Το 25% της ενέργειας που καταναλώνεται στην Ευρώπη χρησιμοποιείται στις οδικές μεταφορές. Σε μία προσπάθεια οι οδικές λειτουργίες να γίνουν πιο βιώσιμες (sustainable transport), μία ομάδα από 40 στελέχη από όλη την Ευρώπη προερχόμενα από τον χώρο της βιομηχανίας, του λιανεμπορίου και των logistics, παρουσίασαν ένα πρακτικό εργαλείο, το οποίο είναι στη διάθεση των ενδιαφερόμενων δωρεάν στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.ecrnet.org. Με την εφαρμογή του οι επιχειρήσεις των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων μπορούν να κάνουν «λιγότερα και περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον» χιλιόμετρα. Συγκεκριμένα, στην ηλεκτρονική διεύθυνση του ECR Europe οι επιχειρήσεις μπορούν να βρουν:

  • ‘Εναν οδηγό με τις βέλτιστες πρακτικές, που βρίσκονται τώρα σε εφαρμογή από τις επιχειρήσεις των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων. 
  • Εκπαιδευτικό υλικό για αποτελεσματική χρήση του οδηγού. 
  • ‘Ενα εργαλείο αυτο-αξιολόγησης των επιχειρήσεων.
  • Μία σειρά από δείκτες (KPI’s), ώστε να μπορεί να γίνει μετρήσιμη η συμβολή της επιχείρησης στο sustainable transport, καλύπτοντας θέματα, όπως τα χιλιόμετρα που γίνονται, η κατανάλωση των καυσίμων και η εκπομπή CO2.
  • Παραδείγματα (case studies) και οδηγίες για το πώς θα ξεπεραστούν αρκετά θέματα στον μεταφορικό τομέα.

Το πρόγραμμα του ECR Europe για το sustainable transport
 
To sustainable transport είναι ένα σημαντικό θέμα τόσο για το λιανεμπόριο όσο και για τη βιομηχανία των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων. Η ανάγκη αυτή για αλλαγή στις επιχειρήσεις των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων προέρχεται από σημαντικούς παράγοντες, όπως οι περιβαλλοντολογικές απαιτήσεις για τη μείωση του  CO2, η ανεπάρκεια πηγών ενέργειας όσον αφορά στο πετρέλαιο, η αύξηση των τιμών των καυσίμων, η οικονομική κρίση κά.

Οι παράγοντες αυτοί οδηγούν, μεταξύ άλλων, τις επιχειρήσεις των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων να κάνουν κάθε προσπάθεια να πετύχουν μεταφορές βιώσιμες οικονομικά, περιβαλλοντολογικά αλλά και κοινωνικά.

 Αντιδράσεις από χρήστες του εργαλείου

Ο Simon Pearson, head of central logistics της εταιρείας Asda και αντιπρόεδρος από την πλευρά του λιανεμπορίου της ομάδας εργασίας, έχει ήδη εισαγάγει τη χρήση του οδηγού στην εταιρεία του: «Στην Asda έχουμε μεγάλο πάθος γύρω από το sustainable transport και από το πώς θα πετύχουμε λιγότερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον χιλιόμετρα. Ο οδηγός του ECR Europe αποδεικνύεται ανεκτίμητος στην υποστήριξη της προσπάθειας αυτής.  Παράλληλα, χρησιμοποιώντας το για την αξιολόγηση του δικού μας στόλου, ενθαρρύνουμε τους μεταφορείς μας να το χρησιμοποιήσουν. Σημειωτέον ότι πάνω από 30 μεταφορείς το έχουν κάνει ήδη, ενώ το χρησιμοποιούμε ως πλαίσιο για την ανάπτυξη μεταφορικών συνεργιών».

O Patrice Minzolini, υπεύθυνος για θέματα logistics στην Cadbury και αντιπρόεδρος του προγράμματος από την πλευρά της βιομηχανίας, είναι πεπεισμένος ότι η διάδοση του οδηγού του ECR Europe, συμπεριλαμβανομένου και του εργαλείου αυτο-αξιολόγησης, θα προσφέρει μία σημαντική ευκαιρία σε όλες τις εταιρείες για να αξιολογήσουν τις λειτουργίες τους, καθώς και τις εκπομπές του CO2. Αυτό θα οδηγήσει σε καλύτερες και πιο «πράσινες» μεταφορικές διαδικασίες. Ακόμα και μία μικρή κίνηση μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά».

 «Είναι παραπλανητικό να σκεφτόμαστε ότι η προσπάθεια να πετύχουμε sustainable transportation έχει μεγάλο κόστος. Αντιθέτως, ο οδηγός του sustainable transport είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που θα βοηθήσει τις εταιρείες τόσο να πετύχουν χαμηλά κόστη όσο και να μειώσουν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος», είπε ο Willem Jan van Vostenbos, general manager της EmonsCargo, εταιρείας που ειδικεύεται στις ευρωπαϊκές μεταφορές.

Ο Guido Sach, sector head consumer, retail & fashion στην DHL Freight, είναι περήφανος για το ότι έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα: «To sustainability είναι ένα από τα μεγαλύτερα θέματα στην agenda θεμάτων των επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων. Η ομάδα εργασίας πέτυχε την ανάπτυξη του ECR εργαλείου αξιολόγησης, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το εργαλείο αυτό παρέχει κατευθύνσεις σε όσες εταιρείες θέλουν να αναπτύξουν τις μεταφορές τους με ένα πιο φιλικό τρόπο για το περιβάλλον και, παράλληλα, να μειώσουν τα κόστη».

 Εταιρείες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα:

Alliance Boots, Asda, Bacardi, Barilla, Beiersdorf, Cadbury, Carrefour, Colgate-Palmolive, Coop Italia, Danone, DHL, ECR France, EmonsCargo,  Energizer, EuroCommerce, Frode Laursen, GCI, GS1 Global, Henkel,  IGD/ECR UK, Incept, Isotrak, L’ Oreal, LKW Walter, Mars, Metro Group,  Nestle, Number1 Logistics Group, PepsiCo, P&O Ferrymasters, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, SaraLee, Tesco, Unilever.