Ανοδικές τάσεις, οι οποίες αναμένεται να συνεχιστούν τα επόμενα χρόνια, παρουσιάζουν οι πωλήσεις των χυμών στην εγχώρια αγορά. Η ανάγκη για ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή, τα εντατικά ωράρια εργασίας και η αύξηση των γευμάτων εκτός οικίας ενισχύουν την κατανάλωση των έτοιμων ροφημάτων που αποτελούν πηγή βιταμινών και θρεπτικών ουσιών. Θετικά επηρεάζουν την κατηγορία οι καιρικές συνθήκες, η αυξημένη προσφορά εξειδικευμένων διατροφικών λύσεων, καθώς και η δραστηριοποίηση ολοένα περισσότερων εταιρειών στον κλάδο σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.

Ανοδικές τάσεις, οι οποίες αναμένεται να συνεχιστούν τα επόμενα χρόνια, παρουσιάζουν οι πωλήσεις των χυμών στην εγχώρια αγορά. Η ανάγκη για ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή, τα εντατικά ωράρια εργασίας και η αύξηση των γευμάτων εκτός οικίας ενισχύουν την κατανάλωση των έτοιμων ροφημάτων που αποτελούν πηγή βιταμινών και θρεπτικών ουσιών. Θετικά επηρεάζουν την κατηγορία οι καιρικές συνθήκες, η αυξημένη προσφορά εξειδικευμένων διατροφικών λύσεων, καθώς και η δραστηριοποίηση ολοένα περισσότερων εταιρειών στον κλάδο σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.

Οι καταναλωτικές τάσεις της κατηγορίας σκιαγραφούνται και σε πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), στην οποία τονίζεται ότι οι κύριοι παράγοντες που προσδιορίζουν τις καταναλωτικές προτιμήσεις στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι οι καιρικές συνθήκες, η τουριστική κίνηση και η αύξηση των γευμάτων εκτός οικίας. Η ευαισθησία των Ελλήνων καταναλωτών αναφορικά με θέματα ποιότητας τροφίμων είναι ο βασικότερος παράγοντας που καθορίζει την επιλογή του χυμού. Σύμφωνα με μελέτη του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Τροφίμων (IEFS), που αναφέρεται στην έρευνα του ΙΟΒΕ, το ενδιαφέρον του καταναλωτή για τη διατροφή του και η αναζήτηση τροφών υψηλής διατροφικής αξίας και ποιότητας προσδιορίζει το υπ’ αριθμόν ένα κριτήριο για την επιλογή χυμού σε ποσοστό 75%, ενώ το δεύτερο κριτήριο προσδιορίζεται από τον παράγοντα γεύση, σε ποσοστό 47%. Ως σημαντικός παράγοντας στην επιλογή χυμού αναφέρονται επίσης οι οικογενειακές προτιμήσεις και η επιθυμία για μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή, με ποσοστά 38% και 32% αντίστοιχα. Η τιμή παίζει τον μικρότερο ρόλο στις επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών, με ποσοστό μόλις 18% –πολύ χαμηλά σε σχέση με τις άλλες χώρες της ΕΕ.

Κατά τη διετία 2002-2003, οι χυμοί μακράς διάρκειας αποτελούσαν το 74% της συνολικής αγοράς, ενώ οι χυμοί ψυγείου το 26%, σύμφωνα με στοιχεία της AC Nielsen. Σταδιακά όμως αυξάνονται οι πωλήσεις των χυμών ψυγείου. Ενδεικτικά, το 2003 η συνολική αγορά χυμών αναπτύχθηκε σε όγκο κατά 8%, ενώ η κατηγορία των χυμών ψυγείου κατά 15% (πηγή: AC NIELSEN).

