Μετά την πολύμηνη απεργία στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, η απεργία τώρα των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ δίνει στην αγορά την "χαριστική βολή". 'Ηδη, οι ελλείψεις σε πολλά βασικά αγαθά, όπως τα τρόφιμα και τα φάρμακα, είναι έκδηλη. Οι κεντρικές αγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης καλύπτουν ως έναν βαθμό τη ζήτηση, αλλά οι προμήθειές τους είναι μειωμένες κάτω του 50%. Σε απόγνωση βρίσκονται πολλοί παραγωγοί, οι σοδειές των οποίων καταστρέφονται αδιάθετες. Μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζουν τα δίκτυα των πολυεθνικών αλυσίδων πάσης φύσεως που δεν έχουν ιδιόκτητους στόλους μεταφορικών μέσων. Η τροφοδοσία των νησιών σχεδόν σταμάτησε. Κατάφορτοι οι εμπορικοί σιδηροδρομικοί συρμοί περιμένουν εν αργία στις αποβάθρες του ΟΣΕ.
Στις κεντρικές αγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης οι χονδρέμποροι μέχρι τώρα κάνουν μόνοι τους τον εφοδιασμό, με φορτηγά ΙΧ. Αντίστοιχα πράττουν αρκετοί παραγωγοί. Σύμφωνα με εκπροσώπους της Κεντρικής Αγοράς του Ρέντη, η αγορά καλύπτεται μεν αλλά οι προμήθειες είναι ιδιαίτερα μειωμένες, σε σχέση με τις συνήθεις. ‘Εντονη, ωστόσο, είναι η ανησυχία σχετικά με το τι θα συμβεί τις επόμενες ημέρες, καθώς η ζήτηση αυξάνεται και οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις επείγονται να καλύψουν με αυξημένες προμήθειες την εμπορική κίνηση του τέλους της εβδομάδας, που ούτως ή άλλως είναι αυξημένη.
Πλήγμα στην αγροτική παραγωγή
‘Οπως λέει ο γενικός γραμματέας της Κεντρικής Αγοράς του Ρέντη, κ. Ι. Σιδέρης, οι παραδόσεις εμπορευμάτων έχουν μειωθεί περισσότερο από 50%. Την ίδια ώρα σε απόγνωση βρίσκονται πολλοί παραγωγοί που βλέπουν τις σοδειές τους να καταστρέφονται αδιάθετες. Παρά το γεγονός ότι οι απεργοί διαθέτουν αυτοκίνητα ασφάλειας για την μεταφορά ευπαθών προϊόντων, ο αριθμός τους είναι μικρός, οι μεταφορικές ανάγκες της παραγωγής δεν καλύπτονται.
«Χρειαζόμαστε 15 με 20 νταλίκες για τη μεταφορά των προϊόντων μας στις κεντρικές αγορές», λέει ο κ. Π. Καναβός , πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Φιλιατρών, «η παραγωγή μας στα περίπου 3.000 στρέμματα θερμοκηπίων είναι ιδιαίτερα αυξημένη. Τα δικά μας ιδιωτικά αυτοκίνητα δεν επαρκούν. Δυστυχώς, θα αναγκαστούμε να πετάξουμε προϊόντα».
Στη Μεσαρά και στην Ιεράπετρα της Κρήτης, όπου υπάρχουν καλλιέργειες πρώιμων κηπευτικών, σύμφωνα με εκπροσώπους των αγροτών, καταστράφηκαν ήδη μεγάλες ποσότητες αγγουριών, ντομάτας και άλλων ειδών. Βάσει συμφωνίας με τους απεργούς, κατ’ εξαίρεση κάθε βράδυ φεύγουν ορισμένα φορτηγά με κηπευτικά. ‘Ομως μεγάλες ποσότητες μένουν πίσω. Πολλοί παραγωγοί απαιτούν από τους απεργούς να κινούν περισσότερα φορτηγά.
Προβλήματα στη μεγάλη λιανική
‘Ομως και το υπόλοιπο λιανεμπόριο αντιμετωπίζει προβλήματα, καθώς σύμφωνα με στελέχη της αγοράς έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ οι παραδόσεις των εμπορευμάτων. Σε μεγάλη λιανεμπορική αλυσίδα ένδυσης με δίκτυο σε ολόκληρη την Ελλάδα οι παραδόσεις, κυρίως σε πόλεις εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, έχουν σταματήσει την τελευταία εβδομάδα. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι αλυσίδες καταστημάτων πώλησης ηλεκτρικών συσκευών και επίπλων.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν τα δίκτυα των πολυεθνικών αλυσίδων που δεν έχουν ιδιόκτητους στόλους μεταφορικών μέσων. ‘Ομως, ακόμα και εκεί όπου δεν υπάρχει έλλειψη εμπορευμάτων, πολλές είναι οι επιχειρήσεις που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους, αφού δεν υπάρχουν τα μέσα για τη μεταφορά και παράδοση των παραγγελιών τους.
Σε κρίση η νησιωτική αγορά
Η τροφοδοσία των νησιών έχει σχεδόν σταματήσει, με δυσμενείς επιπτώσεις για τον τουρισμό. Εκτός των ειδών διατροφής οι τουριστικές επιχειρήσεις (πχ ξενοδοχεία) δεν μπορούν να παραλάβουν ούτε οικοδομικά υλικά, έπιπλα και αλλά είδη απαραίτητα για τις εργασίες συντήρησης και τις ανακαινίσεις που γίνονται στην έναρξη της θερινής τουριστικής σεζόν.
Στα μεγάλα λιμάνια των Κυκλάδων από τις περίπου 50 νταλίκες που έφταναν καθημερινά, ο αριθμός τους σήμερα δεν ξεπερνά τις 10. Φυσικά, η προτεραιότητα έχει δοθεί στη μεταφορά ειδών κυρίως πρώτης ανάγκης.
Σταμάτησαν τα τραίνα
Πρόβλημα τροφοδοσίας υπάρχει και όσον αφορά στα εισαγόμενα προϊόντα που φτάνουν σιδηροδρομικώς. ‘Ολοι οι τερματικοί σταθμοί του ΟΣΕ έχουν μπλοκαριστεί από κατάφορτους εμπορικούς συρμούς. Για τον λόγο αυτόν, ο ΟΣΕ έχει ζητήσει από τα Σκόπια οι αμαξοστοιχίες να παραμένουν στη γειτονική χώρα μέχρι τη λήξη της απεργίας των μεταφορέων.
Στα όριά της η αγορά του φαρμάκου
‘Οπως αναφέρουν οι φαρμακοποιοί, αν η απεργία των μεταφορέων συνεχιστεί, οι ελλείψεις στην αγορά των φαρμάκων θα γίνουν σοβαρές. Για την ώρα, αρκετά νοσηλευτικά ιδρύματα κάνουν χρήση των αποθεμάτων τους σε φάρμακα και υγειονομικό υλικό, στο πλαίσιο της εφαρμογής του σχεδίου «Περσέας».