Η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, κατέχοντας θέση market leader στην αγορά του κλάδου, το 2021 διατήρησε τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξής της έναντι των ανταγωνιστών της, διαμορφώνοντας τζίρο σε ενοποιημένο επίπεδο μία ανάσα πριν τα 4 δισ. ευρώ, ενώ ενίσχυσε σε μεγάλο βαθμό την κερδοφορία της. Φέτος, όπως όλα δείχνουν, ο ρυθμός μεγέθυνσης
των πωλήσεων της θα κινηθεί περίπου στο διπλάσιο του μέσου επιπέδου της αγοράς. Ωστόσο, λόγω της ενεργειακής ακριβείας αναμένεται η κερδοφορία της εταιρείας να δεχθεί φέτος πιέσεις, ανάλογες εκείνων του συνόλου της κλαδικής αγοράς.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το 2021 και με βάση τις πρόσφατα δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της ΕΥΣ, σε ενοποιημένο επίπεδο ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 3,98 δισ. ευρώ έναντι 3,79 δισ. ευρώ το 2020, καταγράφοντας άνοδο 5,01%. Τα κέρδη της προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων διαμορφώθηκαν πέρυσι σε 292,7 εκατ. ευρώ έναντι 261,4 εκατ. ευρώ το 2020 και τα κέρδη της προ φόρων σε 92,5 εκατ. ευρώ έναντι 60,3 εκατ. ευρώ το 2021, σημειώνοντας άνοδο 53,4%. Το περιθώριο κέρδους του ομίλου ήταν πέρυσι 2,3% (ποσοστό επί του κύκλου εργασιών).

Σε ό,τι αφορά ειδικά την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης –τη μητρική του ομίλου–, ο κύκλος εργασιών της πέρυσι έφτασε τα 3,3 δισ. ευρώ έναντι 3,15 δισ. ευρώ το 2020, καταγράφοντας άνοδο 4,76%. Τα κέρδη της προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν στα 251,2 εκατ. ευρώ έναντι 224,9 εκατ. ευρώ το 2020 και τα κέρδη της προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 82,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 54,12% έναντι των 53,4 εκατ. ευρώ το 2020. Το περιθώριο κέρδους της εταιρείας πέρυσι ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της ήταν 2,5%.

Επενδύσεις άνω των 60 εκατ. ευρώ
Όπως αναφέρεται από παράγοντες της εταιρείας, στην επιστροφή της στην κερδοφορία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά πέρυσι συνέβαλε το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης, που έχει υιοθετήσει η διοίκησή της. Ειδικότερα, μέσω της εφαρμογής ενός επενδυτικού προγράμματος ύψους άνω των 63 εκατ. ευρώ, η ΕΥΣ συνέχισε πέρυσι να θέτει ως προτεραιότητα την οργανική ανάπτυξη του δικτύου της και, στο πλαίσιο αυτό, ίδρυσε έξι νέα Σκλαβενίτης στη Σκιάθο, το Ρίο, τη Σπάρτη, τα Γιαννιτσά, τα Τρίκαλα και τη Νάουσα, ανακαίνισε περισσότερα από ογδόντα καταστήματά της σε διάφορες περιοχές της χωράς και ενδυνάμωσε την παρουσία της στο πεδίο των ηλεκτρονικών πωλήσεων, μέσω της επέκτασης του eMarket σε τρεις νέες περιοχές, την Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και την Λάρισα.

Υπενθυμίζουμε πως τον Σεπτέμβριο του 2021 η επιχείρηση προχώρησε στην υπογραφή νέας επιχειρησιακής σύμβασης με τους εργαζομένους της για την περίοδο 2021-2023, με αυξήσεις αποδοχών και παροχές άνω των 15,7 εκατ. ευρώ. Εξάλλου, στη διάρκεια του 2021 δημιούργησε περισσότερες από 1.300 νέες θέσεις εργασίας, έτσι ώστε ο όμιλος στα τέλη του έτους απασχολούσε περισσότερους από 31.700 εργαζομένους έναντι 30.251 το 2020, ενώ η μητρική του απασχολούσε περισσότερους από 27.400 έναντι 26.051 το 2020.

Ανάπτυξη τζίρου φέτος με ρυθμό 5%
Τόσο όμιλος όσο και η μητρική του συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία φέτος, σε μια χρονιά που την χαρακτηρίζουν οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας, κυρίως εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη που πυροδότησε η γεωπολιτική κρίση από τον Φεβρουάριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ρυθμός αύξησης των εσόδων της ΕΥΣ φέτος αναμένεται ότι ως τα τέλη του χρόνου θα διαμορφωθεί στο επίπεδο του 5%. Στο βαθμό που αυτό επιβεβαιωθεί, οι ενοποιημένες πωλήσεις της ΕΥΣ θα πλησιάσουν τα 4,2 δισ. ευρώ, ενώ έσοδα της μητρικής εταιρείας τα 3,5 δισ. ευρώ.

