Αν ο όρος επαγγελματικό αυτοκίνητο σας φέρνει στο μυαλό την εικόνα ενός άκομψου οχήματος, το οποίο έχει κατασκευαστεί με μοναδικό σκοπό τη μεταφορά εμπορευμάτων, τότε αρκεί να ρίξετε μια ματιά στα νέα μοντέλα που προτείνουν οι διάφοροι κατασκευαστές, για να καταλάβετε ότι η εικόνα σας χρειάζεται ανανέωση.

Αν ο όρος επαγγελματικό αυτοκίνητο σας φέρνει στο μυαλό την εικόνα ενός άκομψου οχήματος, το οποίο έχει κατασκευαστεί με μοναδικό σκοπό τη μεταφορά εμπορευμάτων, τότε αρκεί να ρίξετε μια ματιά στα νέα μοντέλα που προτείνουν οι διάφοροι κατασκευαστές, για να καταλάβετε ότι η εικόνα σας χρειάζεται ανανέωση.

Ένα πολυτελές αυτοκίνητο πρέπει να έχει χαμηλή στάθμη θορύβου καμπίνας για να διατηρεί την ηρεμία του κατόχου του. Σωστό. Γιατί όμως δεν πρέπει να συμβαίνει το ίδιο και με ένα επαγγελματικό αυτοκίνητο, ο οδηγός του οποίου βρίσκεται συνήθως στην καμπίνα πολλαπλάσιο χρόνο από ότι ο κάτοχος ενός πολυτελούς αυτοκινήτου;

Την ερώτηση αυτή πρέπει μάλλον να έχουν θέσει στον εαυτό τους όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτου, γιατί μόνο έτσι εξηγείται το ότι τα μοντέλα που παρουσιάζονται στη συνέχεια έχουν άνεση και πολυτέλεια καμπίνας που θα μπορούσε να συγκριθεί με αρκετά από τα αυτοκίνητα των ακριβών κατηγοριών.

Αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν παραμεληθεί οι βασικοί παράγοντες που ορίζουν την έννοια του επαγγελματικού αυτοκινήτου, όπως ο όγκος του χώρου φόρτωσης, αλλά και η ευκολία τοποθέτησης των εμπορευμάτων, η χαμηλή κατανάλωση και συντήρηση, που εξασφαλίζεται κυρίως από τη χρήση κινητήρων πετρελαίου, και η ισχύς του κινητήρα που θα σύρει το επιτρεπόμενο φορτίο.

Ένα στοιχείο που περνά επίσης από το επιβατικό στο επαγγελματικό αυτοκίνητο είναι τα στάνταρ ασφάλειας οδηγού και συνοδηγού. Σε ορισμένα μοντέλα θα βρούμε ακόμα και πλευρικούς αερόσακους, βασικός εξοπλισμός θεωρούνται πλέον οι ζώνες τριών σημείων, ενώ συνήθως στον προαιρετικό εξοπλισμό διατίθεται αυτόματο σύστημα ελέγχου πέδησης (ABS).

Βέβαια πίσω από όλα αυτά τα… καλούδια, το επαγγελματικό αυτοκίνητο συνεχίζει να είναι ενταγμένο σε ένα επιχειρηματικό σύστημα, που χρειάζεται αξιοπιστία και μέγιστη απόδοση για να λειτουργήσει σωστά. Το κάθε όχημα του στόλου πρέπει να διαγράφει καθημερινά τον κύκλο αποθήκη-διανομή-αποθήκη με τις ελάχιστες δυνατές απώλειες σε μηχανικά μέρη και καύσιμα.

Επιπλέον το όχημα πρέπει να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει την απουσία ειδικών χώρων εκφόρτωσης στις ελληνικές μεγαλουπόλεις, παρέχοντας στον οδηγό εύκολη πρόσβαση στο χώρο των εμπορευμάτων και ενδεχομένως πλαϊνή πόρτα, που θα τον διευκολύνει να ξεφορτώσει ακόμα και αν δεν έχει χώρα για το άνοιγμα της πίσω πόρτας.

Τελευταίος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικός, είναι ο οικονομικός παράγοντας. Ένα ευέλικτο σύστημα δόσεων με χαμηλά επιτόκια είναι ο ιδανικός συνδυασμός για τον επιχειρηματία, ο οποίος ειδικά την περίοδο που διανύουμε είναι δύσκολο να επενδύσει αβίαστα σε πάγιο εξοπλισμό.

MERCEDES – BENZ HELLAS

H MERCEDES – BENZ HELLAS επεκτείνει το πρόγραμμα εξυπηρέτησης πελατών της και παρουσιάζει το πρωτοποριακό «MobilityGo», που ισχύει από 01/01/02 για τα μοντέλα Vito και Sprinter. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ισχύ μέχρι δύο χρόνια και καλύπτει τεχνικές βλάβες που οδηγούν σε ακινητοποίηση του οχήματος.
Ανάλογα δε με το πρόβλημα παρέχεται η δυνατότητα της επί τόπου επισκευής του οχήματος ή της υπηρεσίας παραλαβής και παράδοσης του αυτοκινήτου στον πελάτη μέσα σε ακτίνα 40 χλμ από το κοντινότερο επίσημο συνεργείο της MERCEDES-BENZ. Ταυτόχρονα είναι εφικτή η κάλυψη των μεταφορικών εξόδων για την κίνηση του οδηγού μέχρι το ποσό των 65 ευρώ και η παροχή αυτοκινήτου για χρονικό διάστημα έως και πέντε ημέρες κατά τη διάρκεια της επισκευής. Mόνη προϋπόθεση είναι το τακτικό service των οχημάτων σε επίσημα συνεργεία της MERCEDES-BENZ.

Sprinter

Το Sprinter, με τη μεγάλη γκάμα οικονομικών τετρακύλινδρων και πεντακύλινδρων κινητήρων του με απευθείας ψεκασμό, τεχνολογίας Common Rail (CDI) και υπερπληρωτή καυσαερίων με ψύξη του αέρα φόρτισης, αποτελεί ένα ελαφρύ φορτηγό που σέβεται τις ανάγκες του επαγγελματία.

H σειρά Sprinter περιλαμβάνει 4 κινητήρες Diesel που αποδίδουν από 89 έως και 156 ίππους, ενώ παράλληλα διατίθεται και ένας βενζινοκινητήρας με ιπποδύναμη 143 hp. Εκτός από την οικονομία καυσίμου το Sprinter παρέχει και οικονομία λαδιού, καθώς η αλλαγή γίνεται κάθε 22.500 χλμ και το service κάθε 45.000 χλμ.

Vito

Η MERCEDES-BENZ εμπλουτίζει την γκάμα των αυτοκινήτων Vito, παρουσιάζοντας μία νέα, δελεαστική πρόταση στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, την έκδοση Vito Special Edition.

H έκδοση αυτή περιλαμβάνει βαμμένους προφυλακτήρες και τάσια στους τροχούς, air condition και ράδιο-cd και κοστίζει 850 ευρώ ακριβότερα από την απλή έκδοση. Το Vito διατίθεται με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου 2.000 και 2.200 κυβικά εκατοστά αντίστοιχα και το ωφέλιμο φορτίο του είναι 1.030 κιλά.

FIAT AUTO HELLAS

Στην ελληνική αγορά η FIAT διαθέτει πλήρη γκάμα μοντέλων, η οποία αποτελείται από 6 βασικά μοντέλα (Panda Van, Punto Van, Doblo Cargo, Strada, Scudo και Ducato) με 45 εκδόσεις, που καλύπτουν 4 διαφορετικούς τύπους αμαξώματος: κλειστό (van), ανοικτό (pick up), μεταφοράς προσώπων (minibus) και οχήματα διασκευών (chassis). Από το 1998 μέχρι και το Σεπτέμβριο του 2002, η εταιρεία είχε διαθέσει σε Έλληνες επαγγελματίες 6.012 αυτοκίνητα, ενώ με ποσοστό 9,2% το 2001 βρίσκονταν στην 4η θέση της αγοράς.*

*Τα στοιχεία προέρχονται από τον ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων).

Doblo Cargo

Το Fiat Doblo Cargo απέκτησε πρόσφατα νέες δυνατότητες με την προσθήκη νέου κινητήρα 1.600 κυβικών εκατοστών, καθώς και εκδόσεων με υπερυψωμένη οροφή. Διαθέτει χώρο φόρτωσης 3,2 έως 3,8 κυβικά μέτρα, εσωτερική επιφάνεια 2,2 τ.μ. και ωφέλιμη χωρητικότητα από 625 (έκδοση 1,2 βενζίνη) έως 805 κιλά (εκδόσεις 1.6 βενζίνη/1.9 diesel). Όλες οι εκδόσεις μπορούν να εφοδιάζονται με έως και 2 πλευρικές συρόμενες πόρτες, με άνοιγμα 685 mm. Επιπλέον το πλάτος των θόλων (1200 mm) και το χαμηλό σκαλοπάτι εισόδου (535 mm) διευκολύνουν τη φόρτωση και την εκφόρτωση. Στην καμπίνα επιβατών η θέση οδήγησης ρυθμίζεται ως προς το ύψος, εξασφαλίζοντας καλύτερη ορατότητα. Τα καθίσματα είναι ανατομικά και διαθέτουν προσκέφαλα, ενώ οι χώροι επιβατών και φόρτωσης διαχωρίζονται με σταθερό διαχωριστικό για μέγιστη ασφάλεια.

Scudo Van

Tο FIAT Scudo Van είναι κατάλληλο για σύγχρονες και ασφαλείς επαγγελματικές διαδρομές. Στο βασικό εξοπλισμό του περιλαμβάνει δύο πλευρικές συρόμενες πόρτες, υδραυλικό τιμόνι, σταθερό διαχωριστικό καμπίνας επιβατών και χώρου φόρτωσης και διπλό κάθισμα συνοδηγού, ενώ η ωφέλιμη χωρητικότητά του αγγίζει τα 815 kgr (4m3). Το μοντέλο αυτό διατίθεται σε 2 εκδόσεις με κινητήρες: α) 2.0 Βενζίνη (1.997 cc), με απόδοση 136 ίππων στις 6.000 στροφές, β) 1.9 Diesel (1.868 cc), με απόδοση 69 ίππων στις 4.600 στροφές.

Ducato

Η FIAT AUTO προχώρησε στις αρχές του 2002 στην αντικατάσταση του Ducato με ένα βελτιωμένο μοντέλο, το οποίο συνδυάζει προηγμένη τεχνολογία, άνεση, ασφάλεια και καινοτομίες.

Tο Ducato Furgone (κλειστό φορτηγό) και το Ducato Cabinato (όχηματα διασκευής, σασί) προστατεύονται περιμετρικά από πλαστικές λωρίδες, ενώ στο πίσω μέρος ξεχωρίζουν τα φωτιστικά σώματα με τους αεραγωγούς, που διευκολύνουν τον εξαερισμό του χώρου φόρτωσης και το κλείσιμο των θυρών. Εσωτερικά η καμπίνα των επιβατών έχει επανασχεδιαστεί, με έμφαση στη μέγιστη λειτουργικότητα, άνεση και εργονομία και τελικά στις άριστες συνθήκες διαβίωση του επαγγελματία κάτω από τις απαιτητικές συνθήκες εργασίας. Διαθέτει νέα ταμπλό και πίνακα οργάνων, τιμόνι και καθίσματα.

Συνολικά 35 εκδόσεις διατίθενται στην ελληνική αγορά, οι οποίες προκύπτουν από το συνδυασμό:

  • 4 τύποι αμαξώματος (Furgone/Autocarro/Cabinato/Panorama).
  • 3 βασικά μεταξόνια (2,85/3,2/3,7 m).
  • 3 κατηγορίες φορτίου από 1.075 έως 1.705 ωφέλιμο φορτίο.
  • Ωφέλιμη χωρητικότητα από 7.5 έως 14 κυβικά μέτρα (κλειστό φορτηγό).
  • 4 εσωτερικά ύψη στις κλειστές εκδόσεις (1,56/1,88/2,11/2,28m).
  • 4 κινητήρων (2.0 βενζίνη και 2.0/2.3 16ν/2.8 JTD).
  • Σύντομα αναμένονται και τετρακίνητες εκδόσεις (4Χ4)..

CITROEN HELLAS

Η CITROËN αναγνωρίζεται στην Ευρώπη ως μία από τις σημαντικότερες μάρκες, αφού συγκέντρωσε μερίδιο αγοράς 10,7% επί του συνόλου των πωλήσεων των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, ποσοστό που μεταφράζεται σε 200.000 πωλήσεις συνολικά.

Η CITROËN HELLAS διαθέτει στην ελληνική αγορά επαγγελματικά αυτοκίνητα της κατηγορίας έως 3,5 τόνων μικτού βάρους.

Συγκεκριμένα διαθέτει τα μοντέλα Saxo Entrepise, Berlingo (Van και μικτής χρήσης), Jumpy (Van, 9θέσιο minibus), Jumper (Van, Pick up, σασί).

Jumper

Πρόσφατα παρουσιάστηκε στην ελληνική αγορά το νέο Jumper, με τρία διαφορετικά μικτά βάρη, που καθορίζουν τις εμπορικές ονομασίες, 29, 33 και 35, οι οποίες αντιστοιχούν σε μικτό βάρος 2,9 τόνων, 3,3 τόνων και 3,5 τόνων.

Ο επαγγελματίας μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πολλές εκδόσεις βενζίνης και δύο νέους, υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες πετρελαίου (τεχνολογίας common rail).

Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνεται αισθητήρας στάθμευσης, ανίχνευση προσπέρασης, με ηχητικό ή και οπτικό σήμα, κάμερα για την παρακολούθηση των χειρισμών όπισθεν μέσω της οθόνης πλοήγησης, κάθισμα με πολλαπλές ρυθμίσεις, για μεγαλύτερη άνεση του οδηγού κ.ά.

Συνολικά το μοντέλο διατίθεται σε 36 εκδόσεις, οι οποίες διαφοροποιούνται ως προς τον τύπο αμαξώματος, το ύψος και το μεταξόνιο.

Berlingo Van

Με ένα από τα μεγαλύτερα ωφέλιμα φορτία στην κατηγορία του και χωρητικότητα που φτάνει τα 3 κυβικά μέτρα, με μία ή δύο συρόμενες, πλαϊνές πόρτες και λειτουργική οροφή στον προαιρετικό εξοπλισμό του, που επιτρέπει τη φόρτωση εμπορευμάτων μεγάλου μήκους, το Berlingo διευκολύνει τις επαγγελματικές δραστηριότητες κάθε είδους.

Το Berlingo Van διατίθεται με δύο κινητήρες 1.400 κ.εκ. βενζίνης και 1.900 κ.εκ. πετρελαίου. Ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει: πολυλειτουργικό ντουλαπάκι και κάθισμα συνοδηγού που μετατρέπεται σε τραπεζάκι, ραδιοφωνική προεγκατάσταση, διαχωριστικό πλέγμα της καμπίνας των επιβατών από το χώρο φόρτωσης, ζώνες ασφαλείας με πυροτεχνικούς προεντατήρες, δοκούς ασφαλείας στις πλαϊνές πόρτες κ.ά.

Jumpy

Το Jumpy αποτελεί ένα ελαφρύ επαγγελματικό αυτοκίνητο με υψηλή θέση οδήγησης, διπλό κάθισμα συνοδηγού, υδραυλικό τιμόνι και πολύ καλή ηχομόνωση. Τα στοιχεία αυτά συνδυάζονται με την ευκολία της δεξιάς συρόμενης πόρτας και των δύο πίσω πόρτων με άνοιγμα μέχρι 180ο.

Το Jumpy αποτελεί μία ιδιαίτερα οικονομική λύση, με κατανάλωση στην πόλη 7,6 λίτρα/100 χλμ. Προσφέρεται στα 2.000 κ.εκ., με κινητήρα βενζίνης 138 ίππων, χώρο φόρτωσης μέχρι 4 κυβικά μέτρα και με κινητήρα πετρελαίου 1900 κ.εκ.

PEUGEOT

Partner

Οι πίσω πόρτες με δυνατότητα ανοίγματος μέχρι και 180 μοίρες, διευκολύνουν την πρόσβαση σε έναν χώρο 3 κυβικών μέτρων, που μπορεί να χωρέσει φορτίο μέχρι 600 κιλά. Χάρη σε μία οριζόντια διάταξη των στοιχείων της ανάρτησης, το πλάτος ανάμεσα στους θόλους των πίσω τροχών είναι το μέγιστο δυνατό. Το χαμηλό κατώφλι κάνει τη φόρτωση εύκολη υπόθεση, ενώ τα πολλά σημεία στήριξης εξασφαλίζουν ότι το Partner θα μεταφέρει το φορτίο με ασφάλεια.

Το μοντέλο διατίθεται σε δύο εκδόσεις, με κινητήρες 1400 κυβικά εκατοστά βενζίνης και 1900 κυβικά εκατοστά πετρελαίου, που αποδίδουν ιπποδύναμη 75 και 71 ίππους αντίστοιχα.

Boxer

Το Boxer, με τις διαφορετικές εκδόσεις, ικανοποιεί κάθε δυνατή ανάγκη μεταφοράς. Τρία μήκη μεταξονίων (2,85 – 3,20 – 3,70 μέτρα) και δύο ωφέλιμα ύψη (1,56 και 1,88 μέτρα) δίνουν ωφέλιμο χώρο φόρτωσης από 7,5 έως 14 κυβικά μέτρα.
Εργονομικές λαβές για τις πόρτες επιτρέπουν το εύκολο άνοιγμα τόσο από δεξιόχειρες όσο και από αριστερόχειρες. Στο πίσω τμήμα του οχήματος ο νέος προφυλακτήρας λειτουργεί και ως αντιολισθητικό κατώφλι φόρτωσης.
Δύο ύψη για τις πίσω πόρτες (1,44 και 1,76 μέτρα) και δύο πλάτη και ύψη για τις πλαϊνές συρόμενες πόρτες (1,09 ή 1,26 μέτρα πλάτος και 1,44 ή 1,76 μέτρα ύψος) επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση στο χώρο φόρτωσης.

Το μοντέλο διατίθεται με κινητήρες από 2.000 έως 2.800 κυβικά εκατοστά με καύσιμο βενζίνη ή πετρέλαιο.

SEAT

Inca

Σε δύο βασικές εκδόσεις διαθέτει η SEAT το επαγγελματικό της αυτοκίνητο, οι οποίες εξοπλίζονται με κινητήρα βενζίνης 1.400 κυβικά εκατοστά ή κινητήρα πετρελαίου 1.900 κυβικά εκατοστά. Από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του Inca είναι η κατανάλωση καυσίμου στα 6,8 λίτρα ανά 100 km και 5 λίτρα ανά 100 km για τον κινητήρα βενζίνης και πετρελαίου αντίστοιχα.