Στα μικρά σημεία πώλησης κυρίαρχη είναι η παρουσία των ατομικών συσκευασιών εμφιαλωμένου νερού, που εξυπηρετούν περισσότερο την “on the go” κατανάλωση (πχ αγορά από περίπτερα για κατανάλωση στον δρόμο), είτε την αγορά νερού για το σπίτι, στην περίπτωση επείγουσας αναπλήρωσης (πχ αγορά από mini market, ψιλικά). Οι ατομικές συσκευασίες του εμφιαλωμένου νερού στα περίπτερα και τα ψιλικά αποτελούν έναν από τους πιο ταχυκίνητους κωδικούς, όταν το θερμόμετρο στην χώρα μας αρχίζει να ανεβαίνει, δηλώνουν οι υπεύθυνοι του τμήματος μάρκετινγκ της Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον. «‘Ενα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε τους καλοκαιρινούς μήνες είναι ότι δεν προλαβαίνουμε να έχουμε πάντα παγωμένο νερό. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε να έχουμε και δεύτερο -εφεδρικό- ψυγείο μόνο για τα εμφιαλωμένα νερά. Ο πελάτης δεν μπορεί να περιμένει να παγώσει το νερό, ειδικά αν έξω έχει 40ο C», λέει ο κ. Θεόφιλος Σιανούλης, επί χρόνια ιδιοκτήτης ψιλικών στο κέντρο της Αθήνας.

Εμπλουτισμένο νερό και νέες συσκευασίες

Στην κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού δραστηριοποιούνται πολυεθνικές και ελληνικές επιχειρήσεις με τοπικές και διεθνείς μάρκες. Η κατηγορία του εμπλουτισμένου νερού είναι μια αναπτυσσόμενη κατηγορία και αποτελεί μια καινοτόμα και ιδιαίτερη πρόταση στον καταναλωτή. Πλέον, το εμφιαλωμένο νερό δεν έχει μόνο μεταλλικά στοιχεία, αλλά πολλές φορές εκχυλίσματα βοτάνων, αρώματα φρούτων ή ακόμα και βιταμίνες. «Η νέα σειρά προϊόντων Αύρα Herbal αποτελεί την προϊοντική πρόταση, που συνδυάζει το φυσικό μεταλλικό νερό Αύρα με εκχυλίσματα βοτάνων. Εγκαινίασε στην ελληνική αγορά την κατηγορία του νερού εμπλουτισμένου με βότανα, που ήδη στο εξωτερικό έχει ιδιαίτερη απήχηση.

‘Αλλες προϊοντικές προτάσεις εμπλουτισμένου νερού είναι το νερό με άρωμα φρούτων είτε το νερό με βιταμίνες», μας είπαν από την Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον και συνεχίζουν, παρουσιάζοντας τις νέες τάσεις στην συσκευασία: «Οι νέες συσκευασίες νερού, τόσο σε PET (πλαστικό μπουκάλι) όσο και σε γυαλί, προσφέρουν διαφορετικές επιλογές στον καταναλωτή, που ικανοποιούν τόσο την ανάγκη για περισσότερη ενυδάτωση καθημερινά (πχ συσκευασίες των 750 ml με εργονομικό και πρακτικό μπουκάλι) όσο και την ανάγκη για πιο premium κατανάλωση (πχ πρωτότυπες γυάλινες συσκευασίες σε χώρους εστίασης)», είναι τα λόγια τους.

Ο πελάτης επιμένει υγιεινά

Ο γρήγορος ρυθμός ζωής στην εποχή μας είναι, χωρίς αμφιβολία, ένας από τους παράγοντες που ευνοούν τις πωλήσεις των εμφιαλωμένων νερών από τα μικρά σημεία πώλησης. Δεν είναι όμως ο μόνος. Η γενικότερη στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής έχει βοηθήσει και αυτή με τον τρόπο της τις πωλήσεις του νερού. Το εμφιαλωμένο νερό είναι σχεδόν ταυτισμένο στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού με τον πλέον υγιεινό τρόπο για να ξεδιψάσει κανείς. Επίσης, όλες οι νέες ιατρικές έρευνες ενθαρρύνουν την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας νερού κατά την διάρκεια της ημέρας. «Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχω δει πολλούς πελάτες να αντικαθιστούν άλλα ποτά για να ξεδιψάσουν ή να συνοδεύουν το φαγητό τους με ένα μπουκαλάκι νερό. ‘Ενα μεγάλο μέρος αυτών σκέφτονται την υγιεινή διατροφή», τονίζει ο κ. Σιανούλης. Η ποιότητα του νερού και ο γρήγορος τρόπος ζωής του ‘Ελληνα επισημαίνονται ως παράγοντες αύξησης της κατανάλωσης του προϊόντος και από το τμήμα μάρκετινγκ της Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον: «‘Ολο και περισσότεροι ‘Ελληνες καταναλώνουν εμφιαλωμένο νερό στο σπίτι τους και, εκτός αυτού, για διάφορους λόγους, όπως το ότι το δίκτυο ύδρευσης δεν προσφέρει την καλύτερη ποιότητα νερού σε ορισμένες περιοχές, αλλά και γιατί οι ώρες που περνούν εκτός σπιτιού είναι πια περισσότερες, λόγω των αυξημένων εργασιακών απαιτήσεων και του έντονου ρυθμού ζωής».

