Ασπίδα στις δυσμενείς συνέπειες της κρίσης και στον οξύτατο ανταγωνισμό των μεγάλων αλυσίδων δημιουργούν τα μικρομεσαία μεμονωμένα σούπερ μάρκετ, με τη σύσταση νέου ομίλου αγορών, δυναμικού σχεδόν 1.900 καταστημάτων και ετήσιου τζίρου άνω των 600 εκατ. ευρώ. Η γέννησή του αποτελεί το επιστέγασμα των κοινών αναζητήσεων του ομίλου ανεξάρτητων σούπερ μάρκετ Ελληνική Διατροφή-Coop ΑΕ και της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Άριστα.

H Άριστα, έχοντας απεξαρτηθεί πλήρως από τον όμιλο Ατλάντικ, τελεί πλέον υπό τη σκέπη της εταιρείας διανομών Βήτα-Πι, η οποία το καλοκαίρι ως γνωστόν εξαγοράστηκε από την ΕΛΓΕΚΑ.

Εκ των συναποτελούντων τον νέο όμιλο, με την επωνυμία ΕΛΔΙΑΡ ΑΕ (από τα αρχικά των ονομάτων των δύο εταίρων), η Ελληνική Διατροφή-Coop ΑΕ καλύπτει 1.350 συνεργαζόμενα καταστήματα, με 8.000 αυτοαπασχολούμενους κι εργαζόμενους σε όλη τη χώρα, ενώ το πανελλήνιο δίκτυο της Άριστα περιλαμβάνει 543 καταστήματα-μέλη franchisees, που απασχολούν περισσότερους από 2.000 εργαζόμενους.

Η ΕΛΔΙΑΡ ΑΕ, το 51% της οποίας κατέχει η Βήτα-Πι και το υπόλοιπο 49% η Ελληνική Διατροφή, εισέρχεται στην αγορά καταλαμβάνοντας εξ αρχής τη δεύτερη θέση μεταξύ των ομίλων αγορών, ενώ βρίσκεται στην πρώτη εξάδα των λιανεμπορικών αλυσίδων από άποψη αθροίσματος τζίρου.

Πενταετής εγγύηση συμπόρευσης
Όπως επισήμανε πρόσφατα σε εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη ο κ. Γιάννης Πηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Βήτα-Πι, η συμφωνία επιτεύχθηκε έπειτα από δίμηνη διαπραγμάτευση, που οδήγησε στο νέο σχήμα με ισχυρές καταστατικές δεσμεύσεις μεταξύ των ιδρυτικών μελών του. Ειδικότερα, τα δύο συμπράττοντα δίκτυα συμφώνησαν και επικύρωσαν με σχετική ρήτρα ότι δεν θα αποχωρήσουν από τον όμιλο πριν παρέλθει πενταετία από την ίδρυσή του. Μάλιστα, η ίδια χρονική δέσμευση ισχύει για οποιαδήποτε δίκτυο θελήσει να ενταχθεί στην ΕΛΔΙΑΡ.

Από την πλευρά του, ο κ. Λεωνίδας Καρίγιαννης, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Διατροφής, τόνισε πως ο στόχος είναι να αλλάξουν οι συνθήκες λειτουργίας του μικρού και μεσαίου σούπερ μάρκετ, χωρίς εκβιασμούς στους ιδιοκτήτες τους και ισοπεδωτικές λογικές. «Απαιτείται ισορροπία στην αγορά και όχι υπέρμετρη συγκέντρωση σε λίγες αλυσίδες», είπε, προσθέτοντας πως εάν εκλείψουν τα μικρά σημεία πώλησης αυτομάτως θα ελαχιστοποιηθεί η διαπραγματευτική ισχύς των μικρών και μεσαίων προμηθευτών, έναντι των μεγάλων αλυσίδων.

