Συγκυριακή φαίνεται πως ήταν η απότομη αύξηση των ελληνικών εξαγωγών ελαιολάδου στη Μεγάλη Βρετανία το 2020, λόγω της αιφνίδιας έλλειψης προϊόντων στην πρώτη φάση της πανδημίας από την οποία επωφελήθηκαν οι Έλληνες προμηθευτές λόγω άμεσης διαθεσιμότητας, καθώς με την ομαλοποίηση της τροφοδοσίας χάθηκε και η δυναμική που δημιουργήθηκε στις συγκεκριμένες ιδιαίτερες συνθήκες. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει σε μελέτη του για τις τάσεις στην αγορά ελαιολάδου του Ηνωμένου Βασιλείου το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Λονδίνου, αναλύοντας τα στοιχεία για τις εισαγωγές στη χώρα κατά το περασμένο έτος.

Παραμένει κυρίαρχη η Ιταλία, ενισχύθηκε η Ισπανία, μικρό όφελος για την Ελλάδα
Όσον αφορά στο εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, παρότι οι συνολικές εισαγωγές στη Βρετανία αυξήθηκαν θεαματικά το 2021, ξεπερνώντας σε αξία τα 88 εκατομμύρια λίρες (έναντι 75,9 εκατ. λιρών το 2020), οι ελληνικές εξαγωγές δεν επωφελήθηκαν παρά ελάχιστα από αυτήν την αύξηση, καθώς έφτασαν τα 4,6 εκατ. λίρες, έναντι 4,3 εκατ. το 2020, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 5%. Αντίθετα, μεγάλη κερδισμένη ήταν η Ισπανία, που αύξησε τις εξαγωγές της σχεδόν κατά 6 εκατ. λίρες, ενισχύοντας το μερίδιό της στο 38% και πλησιάζοντας την Ιταλία, που παραμένει πάντως στην πρώτη θέση με μερίδιο αγοράς 45%, παρότι παρέμεινε στάσιμη σε σχέση με το 2020.

Η επιπλέον ζήτηση για εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο φαίνεται πως καλύφθηκε κατά βάση από την Ισπανία και από μη ελαιοπαραγωγούς χώρες (Βέλγιο, Γερμανία και Ολλανδία). Ακόμα χειρότερα ήταν τα πράγματα στην κατηγορία του απλού παρθένου ελαιολάδου, όπου οι ελληνικές εξαγωγές στη Βρετανία υποχώρησαν στις 327.388 λίρες (περίπου οι μισές σε σχέση με το 2019) με μερίδιο αγοράς 6%, ακολουθώντας όμως την ευρύτερη τάση, καθώς σε αυτήν την κατηγορία οι συνολικές εισαγωγές στη Βρετανία συρρικνώθηκαν από τα 38,5 εκατ. λίρες το 2020 στα 5,6 εκατ. το 2021.

Αγοράζουν περισσότερο ελαιόλαδο οι Βρετανοί
Πάντως, οι Βρετανοί καταναλωτές δείχνουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για το ελαιόλαδο ως προϊόν εν γένει. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, ο μέσος όρος πωλήσεων όλων των ειδών ελαιολάδου τέσσερις εβδομάδες πριν από την αιχμή του 2020 ανέρχονταν σε 12,2 εκατ. λίρες, ενώ τις τέσσερις εβδομάδες που έληγαν στις 4 Δεκεμβρίου του 2021, στα 14,8 εκατ., αύξηση 20,9%, που είναι και η ισχυρότερη σε σχέση με άλλα έλαια. Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ Λονδίνου, τα ελαιόλαδα ΠΟΠ και τα οργανικά ελαιόλαδα θεωρούνται ανερχόμενες υποκατηγορίες για το 2022, όπως και τα εμπλουτισμένα εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα με γεύσεις από φυσικές ουσίες, καθώς ανταποκρίνονται στην τάση μεταφοράς στο σπίτι της απόλαυσης που προσφέρει η έξοδος στο εστιατόριο. Οι υποκατηγορίες αυτές προσφέρονται για την τοποθέτηση στην αγορά σχετικά ακριβότερων προϊόντων (premiumisation).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter