Ο ορισμός του convenience στην ελληνική αγορά, καθώς και οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν όσοι επιλέγουν να επενδύσουν σε σχετικά δίκτυα, εξετάσθηκαν, στο πλαίσιο που έθεσαν με τις ομιλίες τους εξειδικευμένοι ερευνητές και στελέχη επιχειρήσεων του κλάδου, στο Convenience Retailing Conference. Το συνέδριο, που διοργανώθηκε από το σελφ σέρβις στο τέλος Ιανουαρίου, παρακολούθησαν με έντονο ενδιαφέρον και ενεργή συμμετοχή στον διάλογο, πάνω από 200 στελέχη της αγοράς.

Συγκεκριμένα, στελέχη επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, convenience stores, προμηθευτών FMCG και εξειδικευμένων λύσεων, ερευνητικών εταιρειών κλπ, έθεσαν κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τη δυσκολία υιοθέτησης μιας κοινής προσέγγισης σχετικά με την κατηγοριοποίηση των μικρών καταστημάτων λιανικής, ώστε να διασαφηνιστεί και το ανταγωνιστικό περιβάλλον, αλλά και η διαφοροποίηση της στρατηγικής των επιχειρήσεων. Τόσο από τους ομιλητές όσο και από τα υψηλόβαθμα στελέχη λιανεμπορίου που συμμετείχαν σε πάνελ διαλόγου, υπήρξε η κοινή διαπίστωση πως τα καταστήματα, τα οποία προσφέρουν ευκολία πρόσβασης, διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, αλλά και διαφοροποιημένη και ποιοτική γκάμα προϊόντων, μπορούν να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά.

Κανάλι με κοινό κυρίως τους νέους
Ο Michael Freedman, Senior Shopper Insight Manager του IGD, του σημαντικότερου βρετανικού οργανισμού έρευνας στον χώρο του λιανεμπορίου ταχυκίνητων προϊόντων, παρουσίασε τις κυρίαρχες τάσεις στον τομέα του convenience, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος στο Ηνωμένο Βασίλειο, με σαφή όρια από τα υπόλοιπα δίκτυα αγοράς τροφίμων. Μιλώντας για τις εξελίξεις στο πεδίο των αγοραστικών συνηθειών, επεσήμανε τη συρρίκνωση του καλαθιού αγορών και την ταυτόχρονη αύξηση της συχνότητας επισκέψεων στα καταστήματα (26 επισκέψεις/μήνα). Η εξέλιξη αυτή υποδηλώνει, είπε, πως οι καταναλωτές αναζητούν την κάλυψη των αναγκών τους σε μια σειρά διαφορετικών καναλιών. Αναφερόμενος αναλυτικά στα διαφορετικά κανάλια αγορών ειδών παντοπωλείου, παρουσίασε τη συμμετοχή καθενός στο σύνολο μιας ώριμης αγοράς, όπως η βρετανική: Τα σούπερ μάρκετ έχουν μερίδιο 46,8%, τα υπέρ μάρκετ 8,6%, τα convenience 21,1%, τα εκπτωτικά καταστήματα 12,1%, οι online πωλήσεις του κλάδου των FMCG 6%, και τα λοιπά κανάλια -εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, πώλησης εφημερίδων και περιοδικών και άλλα καταστήματα με συμπληρωματική πώληση τροφίμων, 5,4%. Σε ό,τι αφορά τη δυναμική τους, σημείωσε πως τα εκπτωτικά καταστήματα και τα convenience είναι τα δύο κανάλια με τη μεγαλύτερη προοπτική αύξησης πωλήσεων την ερχόμενη πενταετία (8,5% και 7,1% αντίστοιχα), ενώ στο online η ανάπτυξη προβλέπεται να φθάσει στο 6%.

