Ήταν Οκτώβριος του 1994... (σελφ σέρβις, τεύχος 216), οπότε οι Έλληνες δαπανούσαν το 1/3 του μισθού τους για τρόφιμα, ποτά και κάπνισμα κι ο πληθωρισμός όφειλε, όπως σήμερα, ένα μεγάλο μέρος της ταχύτητάς του στους έμμεσους φόρους...

Από τις ελάχιστες καλές επιδόσεις που έχει να δείξει η ελληνική οικονομία του τελευταίους μήνες είναι η συνεχιζόμενη καλή -δηλαδή, πτωτική – πορεία του πληθωρισμού.

Βέβαια, το 11,1%, με το οποίο «έτρεχε» ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) στα τέλη του καλοκαιριού (Αύγουστος) παραμένει περίπου τριπλάσιο από τον μέσο όρο των χωρών της Κοινότητας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο ρυθμός του πληθωρισμού -σε 12μηνη βάση- είναι 1,7% για το Βέλγιο, 2,2% για τη Γερμανία, 4,3% για την Ισπανία, 4,8% για την Πορτογαλία κλπ.

Ο γενικός ΔΤΚ, όμως, λίγα ή ελάχιστα πράγματα έχει να πει για το λιανεμπόριο τροφίμων, ποτών και λοιπών καταναλωτικών αγαθών. Για παράδειγμα, ο ρυθμός αύξησης των τιμών των τροφίμων είναι ταχύτερος από τον ρυθμό αύξησης του γενικού δείκτη, και αυτό έχει μεγάλη σημασία για το λιανεμπόριο.

Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή ελάχιστα πράγματα αποκαλύπτει. Για παράδειγμα, η σημαντικότατη αύξηση των τιμών καταναλωτή στην κατηγορία «οινοπνευματώδη ποτά και καπνός», που άγγιξε τον Αύγουστο το 17,9%, επηρεάζει μια κατηγορία αγαθών που απορροφούν ένα σημαντικό κομμάτι των δαπανών των καταναλωτών. Η σημαντική αυτή εξέλιξη «κρύβεται» πίσω από τον γενικό δείκτη, χωρίς όμως να παύει να επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες του κοινού.

Το ίδιο ισχύει και για την αύξηση του δείκτη τιμών των τροφίμων, ο οποίος αυξήθηκε τον Αύγουστο με ετήσιο ρυθμό 13,7%. Και αυτή η εξέλιξη βρίσκεται επιμελώς «κρυμμένη» πίσω από το 11,1% του γενικού δείκτη…

Αν λάβει κανείς υπόψη ότι τα οινοπνευματώδη ποτά, ο καπνός και τα τρόφιμα απορροφούν περισσότερο από το ένα τρίτο της καταναλωτικής δαπάνης, τότε οι εξελίξεις στις τιμές των αγαθών αυτών προσλαμβάνουν ουσιαστική σημασία. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία, πάντως, ότι η θεαματική αύξηση των τιμών των οινοπνευματωδών ποτών και του καπνού τον Αύγουστο φέτος οφείλεται στο μεγαλύτερο μέρος της στην αύξηση της φορολογίας των προϊόντων αυτών. Ως γνωστόν, οι αυξήσεις της έμμεσης φορολογίας που επιβάλλεται σε αυτές τις κατηγορίες των αγαθών τροφοδοτούν κατευθείαν τον πληθωρισμό…