Η κρίση είναι βέβαιο πως θα επηρεάσει -και έχει ήδη επηρεάσει- την πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων, ακόμη και των ισχυρότερων εταιρειών του κλάδου. ‘Οπως, όμως, δηλώνει σχετικά ο κ. Γιώργος Καμπάνης, National Consumer Business Leader της Deloitte στην Ελλάδα, στο βραχυπρόθεσμο μέλλον πολλές από τις εταιρείες, που το 2007 παρουσίασαν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, είναι πιθανόν να αντιμετωπίσουν μία περίοδο περιορισμένης ή μηδενικής ανάπτυξης, παρότι ο εν λόγω κλάδος -και ιδιαίτερα οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των φαγητών και ποτών- ενδέχεται να αποδειχθεί πολύ ανθεκτικός στις επιπτώσεις της κρίσης. 

Στην 87η θέση η Coca-Cola 3E.

Η Samsung Electronics αναδείχθηκε ως η μεγαλύτερη εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων, με βάση τις καθαρές πωλήσεις του οικονομικού έτους 2007, παρουσιάζοντας αύξηση 15,3%, σε σχέση με το 2006 που είχε καταλάβει την τρίτη θέση. Η Hewlett-Packard παρέμεινε στη δεύτερη θέση της λίστας, σημειώνοντας αύξηση πωλήσεων κατά 13,8%, ενώ την τρίτη θέση (από την τέταρτη το 2006) κατέλαβε η Nestle με αύξηση 9,2%. Η Procter & Gamble ανέβηκε δύο θέσεις, φτάνοντας στην τέταρτη, με αύξηση 9,2%, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Matsushita Electric Industrial Co.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Altria Group, η οποία βρισκόταν στην κορυφή της λίστα το 2006, εμφάνισε σημαντική μείωση πωλήσεων (-27,2%) λόγω της πώλησης της μονάδας της Kraft Foods τον Μάρτιο του 2007, υποχωρώντας στην έκτη θέση της κατάταξης.

Ανάμεσα στις 250 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου, βρίσκεται και μία ελληνική, η Coca-Cola 3E, η οποία το 2007 σκαρφάλωσε στην 87η θέση της κατάταξης (από την 91η), παρουσιάζοντας πωλήσεις 8,8 δισ. δολάρια και αύξηση 15,1% σε σχέση με το 2006.

Λιγότερες οι εταιρείες από τις ΗΠΑ

Ο αριθμός των εταιρειών από τις ΗΠΑ που συμπεριλήφθηκαν στην κατάταξη του 2007, όπως αναφέρει η έρευνα της Deloitte, μειώθηκε κατά 5 εταιρείες (85 από 90) σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς η οικονομία της χώρας όδευε προς ύφεση. Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό των πωλήσεων που προήλθαν από τις εταιρείες των ΗΠΑ έχει μειωθεί περισσότερο των δύο ποσοστιαίων μονάδων από το 2006. Παράλληλα, η ανάπτυξη των σύνθετων πωλήσεων των εταιρειών της εν λόγω χώρας ήταν περίπου η μισή σε σχέση με την ανάπτυξη που σημείωσαν συνολικά οι 250 μεγαλύτερες εταιρείες, καθώς και η χαμηλότερη από τις πέντε μεγάλες (Big Five) οικονομίες.

Στον αντίποδα, οι ευρωπαϊκές εταιρείες σημείωσαν διπλάσιο ρυθμό αύξησης των πωλήσεων, σε σχέση με τις εταιρείες στις ΗΠΑ. Παράλληλα, παρουσίασαν υγιή κερδοφορία και καλύτερο μέσο περιθώριο κέρδους (13,7% οι γαλλικές εταιρείες και 10,8% οι εταιρείες από το Ηνωμένο Βασίλειο). Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μέσες πωλήσεις των εταιρειών από το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασαν τα 17 δισ. δολάρια, ήταν δηλαδή περίπου 50% μεγαλύτερες από τις μέσες πωλήσεις των 250 εταιρειών της κατάταξης.

Οι καταναλωτές επιμένουν στην ποιότητα

Η κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας σήμερα υποχρεώνει ακόμα και τις μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στη μείωση του κόστους, στην αύξηση της ρευστότητας, ακόμα και στην ίδια τους την επιβίωση. Ωστόσο, αποτελεί και μία καλή ευκαιρία για τις εταιρείες να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική τους και να προετοιμαστούν για το μέλλον.

Την ίδια στιγμή, οι μεταβαλλόμενες ανάγκες της νέας γενιάς των καταναλωτών, θέτουν συνεχώς νέες προκλήσεις στις εταιρείες. Παρότι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο οι καταναλωτές εστιάζουν στην τιμή, δεν έχουν πάψει να ενδιαφέρονται και για την ποιότητα των προϊόντων, καθώς και για τις πρωτοβουλίες που παίρνουν οι εταιρείες με στόχο να ικανοποιήσουν άλλες αξίες, όπως η υγιεινή διατροφή, η προστασία του περιβάλλοντος κλπ.

«Η εταιρείες πρέπει να αντιμετωπίσουν γρήγορα τα προβλήματα ρευστότητας που απορρέουν από το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον και να εστιάσουν την προσοχή τους στις μακροπρόθεσμες μεταβολές της αγοράς, με στόχο να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίττα. ‘Αλλωστε, οι επιτυχημένες εταιρείες είναι εκείνες που καταφέρνουν να προβλέπουν και να ικανοποιούν τις ανάγκες των καταναλωτών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρείες πρέπει να έχουν ξεκάθαρη στρατηγική και καλούνται  να λάβουν σήμερα σημαντικές αποφάσεις, οι οποίες θα έχουν αντίκτυπο στην πορεία τους τα επόμενα χρόνια», συμπλήρωσε ο κ. Καμπάνης.