‘Ανοδος στην αγορά

Η κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών κινείται ανοδικά τα τελευταία χρόνια, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. Το 2008 μάλιστα αποτέλεσε μία χρονιά, που οι πωλήσεις των εμφιαλωμένων νερών αυξήθηκαν σε όγκο και αξία σε όλα τα σημεία πώλησης, είτε μιλάμε για περίπτερα και ψιλικά είτε σούπερ μάρκετ (Πηγή: IRI Hellas). Το σύνολο της αγοράς ανήλθε το 2008 σε 440 εκατ. λίτρα και 182 εκατ. ευρώ. Ακόμα πιο εντυπωσιακά, όμως, είναι τα στατιστικά της αύξησης των πωλήσεων του εμφιαλωμένου νερού στα μικρά σημεία πώλησης για το πρώτο δίμηνο του 2009, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2008. Συγκεκριμένα, και ενώ η συνολική αύξηση σε όγκο λίτρων για το πρώτο δίμηνο του 2009 είναι κοντά στο 10,5%, στα ψιλικά αυξήθηκε στο 30,7%, ενώ στα περίπτερα έφτασε μέχρι και το 68,5% (Πηγή: IRI Hellas), τη στιγμή που η αντίστοιχη αύξηση στα σούπερ μάρκετ ήταν μόλις 3,7%.

«Τα μικρά σημεία πώλησης, λόγω της μεγάλης γεωγραφικής κατανομής τους ανά την Ελλάδα, προσφέρουν την δυνατότητα για μεγάλη αριθμητική διανομή των προϊόντων, καλύπτοντας την ανάγκη κατανάλωσης εμφιαλωμένου νερού πανελλαδικά. Λόγω, όμως, του περιορισμένου τους χώρου, διαθέτουν κατά μέσο όρο 1 με 2 μάρκες εμφιαλωμένου νερού και 1 με 2 τύπους συσκευασίας και όχι την ολοκληρωμένη γκάμα κάθε μάρκας. Το μερίδιο αγοράς που καταλαμβάνουν τα μικρά σημεία πώλησης ανέρχεται περίπου στο 43%», προσθέτουν από την Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον.

Το ζητούμενο: πρόσβαση σε κρύο νερό

Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες τα περίπτερα και τα ψιλικά είναι υποχρεωμένα να έχουν ένα μεγάλο μέρος των ψυγείων τους γεμάτο με εμφιαλωμένο νερό για να μπορούν να αντεπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση. Δεν είναι αυτός, όμως, ο μόνος κανόνας που πρέπει να ακολουθήσουν. «‘Ενα πολύ σημαντικό θέμα που απασχολεί τους ιδιοκτήτες των ψιλικών και των περιπτέρων σε σχέση με τα μπουκάλια του εμφιαλωμένου νερού είναι η διαρκής εναλλαγή τους μέσα στο ψυγείο. Δεν αρκεί το ψυγείο να είναι γεμάτο νερό. Πρέπει το νερό να είναι παγωμένο. Για να συμβεί αυτό, πρέπει ο ιδιοκτήτης του να φροντίσει τα καινούργια μπουκάλια νερό που μπαίνουν μέσα στο ψυγείο να καταλαμβάνουν τις πίσω θέσεις, και, αυτόματα, στις μπροστά θέσεις να έρχονται τα μπουκάλια που βρίσκονται περισσότερη ώρα μέσα και είναι κρύα. Είναι λάθος να ψάχνει ο καταναλωτής το τελευταίο μπουκάλι στο βάθος του ψυγείου για να βρει κρύο νερό -με αυτόν τον τρόπο μένει και πιο πολλή ώρα ανοικτό το ψυγείο, με αποτέλεσμα να χάνει από την ψύξη του. Και, φυσικά, πρέπει να προσέχει το ψυγείο να κλείνει καλά», συμπληρώνει ο κ. Σιανούλης.

«Τα προϊόντα πρέπει να τοποθετούνται σε σημείο που να είναι εμφανές και εύκολα προσβάσιμο στον καταναλωτή, ώστε να τα αγοράσει. Κατά προτίμηση, το εμφιαλωμένο νερό πρέπει να τοποθετείται μέσα στο ψυγείο, ώστε να αγοράζεται κρύο. Η συντήρηση των προϊόντων εξασφαλίζεται τόσο από τη σωστή συσκευασία τους όσο και την ασφαλή μεταφορά τους μέχρι το σημείο πώλησης. Τα καταστήματα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα αποθηκεύονται σε σκιερό χώρο και ανακυκλώνονται συνεχώς στο ράφι (ελέγχοντας συνεχώς τις ημερομηνίες λήξης), ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής διάθεση προϊόντος στον καταναλωτή», είναι οι συμβουλές της Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον προς τους ιδιοκτήτες.

Το άρθρο δημοσιεύεται στο τεύχος 70 (Απρίλιος-Μάιος 2009) του περιοδικού «Το μαγαζί μας» (Εκδόσεις Comcenter).