Βρίσκεστε μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή σας και με το πάτημα ενός πλήκτρου γνωρίζετε πού βρίσκεται το κάθε όχημα της εταιρείας σας, πόσα από τα ημερήσια δρομολόγιά του έχουν πραγματοποιηθεί, πόσες φορές έχει ανοίξει η πόρτα φόρτωσης και πόση βενζίνη απομένει στο ρεζερβουάρ του.

Βρίσκεστε μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή σας και με το πάτημα ενός πλήκτρου γνωρίζετε πού βρίσκεται το κάθε όχημα της εταιρείας σας, πόσα από τα ημερήσια δρομολόγιά του έχουν πραγματοποιηθεί, πόσες φορές έχει ανοίξει η πόρτα φόρτωσης και πόση βενζίνη απομένει στο ρεζερβουάρ του.

Σύμφωνα με τις εταιρείες που διαθέτουν συστήματα ελέγχου στόλου οχημάτων, αν αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε κάποιο από αυτά σίγουρα θα αλλάξετε γνώμη τόσο για την αξιοπιστία των οδηγών σας όσο και για την αποτελεσματικότητα του συστήματος των δρομολογίων, που χρησιμοποιείτε μέχρι σήμερα.

Ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής δυστοκίας, όπως αυτή που διανύουμε, οι τεχνολογικές επενδύσεις χρειάζεται να δικαιολογούν το κόστος τους και να κάνουν άμεσα ορατά τα οφέλη τους, ώστε να περνούν από το στάδιο της πρότασης σε αυτό της υλοποίησης. Έτσι, το πρώτο ερώτημα που θέσαμε στους εκπροσώπους των εταιρειών WACKENHUT και LINK SYSTEMS, οι οποίες διαθέτουν στην Ελλάδα συστήματα ελέγχου στόλου οχημάτων, είναι αν αυτά παρέχουν στην επιχείρηση άμεσα ορατά οικονομικά οφέλη.

Οι απαντήσεις του κ. Διονύση Γρηγορόπουλου, προϊστάμενου πωλήσεων της WACKENHUT και του κ. Κωνσταντίνου Μπιτζάνη, διευθυντή της εταιρείας LINK SYSTEMS ήταν καταφατικές.

“Ακόμα και εταιρείες με απόλυτη εμπιστοσύνη στους οδηγούς τους, μετά τη χρήση του συστήματός μας ανακάλυψαν ότι υπήρχαν περιθώρια βελτίωσης”, μας λέει ο κ. Γρηγορόπουλος, έχοντας εμπειρία από 500 περίπου οχήματα διαφόρων εταιρειών στις οποίες έχει ήδη εγκατασταθεί ο σχετικός εξοπλισμός της WACKENHUT.

“Όμως, η ζημιά για την επιχείρηση δεν προέρχεται μόνο από τις καθυστερήσεις των οδηγών αλλά και από τον κακό συντονισμό των δρομολογίων. Είναι πολλές οι επιχειρήσεις που δεν έχουν την απαραίτητη πληροφορία την κατάλληλη στιγμή, ώστε να αναδιοργανώσουν το πρόγραμμα δρομολογίων τους προκειμένου να πετύχουν το βέλτιστο αποτέλεσμα”, συμπληρώνει ο κ. Γρηγορόπουλος.

Στο ερώτημά μας ποιος από τους δύο παράγοντες είναι ο περισσότερο επιζήμιος, οι οδηγοί ή η κακή διαχείριση του στόλου, φαίνεται ότι τα βάρη είναι μοιρασμένα.

Και ποια είναι τελικά τα νούμερα που αποδεικνύουν το όφελος της συγκεκριμένης τεχνολογίας; Βασικότερο είναι η αύξηση της παραγωγικότητας, δηλαδή ο αριθμός των δρομολογίων πριν και μετά την εγκατάσταση του συστήματος. Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορόπουλο, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το σύστημα έχουν δει βελτίωση μέχρι και 50%, πράγμα που συνεπάγεται τη βελτίωση των εσόδων τους αλλά και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους.

Ένα μαύρο κουτί σε κάθε αυτοκίνητο

Αυτή είναι στις περισσότερες περιπτώσεις η μόνη επέμβαση που πρέπει να γίνει στην επιχείρηση προκειμένου να λειτουργήσει ένα σύστημα ελέγχου. Το κουτί αυτό είναι συγχρόνως κινητό τηλέφωνο τεχνολογίας GSM και δέκτης GPS (Global Positioning System). Ως δέκτης GPS εντοπίζει κάθε στιγμή με ακρίβεια τη θέση του οχήματος (για την ακρίβεια, με απόκλιση μόλις ενός μέτρου). Ως κινητό τηλέφωνο στέλνει ένα μήνυμα SMS με τα στοιχεία της θέσης (γεωγραφικό μήκος και πλάτος) και κάποιες άλλες πληροφορίες στο κέντρο ελέγχου, όπου τα στοιχεία απεικονίζονται σε ένα ψηφιακό χάρτη.

