Ο έντονος ανταγωνισμός, τα προωθητικά προγράμματα, ιδιαίτερα στην αρχή της θερινής σεζόν, και τα καινοτομικά προϊόντα, που η σύνθεσή τους δημιουργεί νέες υποκατηγορίες χυμών, προσφέρουν ευκαιρίες για το «άνοιγμα» της αγοράς και την αύξηση των πωλήσεων.

Ο έντονος ανταγωνισμός, τα προωθητικά προγράμματα, ιδιαίτερα στην αρχή της θερινής σεζόν, και τα καινοτομικά προϊόντα, που η σύνθεσή τους δημιουργεί νέες υποκατηγορίες χυμών, προσφέρουν ευκαιρίες για το "άνοιγμα" της αγοράς και την αύξηση των πωλήσεων.


Η κατανάλωση της γενικής κατηγορίας των χυμών στην Ελλάδα το 1999 εκτιμάται ότι απορρόφησε περίπου 90.000 τόνους και ήταν αυξημένη σε σχέση με το 1998 κατά 9% (πηγή: ΔΕΛΤΑ).

Η αγορά των χυμών χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες:

  • Στους χυμούς μακράς διάρκειας -διάρκειας ζωής εννέα μηνών εκτός ψυγείου. Η συμμετοχή τους επί του συνόλου του τζίρου της γενικής κατηγορίας κυμαίνεται μεταξύ 72% και 75%. Η αγορά των χυμών μακράς διάρκειας μοιράζεται κατά τα 9/10 μεταξύ των τεσσάρων εταιριών ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ, ΕΒΓΑ, ΦΛΩΡΙΝΑ και ΗΒΗ. Το υπόλοιπο μοιράζεται μεταξύ μικρότερων εταιριών, κυρίως τοπικού χαρακτήρα.
  • Στους παστεριωμένους χυμούς ή χυμούς ψυγείου, διάρκειας ζωής 35 ημερών. Η συμμετοχή τους στο σύνολο του τζίρου της γενικής κατηγορίας κυμαίνεται μεταξύ 26% και 28%. Στην αγορά αυτή δραστηριοποιούνται ως επικεφαλής του ανταγωνισμού οι εταιρίες ΔΕΛΤΑ, ΕΒΓΑ και ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ.

Η διαφορά της τιμής μεταξύ των παστεριωμένων και των μακράς διάρκειας χυμών κυμαίνεται μεταξύ 30% και 55% -οι παστεριωμένοι χυμοί είναι πάντα οι ακριβότεροι- ανάλογα με τους ειδικούς τύπους του προϊόντος.

Πρώτοι σε προτίμηση οι 100% χυμοί φρούτων

  • Η κατανάλωση χυμών περιεκτικότητας σε φρούτα 100% κατέχει μερίδιο 57,6% επί του συνόλου της κίνησης της γενικής κατηγορίας του προϊόντος. Στην υποκατηγορία αυτή ανήκει περίπου το 83% των παστεριωμένων και το 43% των μακράς διάρκειας χυμών.
  • Ο τύπος της ειδικής υποκατηγορίας “νέκταρ”, με περιεκτικότητα σε χυμό φρούτου άνω του 50% και συμπλήρωμα νερού και ζάχαρης, κατέχει μερίδιο κατανάλωσης 32%. Στην υποκατηγορία ανήκει το 3% των παστεριωμένων και το 42% των μακράς διάρκειας χυμών.
  • Οι τύποι “φρουτοποτών”, με περιεκτικότητα χυμών μεταξύ 20% έως 30% και συμπλήρωμα νερού και ζάχαρης, κατέχουν το 14% της κατανάλωσης. Στην υποκατηγορία ανήκει το 14% των παστεριωμένων και το 15% των μακράς διάρκειας χυμών.

Όλοι οι τύποι των χυμών πορτοκαλιού βρίσκονται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων της κατανάλωσης. Οι γευστικές ποικιλίες, είτε των αμιγών είτε των ανάμικτων χυμών, που προσφέρουν τα τελευταία χρόνια οι παραγωγοί, εμπλουτίζονται συνεχώς (ροδάκινο, μήλο, ανανάς, μπανάνα, μανταρίνι, γκρέιπ φρουτ, φράουλα, σταφύλι, βατόμουρο κλπ.).

Νέα προϊόντα

Οι χυμοί καρότου είναι μια νέα υποκατηγορία, την οποία δημιούργησε στα τέλη του 1998 η εταιρία ΔΕΛΤΑ (χυμοί Life). Σήμερα, το μερίδιό τους στην κατηγορία των χυμών ψυγείου είναι 9%.

Μια νέα υποκατηγορία χυμών εγκαινίασε προ μηνός και η εταιρία ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ, με το λανσάρισμα των χυμών φρούτων με γιαούρτι FRULITE Cool Mix σε τρεις γεύσεις. Επίσης, η εταιρία πρότινος παρουσίασε στην αγορά και το νέο φυσικό χυμό μήλου 100% Amita (κυκλοφορεί σε συσκευασίες tetra brik του ενός λίτρου και των 330 γρ.).

