Στα 90 εκτιμάται ότι θα φθάσουν το 2004 τα καταστήματα franchised τα οποία θα διαθέτει η Dia σε όλη τη χώρα. Τη σχετική δήλωση έκανε στο «Μαγαζί μας» ο κ. Βαγγέλης Μανουδάκης, διευθυντής δικτύου franchise καταστημάτων της εταιρείας, ενώ από την πλευρά του ο κ. Γιάννης Αβδελάς, γενικός διευθυντής της Dia, αποκαλύπτοντας τα στρατηγικά σχέδια της αλυσίδας ανέφερε ότι τα επόμενα δύο χρόνια η εταιρεία θα διαθέτει 300 εμπορικές μονάδες ανά τη χώρα.

Στα 90 εκτιμάται ότι θα φθάσουν το 2004 τα καταστήματα franchised τα οποία θα διαθέτει η Dia σε όλη τη χώρα. Τη σχετική δήλωση έκανε στο “Μαγαζί μας” ο κ. Βαγγέλης Μανουδάκης, διευθυντής δικτύου franchise καταστημάτων της εταιρείας, ενώ από την πλευρά του ο κ. Γιάννης Αβδελάς, γενικός διευθυντής της Dia, αποκαλύπτοντας τα στρατηγικά σχέδια της αλυσίδας ανέφερε ότι τα επόμενα δύο χρόνια η εταιρεία θα διαθέτει 300 εμπορικές μονάδες ανά τη χώρα.

Στην κοινή συνέντευξη που ακολουθεί, τα δύο κορυφαία στελέχη της αλυσίδας αναλύουν τη σχέση της Dia με το franchise, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως πρόθεση της εταιρείας είναι να δηλώσει δυναμικό παρόν σε όλες σχεδόν τις τοπικές αγορές της Ελλάδας, εκμεταλλευόμενη τις δυνατότητες που παρέχει το σύστημα της δικαιόχρησης.

"Το μαγαζί μας" : Πώς σχολιάζετε την πορεία της Dia Hellas στα 6 χρόνια της παρουσίας της στην ελληνική αγορά;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Θεωρώ ότι η πορεία της εταιρείας μας είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή για τους εξής λόγους: Πρώτον, διότι βρίσκεται στην πρώτη θέση του ελληνικού λιανεμπορίου τροφίμων όσον αφορά το μέγεθος του δικτύου, με 207 καταστήματα σε λειτουργία, δεύτερον, διότι πέτυχε σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα να βρεθεί στην 8η θέση όσον αφορά τον κύκλο εργασιών, φθάνοντας το 2000 τα 50 δισ. δραχμές και τρίτον, διότι δημιούργησε και λειτουργεί δύο κέντρα διανομής, ίσως τα πιο σύγχρονα στη χώρα μας, 18.000 τ.μ. και 12.000 τ.μ., πλήρως αυτοματοποιημένα. Μέσα από τα κέντρα διανομής γίνεται η διακίνηση προς το δίκτυο των καταστημάτων όλων των προϊόντων, φρέσκων και κατεψυγμένων. Τέλος η εταιρεία μας δημιούργησε ουσιαστικά ένα νέο τμήμα αγοράς, το hard discount, καθιερώνοντας αυτό τον τύπο καταστημάτων στη συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή, δείχνοντας το δρόμο και σε άλλους ανταγωνιστές και διαμορφώνοντας κλίμα εμπιστοσύνης στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label).

"Το μαγαζί μας" :  Πώς κρίνετε την εξέλιξη του λιανεμπορίου στην Ελλάδα και το επίπεδο του ανταγωνισμού; Ποιες οι επιπτώσεις στις μικρές επιχειρήσεις;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει μάρτυρες μιας σειράς εξελίξεων στην ελληνική αγορά, οι οποίες έχουν οδηγήσει σε ανακατατάξεις και σημαντική συγκέντρωση στο χώρο του ελληνικού λιανεμπορίου τροφίμων. Ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος και ειδικά μετά από την επιθετική πολιτική που ακολούθησαν μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, με συγχωνεύσεις, εξαγορές και συνεργασίες, τόσο μεταξύ ελληνικών όσο και μεταξύ ξένων αλυσίδων. Το λιανεμπόριο αλλάζει ριζικά και οι μικρές επιχειρήσεις θα είναι δύσκολο να αντεπεξέλθουν. Πιστεύω ότι ο τρόπος με τον οποίο θα μπορέσουν να επιβιώσουν είναι να προσδεθούν με τη σειρά τους στο άρμα μιας μεγάλης αλυσίδας λιανεμπορίου. Η εταιρεία μας, μέσω του franchise προσφέρει αυτή τη δυνατότητα και προσβλέπει ακριβώς σ’ αυτήν την ευκαιρία, τόσο για την ίδια όσο και για τους συνεργάτες της franchisees.

