Ανάπτυξη εμφάνισε το 2014 στην Ελλάδα η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C, καθώς οι online φίλοι της αγοράς αύξησαν περίπου κατά 10% τον αριθμό των κατηγοριών προϊόντων και υπηρεσιών που επέλεξαν για online αγορές, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Την ανάπτυξη πιστοποιεί κι ο αριθμός των online αγορών τους, αφού από μία κάθε μήνα πέρυσι αυξήθηκαν στις τρεις κάθε δίμηνο το 2014.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έρευνα, σχετικά με τους Έλληνες online φίλους της αγοράς, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία διεξήχθη το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου φέτος, με τη συμμετοχή 1.197 ατόμων με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά. Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι προβλέψεις για το 2015 είναι θετικές, καθώς 6 στους 10 online φίλους της αγοράς αναμένεται ότι θα αυξήσουν την αξία των online αγορών τους, ενώ μόνο 1 στους 10 θα τις μειώσει.

Πρώτες στις προτιμήσεις τους για αγορές φέτος αναδείχθηκαν οι κατηγορίες των ταξιδιωτικών υπηρεσιών (αεροπορικά εισιτήρια κλπ), της διαμονής σε καταλύματα, των εισιτηρίων για εκδηλώσεις (ανήλθαν στην 3η από την 5η θέση πέρυσι), των ειδών εξοπλισμού για Η/Υ, των ειδών ένδυσης-υπόδησης και των ηλεκτρονικών συσκευών και κινητής τηλεφωνίας. Μάλιστα, στις κατηγορίες των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, των εισιτηρίων για εκδηλώσεις, των ασφαλειών και της αγοράς παραφαρμακευτικών ειδών και ειδών σούπερ μάρκετ διαπιστώθηκε φέτος η μεγαλύτερη αριθμητική αύξηση αγορών. Αυτό σχετίζεται, σύμφωνα με την έρευνα, στις υψηλού επιπέδου online υπηρεσίες που προσφέρονται στους τομείς του τουρισμού, των εισιτηρίων και των ασφαλειών και στις σημαντικές επενδύσεις στις online υπηρεσίες (κυρίως νέων) επαγγελματιών, όπως οι φαρμακοποιοί και οι ασφαλιστές.

Σχετικά με τη σημασία των κριτηρίων που αναφέρονται στην εμπιστοσύνη του καταναλωτή, προκειμένου να επιλέγει τις αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, η έρευνα έδειξε ότι ο Έλληνας online φίλος της αγοράς, πέραν των θεμάτων ασφαλείας (αν και η ασφαλής πληρωμή παραμένει πρωτεύον κριτήριό του), λαμβάνει υπόψη του την εξυπηρέτηση και την προϊοντική κάλυψη, τη χρηστικότητα/ευχρηστία των site, τις χαμηλές τιμές και την παροχή σχετικών πληροφοριών, τις κριτικές προσεγγίσεις και συστάσεις, όπως και τη διαφήμιση. Από αυτή την άποψη, οι ερευνητές επισημαίνουν την πορεία ωρίμασής του.

Επίσης, η έρευνα διαπίστωσε ότι περισσότερο από το 30% των μυημένων στις online αναζητήσεις για την κάλυψη των αναγκών τους, ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα, αφού προηγουμένως κάνουν online έρευνα τιμών και σύγκριση προϊόντων. Αντίστοιχα, ένα 40% της ίδιας κατηγορίας αγοραστών επιλέγει τις ηλεκτρονικές αγορές, πιθανώς αναζητώντας φτηνότερες λύσεις, μόνον εφόσον έχει πεισθεί για τα χαρακτηριστικά συγκεκριμένων προϊόντων, διερευνώντας τα στον φυσικό χώρο πώλησής τους (με την αφή, την όσφρηση, τη γεύση κλπ).

Κύριοι προβληματισμοί και social media
Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι οι κύριοι προβληματισμοί των online φίλων της αγοράς σχετίζονται αφενός με τη φυσική διακίνηση των προϊόντων που παραγγέλνουν ηλεκτρονικά και αφετέρου με την ασφάλεια των δεδομένων τους. Ειδικότερα, 1 στους 4 θεωρεί ότι τα έξοδα αποστολής αντιστοιχούν σε σημαντικό ποσοστό της τελικής αξίας του προϊόντος, 1 στους 5 ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν τον προστατεύει στην περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα κατά την μεταφορά της παραγγελίας, και 1 στους 6 ότι τίθεται πρόβλημα ασφάλειας και προστασίας των προσωπικών του δεδομένων. Οι πρόσφατες και σημαντικές επενδύσεις των επιχειρήσεων στο digital marketing, σύμφωνα με τους ερευνητές, ανακλώνται στο ότι οι online φίλοι της αγοράς:

  • κατά το 1/3 «ακολουθούν» τα brands στα social media
  • 2 στους 5 αξιολογούν ή και προτείνουν στους φίλους τους κάποιο προϊόν μέσω των social media
  • 1 στους 4, πιθανώς, θα αγοράσουν ένα προϊόν που «ακολουθούν» στα social media.

Ωστόσο, όπως εκτιμάται, η επίδραση των social media στην αγοραστική συμπεριφορά δεν είναι ακόμα εμφανής.