Στη διαφοροποίηση, την ευελιξία, τα χαμηλά κόστη και την ομαδικότητα οφείλει να βασίζεται κάθε μικρομεσαία αλυσίδα, προκειμένου να αντιμετωπίσει τους ισχυρούς του κλάδου και τον εξοντωτικό ανταγωνισμό, τονίζει σε συνέντευξή της στο «σελφ σέρβις» η κ. Δέσποινα Ξυνού, πρόεδρος και CEO της OK! Anytime Markets AE. Αναφερόμενη στα κυβερνητικά μέτρα κατά της ακρίβειας, θεωρεί ότι κατά ένα μέρος πράγματι στηρίζουν την κατανάλωση, άρα την ίδια την αγορά, αλλά κάποια αντί να περιορίζουν τα υπερκέρδη δαιμονοποιούν την κερδοφορία και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Στην ερώτησή μας «πώς θα χαρακτηρίζατε το 2023 για το οργανωμένο λιανεμπόριο;» κατά την έναρξη της συζήτησής μας, η κ. Δέσποινα Ξυνού σχολίασε: «Πέρυσι στον κλάδο μας καταγράφηκε μονοψήφια αύξηση πωλήσεων, που στο μεγαλύτερο βαθμό ήταν αποτέλεσμα του πληθωρισμού. Από τα στοιχεία που έχω στην διάθεσή μου, μπορώ να πω ότι η αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης ήταν σαφώς μικρότερη. Επίσης, πέρυσι ο δημόσιος διάλογος επικεντρώθηκε στις τιμές και τις ανατιμήσεις, ακριβώς εξαιτίας του πληθωρισμού. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη συζήτηση σχετικά με το πώς διαχειριζόμαστε την κερδοφορία μας τόσο οι προμηθευτές όσο και οι λιανέμποροι, είχε αποτέλεσμα να μειωθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών συνολικά προς την αγορά.
Η πραγματικότητα είναι πως οι συνεχείς αλλαγές και ο έντονος ανταγωνισμός δημιουργούν αναταράξεις, που επηρεάζουν πελάτες, προμηθευτές, εργαζόμενους και επενδυτές. Αν σε αυτό προστεθεί η συρρίκνωση της κερδοφορίας υπό την πίεση της αύξησης του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου, των ελλείψεων προσωπικού και της στατικής ζήτησης, μπορώ να πω πως το 2023 οι προκλήσεις για τον κλάδο μας δεν ήταν λίγες. Επισημαίνω ότι σε πολλές περιπτώσεις η καταγραφόμενη αύξηση της ζήτησης προέρχεται από την ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς της χώρας και σε καμία περίπτωση δεν ισοσταθμίζει την πτώση της εγχώριας κατανάλωσης».
Προσδοκία βελτίωσης φέτος
σελφ σέρβις: Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για τον κλάδο τη νέα χρονιά;
Δέσποινα Ξυνού: Πιστεύω ότι το 2024 θα είναι μια καλύτερη χρονιά, καθώς προσδοκούμε αύξηση της ζήτησης και μείωση του πληθωρισμού, πράγμα που θα τονώσει την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Διότι το ζητούμενο πάντα είναι να δημιουργείται το κεφάλαιο που επιτρέπει την υλοποίηση περισσότερων επενδύσεων κυρίως στις νέες τεχνολογίες, στην εκπαίδευση, στην ανάπτυξη της τεχνογνωσίας του προσωπικού, καθώς και στην έρευνα και ανάπτυξη νέων concept υπηρεσιών στον κλάδο.
σ. σ.: Πώς σχολιάζετε τις συνεχόμενες κυβερνητικές παρεμβάσεις για τον έλεγχο των ανατιμήσεων;
Δ. Ξ.: Σε ό,τι αφορά τα τελευταία μέτρα σχετικά με τη μείωση της αρχικής τιμής, πιστεύουμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Κάθε μέτρο που λαμβάνεται προς όφελος του καταναλωτή, άρα και της αγοράς, μας βρίσκει σύμφωνους. Σχετικά με τις πιέσεις, μέσω της επιβολής υψηλών προστίμων για τον έλεγχο των κερδών, της παρακολούθησης των παρτίδων, όπως π.χ. στα αλκοολούχα ποτά, και άλλες περιοριστικές διατάξεις, πιστεύω ότι δεν θα έχουν θετικό αποτέλεσμα, καθώς θα αυξήσουν τα λειτουργικά και διαχειριστικά κόστη των επιχειρήσεων, ορθώνοντας εντέλει εμπόδια στην υγιή ανάπτυξή τους. Είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα να γίνεται προσπάθεια περιορισμού των υπερκερδών από το να δαιμονοποιείται η κερδοφορία και η βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Τα φτηνότερα προϊόντα στηρίζουν την κατανάλωση
σ. σ.: Πού αποδίδετε το γεγονός ότι παρά τον υψηλό πληθωρισμό, η ζήτηση σε όγκους παραμένει σταθερή;
Δ. Ξ.: Επί της ουσίας το θέμα σχετίζεται με την αλλαγή του εμπορικού μείγματος, δηλαδή με την αύξηση της ζήτησης (και διάθεσης με την έννοια του μεριδίου) προϊόντων χαμηλότερης τιμής και ποιότητας, αλλά και με την αύξηση της κατανάλωσης Private Level προϊόντων. Η σχετική αγοραστική συμπεριφορά δεν μας είναι άγνωστη. Τα καταγεγραμμένα στοιχεία από την οικονομική κρίση της χώρας την περίοδο 2010-2019 δείχνουν τις σχετικές εμπειρίες μας. Επιπρόσθετα στο φαινόμενο της σταθερότητας του επιπέδου κατανάλωσης συμβάλουν τόσο η περαιτέρω ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης όσο και η αύξηση της εισόδου κι εγκατάστασης στη χώρα νέων μεταναστών, άρα νέων καταναλωτών.
