Σημαντική επίδραση στον τρόπο άσκησης των εκπτώσεων πίστης αναμένεται να έχει η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την Coca Cola.
Η θέση των μελών της ανεξάρτητης διοικητικής αρχής θα καθορίσει το αν, πότε, αλλά και υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούν στο μέλλον να ασκούνται οι εκπτώσεις πίστης από τις προμηθεύτριες εταιρείες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Η πολυσυζητημένη υπόθεση βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή της, με τα μέλη της Επιτροπής να διασκέπτονται, ώστε να αποφανθούν επί της εφαρμογής της σε μία εκ των ισχυρότερων πολυεθνικών βιομηχανιών στον κλάδο τροφίμων. Η υπόθεση της Coca Cola διερευνήθηκε από τη γραμματεία του οργάνου για διάστημα μεγαλύτερο των δύο ετών, καθότι κρίθηκε ως ιδιαιτέρως σοβαρή για την αγορά, αλλά και με εξαιρετικά μεγάλο νομικό ενδιαφέρον.
Πρόστιμο 600 εκατομμυρίων;
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του “σελφ σέρβις”, οι προσφεύγοντες στην Επιτροπή, αλλά και οι εκπρόσωποι της Coca Cola, κατέθεσαν στο αρμόδιο τμήμα τις εισηγήσεις τους, οι οποίες απαρτίζονται από πολλές εκατοντάδες σελίδες, γεγονός το οποίο αποδεικνύει την πολύπλευρη νομική διάσταση της εν λόγω υπόθεσης. Οι άξονές της, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, είναι δύο. Ο πρώτος αφορά στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα ψυγεία της Coca Cola από τους πελάτες της (αποκλειστική χρήση) και ο δεύτερος στην επιδίωξη της εταιρείας να συνάψει συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας με τους χονδρεμπόρους. Βάσει των όσων αναφέρουν πηγές της αγοράς, στην εισήγησή της η γραμματεία προτείνει την επιβολή προστίμου 600 εκατ. δραχμών κατά της Coca Cola, για καταστρατήγηση των αρχών ανταγωνισμού, αλλά και την αλλαγή του τρόπου χρήσης των ψυγείων της. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι από το σύνολο της χωρητικότητας ενός ψυγείου το 25% θα πρέπει να διατίθεται για την τοποθέτηση προϊόντων των ανταγωνιστών της.
Η θέση λοιπόν που θα λάβουν τα μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της πρότασης που διατυπώθηκε από τη γραμματεία, αναμένεται να καθορίσει το μέλλον των χορηγούμενων εκπτώσεων πίστης προς το οργανωμένο λιανεμπόριο. Μάλιστα, κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι πρόσφατα άρχισε ανάλογη έρευνα και για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, στοιχεία της οποίας θα καθορίσουν το κατά πόσο η αρμόδια αρχή θα μελετήσει εκ νέου το ζήτημα των εκπτώσεων πίστης που εφαρμόζει μια ακόμη μεγάλη βιομηχανία. Τέλος, θα πρέπει να τονισθεί ότι στην περίπτωση που καταδικαστεί η Coca Cola από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένεται να ανοίξουν οι ασκοί του Αιόλου και για άλλους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων, όπως των παγωτών.