Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σχεδόν διπλασιάστηκε την τελευταία πενταετία. Συγκεκριμένα, από 5,6% που ήταν το 2006 έφθασε στο 9,7% στο τέλος του 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία της SymphonyIRI που αφορούν σε πωλήσεις μέσω scanner των σούπερ μάρκετ της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης. Εάν, μάλιστα, συνυπολογιστεί η αγορά των εκπτωτικών αλυσίδων, το μερίδιο αυτό σχεδόν διπλασιάζεται και φθάνει το 19%.

Bασικοί λόγοι αυτής της μεγάλης αύξησης του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε βασικές κατηγορίες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης είναι, σύμφωνα με τη SymphonyIRI, πέραν της οικονομικής κρίσης, η δυναμική υποστήριξή τους τα τελευταία χρόνια από τις λιανεμπορικές αλυσίδες, η συγκέντρωση του λιανεμπορίου (η εξαγορά μικρών αλυσίδων από τις μεγαλύτερες οδηγεί σε ενίσχυση των PL προϊόντων τους) αλλά και η γενικότερη στρατηγική των σούπερ μάρκετ σε ό,τι αφορά το χτίσιμο της εικόνας της αλυσίδας.

 Πίνακας: Προϊόντα PL – Εξέλιξη μεριδίων, %

 Κατηγορία  2006  2007  2008  2009  2010
 Μέλι  12,2  12,6  14,3  14,8  18,5
 Δημητριακά  4,3  4,6  5,9  7,3  7
 Μαρμελάδες  17,8  18,3  18,9  21,1  24
 Αυγά  16,7  17,6  21,9  23,4  30,2
 Ελαιόλαδο  12,1  11,9  13,8  15,9  15,7
 Προϊόντα τομάτας  11,7  11,9  14,1  17  20,9
 Μαγιονέζα  7,4  6,7  7,8  9  11,5
 Ψωμί  13,1  11,9  14,3  16  18,2
 Χυμοί  5,9  5,6  6,9  8  10,2
 Αναψυκτικά  1,6  1,7  2,3  2,5  2,9
 Εμφιαλωμένο νερό  1,2  1,6  1,6  2,3  4,2
 Ice tea  2,4  2,8  3,4  2,9  5
 Ουίσκι  1,8  1,5  1,7  2  2,6
 Ούζο-τσίπουρο  11,7  11,9  12,6  13,6  13,6
 Μπίρα  5,1  4,4  3,5  3,4  3,2
 Κρασί  5,5  5,6  6,7  7,3  9,3
 Σαμπουάν  1,4  1,4  1,4  1,6  1,6
 Κρέμες μαλλιών  1,1  1,4  2,3  2,7  3
 Περιποίηση σώματος  2,3  2  2,4  2,9  3,7
 Αφρόλουτρα-αφροντούς  5,8  5,4  5,7  6,1  6,5
 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων  3,2  3,1  3,4  3,2  3,5
 Μαλακτικά ρούχων  10  10,3  10,9  9,2  9,6
 Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων  4,7  4,3  4,4  5,5  6,7
 Υγρά πιάτων  6,3  6,4  10,3  11,3  14
 Χαρτί κουζίνας  36,9  40,8  46,6  51,4  57
 Χαρτί υγείας  28,5  28,1  32,9  37,2  42,3
 Σερβιέτες  2,8  2,7  2,8  2,8  4,8
 Χαρτομάντιλα  20,2  19,7  18,2  18,5  19,7

 Πηγή: SymphonyIRI

Πράγματι, η βελτίωση της ποιότητας και της εικόνας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αποτελεί ένα σημαντικό μέσο ενίσχυσης της αξίας της επιχείρησης σούπερ μάρκετ ως brand.


Οι καταναλωτές
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές υιοθετούν μια αγοραστική συμπεριφορά που ευνοεί την περαιτέρω ανάπτυξη των προϊόντων PL. Στην ερώτηση «θα αγοράζατε περισσότερα PL προϊόντα στο μέλλον;», οι καταναλωτές απαντούν σε ποσοστό 19% θετικά, ιδιαίτερα όταν η ερώτηση αφορά σε προϊόντα που ανήκουν σε κατηγορίες εκτός των τροφίμων.

Αυξήσεις, μειώσεις και σταθερότητα
Η έρευνα της SymphonyIRI που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάρτιο, μελετά τη μεταβολή των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε 28 μεγάλες κατηγορίες. Τα μεγαλύτερα μερίδια εμφανίζονται, όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα, στις κατηγορίες του χαρτιού κουζίνας (57%) του χαρτιού υγείας (42,3%), των αυγών (30,2%), των προϊόντων τομάτας (20,9%), των χαρτομάντιλων (19,7%), του ψωμιού (18,2%), του ελαιόλαδου (15,7%) και του ούζου-τσίπουρου (13,6%).

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν, επίσης, τα στοιχεία που αφορούν στη μεταβολή των μεριδίων σε κατηγορίες στις οποίες τα μερίδια των PL παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Χαρακτηριστικά, μπορούμε να αναφέρουμε τις κατηγορίες του ουίσκι (από 1,8% το 2006 σε 2,6% το 2010), του κρασιού (από 5,5% σε 9,3%), των χυμών (από 5,9% σε 10,2%), του μελιού (από 12,2% σε 18,5%), της μαγιονέζας (από 7,4% σε 11,5%), των υγρών πιάτων (από 6,3% σε 14%), του κρασιού (από 5,5% σε 9,3%), του παγωμένου τσαγιού (από 2,4% σε 5%), κλπ.

Όμως, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι υπάρχουν κατηγορίες με πτωτικές τάσεις των μεριδίων των PL. Στην έρευνα καταγράφεται πράγματι πτωτική τάση στις κατηγορίες τις μπίρας, όπου από 5,1% το μερίδιο των PL το 2006 έπεσε στο 3,2% το 2010, των μαλακτικών ρούχων, που από 10% έπεσε στο 9,6%, και των χαρτομάντιλων, που από 20,2% έπεσε στο 19,7%. Πολύ μικρή διακύμανση παρουσιάζει το μερίδιο των PL απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων.

Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Στη χώρα μας, το συνολικό μερίδιο των PL το 2010 διαμορφώθηκε σε 9,7% από 8,2% το 2009. Η ανοδική αυτή τάση χαρακτηρίζει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στα στοιχεία της SymphonyIRI, που αφορούν στην περίοδο 2008 έως και το δεύτερο τρίμηνο του 2010 και παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο συνέδριο του περιοδικού μας «Winning Together in Difficult Times», φαίνεται καθαρά η μεγάλη αύξηση των μεριδίων. Όμως, υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανά χώρα.

Συγκεκριμένα, παρατηρώντας τη μεταβολή των μεριδίων σε Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία τον Ιούνιο του 2010 έναντι του Ιουνίου 2009, βλέπουμε στασιμότητα στη Γαλλία (μερίδιο PL 30%), μείωση στη Γερμανία (από 34% σε 33%) και άνοδο σε Μεγάλη Βρετανία (από 44% σε 45%), Ιταλία (από 15% σε 16%) και Ισπανία (από 37% σε 39%).