"Το μαγαζί μας" : Ποια είναι τα πλάνα της εταιρείας για το μέλλον;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Στρατηγικός μας στόχος είναι στα επόμενα δύο χρόνια να διαθέτουμε συνολικά 300 καταστήματα, πάντα με την ανταγωνιστικότερη σχέση τιμής – ποιότητας στην αγορά προς όφελος του καταναλωτή. Επιπρόσθετα, αναπτυσσόμενοι εισερχόμαστε σε νέες κατηγορίες τυποποιημένων πάντα προϊόντων, όπως τα φρούτα και λαχανικά, που θα υπάρχουν σε όλο το δίκτυο μέχρι το τέλος του 2001, το φρέσκο τυποποιημένο κοτόπουλο και κρέας για το 2002, η εισαγωγή κάρτας πιστότητας καταναλωτή κλπ. Πιστεύουμε ότι με όλες αυτές τις ενέργειες η Dia θα καθιερωθεί στη συνείδηση του καταναλωτή σαν η πλέον εξειδικευμένη εταιρεία τροφίμων, που προσφέρει σε κάθε σημείο της επικράτειας, μέσα από τις ίδιες ποιοτικές διαδικασίες και μορφές διάθεσης, την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής.

"Το μαγαζί μας" : Για ποιους λόγους αποφάσισε η Dia να επενδύσει στον τομέα του franchise;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Η φιλοσοφία της Dia στηρίζεται σε τρία βασικά σημεία, στη γεωγραφική εγγύτητα στον καταναλωτή, στην επιλεγμένη συλλογή προϊόντων και στην άριστη σχέση ποιότητας – τιμής των προϊόντων. Επιπρόσθετα, ένα μέρος του ελληνικού πληθυσμού ζει σε μικρές πόλεις. Σαν συνέπεια των παραπάνω η Dia Hellas επιθυμεί να δημιουργήσει καταστήματα όλο και πιο κοντά στον καταναλωτή, ακόμη και στις πιο μικρές πόλεις της επικράτειας. Στρατηγικά μπορεί να λειτουργήσει με δύο τρόπους στις μικρές πόλεις, είτε μισθώνοντας ένα ακίνητο και λειτουργώντας το με δικά της μέσα, είτε χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του Franchise. Πρόθεση της εταιρείας είναι κατ’ αρχάς να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα συνεργασίας σε τοπικό επίπεδο μέσω της μεθόδου του Franchising. Πιστεύουμε απόλυτα πως το κύρος μας, η εμπορική μας πρόταση, τα συστήματά μας, καθώς και οι δυναμικές μέθοδοι πωλήσεων που έχουμε αναπτύξει, συνδυαζόμενα με τη διάθεση για προσωπική εργασία και την ανάπτυξη πρωτοβουλίας σε τοπικό επίπεδο, προσφέρουν ένα αδιαμφισβήτητο μίγμα επιτυχίας με σημαντικά κέρδη για όλους.

"Το μαγαζί μας" : Ποιοι, κατά τη γνώμη σας, είναι οι βασικότεροι παράγοντες επιτυχίας του εγχειρήματος;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Η επιτυχία μας βασίζεται κυρίως στο διεθνές μέγεθος του ομίλου μας, ο οποίος διαθέτει σήμερα 3.600 καταστήματα σε 6 χώρες, εκ των οποίων τα 800 από αυτά είναι franchised, στην εμπειρία που αποκτήσαμε από την 20ετή πείρα μας στη χρήση του franchising διεθνώς, στην εξαντλητική μελέτη της ελληνικής αγοράς, στον καθορισμό ενός απόλυτα λεπτομερούς και ρεαλιστικού επιχειρηματικού πλάνου και στην εξειδικευμένη ομάδα στελεχών μας.

