Σε καινοτόμες λύσεις και προτάσεις, που σέβονται το περιβάλλον και εγγυώνται την ασφάλεια των τροφίμων, εστιάζει τη στρατηγική της η Tetra Pak, επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια στην έρευνα. Η Ειρήνη Γεδεών, διευθύντρια επικοινωνίας & περιβάλλοντος της Tetra Pak South Eastern Europe, αναλύει τη στρατηγική της εταιρείας, τονίζοντας: «Η παρουσίαση καινοτόμων λύσεων υψηλής τεχνολογίας, που δημιουργούν προστιθέμενη αξία, είναι απαίτηση τόσο των καταναλωτών όσο και της βιομηχανίας».

Aναφερόμενη στα πλεονεκτήματα των νέων προϊόντων της Tetra Pak και τις καινοτομίες τους, η κυρία Γεδεών στην έναρξη της συνομιλίας μας τονίζει:

«Πρόσφατα εγκαινιάσαμε στην ελληνική αγορά τη συσκευασία Tetra Brik Aseptic 1000 Edge, με μεγάλο καπάκι και κεκλιμένη άνω επιφάνεια που διευκολύνει το σερβίρισμα, προσφέροντας εξαιρετική ροή του προϊόντος. Και η Tetra Brik Aseptic 1000 Edge, η οποία έχει ήδη κερδίσει βραβεία καινοτομίας για τον σχεδιασμό της, προέρχεται -όπως όλες οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak- από ανανεώσιμες πηγές και ανακυκλώνεται για να παραχθούν νέα χάρτινα προϊόντα. Εξάλλου, τον περασμένο Ιούνιο παρουσιάσαμε το πρώτο ασηπτικό χάρτινο μπουκάλι για γάλα στον κόσμο, το Tetra Evero Aseptic, που συνδυάζει την ευκολία στη χρήση και στο σερβίρισμα με τα περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη μιας χάρτινης συσκευασίας, ενώ στον τομέα της επεξεργασίας τροφίμων παρουσιάσαμε πρόσφατα το νέο σύστημα Tetra Alcip (CIP – Cleaning In Place). Με μια νέα πλατφόρμα αυτοματισμού, το Tetra Alcip βελτιώνει σημαντικά την ακρίβεια σε σχέση με άλλες εναλλακτικές λύσεις και μειώνει τον κίνδυνο του ανθρώπινου λάθους, βοηθώντας τους παραγωγούς τροφίμων και ποτών να εγγυηθούν την ασφάλεια των προϊόντων τους, με χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις».

σελφ σέρβις: Θεωρείτε ότι η καινοτομία προσφέρει ευκαιρίες σε περιόδους κρίσης;

Ειρήνη Γεδεών: Η καινοτομία προσφέρει λύσεις στις απαιτήσεις των σύγχρονων καταναλωτών για ασφάλεια, ποιότητα και ευκολία στη χρήση. Αυτοί είναι πιο ενημερωμένοι από ποτέ, ενώ έχουν λίγο χρόνο να σπαταλήσουν καθημερινά. Επομένως αναζητούν εύκολες και οικονομικές λύσεις, που ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες τους. Το ίδιο αναζητά και η βιομηχανία. Στην Tetra Pak προσπαθούμε να ανταποκριθούμε σε αυτό ακριβώς, παρουσιάζοντας νέες λύσεις υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, που δημιουργούν προστιθέμενη αξία στους πελάτες μας και στον τελικό καταναλωτή.

Το green στο κέντρο της εταιρικής στρατηγικής
σελφ σέρβις: Τα τελευταία χρόνια οι παραγωγοί αγαθών δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις «πράσινες» διαδικασίες. Ποια είναι η προσέγγιση της Tetra Pak σχετικά;

Ειρήνη Γεδεών: Οι παραγωγοί, πράγματι, δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις «πράσινες» διαδικασίες και στα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά των προϊόντων, ενώ οι δεσμεύσεις τους στις «πράσινες» πρακτικές αντανακλούν ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής των καταναλωτών. Σε πρόσφατη διεθνή έρευνά μας για τη συσκευασία, που πραγματοποιήθηκε σε 10 χώρες, με τη συμμετοχή περισσότερων από 6.600 καταναλωτών και 200 διαμορφωτών γνώμης, διαπιστώθηκε ότι η αξιολόγηση του «πράσινου» προφίλ εντάσσεται πλέον στα παραδοσιακά καταναλωτικά κριτήρια, όπως η πρακτικότητα μιας συσκευασίας, τα χαρακτηριστικά, η ποιότητα και η τιμή ενός προϊόντος.

