Μείωση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε στο φετινό πρώτο τρίμηνο, αντιτίθενται σε όλες τις τρέχουσες τάσεις τα αλκοολούχα ποτά που πωλούν τα σούπερ μάρκετ

Πρωτευόντως στις κατηγορίες των σνακ, κατά 3,1% και δευτερευόντως στα αλκοολούχα (1,7%) και μη αλκοολούχα ποτά (2,4%) παρουσιάστηκε αύξηση όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο εντός του πρώτου τριμήνου του 2023, σύμφωνα με την έκθεση Market View που εξέδωσε η Circana.

Οι δύο από τις τρεις παραπάνω κατηγορίες είχαν σημειώσει άνοδο σε όγκο πωλήσεων και στο πρώτο τρίμηνο του 2022, τα σνακ κατά 2% και τα μη αλκοολούχα ποτά κατά 1,6%. Ως προς τα ποτά που περιέχουν αλκοόλ, φαίνεται ότι το καταναλωτικό κοινό επιστρέφει στη συνήθεια να τα αγοράζει από σούπερ μάρκετ.

Συνολικά, η κατηγορία των τροφίμων σημείωσε μείωση όγκου πωλήσεων κατά 1,8% στο πρώτο τρίμηνο του 2023, συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2022. Πέρσι την ίδια εποχή, είχε σημειωθεί μείωση όγκου κατά 0,3% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Η αύξηση αξίας πωλήσεων σε σχέση με τις πληθωριστικές αυξήσεις τιμών
Ως προς την αξία πωλήσεων, το πρώτο τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022 κατέγραψε μεγάλη άνοδο, η οποία εν πολλοίς οφείλεται στις πληθωριστικές αυξήσεις των τιμών του κανονικού τιμοκαταλόγου κατ’ απόλυτη τιμή σε ευρώ.

Τα τρόφιμα σταθερού γραμμωτού κώδικα, τυποποιημένα και συσκευασμένα, καλύπτουν το 57,8% της αξίας πωλήσεων από τα καταστήματα οργανωμένου λιανεμπορίου στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Μαζί με τα επί ζυγίω προϊόντα τροφίμων, καλύπτουν το 81,7% του συνόλου.

Τα τρόφιμα έτρεξαν με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7,7% στο πρώτο τρίμηνο του 2023, έναντι μείωσης κατά 0,7% στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Αντίστοιχα, τα ταχέως διακινούμενα αγαθά (FMCGs) στο σύνολό τους, περιλαμβάνοντας και κωδικούς προϊόντων πέρα από τις κατηγορίες τροφίμων, εμφάνισαν τριμηνιαία αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 8,6%, έναντι μείωσης 1,1% στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Σημειώστε, ωστόσο, ότι η αύξηση της αξίας πωλήσεων κινήθηκε με σαφώς μικρότερο ρυθμό το Μάρτιο του 2023: 3,5%, έναντι 6,9% τον Ιανουάριο και 17% τον Φεβρουάριο του 2023.

Η αύξηση 7,7% σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων αναλύεται σε αύξηση 8,8% για τα επί ζυγίω προϊόντα, τα οποία συνεχίζουν το ράλι της μεταπανδημικής εποχής για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο. Αντίστοιχα, τα συσκευασμένα προϊόντα με barcode εμφάνισαν αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7,3%, έναντι μείωσης κατά 0,6% στο πρώτο τρίμηνο του 2022.

«Παρατηρείται ότι οι αυξημένες τιμές παραμένουν δεδομένης της σύγκρισης του φετινού πρώτου τριμήνου με το περσινό πρώτο τρίμηνο, όταν και εκτιμάται ότι στην πλειονότητά τους, δεν είχαν μετακυλιστεί οι ανατιμήσεις στο πλήρες εύρος τους στις τιμές ραφιού. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι συνεχίζουν οι ανατιμήσεις μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, μιας και όπου αποτυπώνεται η πορεία αξίας και τεμαχίων, παρουσιάζεται ήπια μείωση της ψαλίδας», επισημαίνει ο Senior Consultant της Circana, Βαγγέλης Φώσκολος.