Σε αντίθεση με την ελληνική αγορά, που δεν έχει παράδοση σε οργανωμένα δίκτυα καταστημάτων convenience, ο Michel τόνισε πως στη βρετανική αγορά υπάρχει σαφής διαχωρισμός και κατηγοριοποίηση, όπως περιγράφεται και στην παρουσίαση του κύκλου εργασιών τους το 2018: Τα symbol groups (πχ SPAR), πραγματοποίησαν πωλήσεις 15,1 εκατ. λίρες (+1,7%), οι ανεξάρτητοι επιχειρηματίες 6,61 εκατ. λίρες (+2,1%), οι αλυσίδες καταστημάτων (πχ. McColl’s) 9,62 εκατ. λίρες (+5,3%), τα καταστήματα σε σταθμούς βενζίνης 4,2 εκατ. λίρες (+2,6%) και οι συνεταιρισμοί 4,65 εκατ. λίρες (+1,8%). Όπως δείχνουν τα στοιχεία του IGD, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη είχαν οι αλυσίδες καταστημάτων convenience.

Βασικό λόγο επίσκεψης στα καταστήματα convenience, και στο Ηνωμένο Βασίλειο, αποτελούν οι συμπληρωματικές αγορές (51%) και ακολουθούν οι προτάσεις γρήγορου φαγητού – food to go (30%) και βραδινού φαγητού (23%). Όσον αφορά τις ηλικίες, ο ομιλητής σημείωσε πως οι νέοι έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να αποτελέσουν το κοινό στο οποίο απευθύνεται το convenience, αφού και σήμερα το επιλέγουν περισσότερο από τους μεγάλους σε ηλικία καταναλωτές, ως κύριο κανάλι αγορών.

Παράλληλα, οι καταναλωτές αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο, αλλά και χρήμα, για να κάνουν εξοικονόμηση. Μεταξύ των συνηθειών που έχουν υιοθετήσει για την επίτευξη της εξοικονόμησης χρημάτων είναι η προετοιμασία του φαγητού με τη χρήση πρώτων υλών (84%), η χρήση κουπονιών (74%), αλλά και η επίσκεψη πάνω από δύο καταστημάτων στο ίδιο αγοραστικό ταξίδι (64%). Όλα αυτά εξελίσσονται επηρεαζόμενα από το μακροοικονομικό περιβάλλον, όπως διαμορφώνεται και από τις πολιτικές εξελίξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, με κυρίαρχη το Brexit. Σημαντικός παράγοντας είναι, φυσικά, και η ένταση στο πεδίο του ανταγωνισμού, με τάση περαιτέρω συγκέντρωσης των επιχειρήσεων (πχ συζήτηση περί συνεργασίας Sainsbury’s – Asda).

Με πρόβλεψη για ελαφρά άνοδο των πωλήσεων στην αγορά των ειδών παντοπωλείου (+15%, στα 218 δισ. λίρες, έως το 2023, με τον πληθωρισμό να συμβάλει στο μεγαλύτερο μέρος της αύξησης), είναι λογικό, είπε ο Michael, να εξετάζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου τη δυναμική όλων των καναλιών αγοράς, αναζητώντας τη στρατηγική κατεύθυνση που θα τους εξασφαλίζει αυξημένο μερίδιο και κερδοφορία. Ο ομιλητής παρουσίασε παραδείγματα πρωτότυπης και επιτυχημένης αξιοποίησης των δεδομένων της έρευνας σχετικά με τις αγοραστικές συνήθειες, από επιχειρήσεις convenience. Επίσης, τόνισε πως τις μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης έχουν όσοι ανήκουν σε συνεταιρισμούς ή σε symbol groups. Συμπερασματικά, ως προϋπόθεση επιτυχίας των επιχειρήσεων ανέφερε την παρουσίαση νέων προτάσεων στον τομέα του καφέ και του food to go, αλλά και υπηρεσιών, όπως η παραλαβή online παραγγελιών, λόγω, μεταξύ άλλων, της μεγάλης διασποράς τους στον αστικό ιστό.

Η ευκολία στις αγορές είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Τα στοιχεία που αποδεικνύουν πως η αναζήτηση ευκολίας στις αγορές δεν είναι μια περαστική μόδα, αλλά μια τάση με μέλλον, παρουσίασε ο κ. Λευτέρης Κιοσές, Γενικός Διευθυντής, ΙΕΛΚΑ, σχολιάζοντας σχετικά ερευνητικά ευρήματα του Ινστιτούτου. Τόνισε τη αξία μελέτης των αποτελεσμάτων των σχετικών ερευνών, που αφορούν, μεταξύ άλλων, τη μεταβολή στη συχνότητα αγορών και το μέγεθος του αγοραστικού καλαθιού, αλλά και την παρακολούθηση της απαίτησης για ταχύτητα εξυπηρέτησης και ποιοτικές λύσεις. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην αξιοποίηση εκ μέρους των καταναλωτών νέων τεχνολογιών, στο πλαίσιο της προσπάθειας εξοικονόμησης χρόνου, μια τάση που αφορά όλο και περισσότερο και το φαγητό. Επίσης, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν υπόψη τους την αλλαγή στη συμπεριφορά κυρίως των νέων, που αφιερώνουν σημαντικό μέρος του χρόνου τους σε social media, είπε ο ομιλητής. Από την άλλη, για τους Έλληνες το φαγητό εξακολουθεί να είναι πολύ σημαντικό, σημείωσε. Όπως φαίνεται και από τη σχετική έρευνα του ΟΟΣΑ, καταλαμβάνουν την τρίτη θέση, σε ό,τι αφορά τις ώρες που αφιερώνουν στο φαγητό και το ποτό. Στη χώρα μας, σε ετήσια βάση, οι καταναλωτές αγοράζουν 650 φορές τρόφιμα, ξοδεύουν 170 ώρες για τις αγορές της FMCG (περίπου 7 ημέρες), από τις οποίες τις 85 ώρες στο σούπερ μάρκετ. Σε αυτό το πλαίσιο, με βασικό κριτήριο επιλογής καταστήματος την εγγύτητα του σημείου, είναι λογικό το κανάλι των μικρών καταστημάτων λιανικής-convenience να πληροί μια βασική προϋπόθεση για τη διεύρυνση του μεριδίου των μεγάλων επιχειρήσεων. Όμως, τόνισε πως το convenience (η ευκολία), είναι ο στόχος και όχι μόνο ένα κανάλι. Αποτελεί το ζητούμενο στα καταστήματα, στα προϊόντα, στο e-commerce, με την έννοια πως η αναζήτηση της ευκολίας είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει.


Οι μεγάλες προκλήσεις των μικρών καταστημάτων
Από την πλευρά της, η κ. Δήμητρα Κατσίπη, Retail Account Director, IRI, ξεκίνησε την ομιλία της με μια αποτύπωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, εντός του οποίου δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις λιανικής και οι προμηθευτές τους, διαπιστώνοντας τη βελτίωση βασικών δεικτών (όπως της απασχόλησης και της καταναλωτικής δαπάνης), που επηρεάζουν άμεσα το μέλλον τους και τους σχεδιασμούς τους. Παράλληλα, επεσήμανε πως το 2018 υπήρξαν θετικές ενδείξεις για τον κλάδο, με την αύξηση των πωλήσεων των FMCG (τρόφιμα, καλλυντικά, είδη καθαριότητας, πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ και υπέρ μάρκετ) κατά 2,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, στα 5,2 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά, όπως τόνισε, η συγκριμένη αγορά επέστρεψε στα μεγέθη του 2015. Παρουσιάζοντας τη δομή του λιανεμπορίου ταχυκίνητων προϊόντων, σύμφωνα με τα πρότυπα της IRI (food, cash & carry, convenience, tobacco), η κ. Κατσίπη έδωσε τον ορισμό των convenience, ως καταστήματα που λειτουργούν κατ’ ελάχιστο 10 ώρες / ημέρα, ενώ η βασική τους γκάμα αποτελείται από γαλακτοκομικά / είδη αρτοποιίας, αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά και ζαχαρώδη. Ο αριθμός τους, σύμφωνα με την IRI, ανερχόταν το 2017 σε περίπου 8.000, έναντι περίπου 8.500 το 2016. Όπως σημείωσε η κ. Κατσίπη, οι καταναλωτές επισκέφθηκαν κατά μέσο όρο 8 διαφορετικούς τύπους καταστημάτων την τελευταία εβδομάδα και 7 τον τελευταίο μήνα. Άρα, όσοι θέλουν να κερδίσουν μερίδιο στο δικό τους κανάλι έναντι των υπολοίπων καναλιών / τύπων καταστημάτων, έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις, όπως η βελτιστοποίηση της γκάμας προϊόντων, η διοργάνωση αποτελεσματικών και στοχευμένων προωθητικών ενεργειών, τα ζητήματα χρηματοδότησης, ο ανταγωνισμός, ο περιορισμένος χώρος, αλλά και το online λιανεμπόριο. Στον αγώνα της επικράτησης, η αξιοποίηση των δεδομένων και η χρήση των κατάλληλων εργαλείων ανάλυσης παίζουν καθοριστικό ρόλο, διαπίστωσε η ομιλήτρια.

