η ανάπτυξή του θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.

Με αυξητικούς ρυθμούς της τάξης του 8% σε αξία κινήθηκαν οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου νερού στη χώρα μας την τελευταία τριετία, ενώ στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η ανάπτυξή του θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.

Δεν προτιμούμε το ανθρακούχο νερό

Τη μερίδα του λέοντος στην κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα κατέχουν τα λεγόμενα "ήρεμα" νερά (still waters), με μερίδιο περίπου 95% έναντι 5% των ανθρακούχων. Η κατανάλωση ανθρακούχου νερού τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει αύξηση στη "σερβιριζόμενη" αγορά, δεν έχει ωστόσο κερδίσει την εμπιστοσύνη του Ελληνα καταναλωτή στην οικιακή κατανάλωση. Εξάλλου ακόμη και σε χώρες της Ευρώπης με παράδοση στην κατανάλωση ανθρακούχου νερού (Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Αυστρία, πρώην ανατολικές χώρες) παρατηρείται τα τελευταία χρόνια μια στροφή στην κατανάλωση του "ήρεμου" νερού. Στην κατηγορία του "ήρεμου" νερού το φυσικό μεταλλικό νερό κατέχει την υψηλότερη θέση. Οι πωλήσεις στη ζεστή αγορά είναι αυξητικές τα τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνεται από στελέχη της αγοράς, αλλά η «κρύα» αγορά (περίπτερα, εστιατόρια κλπ) κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο διανομής –κυμαίνεται περίπου στο 60%. Στη ζεστή εξάλλου αγορά προτιμώνται οι μεγάλες συσκευασίες, στην κρύα αγορά το αντίθετο. Με βάση τα στοιχεία εταιρειών του κλάδου, η αναλογία πωλήσεων των μικρών συσκευασιών (500 ml) προς τις μεγάλες (1,5 lt) είναι περίπου ένα προς δύο.

Κριτήρια επιλογής του καταναλωτή

Ο καταναλωτής επιλέγει εμφιαλωμένο νερό με βάση τα εξής κριτήρια:

  • Ποιότητα
  • Τιμή
  • Πηγή προέλευσης

  • Συσκευασία
  • Προωθητικές ενέργειες
  • Γεύση

Οι καταναλωτές εμφιαλωμένου νερού χωρίζονται σε heavy users (καταναλώνουν 5 φιάλες ανά εβδομάδα), σε medium users (2-4 φιάλες ανά εβδομάδα) και σε light users (2 φιάλες και κάτω ανά εβδομάδα). Σύμφωνα με έρευνες της COCA COLA 3E, heavy users είναι το 33% των καταναλωτών, medium το 56% και light το 11%. Από το σύνολο των καταναλωτών εμφιαλωμένου νερού το 54% είναι άνδρες, ενώ ανάλογα με το είδος του νερού διαφοροποιείται το target group. Tο ανθρακούχο νερό καταναλώνεται κυρίως από άτομα ηλικίας 15-34 ετών, ενώ το κανονικό από άτομα 25-44 ετών, ενώ οι καλύτεροι πελάτες του εμφιαλωμένου νερού προέρχονται από ανώτερη κοινωνικοοικονομική τάξη. Στο ανθρακούχο νερό το 62% των καταναλωτών είναι άνδρες και το χρησιμοποιούν κυρίως αντί σόδας στο ποτό τους. Στους heavy users συγκαταλέγονται και γυναίκες ηλικίας 18-24 ετών, επίσης ανώτερης οικονομικής τάξης.

 

Κατανομή πωλήσεων ανά κανάλι διανομής





Σε όγκο

2001

2002

2003

Σούπερ μάρκετ

72,7

80,4

77,6

Μικρά σημεία πώλησης

24,2

16,6

18,8

Γαλακτοπωλεία

3,1

3,1

3,6

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς τα εμφιαλωμένα νερά αφήνουν πολύ μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους από τους χυμούς και τα αναψυκτικά, με αποτέλεσμα να αποτελούν μία από τις βασικές πηγές εσόδων για αρκετούς ιδιοκτήτες μικρών καταστημάτων.

ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΡΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

COCA-COLA ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ

Διαθέτει στην αγορά το φυσικό μεταλλικό νερό Αύρα, το επιτραπέζιο νερό Λύττος και το φυσικό ανθρακούχο μεταλλικό νερό Dorna.

Το Αύρα διατίθεται σε συσκευασίες pet των 500 ml και του 1,5 lt (και σε εξάδα). Με την ίδια επωνυμία διατίθεται φυσικό μεταλλικό ανθρακούχο νερό σε συσκευασία των 500 ml και σε γυάλινη του 1 lt. To Dorna διατίθεται σε συσκευασίες pet των 500 ml και του 1,5 lt, ενώ το Λύττος σε συσκευασίες των 750 ml και του 1,5 lt. Η εταιρεία διαθέτει το προϊόν Water Blue σε συσκευασία των 18,9 lt για water coolers.

ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ

Διαθέτει το φυσικό μεταλλικό νερό Ιόλη σε φιάλες pet του 1,5 lt (και σε εξάδα), των 500 ml, σε sport φιάλη pet των 500 ml με πρακτικό καπάκι push and pull, και σε γυάλινη φιάλη του 1 lt. Με την ίδια επωνυμία διατίθεται ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό σε γυάλινη φιάλη 0,25 lt, 0,33 lt και 0,75 lt σε πολυσυσκευασίες 6 pack 0,25 lt και 4 pack 0,33 lt. Επίσης έχουν κυκλοφορήσει συλλεκτικές φιάλες, των οποίων τις ετικέτες έχουν φιλοτεχνήσει γνωστοί ζωγράφοι ή γραφίστες.

ΣΟΥΡΩΤΗ ΑΕ

Διαθέτει το ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό Σουρωτή, σε επιστρεφόμενες πράσινες φιάλες των 250 ml και των 750 ml και σε αλουμινένιο κουτί των 330 ml και σε μπλε φιάλες των 250 ml και 750 ml. Το προϊόν κυκλοφορεί και με φυσικό άρωμα lemon lime, πορτοκάλι και ροδάκινο, σε συσκευασίες των 330 ml. H εταιρεία διαθέτει και το επιτραπέζιο εμφιαλωμένο νερό, Ύδωρ Σουρωτής, που κυκλοφορεί σε συσκευασίες pet 500 ml και 1,5 lt (και σε εξάδα) και σε γυάλινη συσκευασία του 1 lt.

ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ

Η εταιρεία εμφιαλώνει και διακινεί το φυσικό μεταλλικό νερό Ζαγόρι σε πλήρη γκάμα συσκευασιών: «ήρεμο» νερό σε πλαστικές φιάλες pet 1,5 lt, 0,5 lt, 5 lt, γυάλινες φιάλες 1 lt και μεγάλες φιάλες 18,9 lt για water coolers, ανθρακούχο νερό σε γυάλινες φιάλες 0,25 lt, 0,75 lt και πλαστικές φιάλες του 1,5 lt.