Το κέντρο ελέγχου, δηλαδή στην απλούστερη περίπτωση ένας υπολογιστής με το κατάλληλο λογισμικό, είναι δυνατό να ανήκει ή όχι στην επιχείρηση. Στη δεύτερη περίπτωση η επιχείρηση λαμβάνει όλη την απαραίτητη πληροφορία μέσω ενός υπολογιστή με σύνδεση στο Internet και επομένως δεν επωμίζεται πάγια έξοδα για την αγορά εξοπλισμού.

Εκτός από ανταλλαγή SMS μηνυμάτων, το κινητό τηλέφωνο που ενσωματώνεται στη συσκευή ελέγχου είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί για τη μετάδοση φωνής. Οπότε η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με τον οδηγό ή το αντίστροφο οπουδήποτε υπάρχει κάλυψη από GSM δίκτυο.

Τέλος, όλα σχεδόν τα μαύρα κουτιά διαθέτουν κουμπί συναγερμού. Αυτό ενεργοποιείται από τον οδηγό σε περίπτωση ανάγκης όπως, κλοπή ή ατύχημα και επιτρέπει τον γρήγορο εντοπισμό του οχήματος, ώστε να παρασχεθεί η ανάλογη βοήθεια. Μάλιστα, όπως μας είπε ο κ. Γρηγορόπουλος, κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες προχωρούν σε εκπτώσεις των ασφαλίστρων όταν ενημερωθούν ότι στο αυτοκίνητο υπάρχει συσκευή ελέγχου.

Έλεγχος κατάστασης οχήματος και αναφορές ανά όχημα

Με εξωτερικούς αισθητήρες που συνδέονται στο μαύρο κουτί η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να ελέγχει παραμέτρους που αφορούν την κατάσταση του οχήματος, όπως τη θερμοκρασία, το βάρος του φορτίου, το άνοιγμα – κλείσιμο της πόρτας του χώρου φόρτωσης κ.λπ.

Ο έλεγχος αυτών των παραμέτρων αφορά τις περισσότερες φορές εξειδικευμένες εφαρμογές και απαιτεί περισσότερο χρόνο στην εγκατάσταση του συστήματος στο όχημα.

Περισσότερο απαραίτητες και χωρίς κόστος εγκατάστασης είναι οι αναφορές που έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί το λογισμικό του κέντρου ελέγχου. Ορισμένες από αυτές είναι το δελτίο κίνησης του οχήματος, το εβδομαδιαίο ωράριο της λειτουργίας του, το εβδομαδιαίο συνοπτικό δελτίο κίνησης του στόλου, το δελτίο 24ωρης κίνησης οχημάτων και αρκετές άλλες ακόμα. Όπως μας λέει ο κ. Γρηγορόπουλος, η WACKENHUT έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό αριθμό αναφορών για να εξυπηρετεί τους υπάρχοντες πελάτες της. Τις αναφορές αυτές έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν δωρεάν οι νέοι πελάτες, οι οποίοι μπορούν να ζητήσουν κάποιες καινούργιες που θα εξυπηρετούν δικές τους ανάγκες.

Και το κόστος αυτού;

Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορόπουλο και εφόσον η επιχείρηση δεν θα ζητήσει κάτι εξειδικευμένο, το κόστος ανέρχεται από 20 έως 30 χιλιάδες δραχμές το μήνα ανά όχημα. Στο κόστος αυτό περιλαμβάνεται η χρήση της υπηρεσίας και η σταδιακή αποπληρωμή του εξοπλισμού που τοποθετείται στο όχημα.

Στην περίπτωση που η επιχείρηση θέλει να εγκαταστήσει δικό της κέντρο ελέγχου θα επωμιστεί τα πάγια έξοδα εξοπλισμού, τη διάθεση προσωπικού για την παρακολούθηση των οχημάτων και επίσης το αυξημένο κόστος της επικοινωνίας, λόγω της χρήσης κινητής τηλεφωνίας. Κάποιες από τις εταιρείες που παρέχουν την υπηρεσία, όπως η WACKENHUT, έχουν εξασφαλίσει καλύτερα τιμολόγια από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (η συγκεκριμένη εταιρεία με την TELESTET) για τα μηνύματα SMS που ανταλλάσσονται μεταξύ συσκευής ελέγχου και κέντρου ελέγχου.

Πριν μια επιχείρηση φτάσει στο στάδιο της πλήρους εφαρμογής, έχει τη δυνατότητα να περάσει από ένα στάδιο δοκιμής εγκαθιστώντας τη συσκευή σε ορισμένα οχήματα του στόλου της. Σκοπός της δοκιμής δεν είναι άλλος από το να πείσει την επιχείρηση για τα οικονομικά οφέλη του συστήματος από το πρώτο κιόλας διάστημα της χρήσης του.

Κρίσιμοι παράγοντες επιλογής

Κατ’ αρχήν η επιχείρηση πρέπει να αποφασίσει εάν χρειάζεται ή όχι το δικό της κέντρο ελέγχου. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό δεν είναι απαραίτητο και προτείνεται μόνο αν πρόκειται για θέματα ασφάλειας ή για συσχετισμό των δεδομένων του κέντρου ελέγχου με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα της επιχείρησης.

Όσον αφορά το κέντρο ελέγχου, ανεξάρτητα αν θα εγκατασταθεί εντός ή εκτός της επιχείρησης, πρέπει να βασίζεται σε ένα ανοιχτό λογισμικό, ώστε με εύκολο τρόπο ο οποιοσδήποτε προγραμματιστής να έχει τη δυνατότητα ανάπτυξης εφαρμογών προστιθέμενης αξίας.

Η συσκευή που τοποθετείται στο όχημα πρέπει να έχει κατασκευαστεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να διαθέτει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, όπως το CE, ή την ακόμα αυστηρότερη έγκριση 95/54.

Στην περίπτωση που η επιχείρηση αποφασίσει να χρησιμοποιήσει εξειδικευμένους αισθητήρες για τον έλεγχο επιπλέον παραμέτρων, όπως του ρεζερβουάρ, θα πρέπει να εξασφαλίσει τις βέλτιστες προδιαγραφές τόσο για την ασφάλεια του οχήματος (κίνδυνος ανάφλεξης) όσο και για την ομαλή λειτουργία π.χ. των ψυκτικών του θαλάμων ή άλλων ευαίσθητων στοιχείων του εξοπλισμού του, σε δύσκολες συνθήκες.

Τέλος, σημαντικός παράγοντας είναι η ύπαρξη συμφωνίας μεταξύ της εταιρείας που διαθέτει την υπηρεσία και των ασφαλιστικών εταιρειών για έκπτωση στα ασφάλιστρα του οχήματος. Ο παράγοντας αυτός είναι ιδιαίτερα κρίσιμος για τα επαγγελματικά οχήματα που έχουν υψηλά ασφάλιστρα και μια έκπτωση της τάξης του 20% θα μπορούσε να αποσβέσει το κόστος της υπηρεσίας ελέγχου.

WACKENHUT TELETRACKER

Η λύση της WACKENHUT βασίζεται στην παροχή υπηρεσίας, καθώς το κέντρο ελέγχου βρίσκεται εγκατεστημένο στο δικό της χώρο και η πληροφορία αποστέλλεται στην επιχείρηση – πελάτη μέσω Internet.

Όπως φαίνεται και από το δελτίο κίνησης του οχήματος, η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να ελέγχει τα επιμέρους και τα συνολικά στοιχεία ανά όχημα, ενώ με το πάτημα ενός πλήκτρου είναι εφικτός και ο έλεγχος στο σύνολο του στόλου ή σε επιμέρους ομάδες του, όπως για παράδειγμα στα οχήματα ψυγεία, στα οχήματα του προσωπικού κ.λπ.

Εκτός της βασικής υπηρεσίας, η WACKENHUT αναλαμβάνει την υλοποίηση εξειδικευμένων λύσεων, στις οποίες συνήθως απαιτούνται περισσότερες επεμβάσεις στο όχημα για την τοποθέτηση αισθητήρων.

LINK SYSTEMS AVL

Η εφαρμογή AUTOMATIC VEHICLE LOCATION της LINK SYSTEMS παρέχεται σήμερα μόνο μέσω της εγκατάστασης του κέντρου ελέγχου στην επιχείρηση του πελάτη. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Μπιτζάνη, σύντομα η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη και σε μορφή παροχής υπηρεσίας μέσω Internet, ώστε να είναι δυνατή η χρήση της από επιχειρήσεις που δεν χρειάζεται να επενδύσουν σε εξοπλισμό.

Μεγάλη είναι η ποικιλία των συσκευών που διαθέτει η εταιρεία για τον έλεγχο του οχήματος. Η απλούστερη είναι μια βασική μονάδα, κατάλληλη μόνο για εφαρμογές εντοπισμού, ενώ η περισσότερο σύνθετη διαθέτει ξεχωριστό κινητό τηλέφωνο και πληκτρολόγιο για τη μετάδοση προκαθορισμένων μηνυμάτων.