Τιμή ανά όγκο πωλήσεων και πωλήσεις ανά τύπο και εμβαδό σούπερ μάρκετ
Η τιμή ανά όγκο πωλήσεων αυξάνεται κατά 1,98% στην κατηγορία όλων των τροφίμων και ποτών στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Κατά 1,82% είχε αυξηθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2022 και κατά 1,92% στο σύνολο του περασμένου έτους. Κατά 1,8% είχε επίσης αυξηθεί στο πλήρες δωδεκάμηνο του 2021.

Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στα αλκοολούχα ποτά, κατά 5,02% στο πρώτο τρίμηνο του 2023 συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα και ακολούθησαν τα κατεψυγμένα προϊόντα, με 3,52%. Δεν είχαμε καμία έκπληξη σε σχέση με τις τάσεις αύξησης τιμής ανά τεμάχιο ανά κατηγορία: Και στο πρώτο τρίμηνο του 2022, είχαν πρωτεύσει κατά σειρά οι ίδιες δύο κατηγορίες τροφίμων, κατά 4,87% και 3,19% αντίστοιχα.

Συνολικά, οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν περισσότερο σε μικρά και στα convenient stores των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, κατά 13,3% δηλαδή σε καταστήματα εμβαδού έως 400 τ.μ. Δεύτερη κατατάσσεται η κατηγορία των καταστημάτων τύπου υπερμάρκετ και υπεραγορών, με 11,2% στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Αναφερόμαστε σε καταστήματα επιφάνειας άνω των 2.500 τ.μ. Με αύξηση 8,5% ακολούθησαν τα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ. σε επιφάνεια και έπονται, με 5,9%, τα καταστήματα εμβαδού από 1.000 έως 2.500 τ.μ.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα οι «πρωταθλητές» στις αυξημένες τιμές
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της καθαρής αύξησης τιμής τιμοκαταλόγου στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου στο πρώτο τρίμηνο του 2023, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στα γαλακτοκομικά προϊόντα, κατά 16,5%. Ακολούθησαν τα μαγειρικά βοηθήματα, συστατικά και σάλτσες, κατά 10,5%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 10,3% και κατά 9,3% οι κωδικοί συσκευασμένου φαγητού. Τα αλκοολούχα ποτά αυξήθηκαν λιγότερο από οποιαδήποτε άλλη κατηγορία τροφίμου και ποτού στο πρώτο τρίμηνο του 2023, κάτι που θα μπορούσε να δώσει απάντηση στην αύξηση του συνολικού όγκου πωλήσεών τους από το οργανωμένο λιανεμπόριο στους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, η κατηγορία των τροφίμων και των ποτών φέρεται να οδηγεί την τάση αύξησης αξίας πωλήσεων βάσει προωθητικών ενεργειών και προσφορών, κατά 27,7%. Το αντίστοιχο ποσοστό στο πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν 24,7% και μειώθηκε ελαφρά, στο 24%, στο σύνολο του 2022. Το 2021 βρισκόταν στο 24,7%. Αυξήθηκε δηλαδή κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε μια τριετία.

Αντίστοιχα, στον συγκεντρωτικό δείκτη των ταχέως διακινούμενων αγαθών (FMCGs), αυτά αυξάνουν αξία πωλήσεων κατά 27,3% ως προς τις κατηγορίες και τους κωδικούς που συμπεριέλαβαν προωθητικές ενέργειες και προσφορές στην τιμολογιακή τους πολιτική, έναντι 25,1% του αντίστοιχου διαστήματος του 2022. Στο 24,6% βρέθηκε η αύξηση του συγκεκριμένου δείκτη στο σύνολο του 2022, στο 25,7% βρισκόταν στο σύνολο του 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter