Οι επενδύσεις μερίδας μελών του ΕΛΟΜΑΣ σε νέα καταστήματα ήταν αυτές πέρυσι που «έσωσαν την παρτίδα» για τον όμιλο. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο τζίρος του διατηρήθηκε σε σταθερά επίπεδα έναντι του 2016, και αυτό λόγω της επέκτασης του δικτύου πωλήσεων. Φέτος ο όμιλος προσβλέπει σε νέες εγγραφές επιχειρήσεων, που θα ανακοινωθούν σύντομα, και στην ένταξή του στο δυναμικό ισχυρού ευρωπαϊκού buying group.

Στο εσωτερικό μέτωπο οι επενδύσεις των «τολμηρών» ήταν αυτές που διέσωσαν πέρυσι τα ετήσια έσοδα του ομίλου, τα οποία δίχως τα νέα καταστήματα θα κατέγραφαν πτώση και μάλιστα έντονη. Βάσει στοιχείων του ΕΛΟΜΑΣ, η οργανική ανάπτυξή του ήταν το 2017 αρνητική κατά 5%-5,5% (μεταβολή σε συγκρίσιμη βάση), ενώ με τον συνυπολογισμό των νέων σούπερ μάρκετ ο τζίρος του ομίλου διατηρήθηκε εντέλει σταθερός. Μάλιστα, όπως φαίνεται από τα εν λόγω στοιχεία, το τελευταίο τετράμηνο του 2017 εξελίχθηκε χειρότερα από τα άλλα δύο, αφού ο ρυθμός διαμορφώθηκε στο -8% σε συγκρίσιμη βάση –ειδικότερα, τον Οκτώβριο στο -10%, το Νοέμβριος στο -9% και το Δεκέμβριο στο -7%.

Το προαναφερόμενο αποτέλεσμα αποδίδεται στη διάσωση του δικτύου της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης, που είχε και έχει ως αποτέλεσμα την ανακατανομή μέρους του τζίρου της οργανωμένης λιανικής, άρα την έντονη άσκηση πιέσεων στον ανταγωνισμό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι να κλείσει ένας χρόνος από την ουσιαστική ενεργοποίηση του σχεδίου διάσωσης των δομών της Μαρινόπουλος (αρχές καλοκαιριού του 2018), ο ΕΛΟΜΑΣ αναμένει συνέχιση της πτώσης των πωλήσεών του κατά 8% (οργανική μεταβολή) και ομαλοποίηση της σχετικής μεταβολής στο εξής. Κατά συνέπεια και η φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη για τον όμιλο αγορών και τα μέλη του.

Αθροιστικές πωλήσεις 1,6 δις. ευρώ το 2017
Πέρυσι οι «μεγάλες δυνάμεις» του ΕΛΟΜΑΣ συνέβαλαν με τις επενδύσεις τους να ισοφαριστεί η οργανική κάμψη. Πρόκειται για τις εταιρείες Κρητικός, Προμηθευτική και Bazaar, οι οποίες εγκαινίασαν συνολικά περί τα 30 νέα καταστήματα, Μικρότερης έκτασης επενδύσεις έκανε ο ΣΥΝΚΑ στην Κρήτη.

Σε ό,τι αφορά τον αθροιστικό τζίρο των μελών του ΕΛΟΜΑΣ το 2017, βάσει των τελευταίων εκτιμήσεων ανήλθε στα 1,1 δισ. ευρώ. Συνυπολογιζομένου του τζίρου των μελών του Αστέρα, με τον οποίο ο ΕΛΟΜΑΣ αναπτύσσει συνέργειες, οι κοινές πωλήσεις φθάνουν τα 1,6 δισ. ευρώ.

Σημαντική συμβολή στη σταθεροποίηση των μεγεθών του ομίλου είχαν και οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΛΟΜΑΣ, μπορεί αυτά να κατέγραψαν πτώση, λόγω της έντασης των προσφορών στα αντίστοιχα επώνυμα είδη, όμως, ως γενική κατηγορία διατήρησαν τη συμμετοχή τους στον ετήσιο τζίρο γύρω στο 25% σε αξία και 30%-32% σε όγκους πωλήσεων.

Ένα από τα πεδία στα οποία ο ΕΛΟΜΑΣ δίνει ιδιαίτερη σημασία, προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις και την ανταγωνιστική του θέση, είναι αυτό των διεκδικούμενων παροχών από τη βιομηχανία. Το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται κυρίως στις καθημερινές προσφορές παρά στον κορμό της ετήσιας συμφωνίας, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Ο όμιλος δίνει έμφαση στα εκπτωτικά «πακέτα» και ειδικότερα στη διάρκειά τους, στα ποσοστά των εκπτώσεων και στον αριθμό των κωδικών που περιλαμβάνονται σε αυτά, ζητώντας ανελλιπώς τη συνδρομή των προμηθευτών στο κόστος υλοποίησης κάθε ενέργειας.