"Το μαγαζί μας" : Ποιο είναι, συγκεκριμένα, το πακέτο παροχών και υποστήριξης που προσφέρει η Dia στους συνεργάτες της;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Κατ’ αρχήν είναι η τεράστια αναγνωρισιμότητα της εμπορικής μας επωνυμίας και στη συνέχεια η τεχνογνωσία μας. Μια δυναμική τεχνογνωσία η οποία συνεχώς ανανεώνεται. Όλες οι μέθοδοι επιχειρηματικής οργάνωσης, διοίκησης και διαχείρισης καταστημάτων, διάθεσης και προώθησης προϊόντων που έχουμε αναπτύξει τα τελευταία είκοσι χρόνια σε διεθνές επίπεδο με τεράστια επιτυχία, περνούν στους συνεργάτες μας. Σε αυτούς, μεταξύ άλλων, προσφέρουμε πλήρη υποστήριξη δημιουργίας και λειτουργίας καταστημάτων, αποστολή από το Κέντρο Διανομής όλων των προϊόντων της συλλογής μας, κεντρικές συμφωνίες, πλήρη διαφημιστική υποστήριξη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, λογιστική υποστήριξη, πρόγραμμα εκπαίδευσης και αυτοματοποιημένη υποστήριξη καταστήματος (αλλαγές τιμών, παραγγελίες κ.ά.).

"Το μαγαζί μας" : Ποια ήταν τα βασικότερα εμπόδια τα οποία έπρεπε να ξεπεράσει η Dia για να επιτύχει το εγχείρημά της στην αγορά του franchise;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Ένα σημαντικό εμπόδιο είναι ότι πολλοί ιδιοκτήτες κάποιων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του χώρου μας δεν αντιλαμβάνονται τις συνέπειες του συνεχώς εντεινόμενου ανταγωνισμού. Σε πολλές περιπτώσεις δεν εκτιμώνται σωστά ούτε τα χρονικά όρια αντοχής που απομένουν ούτε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που πρέπει κάποιος να διαθέτει στις μέρες μας για να επιβιώσει. Τέλος, η επιλογή από την πλευρά μας συνεργατών με το κατάλληλο profile εκπροσωπεί τη μεγαλύτερη των δυσκολιών. Σε αυτό το επίπεδο είμαστε ιδιαίτερα “δύσκολοι” – συντηρητικοί. Η σωστή επιλογή συνεργάτη είναι το κλειδί της επιτυχίας.

"Το μαγαζί μας" : Ποιους όρους θέτει η εταιρεία σε κάθε υποψήφιο επιχειρηματία για να επενδύσει στο franchise;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Επί του παρόντος η Dia απευθύνεται σε υποψηφίους που έχουν εξασφαλίσει τη χρήση ενός καταστήματος 250-270 τ.μ. σε κεντρικά σημεία επαρχιακών πόλεων 2.500 – 7.000 κατοίκων. Σε ό,τι αφορά το ύψος της επένδυσης πρέπει να σημειώσουμε πως οι συνήθεις κατασκευαστικές παρεμβάσεις κοστίζουν 4-5.000.000 δρχ., ενώ το κόστος του απαραίτητου εξοπλισμού ανέρχεται στα 17.000.000 δρχ. Αυτονόητο είναι πως στις περιπτώσεις που ο ενδιαφερόμενος είναι κάποιος επιχειρηματίας του χώρου μας εξαντλείται κάθε περιθώριο χρησιμοποίησης κάθε αξιοποιήσιμου μέρους του εξοπλισμού του. Συνεπώς μιλάμε για μία επένδυση που φθάνει τα 23.000.000 δραχμές. Το αρχικό εμπόρευμα, που συνήθως χρειάζεται ένα κατάστημα, κοστίζει 15.000.000 δρχ. Πρέπει να τονίσω επίσης ότι το τέλος εισόδου στο δίκτυο της Dia Hellas κοστίζει μόλις 150.000 δρχ. Σημαντικό ρόλο, επίσης, παίζει η διάθεση του υποψηφίου για προσωπική εργασία, στην οποία η εταιρεία μας προσδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα.

"Το μαγαζί μας" : Πως διασφαλίζει η Dia τη σωστή λειτουργία του δικτύου που αναπτύσσει με τις συμφωνίες δικαιόχρησης;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Όλη η αλυσίδα πρέπει να λειτουργεί με απόλυτα ομοιογενή τρόπο, χωρίς αυτό βέβαια να περιορίζει όλες εκείνες τις θεμιτές πρωτοβουλίες που ο κάθε δικαιοδόχος μπορεί να πάρει σε τοπικό επίπεδο. Η σωστή λοιπόν λειτουργία των franchised καταστημάτων διασφαλίζεται με το συνδυασμό της τεχνολογίας και της εξειδικευμένης ομάδας συμβούλων/εποπτών που διαθέτουμε. Κάθε κατάστημα είναι συνδεδεμένο με τη μητρική εταιρεία μέσω ενός αρτιότατου ηλεκτρονικού δικτύου. Ο σύμβουλος/επόπτης επισκέπτεται το κάθε κατάστημα της αρμοδιότητάς του τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα. Κατά τη διάρκεια αυτών των επισκέψεων επιβεβαιώνεται η εναρμόνιση με τις εταιρικές αρχές, συνεχίζεται η εκπαίδευση των συνεργατών μας, γίνονται οι όποιες παρεμβάσεις απαιτούνται π.χ. Merchandising και γενικώς συζητούνται όλα τα επιμέρους θέματα, προβλήματα ή ιδέες που μπορεί να υπάρχουν. Από την πλευρά τους όλοι οι δικαιοδόχοι επισκέπτονται τα γραφεία μας τουλάχιστον μια φορά το μήνα στην αρχή και μετά κάθε δύο μήνες, για να συζητηθεί και συναποφασισθεί η βραχυπρόθεσμη πολιτική μας. Παράλληλα φέτος θα οργανωθεί και το πρώτο ετήσιο “Συνέδριο συνεργατών” μας. Το “κλειδί” πάντως είναι η διάθεση και η πρόθεση της εταιρείας μας να αφουγκράζεται την αγορά και να μεγιστοποιεί το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρει στους συνεργάτες μας. Η φιλοσοφία μας θεωρεί τους δικαιοδόχους (franchisees) όχι μόνο συνεργάτες, αλλά ιδιαίτερα εκπαιδευμένα και σημαντικά μέλη της εταιρείας μας.

"Το μαγαζί μας" : Τι προβλέπει το business plan της αλυσίδας για την επόμενη πενταετία και το franchise;

"ΑΒΔΕΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ": Στα επόμενα πέντε έτη η εταιρεία θα δώσει μεγάλη βαρύτητα στην ανάπτυξη του δικτύου των franchised καταστημάτων, χωρίς βέβαια να σταματήσει την ανάπτυξη των ιδιόκτητων σημείων πώλησης. Το franchising δεν πρόκειται να αντικαταστήσει την ανάπτυξη των ιδιόκτητων καταστημάτων της εταιρείας αλλά, αντιθέτως, να τη συμπληρώσει, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή ανάπτυξης και επέκτασης. Το 2001 ήταν η χρονιά στην οποία το δίκτυο των franchised καταστημάτων επεκτάθηκε σε πανελλαδικό επίπεδο. Στόχος μας είναι να εντάξουμε γύρω στα 90 νέα μέλη μέχρι το τέλος του 2004. Για μας το franchising, δεν είναι μόδα. Είναι, αντιθέτως, μια επιχειρηματική φιλοσοφία με βαθύτατες προεκτάσεις και ευθύνες. Θα προχωρήσουμε λοιπόν με γνώμονα τις αρχές της εταιρικής κουλτούρας, που είναι η σκληρή δουλειά, η καλή πίστη, το πνεύμα συνεργασίας και η επιχειρηματική ηθική, που όλα μαζί θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας αμοιβαίας κερδοφόρας συνεργασίας.