Στο μεταξύ, εξελίσσεται φέτος το επενδυτικό της πλάνο της εταιρείας, το οποίο συμπεριέλαβε και μία εξαγορά. Ειδικότερα, στο πρώτο εξάμηνο του 2022 η εταιρεία προχώρησε σε συμφωνία με την τοπική αλυσίδα ΣΕΠ Παπαδόπουλος των Ιωαννίνων, με αντικείμενο την ενσωμάτωση στο δίκτυό της εννέα καταστημάτων της ΣΕΠ Παπαδόπουλος, ενώ δημιούργησε ένα νέο e-hub στην περιοχή της Κηφισιάς για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των ηλεκτρονικών της παραγγελιών στη βορειοανατολική Αττική.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός της ΕΥΣ ως τα τέλη του έτους και στη διάρκεια του 2023 περιλαμβάνει:
• Τη δημιουργία τριών νέων σούπερ μάρκετ με έδρες τη Νέα Φιλαδέλφεια, τη Γλυφάδα και τη Μυτιλήνη.
• Την κλιμάκωση των επενδύσεων σε έργα ψηφιακού μετασχηματισμού και εξοικονόμησης ενέργειας, μέσω της εγκατάστασης σχετικού εξοπλισμού στα καταστήματα της αλυσίδας.
• Την περαιτέρω ενίσχυση των εταιρικών υποδομών, μέσω της δημιουργίας νέου Κέντρου Μαναβικής και Παρασκευαστηρίου Ετοίμων Φαγητών στην περιοχή της Αττικής.
• Την επέκταση της δράσης του ηλεκτρονικού καταστήματος της ΕΥΣ σε περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.

Υπενθυμίζουμε ότι σήμερα ο όμιλος της ΕΥΣ, που απασχολεί περισσότερους από 33.000 εργαζόμενους, απαρτίζεται από τις εταιρείες Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, που έχει δίκτυο 440 καταστημάτων και τέσσερα κέντρα διανομής παραγγελιών eMarket, Σκλαβενίτης Κύπρου δυναμικού 18 καταστημάτων, Χαλκιαδάκης στην Κρήτη δυναμικού 40 καταστημάτων και The Mart, η οποία συμμετέχει στον κλαδικό ανταγωνισμό με 13 εμπορικές μονάδες χονδρικής πώλησης.

Για την τρέχουσα χρήση η ΕΥΣ έχει δεσμεύσει ένα ποσό της τάξης των 50-60 εκατ. ευρώ, με σκοπό τη συνέχιση των επενδύσεων στο δίκτυο των καταστημάτων της, είτε για την ανάπτυξη νέων σούπερ μάρκετ είτε για τις ανακαινίσεις παλαιότερων. Η έμφαση σε ό,τι αφορά τις ανακαινίσεις θα δοθεί στην Αττική, ιστορικό κέντρο του ομίλου. Η εταιρεία αυτή την περίοδο εστιάζει το ενδιαφέρον της στη λειτουργία του νέου της μεγάλου υπέρ μάρκετ, το οποίο κατασκευάζεται στο κτίριο που στέγαζε άλλοτε την Renault επί της Λεωφόρου Κηφισού.

Προτεραιότητα η οργανική ανάπτυξη
Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο επέκτασης δικτύου μέσω και νέων εξαγορών, τα στελέχη της ΕΥΣ δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους. Ωστόσο δηλώνουν ότι υποδέχονται πάντα με ενδιαφέρον την όποια προσφορά πώλησης υποβάλλεται από εταιρείες του κλάδου, στο πλαίσιο της ανάπτυξης του δικτύου Σκλαβενίτης σε αγορές της περιφέρειας, ιδίως σε περιοχές όπου η εταιρεία δεν διαθέτει ακόμα ισχυρή παρουσία. Επισημαίνουν, πάντως ότι, η προτεραιότητα της διοίκησής της είναι η επέκταση των δομών της αλυσίδας με νέες εμπορικές μονάδες και η ανάπτυξη των πωλήσεών της κυρίως σε οργανική βάση.

Εξάλλου, ψηλά στην ατζέντα προτεραιοτήτων της αλυσίδας είναι και το σχέδιο οργάνωσης νέων κεντρικών αποθηκών, δεδομένου ότι οι εγκαταστάσεις της παραμένουν ακόμα διάσπαρτες σε διαφορετικά κτίρια, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας. Για το λόγο αυτό, όπως είναι γνωστό άλλωστε, η εταιρεία αναζητά ακίνητο για τη συγκέντρωση των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων, προχωρώντας παράλληλα και στην πλήρη αναδιοργάνωση των δομών logistics με τις οποίες λειτουργεί.