Οι πωλήσεις της κατηγορίας παρουσίαζαν σημαντική ανάπτυξη, οι δε προοπτικές της ήταν ιδιαίτερα δυναμικές, καθώς η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια υπερδιπλασιάστηκε. Κι ενώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η κατηγορία παρουσιάζει ακόμη σημαντικά περιθώρια ανόδου, το επιδεινούμενο οικονομικό κλίμα της χώρας εκτιμάται ότι θα επηρεάσει περαιτέρω και τη συγκεκριμένη κατηγορία, όπως και άλλες κατηγορίες προϊόντων.

Επιβράδυνση των πωλήσεων της κατηγορίας του εμφιαλωμένου νερού αναμένουν παράγοντες της αγοράς για την τρέχουσα σεζόν. Όπως επισημαίνουν, το ποσοστό της υποχώρησης των πωλήσεων δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί εκ των προτέρων, καθώς δεν είναι ακόμη γνωστές οι επιπτώσεις από την προσφυγή της χώρας μας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό βοήθειας.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η επιβράδυνση των πωλήσεων θα είναι προσωρινή. Ωστόσο, οι πιο απαισιόδοξες εκτιμήσεις σημειώνουν ότι ήδη το 2009 το μερίδιο των επώνυμων προϊόντων είχε υποχωρήσει, προς όφελος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Επίσης, το 2010 αναμένεται να επισκεφθούν τη χώρα μας λιγότεροι τουρίστες, γεγονός που προβλέπεται πως θα συμβάλει στην περαιτέρω μείωση της κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού. Μέχρι να φανεί η «σκιά» της οικονομικής κρίσης, οι πωλήσεις της κατηγορίας εμφιαλωμένου νερού παρουσίαζαν ιδιαίτερα θετικές προοπτικές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνα της ICAP του 2009, πριν από 12 χρόνια η ετήσια κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα ήταν 45 lt/άτομο, ενώ σήμερα ξεπερνά τα 100 lt/άτομο. Ο ρυθμός της ετήσιας αύξησης ξεπερνά το 12%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου 91 λίτρα, κάτι που δείχνει ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης για την ελληνική αγορά.

Παράλληλα, άνοδο της αγοράς του εμφιαλωμένου νερού εις βάρος των συναφών κατηγοριών, όπως τα αναψυκτικά, δείχνει και η διεθνής τάση που καταγράφεται στα στοιχεία του 2009 της International Bottled Water Association.

Στην Ελλάδα, η αγορά εμφιαλωμένου νερού είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών, που επενδύουν στην παραγωγή, διακίνηση και προβολή των αντίστοιχων προϊόντων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας μετρήσεων Canadean (2009), οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου νερού την τρέχουσα οικονομική περίοδο στην Ελλάδα, επηρεασμένες από τις οικονομικές συνθήκες, θα είναι ελάχιστα ανοδικές (εκτιμώμενο ποσοστό αύξησης 0,5%-1%).

Επιλογή λόγω… αμφιβολιών & λειψυδρίας
Η ανεπάρκεια ή οι αμφιβολίες για την ποιότητα του νερού του δικτύου ύδρευσης σε ορισμένες περιοχές της χώρας συμβάλλουν στην αύξηση της ζήτησης των εμφιαλωμένων νερών. Παράλληλα, η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού μετατρέπεται σε ανάγκη και λόγω της λειψυδρίας σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας κατά τους θερινούς μήνες, ιδιαίτερα στα νησιά.

Άλλες σημαντικές παράμετροι που ενισχύουν την αυξανόμενη ζήτηση των προϊόντων της κατηγορίας αποτελούν:
• Η ολοένα και μεγαλύτερη προσοχή που επιδεικνύουν οι καταναλωτές στην ποιότητα και την ασφάλεια των τροφίμων και του νερού που καταναλώνουν.
• Ο τουρισμός: οι ξένοι επισκέπτες της χώρας μας προτιμούν το εμφιαλωμένο νερό, στην πλειονότητά τους, κάτι που συντελεί στην αύξηση της κατανάλωσης.
• Πολλοί καταναλωτές προτιμούν τη γεύση του εμφιαλωμένου νερού, καθώς αναφέρουν ότι το καταναλώνουν με μεγαλύτερη ευκολία από το νερό βρύσης, ειδικότερα σε περιοχές που δεν φημίζονται για την ποιότητα πόσιμου νερού που παρέχουν.
• Θέματα υγείας που αναγκάζουν συγκεκριμένη μερίδα καταναλωτών να επιλέγει εμφιαλωμένο νερό αντί του νερού της βρύσης.
• Ευκολία στην κατανάλωση, καθώς το εμφιαλωμένο νερό είναι ο πλέον διαδεδομένος τρόπος ενυδάτωσης του οργανισμού ανά πάσα στιγμή της ημέρας, για όσους καταναλωτές κινούνται εκτός σπιτιού.

Για την επιλογή της μάρκας του εμφιαλωμένου νερού κριτήρια επιλογής είναι ο βαθμός που ο καταναλωτής θεωρεί ότι η συγκεκριμένη μάρκα διασφαλίζει την ποιότητα του προϊόντος σε όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας.


Πωλήσεις ανά κατηγορία & συσκευασία
Οι πωλήσεις της κατηγορίας παρουσιάζουν έντονη εποχικότητα και πραγματοποιούνται κυρίως από τα τέλη Απριλίου έως τις αρχές Οκτωβρίου. Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP, το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά των εμφιαλωμένων νερών καταλαμβάνει η κατηγορία των φυσικών μεταλλικών νερών με ποσοστό 72,5% το 2008 και ακολουθεί η κατηγορία των επιτραπέζιων νερών με 21,0% και η κατηγορία των ανθρακούχων με 6,5%.

Ως προς τις συσκευασίες, η γυάλινη φιάλη του 1 lt παρουσιάζει όλο και μεγαλύτερη ζήτηση στους χώρους μαζικής εστίασης τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, παρατηρείται ανοδική πορεία στην αγορά των ψυκτών εμφιαλωμένου νερού. Οι μεγάλες συσκευασίες, που χρησιμοποιούνται κυρίως σε εργασιακούς χώρους, έχουν ανοδική πορεία, κάτι που προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον όλο και περισσότερων εταιρειών.

Έντονες προωθήσεις & οικολογικό προφίλ
Οι εταιρείες παραγωγής εμφιαλωμένου νερού, προκειμένου να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων τους, να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και να ενισχύσουν το μερίδιό τους στην αγορά, καταφεύγουν σε έντονες διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες. Οι προωθητικές ενέργειες αναμένεται να συνεχιστούν φέτος με έντονους ρυθμούς, δεδομένης της διαρροής των καταναλωτών προς το PL εμφιαλωμένο νερό. Παράλληλα, οι μεγάλες εταιρείες στοχεύουν και στην ενίσχυση του οικολογικού τους προφίλ.

Οι πωλήσεις ανά είδος καταστήματος
Το μερίδιο των καταστημάτων σούπερ μάρκετ άνω των 100 τμ στις συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας σε όγκο υπολογίζεται σε περίπου 70% και σε περίπου 50% σε αξία. Ωστόσο, στα στοιχεία αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις των νησιών Αιγαίου και Ιονίου, όπου τα σημεία αυθόρμητης αγοράς (περίπτερα κλπ) εκτιμάται ότι διαθέτουν ενισχυμένο μερίδιο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, στο σύνολο της ελληνικής αγοράς, μεγαλύτερο εκτιμάται ότι είναι το μερίδιο της κρύας αγοράς -υπολογίζεται περίπου σε 60%. Το μερίδιο της ζεστής αγοράς, δηλαδή των σούπερ μάρκετ, εκτιμάται ότι διαμορφώνεται σε περίπου 40%.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις* εμφιαλωμένου νερού σε όγκο (σε χιλ. λίτρα)

 Είδος καταστήματος  12μηνο-Φεβ. 2009  12μηνο-Φεβ. 2010  Μεταβολή
 > 100 τμ  534.959  517.897  -3,2%
 < 100 τμ, ψιλικά, περίπτερα, αρτοζαχαροπλαστεία  206.475  210.042  1,7%
 Σύνολο  741.435  727.939  -1,8%

 Πηγή: Nielsen Market Track

 * Σε καταστήματα τροφίμων, ψιλικών, περίπτερα και αρτοζαχαροπλαστεία (εξαιρούνται τα νησιά Ιονίου και Αιγαίου καθώς και η αλυσίδα Σκλαβενίτης)

 Πίνακας 2: Πωλήσεις* εμφιαλωμένου νερού σε αξία (σε χιλ. ευρώ)

 Είδος καταστήματος  12μηνο-Φεβ. 2009  12μηνο-Φεβ. 2010  Μεταβολή
 > 100 τμ  129.259  124.106  -4%
 < 100 τμ, ψιλικά, περίπτερα, αρτοζαχαροπλαστεία  117.741  120.729  2,5%
 Σύνολο  247.000  244.835  -0,9%

 Πηγή: Nielsen Market Track

 * Σε καταστήματα τροφίμων, ψιλικών, περίπτερα και αρτοζαχαροπλαστεία (εξαιρούνται τα νησιά Ιονίου και Αιγαίου καθώς και η αλυσίδα Σκλαβενίτης)

 Πίνακας 3: Πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού PL

 Πωλήσεις  12μηνο-Φεβ. 2009  12μηνο-Φεβ. 2010  Μεταβολή
 Σε όγκο (χιλ. λίτρα)  130.025  138.648  6,6%
 Σε αξία (χιλ. ευρώ)  20.164  21.819  8,2%

 Πηγή: Nielsen Market Track

Ανοδική τάση παρουσιάζουν και οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας, που ενισχύθηκαν κατά 6,6% σε όγκο και κατά 8,2% σε αξία το 12μηνο που λήγει τον Φεβρουάριο του 2010. Το μερίδιο των προϊόντων PL εκτιμάται ότι διαμορφώνεται σε ποσοστό περίπου 8% σε αξία, ενώ σε όγκο είναι διψήφιο.