Η Διαμαντής Μασούτης ΑΕ βραβεύτηκε φέτος στα σελφ σέρβις Excellence Awards 2014 στην κατηγορία «Καινοτομία-Νέα Τεχνολογία», για την εφαρμογή της WebOrders, που υποστηρίζει το δίκτυο των καταστημάτων franchise Express Market. Πρόκειται για μια διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία αυτοματοποίησε τη διαδικασία λήψης των παραγγελιών των μελών του δικτύου, αναβαθμίζοντας συνολικά τις διαδικασίες εφοδιασμού τους και προάγοντας τη συνοχή του δικτύου. Το πώς εξηγεί ο κ. Νίκος Τερσινίδης, στέλεχος του τμήματος μηχανογράφησης και υπεύθυνος για την τεχνολογική υποστήριξη των πελατών χονδρικής της εταιρείας.

Στα τέλη του 2005 η Διαμαντής Μασούτης ΑΕ εγκαινίασε τη δραστηριότητα του μόνιμου, συστηματικού εφοδιασμού ανεξάρτητων επαγγελματιών της λιανικής σε όλη τη χώρα, μέσω του εταιρικού δικτύου των cash & carry. Εννιά χρόνια μετά περίπου 174 λιανέμποροι από αυτούς έχουν συνενωθεί ως δίκτυο καταστημάτων υπό το brand Express Market, απολαμβάνοντας τη συμμετοχή στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις κοινές δομές μάρκετινγκ, που εγγυάται η εταιρεία Διαμαντής Μασούτης ΑΕ. Στο μεταξύ, περισσότεροι από 1181 επαγγελματίες της μικρής λιανικής, διατηρώντας την αυτονομία τους, συνεργάζονται πια μόνιμα με την εταιρεία στον τομέα του εφοδιασμού τους από το δίκτυο των cash & carry, μετέχοντας κι αυτοί στην άντληση πλεονεκτημάτων από τη Δ. Μασούτης.

«Η σταθερή αύξηση των συνεργατών μας ως μόνιμης πελατείας του τομέα χονδρικής δημιούργησε την ανάγκη για τη γρήγορη εξυπηρέτηση και την πληρέστερη πληροφόρησή τους, ώστε να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα όλων», εξηγεί ο κ. Νίκος Τερσινίδης, προσθέτοντας: «Στο πλαίσιο αυτό, περίπου πριν δυόμισι χρόνια είχαμε την ιδέα να δημιουργήσουμε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, με σκοπό την αυτοματοποίηση της διαδικασίας αποστολής των παραγγελιών τους. Το Web ήταν πρόσφορη λύση για χρήση browser, όπως και για την εφαρμογή συσκευών PDA, με τη χρήση barcode.

Άλλωστε, σκεφτόμασταν, δεν έχουν όλοι την ίδια εξοικείωση με την τεχνολογία, άρα η εφαρμογή θα ‘πρεπε να είναι εύχρηστη για τον απλό εμπειρικό χρήστη –δηλαδή, αυτόν που αρκείται σ’ ένα PC ή laptop και σε μια απλή σύνδεση με το Internet, σε αυτόν που ζητά, με την πληκτρολόγηση απλώς των κωδικών του, να μπαίνει στο ηλεκτρονικό περιβάλλον που τον αφορά και να κάνει τη δουλειά του εύκολα και γρήγορα. Μόνο έτσι η εφαρμογή θα γινότανε απροβλημάτιστα αποδεκτή από τους συνεργάτες μας, προκειμένου να την καθιερώσουν στις μεταξύ μας συναλλαγές και, ταυτόχρονα, να λειτουργήσει ως αγωγός μεταφοράς τεχνογνωσίας από εμάς προς αυτούς. Τον στόχο αυτό, λοιπόν, τον πετύχαμε!».

Πράγματι σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής (η εγκαινίασή της έγινε τον Μάρτιο του 2013, έχοντας πιλοτικό χαρακτήρα τους πρώτους μήνες), περισσότερα από 400 μέλη του δικτύου λιανεμπόρων-συνεργατών της Διαμαντής Μασούτης ΑΕ είναι ήδη χρήστες της, ενώ ο αριθμός τους συνεχώς αυξάνεται. «Η εφαρμογή είναι τόσο απλή, που αρκούν στον καθένα λίγες ημέρες γνωριμίας και εξοικείωσης μαζί της, για να πεισθεί για τα πλεονεκτήματά της και να την καθιερώσει στην αποστολή των παραγγελιών και την ενημέρωσή του», λέει ο συνομιλητής μας.

Ευελιξία προς όφελος του χρήστη
Τι υπάρχει στη σελίδα που βλέπει ο χρήστης-επισκέπτης της; «Όλες οι πληροφορίες που έχουμε διαπιστώσει πως ενδιαφέρουν τους λιανέμπορους του δικτύου και, μεταξύ αυτών, και οι σχετικές με τις διευκολύνσεις που τους προτείνουμε για τις παραγγελίες τους από τα καταστήματα cash & carry της εταιρείας μας. Γι’ αυτό, άλλωστε, το πρότυπο παραγγελιοληψίας που δημιουργήσαμε επεκτείνεται και προσαρμόζεται δυναμικά, δηλαδή είναι παραμετρικά οργανωμένο κατά τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται ευέλικτα στις ιδιαίτερες ανάγκες και επιθυμίες του κάθε χρήστη.

Για παράδειγμα, κανένας δεν δεσμεύεται από τη (συνήθη στη χονδρική) υποχρέωση της αγοράς συσκευασίας κιβωτίου –αντίθετα, είναι ελεύθεροι να παραγγέλλουν μονάδες τελικών προϊόντων–, ενώ ο τρόπος και ο χρόνος ετοιμασίας και παράδοσης της κάθε παραγγελίας μπορεί να προγραμματίζεται κάθε φορά διαφορετικά, ανάλογα με το πώς εξυπηρετείται καλύτερα ο πελάτης», εξηγεί ο κ. Τερσινίδης και προσθέτει: «Σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση του συνεργάτη μας, φροντίσαμε η εφαρμογή να κατανέμει με τέτοιο τρόπο τις πληροφορίες, ώστε να λειτουργεί ως μεθοδολογικό εργαλείο μεταβίβασης της τεχνογνωσίας μας σχετικά με τη διαμόρφωση του σωστού μείγματος προϊόντων στο ράφι, ανάλογα με τη στρατηγική και το μέγεθος καταστήματος κάθε συνεργάτη.

Έτσι, αντί των ατελείωτων καταλόγων με χιλιάδες κωδικούς που διαθέτει το cash & carry, φροντίσαμε οι κωδικοί να παρουσιάζονται κατά κατηγορία, υποκατηγορία και ομάδα προϊόντων, ώστε ο πελάτης να έχει σφαιρική αντίληψη της ποικιλίας τους όταν συνθέτει τη στρατηγική του πρόταση για κάθε χωριστό ράφι του καταστήματός του. Με άλλα λόγια, χωρίς να του υποδεικνύουμε το «σωστό» για τα ράφια του, του δίνουμε όλα τα στοιχεία για να το διαμορφώνει έτσι, δηλαδή με πληρότητα, ο ίδιος.

Στο μέτρο αυτό, πληροφορείται τις τιμές ανά κωδικό, τα νέα είδη και προϊόντα ανά κατηγορία, υποκατηγορία και ομάδα προϊόντων, ώστε να ενημερώνει, να συντηρεί και να ανανεώνει το κωδικολόγιό του, πληροφορείται τις προσφορές μας σε κάθε προϊόν και τις περιόδους που προγραμματίζονται να εξελιχθούν, ώστε να οργανώνει έγκαιρα τις παραγγελίες του για να συμμετάσχει κι ο ίδιος σε αυτές κλπ. Επίσης, μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατρέχει στο ιστορικό των παραγγελιών του. Τελικά δημιουργήσαμε για λογαριασμό του εύχρηστα φίλτρα πληροφοριών, απαλλάσσοντάς τον από την αμηχανία που δημιουργεί στον καθένα η θέα μιας «θάλασσας πληροφοριών». Έτσι, ακόμα κι αυτός που δυσκολεύεται με την πληροφορική και τους υπολογιστές, εισάγεται σε ένα περιβάλλον απλοποιημένο και κατανοητό οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, αφού η εφαρμογή είναι επισκέψιμη όλο το 24ωρο για ενημέρωση και καταχώρηση παραγγελιών».

Ολοκληρωμένο άλμα εκσυγχρονισμού
Από το σύνολο των χρηστών γύρω στους 150, για την ώρα, έχουν εξελίξει τη σχέση τους με την εφαρμογή, κάνοντας χρήση των φορητών τερματικών που συνδέονται σε αυτή. Μέσω των φορητών τερματικών η παραγγελία γίνεται κυριολεκτικά «πάνω στο ράφι». Δηλαδή, ο χρήστης απλώς σκανάρει τον κωδικό που διαπιστώνει πως πρέπει να παραγγελθεί, πληκτρογραφεί την ποσότητα και καταχωρεί στο σύστημα την παραγγελία. Ταυτόχρονα, συλλέγοντας τα στοιχεία των παραγγελιών του, μπορεί να αναζητά στην οθόνη του τερματικού πληροφορίες για τις τιμές, τις προσφορές τους κλπ, έτσι ώστε εντέλει ο συνολικός χρόνος κατάρτισης των παραγγελιών να συμπτύσσεται σχεδόν στο μισό!

«Η σύνδεση των φορητών τερματικών στην εφαρμογή ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσαμε. Με τα ελάχιστα –δηλαδή μ’ ένα τερματικό, μ’ ένα laptop και μια απλή σύνδεση στο Internet ανά χρήστη– πετύχαμε ένα ολοκληρωμένο άλμα εκσυγχρονισμού, εξασφαλίζοντας συμβατότητα δομών μεταξύ των μελών του δικτύου συνεργατών και της εταιρείας μας. Έτσι, βελτιστοποιήθηκαν οι διαδικασίες εφοδιασμού, μειώθηκε το κόστος προμηθειών, ελαχιστοποιήθηκαν τα λάθη, ενώ αυξήθηκε η ταχύτητα αποστολής των παραγγελιών και εντατικοποιήθηκε ο έλεγχος του επιπέδου αποθεμάτων.

Αυτό, αν σκεφτεί κανείς την ανομοιογένεια των μεγεθών business, των χώρων πωλήσεων και της εξοικείωσης με την τεχνολογία των λιανεμπόρων που συνεργάζονται μαζί μας, συνυπολογιζομένου ότι βρίσκονται σε όλες τις περιοχές της χώρας, είναι ένας μικρός άθλος!», λέει ο συνομιλητής μας. «Το σημαντικό είναι ότι οι συμμετέχοντες στο ενιαίο, αυτοματοποιημένο και πελατοκεντρικό σύστημα αποστολής παραγγελιών, αποθήκευσης, εξυπηρέτησης, κοστολόγησης και ενημέρωσης μιλούν πια την ίδια «γλώσσα».

Έτσι, η εφαρμογή συνεπάγεται τη δυνατότητα ανάλυσης και εξαγωγής πολύτιμων στατιστικών στοιχείων (πχ σχετικά με τον χρόνο ανταπόκρισης των cash & carry στις παραγγελίες, την εποχικότητα ή τη περιοδικότητα των παραγγελιών, τη συχνότητα εμφάνισης καθυστερήσεων κλπ), καθώς και της εμπλοκής του μάρκετινγκ ή άλλων διευθύνσεων της Δ. Μασούτης όποτε κρίνεται σκόπιμη η παροχή βοήθειας προς τα μέλη του δικτύου, μέσω προτάσεων τις οποίες μπορεί να αξιοποιούν για λογαριασμό τους. Από αυτή την άποψη η εφαρμογή συμβάλλει τα μέγιστα στην ενοποίηση των δομών των Express Market και στη γρήγορη ανάπτυξη κι επέκταση του δικτύου τους», προσθέτει.

«Η μέριμνά μας είναι να ανανεώνουμε συνεχώς την εφαρμογή, προσθέτοντάς της περισσότερα εργαλεία, με έμφαση στο μάρκετινγκ. Για παράδειγμα, σήμερα «ανεβάζουμε» τις φωτογραφίες των private label προϊόντων του ομίλου. Σε δεύτερη φάση ενδεχομένως θα αρχίσουμε να «ανεβάζουμε» τις εικόνες όλων των προϊόντων. Έχουμε μια τέτοια υποδομή που μας επιτρέπει να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα. Θα την αξιοποιήσουμε, λοιπόν, όσο παίρνει…», κατέληξε ο συνομιλητής μας.