Ο εμπλουτισμός της κάβας των σούπερ μάρκετ του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου με περισσότερους κωδικούς και ετικέτες κρασιών ενόψει του φετινού καλοκαιριού και της αντίστοιχης τουριστικής περιόδου φαίνεται ότι αποτελεί τάση στην αγορά και πρακτική που ακολουθούν οι περισσότεροι από τους μεγάλους «παίκτες». Οι franchisees των AB Shop & Go, που πλέον αποτελούν μια ολοένα και πιο ισχυρή σε μέγεθος ομάδα στο σύνολο των καταστημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος, φαίνεται ότι κάνουν χρήση του δικαιώματός τους για a la carte προσθήκη κωδικών στα καταστήματά τους, στον τομέα του οίνου, προσθέτοντας στα προσφερόμενα προϊόντα τους περισσότερες ετικέτες κρασιών, είτε από μικρά ή από μεγαλύτερα οινοποιεία. Πρόκειται για μία ή δύο ετικέτες ανά franchise κατάστημα όπου αυτό συμβαίνει, όπως προέκυψε από τα στοιχεία που συνέλεξε το FOODReporter από τα καταστήματα, αλλά και από προμηθευτές. Άλλωστε, τα μερίδια των πωλήσεων στην κατηγορία του οίνου ως προς την αξία είναι αρκετά κατακερματισμένα στην Ελλάδα, με προεξάρχουσα και προπορευόμενη κατηγορία, μακράν από τις υπόλοιπες, εκείνη των οίνων ιδιωτικής ετικέτας. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η καταχώριση των προϊόντων οίνου ως ιδιωτική ετικέτα είναι διαφορετική απ’

ό,τι για τα υπόλοιπα συσκευασμένα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ: Η εμπορική ονομασία της εκάστοτε σειράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ δεν επιτρέπεται να αναγράφεται επάνω στις φιάλες κρασιού. Από την άλλη, αναγράφεται υποχρεωτικά το οινοποιείο εμφιάλωσης, ο τόπος προέλευσης της πρώτης ύλης και κυρίως, η ποικιλία -και το χρώμα του- οινοποιήσιμου σταφυλιού. Οι συγκεκριμένες αλλαγές, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, «κάνουν δυσδιάκριτη τη διαφορά μεταξύ των κρασιών ιδιωτικής ετικέτας και εκείνων που είναι επώνυμα, λιγότερο όμως δημοφιλή».

Επιβεβαιώνει την τάση η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ελληνική εστίαση
«H αύξηση του συνόλου των επώνυμων ετικετών ελληνικών κρασιών στον αντίστοιχο χώρο που διαθέτουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποτελεί υπαρκτή πραγματικότητα, αλλά αποτελεί μέρος της συνολικής εικόνας. Το επώνυμο κρασί σταδιακά κερδίζει έδαφος, ωστόσο, ο δρόμος είναι μακρύς ακόμη. Μπορεί πλέον να βλέπουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ περισσότερες επώνυμες ετικέτες, μεγάλων και μικρών παραγωγών, αλλά στην εστίαση το πρόβλημα παραμένει. Το “χύμα” κρασί, που συχνά είναι και άγνωστης προέλευσης, κρατάει ακόμη τα σκήπτρα της κατανάλωσης εκτός του σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για γεγονός εξαιρετικά δυσάρεστο, καθώς χάνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν πολλοί από τα εκατομμύρια τουριστών που έρχονται κάθε χρόνο στη χώρα το επώνυμο ποιοτικό ελληνικό κρασί. Τουναντίον, αποκομίζουν διαφορετική εικόνα», επισημαίνει, μιλώντας στο FOODReporter, ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), Κωνσταντίνος Ευσταθίου. «Πάντως, η εικόνα στην εστίαση είναι καλύτερη συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που έχουν συντελέσει σε αυτό, με κυριότερο την επίμονη και συστηματική δουλειά που κάνει ο κλάδος του οίνου συνολικά στην Ελλάδα, μαζί με τις κορυφαίες οργανώσεις του για την προώθηση του επώνυμου οίνου. Για παράδειγμα, αναφέρω το πρόγραμμα για την εσωτερική αγορά οίνου που υλοποιεί η ΕΔΟΑΟ, με στόχο, μεταξύ άλλων, την προώθηση των οίνων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Προστατευόμενης Γεωγραφικής.

Ένδειξης (ΠΓΕ). Είναι σημαντικό ότι δεν απευθύνεται στενά στους ανθρώπους του κλάδου, δηλαδή μόνο στους αμπελουργούς και τους οινοποιούς, αλλά και σε επαγγελματίες της εστίασης όπου λαμβάνουν χώρα στοχευμένες δράσεις», συνεχίζει ο κ. Ευσταθίου.

