Το διακύβευμα για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να «πιάσουν θέση» στην αγορά είναι μεγάλο. Αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η κατά κεφαλή κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα έχει φτάσει τα 120 λίτρα ετησίως και συνεχίζει να αυξάνεται, έναντι 35 λίτρων πριν από λίγα χρόνια. Το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1995-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης σε όγκο 10%. Μόνο πέρυσι καταναλώθηκαν περισσότερα από 1,3 δισ. λίτρα και ανοίχτηκαν περισσότερα από 700 εκατ. μπουκάλια νερού.

Αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση στο μερίδιο των private label νερών, τα οποία κατέχουν το 16,6% της αγοράς σε όγκο και το 7,7% σε αξία.

Το εμφιαλωμένο νερό διακρίνεται σε δύο βασικές κατηγορίες: στο ανθρακούχο και στο «ήρεμο» (still). Το μερίδιο κατανάλωσης σε όγκο του τελευταίου στην εγχώρια αγορά φτάνει στο 93%-94% και το υπόλοιπο ανήκει στο ανθρακούχο (στην ευρωπαϊκή αγορά η τάση είναι ανεστραμμένη).

Η αγορά του «ήρεμου» νερού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη παρουσιάζει ποσοστά διείσδυσης μεγαλύτερα του 90%. Ιδιαίτερη δυναμική ζήτηση μεταξύ των δύο πόλεων παρουσιάζει η Θεσσαλονίκη, κυρίως μεταξύ των μονομελών νοικοκυριών και των ηλικιών μεταξύ 25 και 34 ετών. ‘Οσον αφορά στα ανθρακούχα νερά, στις δύο πόλεις η ετήσια κατανάλωση ξεπερνά το 40% -εκτιμάται, πάντως, ως περισσότερο περιστασιακή, με κατά κεφαλήν κατανάλωση λιγότερο από δύο μπουκάλια την εβδομάδα.

Πολλά υποσχόμενη από την άποψη των προσδοκιών για περαιτέρω μεγέθυνση της ζήτησης του προϊόντος είναι η αγορά της Βόρειας Ελλάδας (λόγω κλίματος και σχετικής έλλειψης φυσικών πόρων στα νότια). Στο πλαίσιο αυτό, μία σειρά από νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες καταγράφηκαν το τελευταίο διάστημα στην περιοχή.

ΕΥΑΘ-Μαλαματίνα

Η Εταιρεία ‘Υδρευσης-Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης ΑΕ (ΕΥΑΘ), προχωρώντας σε συμφωνία με την Ε. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ, εισέρχεται σταδιακά στον τομέα παραγωγής εμφιαλωμένου νερού. Πρόκειται για μια στρατηγικού χαρακτήρα πρωτοβουλία που αναμένεται ότι θα έχει συνέχεια.

Η κοινή εταιρεία μεταξύ ΕΥΑΘ-Μαλαματίνας θα υλοποιήσει επένδυση 8 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μονάδας εμφιάλωσης σε περιοχή πλησίον των πηγών νερού που εκμεταλλεύεται η πρώτη. Στο νέο αυτό εταιρικό σχήμα, ο ετήσιος τζίρος του οποίου εκτιμάται περίπου στα 5 εκατ. ευρώ, η ΕΥΑΘ θα είναι κύριος μέτοχος, με ποσοστό 55% και τέσσερα μέλη στο ΔΣ -μεταξύ αυτών και ο πρόεδρος-, ενώ η Ε. Μαλαματίνας, με ποσοστό 45%, θα διορίζει τα τρία μέλη του ΔΣ -μεταξύ αυτών, τον διευθύνοντα σύμβουλο.

Εξάλλου, η ΕΥΑΘ διαπραγματεύεται την απόκτηση ποσοστού και στο εταιρικό σχήμα που εκμεταλλεύεται το Ξυνό Νερό στον νομό Φλώρινας. Οι διαπραγματεύσεις εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν αρκετά, ενώ απαιτούνται εκτεταμένες επενδύσεις εκσυγχρονισμού της μονάδας παραγωγής του Ξυνού Νερού και ενδυνάμωσης του δικτύου διανομής του.

Επίσης, η Ε. Μαλαματίνας πρόσφατα απέκτησε το δικαίωμα εκμετάλλευσης και της πηγής Δουμπιά, από την οποία προέρχεται το ομώνυμο νερό. Στη Δουμπιά βρίσκεται σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα 15 εκατ. ευρώ για νέα μονάδα δυναμικότητας 35.000 φιαλών την ώρα.

‘Ομιλος Λιακουνάκου-Σουρωτή

Η εταιρεία συμφερόντων κ. Θωμά Λιακουνάκου της Axon Holdings, η Μιστράς ΑΕ Επενδύσεων και Επιχειρηματικών Συμμετοχών, εμφανίστηκε να κατέχει το 13% της πολυμετοχικής εταιρείας Σουρωτή ΑΕ, η οποία παράγει το ομώνυμο brand name. Η κατοχή του εν λόγω ποσοστού από τον όμιλο Λιακουνάκου, πάντως, όπως εκτιμάται, έχει μικρότερη σχέση με τυχόν προσπάθειές του να εξαγοράσει το πλειοψηφικό ποσοστό της Σουρωτή και περισσότερη με πιθανές κινήσεις του για πώληση αυτού του μεριδίου, με στόχο την είσπραξη υπεραξίας.

Χήτος ΑΒΕΕ

Σε ανοδική πορεία βρίσκονται και οι δύο μεγάλες βιομηχανίες εμφιαλωμένου νερού στην ‘Ηπειρο, η Χήτος ΑΒΕΕ με το νερό Ζαγόρι και η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (ΗΒΕ) με το νερό Βίκος. Η πρώτη φέτος έχει δρομολογήσει επενδύσεις 6,5 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση και επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων του εργοστασίου της στην περιοχή Περίβλεπτος Ιωαννίνων, την εγκατάσταση νέων γραμμών εμφιάλωσης για το Ζαγόρι και τη λειτουργία νέων γραμμών παραγωγής φιαλών PET και πωμάτων στο εργοστάσιο της εταιρείας, στη ΒΙΠΕ Ιωαννίνων.

Ο φετινός τζίρος της Χήτος αναμένεται ότι θα προσεγγίσει τα 50 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων περίπου 7 εκατ. ευρώ (πρόσφατα η εταιρεία εξαγόρασε το 51% της βιομηχανίας Ελληνικές Μικροζυθοποιίες).
 
Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων

Η ΗΒΕ λανσάρει και δεύτερο brand name στην κατηγορία του φυσικού μεταλλικού νερού, με την επωνυμία «Ζαγοροχώρια», που φέρει συμπληρωματικά τον προσδιοριστικό τίτλο «Βίκος». Το νέο brand name θα τοποθετηθεί αρχικά μέσω του χονδρεμπορίου στην αγορά των HoReCa και στα μικρά σημεία πώλησης. Το προϊόν είναι το ανθρακούχο νερό της ΗΒΕ και διαφοροποιείται από το «Βίκος» ως προς τη γεύση του (περιέχει λιγότερα άλατα και νάτριο). Θα διατίθεται σε φιάλες του 1 ½ λίτρου και 0,75 του λίτρου και σε τιμές ανάλογες με του «Βίκος».

Ο τζίρος της ΗΒΕ, η οποία έχει μεγάλο μερίδιο και στην αγορά των private label (εμφιαλώνει νερό για πολλές λιανεμπορικές αλυσίδες), εκτιμάται ότι φέτος θα προσεγγίσει τα 60 εκατ. ευρώ, έναντι 49,5 εκατ. ευρώ πέρσι.

Σωρευτικά, το μερίδιο αγοράς των δύο προαναφερόμενων μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων εμφιαλωμένου νερού έχει ξεπεράσει το 37%, καθώς τα τελευταία χρόνια κατάφεραν να αποσπάσουν πωλήσεις από τις πολυεθνικές εταιρείες του κλάδου. Ωστόσο οι τελευταίες, είτε με ελληνικές είτε με ξένες ρίζες -PepsiCo (‘Ηβη Λουτρακίου), Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Ιόλη), Nestle (Κορπή) και Coca-Cola 3Ε (Αύρα)- παραμένουν πανίσχυρες ελέγχοντας τα πλέον εκτεταμένα δίκτυα διανομής και με ικανότητα πραγματοποίησης σημαντικών επενδύσεων.

Το άρθρο δημοσιεύεται στο τεύχος 375 του περιοδικού «σελφ σέρβις» (εκδόσεις Comcenter).