Το εγχείρημα του νέου ομίλου υποστηρίζεται από δέκα αποθηκευτικά κέντρα σε όλη τη χώρα, ήτοι από την πανελλαδική διανομή της Βήτα-Πι, που απολαμβάνει του πλεονεκτήματος να καλύπτεται από τη μητρική της-leader στην εγχώρια αγορά των logistics, και από τις 4-5 κεντρικές αποθήκες της Ελληνικής Διατροφής σε όλη τη χώρα.

Στο πλαίσιο της ΕΛΔΙΑΡ, εκτός από τις κοινές αγορές των βασικών προϊόντων του «καλαθιού της νοικοκυράς», σχεδιάζεται η ενοποίηση του κωδικολογίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με αισθητικά διαφοροποιημένη ταυτότητα και κοινούς προμηθευτές. Σήμερα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παράγουν το 10% του κύκλου εργασιών της Άριστα – πρόκειται για 800 κωδικούς που επιδιώκεται να γίνουν σύντομα 1.200.


Τα φιλόδοξα σχέδια της ΕΛΓΕΚΑ
Ο κ. Αλέξανδρος Κατσιώτης, διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΓΕΚΑ, κατά τη διάρκεια της ίδιας εκδήλωσης υπογράμμισε πως το όραμα του νέου ομίλου είναι η δημιουργία του μεγαλύτερου ανεξάρτητου δικτύου καταστημάτων σούπερ μάρκετ στη χώρα.

Μάλιστα επισήμανε πως η εξαγορά της Βήτα-Πι τον Ιούλιο του 2010 «κουμπώνει» απόλυτα με τις δραστηριότητες της εισηγμένης, διαψεύδοντας κατηγορηματικά τις φήμες, σύμφωνα με τις οποίες η εταιρεία του θα απεμπλακεί από τη συγκεκριμένη επένδυση. «Σε περιόδους κρίσης η επένδυση σε δίκτυα ανεξάρτητων μικρών ή μεσαίων καταστημάτων είναι μία πολύ καλή επένδυση» είπε, εξηγώντας ότι «η κρίση διαχέεται ταχύτατα με τρομακτικά αρνητικές συνέπειες για κλάδους όπως η ένδυση και τα έπιπλα, αλλά με πολύ πιο περιορισμένες για τον κλάδο των τροφίμων».

Ο κ. Κατσιώτης προανήγγειλε «επίθεση» του ομίλου της ΕΛΓΕΚΑ στα logistics των φρέσκων οπωροκηπευτικών, δηλώνοντας πως πολύ σύντομα η εισηγμένη θα κάνει ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία της στη σχετική αγορά της χονδρικής – αρχικά εξυπηρετώντας μεγάλους πελάτες της.

Αναφερόμενος στη Βήτα-Πι δήλωσε πως θα μηχανογραφηθεί περαιτέρω, με την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος CRM και ERP (της εταιρείας SAP).

10 Ατλάντικ στο δίκτυο Άριστα
Σχετικά με τα σχέδια επέκτασης του δικτύου της Άριστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται η ένταξη στο δυναμικό της τουλάχιστον δέκα καταστημάτων της Ατλάντικ στη Βόρεια Ελλάδα. Ειδικότερα, η εταιρεία Κ. Φραγκίδης-Σ. Χαλκοματίδης, η οποία συστάθηκε από έξι franchisees της Άριστα κι έναν ιδιώτη, σχεδιάζει την εξαγορά του πάγιου εξοπλισμού (ράφια, ψυγεία, ταμειακές μηχανές κά) των συγκεκριμένων καταστημάτων, ενώ θα έρθει σε συμφωνία και με τους ιδιοκτήτες των σχετικών ακινήτων, στα οποία στεγάζονται.

Έτσι, η Κ. Φραγκίδης-Σ. Χαλκοματίδης θα προσθέσει στο δυναμικό της εννιά σημεία πώλησης στη Θεσσαλονίκη κι ένα στη Νάουσα. Ήδη απέκτησε πρόσφατα τον πάγιο εξοπλισμό καταστήματος της Ατλάντικ στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης. Η εταιρεία προγραμματίζει να μετατρέψει αυτά τα δέκα Ατλάντικ σε πρότυπα καταστήματα Άριστα, με νέα αισθητική ταυτότητα.