Από πού αγοράζουν μπίρα οι Έλληνες
Ο κ. Βασίλης Φιλίππου, Insights & Inno-vation Manager, Ολυμπιακή Ζυθοποιία, παρουσίασε στοιχεία για τον αριθμό των μικρών σημείων πώλησης (περίπου 30.400), ενώ σημείωσε πως υπάρχουν και «αχαρτογράφητα» καταστήματα (εποχιακά καταστήματα σε τουριστικές περιοχές, κάβες, καταστήματα σε πρατήρια βενζίνης, αυτόματα μηχανήματα κλπ), με σημαντική συνεισφορά στις πωλήσεις κάποιων κατηγοριών. Ειδικότερα για την αγορά της μπύρας, ανέφερε ότι από τις συνολικές πωλήσεις της ζεστής αγοράς, το 36% περίπου προέρχεται από τα μικρά σημεία λιανικής, ενώ, αν συνυπολογιστούν και τα «αχαρτογράφητα» καταστήματα, το ποσοστό μπορεί να ξεπεράσει το 50% (με τον τουρισμό να παίζει σημαντικό ρόλο). Δίνοντας στοιχεία σχετικά με για το αγοραστικό προφίλ των καταναλωτών μπίρας, σημείωσε την ανάγκη για εξορθολογισμό και βελτίωση του κωδικολογίου της στα μικρά σημεία λιανικής πώλησης, με όφελος και για την εταιρεία και για τα καταστήματα.

Μικρά σημεία πώλησης στο σύγχρονο περιβάλλον
Ο κ. Λέων Γαβαλάς, Μanaging Partner, bespot, Υπ. Διδάκτορας ELTRUN-ΟΠΑ, παρουσίασε συγκεκριμένη εφαρμογή, μέσω της οποίας οι επιχειρήσεις μπορούν να μελετούν, μεταξύ άλλων, τις διαδρομές και τη συμπεριφορά των καταναλωτών στην περιοχή που τους ενδιαφέρει και να αποφασίζουν ανάλογα το σημείο και τον τρόπο λειτουργίας του καταστήματος.

Ο κ. Στέφανος Κομνηνός, Executive Partner, EXCEED Consulting, παρουσίασε ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα για τη διαρκώς μετασχηματιζόμενη αγορά, περιγράφοντας το πλήγμα που δέχθηκε το μικρό λιανεμπόριο λόγω της κρίσης, τις αλλαγές στα δίκτυα των καταστημάτων που απευθύνονται στο ίδιο κοινό, αλλά και τις ευκαιρίες ανάπτυξης.

Ο κ. Φάνης Κουτουβέλης, Founder & Chair-man, Intale, μίλησε για τα πλεονεκτήματα του καναλιού της μικρής λιανικής και για τον ρόλο του στην εξυπηρέτηση του μελλοντικού καταναλωτή και των smart cities. Αναφέρθηκε στις ταχύτατες αλλαγές του περιβάλλοντος σε διαφορετικούς εμπορικούς τομείς και την αξιοποίηση εξελίξεων που δρομολογούνται από τη χρήση νέων τεχνολογικών για την αναβάθμιση του ρόλου των μικρών σημείων πώλησης.

Η μελέτη των αγοραστικών συνηθειών οδηγεί τις προτάσεις των εταιρειών
Ο κ. Νίκος Φλίγκος, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων & Διανομών Ελλάδας, Κύπρου, Μάλτας, Παπαστράτος ΑΒΕΣ, μίλησε για τις δυνατότητες ανάπτυξης του δικτύου της μικρής λιανικής, παρά την πτωτική πορεία των πωλήσεων και κυρίως της κερδοφορίας του συγκεκριμένου καναλιού, καθώς και για τον ισχυρό ανταγωνισμό που δέχεται από το οργανωμένο λιανεμπόριο. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στη στρατηγική συνεργασίας και υποστήριξης των επιχειρήσεων, που αναπτύσσει η Παπαστράτος, με παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, αλλά και εργαλείων βελτίωσης της λειτουργίας και των αποτελεσμάτων των καταστημάτων.

Οι κ.κ. Κώστας Κόκκινος, District Sales Ma-nager, μέλος Διοικητικής Ομάδας Πωλήσεων και Ηλέκτρα Παπαναστασίου, Category Planning & Development Manager Chocolate & Biscuits, Mondelez International, ανέλυσαν τις αρχές που διέπουν τη φιλοσοφία των Right Store & Perfect Store που έχει αναπτύξει η Mondeléz, βάσει των οποίων τα μικρά σημεία πώλησης μπορούν να απαντήσουν στους περιορισμούς και τις ιδιαιτερότητες του μικρού σημείου πώλησης και να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματά τους.

Ο κ. Κωνσταντίνος Καραθανάσης, Marketing Manager, Avinoil, αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα των καταστημάτων convenience που λειτουργούν στα πρατήρια καυσίμων, αλλά και τις αδυναμίες τους, μιλώντας ειδικότερα για την αναβάθμιση των σχετικών χώρων στα σημεία της AVIN, με σημαντική βελτίωση των αποτελεσμάτων. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στο θέμα της καθαριότητας ως στοιχείο απόλυτα καθοριστικό της πορείας ενός καταστήματος.

Η κ. Μαρία-Χριστίνα Ροσέσκου, Senior Brand Manager Confectionery, Mars Hellas, μίλησε για την πολύ σημαντική κατηγορία των ζαχαρωδών, που έχει μερίδιο 13% στο σύνολο των πωλήσεων FMCG διεθνώς. Αναφέρθηκε αναλυτικά στις ευκαιρίες ανάπτυξης των πωλήσεων στο μικρό σημείο πώλησης, μέσω του κατάλληλου κωδικολογίου, του στοχευμένου merchandising, της βελτιστοποίησης του front end και των κατάλληλων in store προωθητικών ενεργειών, παρουσιάζοντας key insights και best practices της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Τέλος, ο κ. Μανώλης Λεοντζάκος, Sales Director, RESOUL Hellas, αναφέρθηκε στις προϋποθέσεις προσαρμογής του convenient store στο νέο περιβάλλον της αγοράς, σε επίπεδο συλλογών, κάλυψης αναγκών και προσφορών, με την αξιοποίηση των δεδομένων έρευνας. Επίσης, μίλησε νέες πρακτικές πωλήσεων και μάρκετινγκ του mini-market, του καταστήματος ψιλικών και του περιπτέρου, που αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της μικρής αγοράς.


