Τη συντήρηση των δυνάμεών του επιχειρεί φέτος ο όμιλος αγορών ΕΛΕΤΑ, σε μια περίοδο που τα αναχώματα της οργανωμένης λιανικής υποχωρούν το ένα μετά το άλλο υπό το βάρος των επιπτώσεων της κρίσης. Οι αισιόδοξες προβλέψεις της διοίκησης του ομίλου για το τρέχον έτος μιλούν για σταθερότητα τζίρου και πολύ λίγα λουκέτα σε καταστήματα μελών του.

Το απαισιόδοξο σενάριό της προβλέπει μια μικρή πτώση στο συνολικό τζίρο του ομίλου, όχι μεγαλύτερη της τάξης του 2%-3%. Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένο ότι συζητάμε για μικρά σημεία πώλησης, το να διατηρήσει ο όμιλος τις δυνάμεις του αποτελεί δείγμα υγείας, πολύ δε περισσότερο όταν την περυσινή, επίσης δύσκολη οικονομικά χρονιά, τα μέλη του ομίλου ΕΛΕΤΑ κατάφεραν να αυξήσουν τον τζίρο τους κατά 1,2% στα 515 εκατ. ευρώ. Ωστόσο όμως, ζήτημα τίθεται σε ό,τι αφορά την επέκταση του δικτύου του, που εδώ και μεγάλο χρονικά διάστημα παραμένει σχεδόν αμετάβλητο, με 600 σημεία πώλησης που ελέγχονται από τις 360 επιχειρήσεις των μελών του.

Όπως τονίζεται από τη διοίκηση του ομίλου αγορών, η περιορισμένη ρευστότητα, η οποία χαρακτηρίζει το σύνολο της εμπορικής κοινότητας, οι πιέσεις που ασκούν οι προμηθευτές για ταχύτερες πληρωμές και το γεγονός ότι οι τράπεζες έχουν τα τελευταία δύο χρόνια κλείσει τις στρόφιγγες της χρηματοδότησης, στερούν τη δυνατότητα από τα μέλη του ΕΛΕΤΑ να επενδύσουν σε νέα καταστήματα. Μάλιστα, η στενότητα είναι τέτοια που τους έχει αποκλείσει την πρόσβαση στο ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν τα αναγκαία ίδια κεφάλαια ώστε να συμμετάσχουν οι επιχειρηματίες σε χρηματοδοτούμενες από κοινοτικά προγράμματα επενδύσεις.Για τον ίδιο λόγο τα μέλη του ΕΛΕΤΑ αποφεύγουν να προβαίνουν σε ανακαινίσεις καταστημάτων, μέσω των οποίων θα μπορούσε να στηριχθεί το σήμα Proton, που έχει καθιερώσει ως εμπορική επωνυμία και πρότυπο καταστήματος για τις εμπορικές του μονάδες ο όμιλος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι εδώ και μεγάλο διάστημα ο αριθμός των εμπορικών μονάδων επωνυμίας Proton παραμένει στο 180, δηλαδή είναι λιγότερες από το ένα τρίτο των καταστημάτων του ομίλου. Σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις επιχειρηματιών από τον ένα όμιλο σε άλλο η κινητικότητα φαίνεται ότι έχει σχεδόν παύσει. Το αρνητικό κλίμα στην αγορά φαίνεται πως δεν αφήνει πολλά περιθώρια στους μικρούς επιχειρηματίες να ρισκάρουν «μεταγραφές», αναζητώντας κάλυψη με καλύτερους όρους. Η μοναδική, επομένως, κινητικότητα αναφέρεται στο κλείσιμο καταστημάτων, αλλά τέτοια κρούσματα στον ΕΛΕΤΑ είναι λιγοστά, ενώ σε μεγάλο βαθμό τα χαμένα καταστήματα αναπληρώνονται από τα λίγα καινούργια καταστήματα, που δημιουργούν κάποια μέλη του ομίλου.

Έμφαση στα PL
Στο μεταξύ, ο όμιλος αγορών, εκμεταλλευόμενος την καθαρή πλέον στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, επενδύει με επιμονή στη δημιουργία νέων κωδικών, υλοποιώντας αυτή την περίοδο ένα πρόγραμμα διάθεσης νέων τυροκομικών προϊόντων, καινούργιων γεύσεων σε σάλτσες και μαρμελάδες, καθώς και την επέκταση του κωδικολογίου του στην κατηγορία σνακ και κρακεράκια. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ πέρυσι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συμμετείχαν κατά 11% στο σύνολο των πωλήσεων του ομίλου, φέτος η συμμετοχή τους έχει αυξηθεί στο 16% και, όπως εκτιμάται από τη διοίκηση του ΕΛΕΤΑ, η τάση ανόδου τους θα έχει συνέχεια μέσα στους επόμενους μήνες.

Σήμερα, ο όμιλος αγορών διαθέτει στην κατανάλωση περί τους 520 κωδικούς ιδιωτικής επωνυμίας. Ωστόσο, όπως διευκρινίζεται, η αύξηση των πωλήσεων σε προϊόντα ιδιωτικού σήματος επί της ουσίας αφαιρεί τζίρο από τα καταστήματα, καθώς οι καταναλωτές απομακρύνονται όλο και περισσότερο, αργά μεν αλλά σταθερά, από τις «ακριβές» αγορές χάριν των οικονομικότερων επιλογών, εμπεδώνοντας τις σχετικές συνήθειες.