Στην Tetra Pak, η προστασία του περιβάλλοντος και οι φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις τυποποίησης, αποτελούν δέσμευσή μας πολλά χρόνια τώρα. Μάλιστα την τελευταία δεκαετία έχουμε συστηματοποιήσει σχετικά τις δεσμεύσεις και τις δράσεις μας για το περιβάλλον.

Σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησής μας έχουμε υιοθετήσει μια συνεπή πολιτική για το κλίμα και τους φυσικούς πόρους, θέτοντας μετρήσιμους στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2, την ορθή διαχείριση πόρων και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών σε όλα τα στάδια της λειτουργίας μας. Όλα τα εργοστάσιά μας είναι πιστοποιημένα σχετικά, βάσει διεθνών περιβαλλοντικών προτύπων.

Σημειώστε ότι οκτώ από τα εργοστάσιά μας και πέντε από τα εμπορικά γραφεία μας, λειτουργούν πλέον με ανανεώσιμη ενέργεια. Επιπλέον, συνεργαζόμαστε στενά με διεθνείς ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στην προστασία του περιβάλλοντος, ενώ δουλεύουμε εντατικά αποσκοπώντας στη συγκράτηση στα σημερινά επίπεδα έως το 2020 των εκπομπών CO2. Φέτος, καταφέραμε να τις μειώσουμε κατά 13% -σε απόλυτους αριθμούς- σε σύγκριση με το 2005, υπερβαίνοντας το αρχικό μας πλάνο για μείωση 10%.

Όμως, η αιχμή της περιβαλλοντικής μας πολιτικής βρίσκεται στον πυρήνα της λειτουργίας μας: στη χάρτινη συσκευασία. Ως κύρια πρώτη ύλη της χρησιμοποιούμε χαρτί από ανανεώσιμες πηγές, δηλαδή από δάση ελεγχόμενης καλλιέργειας, με σχετική πιστοποίηση από ανεξάρτητες αρχές διοίκησης δασών. Ταυτόχρονα, οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak είναι ανακυκλώσιμες.

Από το 2002 θέτουμε μετρήσιμους στόχους σε σχέση με την ανακύκλωση συσκευασιών. Το 2010 ανακυκλώθηκαν παγκοσμίως περίπου 32 δισ. χρησιμοποιημένες συσκευασίες, εξασφαλίζοντας τη βασική πρώτη ύλη για την παραγωγή πολλών νέων προϊόντων. Διεθνώς, η εταιρεία μας έχει αυξήσει τον αριθμό των ανακυκλωμένων της συσκευασιών της κατά 1 δισ. ετησίως από το 2002.


Δράσεις ΕΚΕ
σελφ σέρβις: Ποιες πρωτοβουλίες περιλαμβάνονται γενικότερα στο πρόγραμμα ΕΚΕ της Tetra Pak για την προστασία του περιβάλλοντος;

Ειρήνη Γεδεών: Η προώθηση της ανακύκλωσης, η ενημέρωση και εκπαίδευση σε γενικότερα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος αποτελούν προτεραιότητές μας. Σε κάθε χώρα που δραστηριοποιούμαστε συνεργαζόμαστε στενά με φορείς, αρχές και ΜΚΟ, προκειμένου να προωθούμε μορφές συλλογής, ταξινόμησης και ανακύκλωσης που απαντούν αποτελεσματικά στις εκάστοτε τοπικές ανάγκες.

Επίσης, στηρίζουμε με τεχνική εξειδίκευση χαρτοβιομηχανίες σε ολόκληρο τον κόσμο, ώστε να διεξάγουν δοκιμές και να επιβεβαιώνουν το αν είναι δυνατή η ανακύκλωση χάρτινων συσκευασιών στις εγκαταστάσεις τους. Από το 2002 κατά μέσο όρο διεξάγονται παγκοσμίως περισσότερες από 40 τέτοιες δοκιμές ετησίως.

