Αυτό ζητά, με σκοπό την ενίσχυση του μάρκετινγκ και τη μείωση των τιμών, ο κ. Διονύσης Βαλασάς, διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, υπογραμμίζοντας τη σημασία της τυποποίησης και της σοβαρότητας για την κατάκτηση των ξένων αγορών.

Ο κ. Βαλασάς εκτιμά ότι παρά την οικονομική κρίση «είναι περισσότερο εύκολη από ό,τι στο παρελθόν» η εξαγωγική δραστηριότητα στα νωπά οπωροκηπευτικά, δεδομένου ότι «και η κρίση μάς έχει κάνει όλους πιο εξωστρεφείς και η νομοθεσία έχει βελτιωθεί αισθητά». Ωστόσο, όπως σχολιάζει, «ο παραγωγός πρέπει να διαθέτει συγκροτημένη μονάδα με την απαραίτητη υποδομή, όπως και μία κρίσιμη μάζα προϊόντος, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του πελάτη, ποσοτικά και ποιοτικά».

σελφ σέρβις: Ποια είναι η διεθνής φήμη των αγροτικών μας προϊόντων;

Δ. Βαλασάς: Οι ξένες αγορές είναι άτεγκτες αλλά και «δίκαιες», αποδίδοντας τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Τα καλά προϊόντα αναγνωρίζονται και τα κακά απορρίπτονται. Βεβαίως, λόγω της κρίσης χρέους της χώρας, τελευταία διαπιστώνεται μια γενικότερη υποβάθμιση του brand «Ελλάδα».

Τη σημασία τους, επίσης, εξακολουθούν να διατηρούν οι αρνητικές πρακτικές του παρελθόντος, με τα υποβαθμισμένα προϊόντα, την εύρεση υπολειμμάτων, την ασυνέπεια, την κακή τυποποίηση. Απαιτείται, λοιπόν, μια εθνική στρατηγική για την αντιμετώπιση όλων αυτών, με συνέπεια και έμφαση στο Μάρκετινγκ.

σελφ σέρβις: Πώς αποτιμάτε τις σχέσεις σας με τους μεγάλους πελάτες σας, τα σούπερ μάρκετ;

Δ. Βαλασάς:  Από πολύ καλή έως άριστη. Η μόνη παρατήρησή μου είναι ότι τα σούπερ μάρκετ ενίοτε παρουσιάζονται, ίσως, υπερβολικά απαιτητικά σε θέματα ποιοτικών προδιαγραφών, επιστρέφοντας παρτίδες «δι’ ασήμαντον αφορμήν».

Τα φρούτα δεν είναι βιομηχανικά προϊόντα, αλλά προϊόντα της φύσης. Ως εκ τούτου, ποτέ δεν μπορεί να επιτευχθεί η απόλυτη τυποποίηση. Ωστόσο, η οργανωμένη λιανική έχει στηρίξει τα ελληνικά προϊόντα. Ειδικότερα με τα μήλα Zagorin, μας βοήθησε να έλθουμε κοντά στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.

σελφ σέρβις: Πόσο βοηθά η τυποποίηση στην καθιέρωση ενός παραγωγού;

Δ. Βαλασάς: Η σχετική εμπειρία μας στον Αγροτικό Συνεταιρισμό Ζαγοράς Πηλίου είναι απολύτως θετική. Ξεκινήσαμε την τυποποίηση πολύ νωρίς για τα ελληνικά δεδομένα – αγοράσαμε τον πρώτο ηλεκτρονικό διαλογέα ταξινόμησης των μήλων κατά μέγεθος και χρώμα το 1982. Αυτό μας έδωσε ένα προβάδισμα και εμπέδωσε την εμπιστοσύνη του καταναλωτή στα μήλα Ζαγοράς.

Στη συνέχεια, βέβαια, ενισχύσαμε την προσπάθειά μας με ενέργειες Μάρκετινγκ, όπως με την προσθήκη αυτοκόλλητης ετικέτας με το εμπορικό μας σήμα σε κάθε φρούτο και το χαρακτηρισμό των προϊόντων μας ως «Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης».

Χαμηλές τιμές = αυξημένη παραγωγικότητα
σελφ σέρβις: Πολλά έχουν λεχθεί για τα περιθώρια κέρδους στην αλυσίδα διακίνησης των νωπών οπωροκηπευτικών. Είναι εφικτή η μείωση των τιμών στον κλάδο σας;

Δ. Βαλασάς: Η «μπάλα» χάνεται στη δοσοληψία μεταξύ εμπόρων και μεμονωμένων παραγωγών. Χρειάζονται μεγάλες και σοβαρές οργανώσεις παραγωγών που θα κατοχυρώσουν με τη λειτουργία τους τον έλεγχο των περιθωρίων κέρδους.

Ωστόσο, η τιμή δεν μπορεί να μειωθεί κάτω από ένα επίπεδο, διότι έτσι η καλλιέργεια θα έπαυε να είναι βιώσιμη… Στο κόστος μας συνυπολογίστε και τις απώλειες του τελικού διακινητή, εφόσον μιλάμε για ευαίσθητα προϊόντα.

Όμως, για τη μείωση των τιμών προϋπόθεση είναι η αύξηση της παραγωγικότητας, που είναι δυστυχώς δύσκολα επιτεύξιμη. Εθνική στρατηγική απαιτείται, όμως, και για τη συγκράτηση των τιμών σε καύσιμα, ρεύμα, μηχανήματα, φάρμακα, λιπάσματα, αλλά και των φόρων που αυξάνουν συνεχώς.

σελφ σέρβις: Πώς εξελίσσονται τα μεγέθη του συνεταιρισμού;

Δ. Βαλασάς:
Το 2011 η παραγωγή μας ήταν μειωμένη κατά 23% σε σχέση με το 2010 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Για το 2012, οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές. Δυστυχώς, στον αγροτικό τομέα, είμαστε έρμαια των συνθηκών της φύσης, γεγονός το οποίο δημιουργεί επιπλέον συντελεστές αστάθειας και ανασφάλειας.