Πάνελ διαλόγου για το μέλλον του convenience
Για τον ορισμό του καναλιού των καταστημάτων convenience, τη στρατηγική των επιχειρήσεών τους, τον ανταγωνισμό, αλλά και τις επενδυτικές τους πρωτοβουλίες στην αγορά του μικρού σημείου πώλησης συζήτησαν σε πάνελ οι κκ: Δέσποινα Ξυνού, Πρόεδρος & Διευθύνουσα Σύμβουλος, OK Anytime Market ΑΕ, Σπύρος Μαζαράκης, Διευθυντής Τομέα Χονδρικής, Δ. Μασούτης ΑΕ, Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, Wholesales & Affiliate Retail Director, ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, Χριστόφορος Γκόκας, Γενικός Διευθυντής Λειτουργίας Καταστημάτων, Metro ΑΕΒΕ, Ελευθέριος Γιαννακουδάκης, Marketing Manager Ελλάδας, Σερβίας & Κύπρου, Coral AE και Γιάννης Πηλίδης, Γενικός Διευθυντής της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ.

Ο κ. Παπαχρυσάνθου αναφέρθηκε στο πλάνο ανάπτυξης των καταστημάτων γειτονιάς, μέσω κυρίως του προγράμματος franchising, τονίζοντας πως στόχος της AB Βασιλόπουλος είναι να δημιουργήσει ένα δίκτυο με ισχυρή ταυτότητα και ποιότητα, σχεδιασμένο σύμφωνα με συγκεκριμένες προδιαγραφές, όπως προκύπτουν από τη μελέτη επιστημονικά επεξεργασμένων δεδομένων. «Η διαχείριση των καταστημάτων θέλουμε να γίνεται από τον επιχειρηματία», δήλωσε, «που μπορεί να κάνει θαύματα, όταν του δοθεί η δυνατότητα, η κατάλληλη υποστήριξη και η ευκαιρία να ασχοληθεί πάνω απ’ όλα με τον πελάτη» .

Ο κ. Γκόκας μίλησε για το νέο concept καταστημάτων convenience, που θα λανσάρει η εταιρεία τον ερχόμενο Ιούνιο, το οποίο θα στηρίζεται στο μοντέλο του πιλοτικού καταστήματος που ήδη λειτουργεί στην περιοχή των Ιλισίων. Για το νέο μοντέλο, θα ληφθούν υπόψη και τα συγκριτικά αποτελέσματα λειτουργίας του καταστήματος-πιλότου με τα 70 περίπου καταστήματα της εταιρείας του ιδίου μεγέθους (περί τα 300τμ). Το μυστικό της επιτυχίας, τόνισε, είναι η διαχείριση του κόστους λειτουργίας και η διαμόρφωση της σωστής συλλογής προϊόντων, ανά περιοχή. «Κάνουμε μελετημένα και οργανωμένα βήματα», δήλωσε, «ώστε τα καταστήματα να είναι προσαρμοσμένα στη «γεωγραφία» κάθε περιοχής -τουριστική, πυκνοκατοικημένη, κόμβος κοκ».

Ο κ. Γιαννακουδάκης, σε ό,τι αφορά το κανάλι των πρατηρίων καυσίμων, δήλωσε πως στόχος της Coral είναι να οδηγήσει τις εξελίξεις, δημιουργώντας την επόμενη γενιά καταστημάτων, που δεν θα είναι απλώς πρατήρια, αλλά σημεία λιανικής πώλησης. Σε ό,τι αφορά τα AB Shop & Go, που λειτουργούν σε πρατήρια Shell, σημείωσε πως το δίκτυο σήμερα αριθμεί 46 καταστήματα και βρίσκεται σε στάδιο επέκτασης. Ενδιαφέρον είχε η επισήμανση πως «οι πιο ρηξικέλευθες προτάσεις έρχονται από άλλες αγορές».

Ο κ. Πηλίδης τόνισε πως βασικός ανταγωνιστής των καταστημάτων μικρής λιανικής είναι οι μεγάλες αλυσίδες. Σε αυτό το πλαίσιο, για να αναπτυχθούν, θα πρέπει να εξελιχθούν ώστε να καλύπτουν όλες τις ανάγκες των καταναλωτών και να μην δρουν ως σημείο συμπληρωματικών μόνο αγορών, δήλωσε. Η επίτευξη της ανάπτυξης μπορεί να γίνει μόνο υπό την προϋπόθεση των συνεργασιών, που στηρίζονται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη, δημιουργώντας παράλληλα μια υπολογίσιμη δύναμη, ώστε να μπορούν τα μικρά δίκτυα να διεκδικήσουν συμφωνίες σε ισότιμη με τις μεγάλες αλυσίδες βάση.

Η κ. Ξυνού υπογράμμισε τη διαφορετικότητα ενός δικτύου convenience από τα μικρά καταστήματα, για παράδειγμα, μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ. «Για μας convenience», είπε, «είναι η δυνατότητα να προσφέρεις στον πελάτη ό,τι θέλει, όποια στιγμή το θέλει». «Δεν αντικαθιστούμε τα σούπερ μάρκετ», τόνισε χαρακτηριστικά. «Οι καταναλωτές έχουν άλλες απαιτήσεις από εμάς και γι’ αυτό επιβιώνουμε. Αναζητούν κυρίως ταχύτητα εξυπηρέτησης και ευκολία πρόσβασης, αλλά και διευρυμένο ωράριο». Απαντώντας σε ερώτησε σχετικά με τις προϋποθέσεις συνεργασίας στο πεδίο του franchising, υπογράμμισε ως βασικότερη τη σχέση εμπιστοσύνης.

Ο κ. Μαζαράκης αναφέρθηκε κυρίως στο υπάρχον δίκτυο Express, που αριθμεί σήμερα 247 σημεία, και στη σημασία της ανάπτυξης των μικρών σημείων πώλησης μέσω franchising. Σημείωσε πως η κρίση έπληξε σε μεγάλο βαθμό τους μικρούς επιχειρηματίες, οπότε η συνεργασία με μια αλυσίδα στη βάση της δικαιόχρησης, αποτελεί μια λύση για τα πολλά κλειστά καταστήματα. Παρομοίασε τους συνεργάτες με τον Magic Johnson, τον διάσημο αμερικανό μπασκετμπολίστα, που έπαιζε σε όλες τις θέσεις. «Αυτό καλείται να κάνει σήμερα ο μικρός επιχειρηματίας, να παίξει σε όλες τις θέσεις και να δώσει λύσεις», είπε χαρακτηριστικά, αναφέροντας παράλληλα τους τρόπους υποστήριξης του δικτύου συνεργατών της Μασούτης, σε πολλαπλά πεδία, όπως της μηχανοργάνωσης (δικό τους SAP, site, web order κλπ).

Στο σύνολό τους οι συνομιλητές εκτίμησαν πως βασικό στοιχείο επιτυχίας των μικρών σημείων πώλησης είναι η απόκτηση ξεχωριστής ταυτότητας, που θα στηρίζεται κυρίως στην παροχή φρέσκων προϊόντων, αλλά και κωδικών ειδικά προσαρμοσμένων στις ανάγκες της περιοχής λειτουργίας και στο προφίλ του τοπικού πελάτη.

Το ζήτημα της διαφοράς τιμής μεταξύ καταστημάτων convenience και σούπερ μάρκετ μπορεί να μην αποτελεί στο μέλλον τον σημαντικότερο ανασταλτικό παράγοντα λειτουργίας των πρώτων, υπό την προϋπόθεση πως, τόσο σε επίπεδο εικόνας καταστήματος όσο και προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών, ο πελάτης θα νιώθει πως κερδίζει σε χρόνο και ποιότητα.

Χορηγοί
Χορηγός του συνεδρίου ήταν η Παπαστράτος ΑΒΕΖ και χορηγοί επικοινωνίας το ενημερωτικό site Επιχειρώ και το περιοδικό Mini Market & Μικρή Λιανική.