Η στρατηγική των σούπερ μάρκετ αναφορικά με τα «πλουσιότερα» ράφια σε ετικέτες οίνων και οι νέες συνεργασίες που πράγματι εμπλουτίζουν την γκάμα κρασιών
Σε ό,τι αφορά τα ράφια της κάβας στα σούπερ μάρκετ, κορυφαία βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ επιβεβαίωσε ότι «πράγματι, αποτελεί πραγματικότητα η συμπερίληψη περισσότερων ετικετών οίνου στο ράφι, είτε από μικρά, είτε από μεγαλύτερα οινοποιεία, αλλά αυτό δεν σχετίζεται με τη μείωση της προσφερόμενης ποσότητας από άλλους προμηθευτές, ούτε προέρχεται από αυτό». Αποτελεί σαφή στρατηγική της συγκεκριμένης αλυσίδας να έχει όλο και περισσότερους κωδικούς κρασιών στα ράφια της κάβας των καταστημάτων της και ούτως ή άλλως, λόγω εντοπιότητας, αλλά και φιλοσοφίας συνεργάζεται με αρκετούς μικρούς παραγωγούς. Η αλλαγή της ποσόστωσης των συνολικών προϊόντων οίνου της Μπουτάρης Οινοποιεία, που πλέον ανήκει στη Sterner Stenhus (μέσω της εταιρείας Ελληνικά Οινοποιεία), μεταξύ διάθεσης σε οργανωμένο λιανεμπόριο και σημεία Ho.Re.Ca., ανακοινώθηκε στις 3 Μαΐου ότι στοχεύεται πλησιάσει το 50-50 έως το 2027, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει όμως αυτό ότι αφορά μείωση των συνολικών φιαλών διάθεσης προς το οργανωμένο λιανεμπόριο. Το FOODReporter επικοινώνησε ανεπίσημα με αλυσίδες σούπερ μάρκετ που του διαβεβαίωσαν ότι η διάθεση των οίνων της Μπουτάρης Οινοποιεία παραμένει ως έχει. Η αλλαγή της ποσόστωσης μένει να επιτευχθεί μέσω της αύξησης της παραγωγής από νέους ή υφιστάμενους αμπελώνες και η οποία θα διοχετευτεί κατά μεγαλύτερο ποσοστό στην ελληνική εστίαση. Πάντως, η τάση της αύξησης των ετικετών οίνου στα ράφια των σούπερ μάρκετ απαντάται και στις κάβες

των καταστημάτων Lidl. Συγκριτικά με τον Μάιο του 2022, στα ράφια της Lidl φιλοξενούνται τον φετινό Μάιο 11 νέες ετικέτες κρασιών, όλες ελληνικές, που ανεβάζουν τον συνολικό αριθμό ετικετών οίνου σε γυάλινη φιάλη στις 79, εκ των οποίων οι 57 είναι ελληνικές. Από τις 11 νέες ετικέτες, οι οκτώ αφορούν οίνους ιδιωτικής ετικέτας και οι τρεις επώνυμα νέα κρασιά. Οι τελευταίες τρεις ετικέτες αφορούν τη σταθερή συνεργασία της αλυσίδας με την εταιρεία Cavino Winery and Distillery, από το Αίγιο της Αχαΐας. Στις ιδιωτικές ετικέτες συμπεριλαμβάνονται και οι οίνοι που παρασκευάζει η οινοποιία Nico Lazaridi για λογαριασμό της Lidl, σε μια νέα συνεργασία που ξεκίνησε πρόσφατα, όπως αναφέρουν πηγές του FOODReporter. Παρότι η αύξηση νέων ελληνικών ετικετών στο δωδεκάμηνο μεταξύ Μαΐου 2022 και Μαΐου 2023 μεταφράζεται σε ένα εντυπωσιακό 23,9% αύξησης (με αντίστοιχη αύξηση κατά 16,18% στο σύνολο των ετικετών, ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης), είναι μικρό το ποσοστό, μόλις 5,26%, των συνεργασιών της αλυσίδας με πολύ μικρά οινοποιεία: Η Lidl συνεργάζεται μόνο με τον ΑΣΕΠΟΠ Αμύνταιου στη Φλώρινα και διαθέτει στα ράφια της τρεις κωδικούς οίνου: Ξινόμαυρο ροζέ, ξινόμαυρο κόκκινο και ημιαφρώδες.

Αύξηση των συνολικών ετικετών οίνου στα ράφια της κάβας των καταστημάτων παρατηρήθηκε επί του πρακτέου και σε άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες όμως δεν θέλησαν να επιβεβαιώσουν με κάποιον τρόπο τα ευρήματα από τις επισκέψεις σε καταστήματά τους. Πάντως, τα παραπάνω δείχνουν να μην ισχύουν ή, τέλος πάντων, να ισχύουν σε πολύ μικρότερο βαθμό για τη λιανική πώληση της Metro ΑΕΒΕ, δηλαδή τα καταστήματα My market: Πιο συγκεκριμένα, τον Μάιο του 2022 διατίθεντο 221 διαφορετικοί κωδικοί οίνου σε γυάλινη φιάλη, επώνυμης και ιδιωτικής ετικέτας συνολικά, ενώ τον Μάιο του 2023 διατίθενται 226 διαφορετικοί κωδικοί, κάτι που σημαίνει αύξηση γκάμας κρασιών κατά 2,26%.

Ασφαλώς μιλάμε όμως για ένα από τα μεγαλύτερα κωδικολόγια κρασιών κατ’ απόλυτη τιμή ανάμεσα στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, οπότε η αύξηση είναι μικρότερη σε ποσοστό, όμως είναι ακόμη πιο σημαντικό ότι η γκάμα οίνων συνεχίζει να μεγαλώνει, ακόμη και σε αυτούς τους μεγάλους αριθμούς σε σύνολο κωδικολογίου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter