Η υγιής και γρήγορη επέκταση αλυσίδων convenience stores όπως οι Ola Stores, ΟΚ Anytime Markets και Το Μικρό, καθώς και η βορειοελλαδική Smile, ήταν αναμενόμενο να προκαλέσει την προσοχή των μεγάλων δικτύων, που είδαν ως απειλή για το τζίρο τους την ισχυροποίηση μικρών επώνυμων αλυσίδων στις γειτονιές. Η αντίδρασή τους κρίθηκε ότι έπρεπε να είναι άμεση και, όπως εκ των υστέρων αποδείχθηκε, οι κινήσεις τακτικής που ακολουθήθηκαν από ορισμένους όχι μόνο εξάλειψαν την απειλή, αλλά τη μετέτρεψαν σε μια μεγάλη ευκαιρία εξασφάλισης νέων πηγών εισροής εσόδων. Οι εξελίξεις στην αγορά καταδεικνύουν ότι τα επόμενα χρόνια οι γειτονιές -κατ’ αρχάς της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και μετέπειτα των υπολοίπων μεγάλων αστικών κέντρων- θα αλωθούν από τους μεγάλους του οργανωμένου λιανεμπορίου, που μπήκαν ή θα μπουν στον “πόλεμο της γειτονιάς” με την πεποίθηση ότι αξίζει τον κόπο.

 

Τα convenience των μεγάλων

Σήμερα, λοιπόν, τα τρία από τα τέσσερα προαναφερόμενα δίκτυα τελούν υπό τον έλεγχο της Καρφούρ-Μαρινόπουλος, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος επέλεξε να εισχωρήσει στις γειτονιές ξεκινώντας από το μηδέν. Ειδικότερα η τελευταία, υλοποιώντας από τα τέλη του 2004 μια σειρά από προγραμματισμένες και καλά στοχευμένες επενδύσεις, οργάνωσε τα AB Food Market και AB Shop & Go με τη λογική του franchise, ενώ προχώρησε σε, αργή μεν αλλά σταθερή, επέκταση και των εταιρικών καταστημάτων City. Πλέον το δίκτυό της σε αυτή την κατηγορία καταστημάτων περιλαμβάνει 15 AB Food Market, 15 AB Shop & Go και 11 City. Από τα καταστήματα franchise τα 3 εδρεύουν στην Αθήνα και τα υπόλοιπα 27 σε διάφορες πόλεις της περιφέρειας, σε αντίθεση με τα City, από τα οποία τα 9 βρίσκονται στην πρωτεύουσα, 1 λειτουργεί στην Πάρα και ακόμη 1 στη Χαλκίδα. Από την πλευρά της, η Καρφούρ-Μαρινόπουλος το 2004 προχώρησε σε συμφωνία με τη Smile, για την προμήθεια του δικτύου της με το σύνολο των επωνύμων αγαθών που διακινεί η εταιρεία. Η Smile διαθέτει σήμερα 46 μονάδες λιανικής στη Βόρεια Ελλάδα, με έκταση η κάθε μια από 100 έως 300 τμ. Ένα χρόνο μετά, το 2005, η Καρφούρ-Μαρινόπουλος υπέγραψε μια ακόμη συμφωνία για την εξαγορά του 34% του μετοχικού κεφαλαίου της OK Αnytime Μarkets, της οικογένειας Ξυνός, που στο μεταξύ είχε απορροφήσει και το δίκτυο της αλυσίδας Το Μικρό. Πέραν των ανωτέρω, φέτος, στην αγορά της Αττικής θα κάνει την εμφάνισή της μια ακόμη αλυσίδα μικρών καταστημάτων. Πρόκειται για τη Fresh Market, που θα οργανωθεί από τη Σκλαβενίτης. Η Fresh Market θα δώσει τη δυνατότητα στη Σκλαβενίτης να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό στις γειτονιές, κερδίζοντας σημαντικό μέρος από τον τζίρο που χάνει, λόγω της περιορισμένης διείσδυσης των μεγάλων καταστημάτων της στις γειτονιές.

 

OLA Stores

Όσο για την OLA Stores, παραμένει ανεξάρτητη, δραστηριοποιούμενη ήδη από το 2002. Στο διάστημα που μεσολάβησε, η αλυσίδα οργάνωσε 55 καταστήματα ανά την επικράτεια. Στις προθέσεις των στελεχών της είναι να ισχυροποιηθεί περαιτέρω εντός και εκτός των τειχών της πρωτεύουσας. Σήμερα, εκτός από την Αθήνα, δραστηριοποιείται στο Ηράκλειο Κρήτης, στα Χανιά, στη Ρόδο, στα Ιωάννινα, στην Καλαμάτα, στη Μυτιλήνη, στον Πύργο και στη Λάρισα, ενώ κατά τις παραμονές έκδοσης του τεύχος μας επρόκειτο να λειτουργήσουν ακόμη 4 ή 5 καταστήματά της στην Αθήνα και στην περιφέρεια.

 

Micra Stores

Ανάπτυξη και επέκταση χαρακτηρίζει τις βορειοελλαδικές αλυσίδες convenience stores, οι οποίες φαίνεται ότι ξεπερνούν τις όποιες “παιδικές ασθένειες”, αξιοποιούν τα συμπεράσματα από το πρώτο στάδιο της λειτουργίας τους και διευρύνουν τα δίκτυά τους, ακολουθώντας η κάθε μία διαφορετικό μοντέλο διείσδυσης στην αγορά. Μία από τις πρώτες αλυσίδες convenience που ξεκίνησαν τη δραστηριοποίησή τους, η Micra Stores, έχει πλέον 7 καταστήματα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης (κυρίως στις ανατολικές περιοχές), τόσο εταιρικά όσο και με άδειες franchising. Φέτος η αλυσίδα, όπως μας είπε ο κ. Α. Μπούρας, εμπορικός διευθυντής της Ανάπτυξη ΑΕ -εταιρείας που υλοποιεί το σχετικό project-, αναμένεται να διπλασιάσει τα καταστήματά της εφαρμόζοντας τη μέθοδο της δικαιόχρησης.

Τα Micra Stores, έκτασης 50-70 τμ, δεν είναι μικρά σούπερ μάρκετ, αλλά ουσιαστικά αποτελούν εξέλιξη του ψιλικατζίδικου, παραμένοντας ανοιχτά 7 ημέρες την εβδομάδα και 16 ώρες την ημέρα. Μάλιστα, ανάλογα με την αγορά στην οποία απευθύνονται, λαμβάνουν την κατάλληλη μορφή ώστε να εξυπηρετούν ακριβώς τις ανάγκες της. Έτσι άλλο κατάστημα είναι “στημένο” έτσι ώστε να προσφέρει τις υπηρεσίες του στους περαστικούς (τσιγάρα, αναψυκτικά, ροφήματα, τύπος) κι άλλο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής του σε είδη πρώτης ανάγκης (τυποποιημένα τρόφιμα, χαρτικά κλπ).

Η γκάμα των προϊόντων ανανεώνεται και εξελίσσεται, ενώ οι αδειούχοι των Micra Stores λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση σε θέματα προώθησης πωλήσεων, χρήσης του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος micra και διαχείρισης κρίσεων. Οι κωδικοί που κατά μέσο όρο διατίθενται από την αλυσίδα είναι 1.500, αλλά κατά περίπτωση καταστήματος φτάνουν έως τους 2.500. Ένα σημαντικό στοιχείο της ανάπτυξης των Micra είναι ότι υποστηρίζονται από μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διανομών στη Βόρεια Ελλάδα, την Mama Products, με εμπειρία 50 ετών στον συγκεκριμένο τομέα.

 

Ελληνικόν

Διαφορετική “συνταγή” ανάπτυξης ακολουθεί η αλυσίδα Ελληνικόν, που εξαπλώνεται στη Θεσσαλία, διαθέτοντας σήμερα 9 καταστήματα -εξολοκλήρου εταιρικά- στην πόλη της Λάρισας. Η διοίκηση της αλυσίδας δεν ευνοεί το franchising, καθώς εκτιμά πως μόνο με τα εταιρικά καταστήματα είναι εφικτή η διατήρηση μίας κοινής ταυτότητας και φιλοσοφίας ανάπτυξης, μακριά από τις ιδιαιτερότητες καθενός franchisee. Το 2007 θα δημιουργηθούν ακόμα 6 καταστήματα στη Λάρισα, ενώ η αλυσίδα σχεδιάζει την επέκτασή της και σε άλλες πόλεις της Θεσσαλίας, όπως τα Τρίκαλα. Οι προϋποθέσεις για να λειτουργήσει ένα κατάστημα Ελληνικόν είναι να εδρεύει σε απόσταση 2 λεπτών από 850 νοικοκυριά, με στόχο να προσελκύει το 20% των μηνιαίων αγορών τους στα είδη που διαθέτει.

Πέρυσι ο τζίρος της αλυσίδας κατέγραψε αύξηση 220%, έναντι του 2005 (επί του ιδίου αριθμού καταστημάτων). Σημειώνεται ότι ο αριθμός των κωδικών προϊόντων που διαθέτουν τα καταστήματά της, έκτασης 110-140 τμ έκαστο, φτάνουν τους 5.300 κι ότι τα καταστήματα είναι on-line συνδεδεμένα μεταξύ τους. Το κόστος κατασκευής τους (συμπεριλαμβανομένου του κόστους των προϊόντων τους) υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ ανά κατάστημα.

Ιδιαίτερης σημασίας ζήτημα, σχετικά με τον εμπλουτισμό της γκάμας των προϊόντων που διαθέτουν τα καταστήματα Ελληνικόν, αποτελεί η συμφωνία της αλυσίδας με τη θεσσαλική γαλακτοβιομηχανία Τρίκκη (ανήκει στην ΕΑΣ Τρικάλων-Καρδίτσας). Η συνεργασία των δύο πλευρών αφορά τόσο στην πώληση των γαλακτοκομικών προϊόντων της Τρίκκη από τα Ελληνικόν όσο και ευρύτερα στον νομό Λάρισας, μέσω του δικτύου διανομής που διατηρεί η αλυσίδα.

 

 Minismart

Από την πλευρά της, η αλυσίδα Minismart, η οποία για την ώρα διαθέτει 4 εταιρικά καταστήματα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, ξεκινά να αναπτύσσεται με το σύστημα franchising. Ήδη 2 τέτοια σημεία πώλησης βρίσκονται υπό κατασκευή στην ανατολική πλευρά της πόλης. Φέτος, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της αλυσίδας, θα εγκαινιαστούν νέα καταστήματα με το σύστημα franchising, με έμφαση στις δυτικές περιοχές της Θεσσαλονίκης.

Η Minismart, πλειοψηφικών συμφερόντων του κ. Αχιλλέα Φώλια (εκ των ιδρυτών και προέδρου της Goody’s), αναπτύσσεται με καταστήματα των 70 τμ έως 90 τμ, τα οποία διακινούν περίπου 2.000 διαφορετικούς κωδικούς προϊόντων, κυρίως ειδών πρώτης ανάγκης -από κάθε προϊόν διατίθενται τα βασικά brand-names, αλλά σε κάποιες κατηγορίες και φθηνότερα είδη.