σ. σ.: Πιστεύετε πως υπάρχουν ακόμα περιθώρια συγχωνεύσεων μεταξύ των ισχυρών στον κλάδο;
Δ. Ξ.: Απολύτως! Ίσως, μάλιστα, να πρέπει να το εκλαμβάνουμε αυτό ως αυτονόητο, βάσει των δεδομένων της συγκυρίας σήμερα, δηλαδή του συνεχούς και έντονου ανταγωνισμού, της οικονομικής αβεβαιότητας, της αύξησης του κόστους αφενός της διαβίωσης και αφετέρου της λειτουργίας των επιχειρήσεων, των επιπτώσεων στις επενδύσεις, της αύξησης των τιμών των ακινήτων κοκ.
Ξεκάθαρη διαφοροποίηση, υγιές επιχειρηματικό μοντέλο
σ. σ.: Πόσο εύκολο είναι για μια μικρομεσαία αλυσίδα όπως η ΟΚ να αναπτύσσεται σε υγιή βάση μέσα σ’ ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον;
Δ. Ξ.: Δεν είναι καθόλου εύκολο! Για να μπορείς να ανταγωνίζεσαι τους μεγάλους «παίκτες» και τα διαθέσιμα προς επένδυση κεφάλαιά τους, πρέπει να έχεις πολύ ξεκάθαρη διαφοροποίηση, να διαθέτεις ένα υγιές επιχειρηματικό μοντέλο, που το γνωρίζεις καλά, και να είσαι σε συνεχή επαγρύπνηση. Εμείς στην OK! Anytime Markets AE ξέρουμε πολύ καλά από πού ερχόμαστε και πού θέλουμε να φτάσουμε. Έχουμε ένα υγιές μοντέλο λειτουργίας, βασισμένο στο franchise, αλλά πέραν αυτού υποστηρίζουμε μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση προς τους καταναλωτές. Όλοι γνωρίζουν ότι στα καταστήματα μας θα βρουν μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων, σε προσιτές τιμές, γρήγορα κι εύκολα όλες τις ημέρες και τις ώρες που τους βολεύει να ψωνίσουν. Σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημά μας σε ό,τι αφορά τη βασική δομή μας, είναι η ευελιξία και η συνεχής προσπάθεια να κρατούμε χαμηλά το κόστος λειτουργίας μας. Αν σε αυτά προσθέσετε το πνεύμα της ομαδικότητας της δουλειάς μας σε όλα τα πεδία, έχετε μια επιχείρηση που μπορεί να αισιοδοξεί για το μέλλον της.
Κρατούμε τις υποσχέσεις μας
σ. σ.: Ποια στοιχεία σάς διαφοροποιούν έναντι των ανταγωνιστών σας;
Δ. Ξ.: Όλα αυτά που προανέφερα, όπως κι ο τρόπος που κάνουμε τα πράγματα. Μην ξεχνάτε ότι πολλές επιχειρήσεις έχουν προσπαθήσει να λειτουργήσουν με το μοντέλο του franchising, αλλά αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό για να πετύχει κάποιος. Η OK! Anytime Markets από την ίδρυσή της το 2004 είχε πολύ ξεκάθαρο όραμα και στόχους, που καταφέρνει πάντα να τα κάνει πραγματικότητα. Για εμάς υπάρχουν δυο «πελάτες»: Ο πρώτος είναι ο άνθρωπος που επισκέπτεται τα καταστήματα μας και μας εμπιστεύεται για την κάλυψη των αναγκών του κι ο δεύτερος είναι ο επιχειρηματίας συνεργάτης μας franchisee, που πίστεψε στο μοντέλο μας και επένδυσε τα χρήματά του σ’ ένα κατάστημα της επωνυμίας μας. Οφείλουμε να κρατούμε την υπόσχεσή μας και στους δύο. Έτσι πορευόμαστε εδώ και είκοσι χρόνια. Τα λεγόμενά μου επιβεβαιώνονται από την ίδρυση της εταιρείας μας, δεδομένου ότι όλα αυτά τα χρόνια έχουμε σχεδόν μηδενικές αλλαγές ιδιοκτησίας ή κλεισίματος καταστημάτων, κάθε χρόνο καταγράφουμε αύξηση του walk in στα μαγαζιά μας, ενώ τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την αγορά είναι ιδιαιτέρως θετικά. Αυτά είναι μερικά από τα στοιχεία που επιτρέπουν να θέτουμε νέους στόχους, όπως αυτός της εισόδου μας στην αγορά των Super Market & Deli με το νέο μας concept OK! Grocery super market & Deli, το οποίο ήδη εμφανίζει εντυπωσιακή ανάπτυξη στην Βόρεια Ελλάδα.