Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και ευκαιρίες παρουσιάζει ο τομέας των λιανικών πωλήσεων στη Σερβία, όπου ήδη δραστηριοποιούνται ελληνικές αλυσίδες, όπως ο όμιλος Βερόπουλος και η Ηλεκτρονική Αθηνών. Ωστόσο, ο τομέας αυτός στη Σερβία παραμένει κατακερματισμένος και ο κυρίαρχος ρόλος ανήκει ακόμα σε "τοπικούς μικρούς παίκτες", σύμφωνα με μελέτη του Ελληνικού Γραφείου Οικονομικού-Εμπορικού Ακολούθου στο Βελιγράδι. Στη μελέτη σημειώνεται ότι η μεγαλύτερη δραστηριότητα στη σερβική λιανική εμφανίζεται στον τομέα των τροφίμων, με την παρουσία ξένων εταιρειών, όπως το σλοβένικο πολυκατάστημα Mercator, τα ελληνικά Super Vero, η γερμανική Metro κά.

Σύμφωνα με μελέτη του Ελληνικού Γραφείου Οικονομικού-Εμπορικού Ακολούθου στο Βελιγράδι, η μεγαλύτερη δραστηριότητα στη λιανική εμφανίζεται στον τομέα των τροφίμων, με την παρουσία ξένων εταιρειών, όπως το σλοβένικο πολυκατάστημα Mercator, τα ελληνικά Super Vero, η γερμανική Metro κά.

Στη μελέτη επισημαίνεται ότι η πλειονότητα των εισαγόμενων καταναλωτικών προϊόντων, περιλαμβανομένων και των επώνυμων, προωθούνται στη σερβική αγορά μέσω καταστημάτων (αποκλειστικής) λιανικής διάθεσης (franchise outlets), προκειμένου να διακινούνται με μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας, κι ότι στην τοπική αγορά δραστηριοποιούνται τέσσερα κανάλια διανομής: τα κλασικά εμπορικά καταστήματα, οι εμπορικοί πεζόδρομοι, τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και οι αποθήκες εμπορευμάτων.

Στα κλασικά εμπορικά καταστήματα περιλαμβάνονται και τα περίπτερα, οι λαϊκές αγορές και τα παζάρια. Παρά τον εκσυγχρονισμό των λιανικών πωλήσεων στη χώρα, το εν λόγω παραδοσιακό κανάλι διανομής παραμένει ο “στυλοβάτης” της σερβικής λιανικής, ιδιαίτερα εκτός της πόλεως του Βελιγραδίου.

Οι εμπορικοί πεζόδρομοι αφορούν σε πολυεπίπεδους χώρους, σε κεντρικές τοποθεσίες της πόλης, με σχεδόν αποκλειστικό αντικείμενο το εμπόριο ιματισμού. Πάντως, η ανάπτυξή τους, προς το παρόν τουλάχιστον, υστερεί. Τα μεγάλα εμπορικά κέντρα συνήθως πλαισιώνουν τη λειτουργία κάποιου μεγάλου υπέρ μάρκετ, τις περισσότερες φορές εκτός πόλεως. Το σλοβενικό κέντρο Mercator στο Νέο Βελιγράδι αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Καταλαμβάνει έκταση 22.400 τμ, περιλαμβάνει 50 καταστήματα και εστιατόρια, αποτελώντας το μεγαλύτερο κέντρο λιανικών πωλήσεων στο Βελιγράδι. Τέλος, όσον αφορά στις αποθήκες εμπορευμάτων, μία από τις μεγαλύτερες είναι αυτή της γερμανικής Metro Cash & Carry στην περιοχή του Ζέμουν, έκτασης 8.500 τμ.

Σημαντικές εξελίξεις

Ως πιο πρόσφατη σημαντική εξέλιξη στον τομέα του σερβικού λιανεμπορίου, σημειώνεται η επικείμενη ολοκλήρωση του shopping mall Delta City από τη μεγαλύτερη σερβική εταιρεία, τη Delta Holding, στο Nέο Βελιγράδι. Το Delta City θα κατασκευαστεί σε έκταση 89.000 τμ και θα περιλαμβάνει μια υπεραγορά, αίθουσες κινηματογράφου και ποικιλία καταστημάτων, εστιατορίων, καφέ, κέντρων διασκέδασης, αιθουσών αθλοπαιδιάς κά.

Μεγάλη επένδυση στον τομέα του λιανικού εμπορίου αποτελεί, επίσης, η κατασκευή και ολοκλήρωση στο κέντρο του Βελιγραδίου ως τα τέλη του 2007 του shopping mall Vero Centar, έκτασης 40.000 τμ, από την σερβική Verano Group. Σε αυτό το εμπορικό κέντρο θα εγκατασταθεί το Super Vero του ελληνικού ομίλου.

Σημειώνουμε, τέλος, ότι η Ηλεκτρονική Αθηνών έχει ήδη δημιουργήσει στο Βελιγράδι το πρώτο κατάστημά της.