Η πώληση των καταστημάτων εκ μέρους της Ατλάντικ εντάσσεται στο πρόγραμμα εξυγίανσης των οικονομικών της και επιστροφής της σε τροχιά ανάκαμψης. Η εταιρεία, όπως έχει ανακοινώσει, επιδιώκει να σταθεροποιήσει ένα δίκτυο 90 έως 100 καταστημάτων, τα οποία θα είναι συγκεντρωμένα στην περιοχή της Αττικής, ώστε να αποφεύγονται τα αυξημένα μεταφορικά κόστη.


Επέκταση στη Νότια Ελλάδα
Σχετικά με την επέκτασή της στη Νότια Ελλάδα η Άριστα σκοπεύει να εντάξει στο δυναμικό της έως το τέλος του έτους 30 έως 50 σημεία πώλησης σε Αττική, Πελοπόννησο και Ήπειρο. Σύμφωνα με τον κ. Πηλίδη, ο τζίρος των μικρών και μεσαίου μεγέθους καταστημάτων, που εδρεύουν στις αστικές γειτονιές, σε εποχή κρίσης ευνοείται περισσότερο σε σύγκριση με τον τζίρο των μεγαλύτερων καταστημάτων των αλυσίδων, ιδιαίτερα των περιφερειακών και όσων είναι ενταγμένα σε εμπορικά κέντρα.

Για το 2010 ο κ. Πηλίδης εκτίμησε ότι ο κύκλος εργασιών των Άριστα επρόκειτο να διαμορφωθεί περίπου στο ύψος των 105 εκατ. ευρώ και με οριακή κερδοφορία –σημειώνουμε ότι η χρήση για το δίκτυο Άριστα καθαυτό ξεκίνησε τον Μάρτιο, ενώ στην εξέλιξή της η χρονιά, τουλάχιστον μέχρι την ένταξη της Βήτα-Πι στον όμιλο ΕΛΓΕΚΑ, ήταν ταραχώδης. Στη νέα χρονιά, όμως, ο τζίρος του δικτύου προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 125 έως 140 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για μια προσδοκία, στηριγμένη στις χαμηλές τιμές των Άριστα έναντι των ανταγωνιστών τους, βάσει των οποίων αναμένεται ότι θα διευρυνθεί η πελατειακή βάση της αλυσίδας. Εξάλλου, όπως επισημαίνει ο κ. Πηλίδης, η αλυσίδα έχει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, συγκρινόμενη με τις ανταγωνίστριές της. Ειδικότερα, αυτό προσδιορίζεται στο ύψος του 7% ως 12%, έναντι ενός ποσοστού 17% έως 20% που αντανακλά το λειτουργικό κόστος των μεγάλων λιανεμπορικών δικτύων.

Σημειώνουμε ότι η διοίκηση της Βήτα-Πι θα επιδιώξει φέτος να επεκταθεί η χρήση της κάρτας bonus Άριστα, όπως επίσης και τη μηχανοργάνωση των franchisees. Συγκεκριμένα ως προς το τελευταίο ο στόχος είναι οι franchisees να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του κοινοτικού προγράμματος Digi Retail, προκειμένου να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση της μηχανογράφησης.

Κομβικής σημασίας ζήτημα για τα Άριστα είναι η καθιέρωση και αναγνωρισιμότητα της κοινής ταυτότητάς τους, πράγμα στο οποίο αναμένεται ότι θα συμβάλλει το νέο αισθητικό πρότυπο της εξωτερικής εμφάνισης των καταστημάτων του δικτύου. «Η πλευρά της αισθητικής παρουσίας μας αποτελεί ενότητα με την πολιτική μάρκετινγκ της αλυσίδας και των προϊόντων της. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος μας είναι η Άριστα να καθιερωθεί ως επώνυμη αλυσίδα με κοινό κωδικολόγιο προϊόντων στα καταστήματά της κατά 70%», κατέληξε ο κ. Πηλίδης.