Πρόσφατα, η εταιρία ΕΨΑ λανσάρισε δύο νέα της προϊόντα, το χυμό VITA, με επτά φρούτα και δέκα βιταμίνες και το χυμό μήλο- πορτοκάλι- βερίκοκο.

Ενδιαφέρον πεδίο στον ανταγωνισμό μεταξύ των επικεφαλής της αγοράς αποτελούν οι καινοτομίες στις συσκευασίες των προϊόντων τους.

Σούπερ μάρκετ: μερίδιο διανομής 85%

Η διανομή της γενικής κατηγορίας του προϊόντος καλύπτει περίπου 25.000 σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα, αλλά περίπου κατά το 85% γίνεται από τα σούπερ μάρκετ. Όμως, σε ό,τι αφορά ειδικά στην υποκατηγορία των παστεριωμένων χυμών, εκτιμάται ότι τα 2/3 του συνολικού τζίρου τους προέρχεται από τα μικρά λιανεμπορικά καταστήματα και τα περίπτερα.

Η ζήτηση αυξάνει κατά 60% τους θερμούς μήνες

Την περίοδο μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου εκτιμάται ότι πραγματοποιείται περίπου το 60% του συνολικού τζίρου της γενικής κατηγορίας των χυμών. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της AC Nielsen, μόνο κατά το τετράμηνο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου πραγματοποιείται το 42% των ετήσιων πωλήσεων της κατηγορίας.

Με την έναρξη της θερινής σεζόν (Μάιος-Ιούνιος) εξελίσσονται έντονα προωθητικά προγράμματα από τους επικεφαλής του ανταγωνισμού στα σούπερ μάρκετ, τα οποία περιλαμβάνουν ένα ευρύτατο φάσμα ενεργειών (γευστικές δοκιμές, διαγωνισμούς, δραχμικές εκπτώσεις κλπ).

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΧΥΜΩΝ “ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ” * (1997-1999)






ΕΤΟΣ

ΟΓΚΟΣ

(σε λίτρα)

ΑΞΙΑ

(σε χιλιάδες δρχ.)

1997

76.068.000

29.633.573

1998

80.859.100

32.933.002

1999

87.851.500

37.585.768

* Οι μετρήσεις αφορούν κυρίως στη “ζεστή” αγορά.

ΠΗΓΗ: AC Nielsen

ΜΕΡΙΔΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΧΥΜΩΝ ΡΑΦΙΟΥ ΚΑΙ ΨΥΓΕΙΟΥ* (1997-1999)






ΕΤΟΣ

Χυμοί ραφιού (%)

Χυμοί ψυγείου

(%)

1997

73,8

26,2

1998

74,5

25,5

1999

72,2

27,8

* Οι μετρήσεις αφορούν κυρίως στη “ζεστή” αγορά.

ΠΗΓΗ: AC Nielsen

ΜΕΡΙΔΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗΣ ΓΕΥΣΗΣ ΧΥΜΩΝ







ΓΕΥΣΗ

ΣΥΝΟΛΟ

(%)

ΧΥΜΟΙ ΡΑΦΙΟΥ (%)

ΧΥΜΟΙ ΨΥΓΕΙΟΥ (%)

Πορτοκάλι

29,2

21,0

8,2

Πορτοκάλι -μήλο – βερίκοκο

14,3

13,8

0,5

Ροδάκινο

11,0

7,4

3,6

Γκρέιπ φρουτ

3,0

3,0

ΠΗΓΗ: AC Nielsen

ΑΥΞΑΝΕΙ ΤΟ ΜΕΡΙΔΙΟ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΧΥΜΩΝ ΧΩΡΙΣ ΖΑΧΑΡΗ

(1997-1999)






ΕΤΟΣ

100% φυσικοί χυμοί (%)

Νέκταρ-φρουτοποτά

(%)

1997

53,2

46,8

1998

54,5

45,5

1999

57,6

42,4

ΠΗΓΗ: AC Nielsen

ΣΤΑΘΕΡΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ ΣΤΙΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ ΤΟΥ 1 ΛΙΤΡΟΥ






ΕΙΔΟΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ

1998(%)

1999(%)

2 λίτρα

2,9

3,5

1 λίτρο

75,6

74,9

250-330 γρ.

21,5

21,6

ΠΗΓΗ: AC Nielsen

Η ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΧΥΜΩΝ















ΜΗΝΑΣ

ΤΖΙΡΟΣ (%)

Ιανουάριος

7

Φεβρουάριος

6

Μάρτιος

7

Απρίλιος

10

Μάιος

10

Ιούνιος

10

Ιούλιος

10

Αύγουστος

8

Σεπτέμβριος

13

Οκτώβριος

7

Νοέμβριος

5

Δεκέμβριος

5

ΠΗΓΗ: ΕΨΑ

Η ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΧΥΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ (1998)















ΧΩΡΑ

Κατά κεφαλή κατανάλωση σε λίτρα

Γερμανία

42,2

Αυστρία

36,6

Ελβετία

27,5

Ολλανδία

25,5

Νορβηγία

23,8

Σουηδία

20,1

Βέλγιο

20,1

Δανία

18,0

Ισπανία

17,5

Ελλάδα

15,2

Ιρλανδία

13,5

Τσεχοσλοβακία

10,8

ΠΗΓΗ: CANADEAN