Ευκολίες πληρωμής, δώρα, ακόμα και προκρατήσεις εμπορευμάτων έχουν επιστρατεύσει οι έμποροι για να προσελκύσουν πελάτες σε μια αγορά που, σε σχέση με πέρυσι, μετράει απώλειες. 'Οπως εκτιμάται, το 30% των πωλήσεων που πραγματοποιούνται μέσω προκρατήσεων γίνεται μία εβδομάδα πριν από την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων, ενώ το 20% της καταναλωτικής δαπάνης για τις εν λόγω αγορές προκαταβάλλεται από τους πελάτες προ των εκπτώσεων. Από την ερχόμενη Τρίτη, πάντως, εκτιμάται ότι οι τιμές σε ηλεκτρονικά είδη, έπιπλα, είδη ένδυσης-υπόδησης θα πέσουν έως και 50% χαμηλότερα, στα λευκά είδη γύρω στο 30%, στα είδη δώρων, διακόσμησης και σπιτιού έως 40%, ενώ εκπτώσεις άνω του 50% αναμένονται στα εποχικά είδη και στα μοντέλα συσκευών παλαιότερης τεχνολογίας.

Οι θερινές εκπτώσεις, που αρχίζουν στις 15 Ιουλίου και θα ολοκληρωθούν στις 31 Αυγούστου, είναι η “σανίδα σωτηρίας” για τους εμπόρους, οπότε όλοι τους έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου να προλάβουν τους ανταγωνιστές τους. Προσφέροντας ακόμα και τη δυνατότητα στους πελάτες τους να κάνουν κρατήσεις των προϊόντων που θέλουν να αγοράσουν σήμερα, έναντι μικρής προκαταβολής, και να τα εξοφλήσουν την ερχόμενη εβδομάδα με τιμές εκπτώσεων, προσπαθούν να ενισχύουν τις πωλήσεις τους, που παρουσιάζουν πτώση σε σχέση με πέρυσι έως 30%.

Αν και οι εκπτώσεις του καλοκαιριού δεν είναι της ίδιας βαρύτητας με τις χειμερινές, εντούτοις, όλοι, μικροί και μεγάλοι λιανέμποροι, έχουν εναποθέσει σε αυτές τις ελπίδες τους, καθώς η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πλέον προβλήματα επιβίωσης, καθώς δεν είναι σε θέση να καλύψουν τα πάγια έξοδά τους.

Ανταγωνισμός… προεκπτώσεων

H κρίση στην αγορά έχει “ανάψει” τον ανταγωνισμό. Στα περισσότερα καταστήματα σήμερα οι μειώσεις των τιμών φτάνουν ήδη το 50% όχι, βέβαια, στη βιτρίνα, αλλά στο ταμείο, ενώ ορισμένα πολυκαταστήματα καλούν τους πελάτες τους να κάνουν από τώρα τις αγορές που έχουν προγραμματίσει για τις εκπτώσεις, αφήνοντας μόνο μια μικρή προκαταβολή και πληρώνοντας μετά την έναρξη των εκπτώσεων, φυσικά σε τιμές εκπτώσεων. ‘Αλλες επιχειρήσεις, κυρίως του κλάδου των επίπλων, έχουν ξεκινήσει «ανακαινίσεις» των καταστημάτων τους, πουλώντας τα προϊόντα τους σε τιμές έως και 50% χαμηλότερα, ενώ επιχειρήσεις του κλάδου των καλλυντικών και της ένδυσης στέλνουν ακόμα και προσωπικές επιστολές ή SMS στους πελάτες τους, προαναγγέλλοντας προσφορές, εκπτώσεις ακόμα και δώρα.

‘Οπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, η φετινή χρονιά ήταν από τις χειρότερες για όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου, και για τον λόγο αυτόν οι επιχειρηματίες έχουν επιστρατεύσει κάθε μέσο για να ενημερώσουν και να προσελκύσουν τους καταναλωτές.

Το σκηνικό της 15ης Ιουλίου

‘Οπως εκτιμάται, το 30% των πωλήσεων που πραγματοποιούν οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις μέσω προκρατήσεων -κυρίως τα καταστήματα ένδυσης- γίνονται μία εβδομάδα πριν από την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων, ενώ το 20% της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης για τις εν λόγω αγορές προκαταβάλλεται στις επιχειρήσεις από τους πελάτες τους προ των εκπτώσεων.

Πάντως, ανεξάρτητα από αυτές τις πρακτικές, από την ερχόμενη Τρίτη αναμένεται ότι οι τιμές στα είδη ένδυσης-υπόδησης θα πέσουν έως και 50% χαμηλότερα, ενδεχομένως δε και περισσότερο. Στα λευκά είδη τα ποσοστά των εκπτώσεων υπολογίζεται ότι θα κυμανθούν γύρω στο 30%, στα είδη διακόσμησης, σπιτιού και στα είδη δώρων έως 40%. Στα ηλεκτρικά είδη και στα έπιπλα οι εκπτώσεις θα είναι έως και 50%, ενώ ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις αναμένονται στα εποχικά είδη και στα μοντέλα συσκευών παλαιότερης τεχνολογίας.