Στοχεύουμε, όμως, και στην κινητοποίηση των καταναλωτών, αναλαμβάνοντας δράσεις συστηματικής ενημέρωσης και εκπαίδευσης. Στην Ελλάδα δίνουμε πολύ μεγάλη έμφαση στην εκπαίδευση των παιδιών, με στόχο να αναπτύξουν νωρίς έναν τρόπο ζωής και καταναλωτικής συμπεριφοράς φιλικής προς το περιβάλλον. Σχετικά -εκτός της συστηματικής ενίσχυσης του εκπαιδευτικού έργου των περιβαλλοντικών ΜΚΟ-, υλοποιούμε και δικές μας δράσεις εκπαίδευσης παιδιών 5-12 ετών.

Με αφορμή φέτος την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, πραγματοποιήσαμε ειδική ενέργεια στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο, ενώ σε λίγες ημέρες ξεκινάμε, σε συνεργασία με την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε σχολεία, αποσκοπώντας στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών μέσω διαδραστικών δραστηριοτήτων.

σελφ σέρβις: Πώς συνδέονται τα προϊόντα σας με την κοινοτική νομοθεσία για την ασφάλεια στα τρόφιμα;

Ειρήνη Γεδεών: Η κοινοτική νομοθεσία περί ασφαλείας τροφίμων αφορά στο προϊόν και όχι στη συσκευασία του, επομένως αφορά πρωτίστως στις βιομηχανίες τροφίμων.

Παρ’ όλα αυτά, οι λύσεις τυποποίησης της Tetra Pak αποσκοπούν στην προστασία και την ασφάλεια του περιεχομένου. Οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak αποτελούνται κυρίως από χαρτί σε πολλαπλά στρώματα, το καθένα από τα οποία έχει τον δικό του ρόλο στην προστασία από τους εξωτερικούς παράγοντες –το φως, την υγρασία, το οξυγόνο, τους μικροοργανισμούς. Έτσι, η γεύση, το άρωμα και τα θρεπτικά συστατικά του προϊόντος διατηρούνται αναλλοίωτα, χωρίς την ανάγκη συντηρητικών.

Ταυτόχρονα, η ασηπτική τεχνολογία, καινοτομία της Tetra Pak από τη δεκαετία του ’60 παίζει καθοριστικό ρόλο στην προστασία του προϊόντος, καθώς αποκλείει κάθε επαφή των επιβλαβών στοιχείων με αυτό κατά τη συσκευασία του, πράγμα που επιτυγχάνεται εφόσον τρόφιμο, συσκευασία και μηχανές δεν έρχονται σε επαφή με τον αέρα, σε όλη την αλυσίδα παραγωγής.

Η καινοτομία προϋπόθεση της ανταγωνιστικότητας
σελφ σέρβις: Στην εγχώρια αγορά, πόσο έχει επηρεαστεί η ζήτηση των καινοτόμων προϊόντων, δεδομένου ότι η κρίση σημαίνει, μεταξύ άλλων, και περικοπές για παραγωγούς και μεταποιητές;

Ειρήνη Γεδεών: Αναμφισβήτητα η καταναλωτική συμπεριφορά έχει μεταβληθεί σε κάποιον βαθμό και η τιμή στην ιεράρχηση των καταναλωτικών κριτηρίων παίζει πλέον πιο καθοριστικό ρόλο, αλλά τα βασικά κριτήρια επιλογής των απαραίτητων στο νοικοκυριό αγαθών δεν έχουν αλλάξει. Η υψηλή ποιότητα, η πρακτικότητα και τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά παραμένουν βασικά. Οι καταναλωτές δεν προχωρούν σε σημαντικούς συμβιβασμούς όσον αφορά στην ποιότητα χάρη της τιμής όταν πρόκειται για προϊόντα όπως το γάλα, το λάδι ή τα προϊόντα τομάτας.

Άρα η καινοτομία δίνει διέξοδο σε περιόδους κρίσης. Εάν συνυπολογίσει κανείς τις αυξανόμενες καταναλωτικές ανάγκες και απαιτήσεις, είναι προφανές ότι η βιομηχανία σήμερα μπορεί να είναι ανταγωνιστική μόνο εφόσον προσφέρει νέες και καινοτόμες προτάσεις.