Ο βαθμός συγκέντρωσης του κλάδου είναι υψηλός καθώς, όπως τονίζεται στην έρευνα του ΙΟΒΕ, συνολικά πέντε επιχειρήσεις (COCA-COLA HBC, ΔΕΛΤΑ, ΕΒΓΑ, ΦΛΩΡΙΝΑ ΧΩΝΑΙΟΣ, PEPSICO-ΗΒΗ) ελέγχουν περίπου το 90% της εγχώριας αγοράς. Οι εταιρείες του κλάδου αφενός επενδύουν συνεχώς στον τεχνολογικό τους εξοπλισμό ώστε να παράγουν προϊόντα υψηλής ποιότητας αφετέρου καταβάλλουν συνεχώς προσπάθειες για το λανσάρισμα πρωτοποριακών γεύσεων, παράγοντες στους οποίους αποδίδεται η αυξομείωση της συμμετοχής των φρέσκων και των μακράς διάρκειας χυμών στη συνολική εγχώρια αγορά.

Κερδίζουν οι χυμοί μακράς διαρκείας

Η κατανομή των πωλήσεων ανά κανάλι διανομής διαφοροποιείται ανάλογα με την υποκατηγορία των χυμών. Οι χυμοί μακράς διαρκείας, λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας ζωής τους, της ευκολίας συντήρησης-αποθήκευσής τους και της πιο προσιτής τιμής τους, προσφέρονται για πιο ομαλή κατανομή σε σχέση με τους παστεριωμένους χυμούς. Σε κάθε περίπτωση πάντως τα σούπερ μάρκετ (κυρίως 4+) υπερισχύουν στη διανομή των χυμών μακράς διαρκείας έναντι των μικρών σημείων πώλησης. Σε γενικές γραμμές διατηρείται η αναλογία 70/30 υπέρ των χυμών μακράς διαρκείας. Στους παστεριωμένους (φρέσκους) χυμούς η υπεροχή των σούπερ μάρκετ είναι σημαντική καθώς πραγματοποιούν, όπως εκτιμάται, περίπου το 70% των συνολικών πωλήσεων. Η κατανομή των πωλήσεων αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μικρές αυξομειώσεις.

Για… σοφιστικέ καταναλωτές

Όπως επισημαίνουν στελέχη των προμηθευτριών εταιρειών, οι τάσεις των τελευταίων ετών καταδεικνύουν ότι οι καταναλωτές προτιμούν διαφοροποιημένα προϊόντα, τα οποία προσφέρουν «κάτι νέο» σε σχέση με τους κλασικούς-συμβατικούς χυμούς. Στην ελληνική αγορά τέτοια προϊόντα εμφανίζονται κυρίως στην κατηγορία των χυμών μικρής διάρκειας, στην οποία οι εταιρείες του κλάδου επενδύουν τόσο σε διαφήμιση όσο και σε προωθητικά προγράμματα εντός των καταστημάτων.

Αναφορικά με τα target group των καταναλωτών, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι τα κριτήρια για την κατανάλωση χυμού διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία. Έτσι, εκτιμάται ότι οι καταναλωτές ηλικίας 18-24 ετών καταναλώνουν χυμούς περισσότερο για τη γευστική ευχαρίστησή τους, ενώ καταναλωτές ηλικίας 25-34 ετών πίνουν χυμούς της αρεσκείας τους στοχεύοντας σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Μεταξύ των δύο φύλων, οι γυναίκες εμφανίζονται να είναι σημαντικά πιο «health conscious» (αναζητούν υγιεινά προϊόντα) και πιο «sophisticated» (αναζητούν διαφοροποιημένα προϊόντα).

Ειδικά σχετικά με τους καταναλωτές της υποκατηγορίας των χυμών ψυγείου στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι είναι περισσότερο μοντέρνοι και καινοτόμοι, τους αρέσει να πρωτοπορούν και να πειραματίζονται με νέες γεύσεις και αναζητούν έναν πιο φυσικό και υγιεινό τρόπο ζωής.

Πίνακας 1: Πωλήσεις χυμών στο σύνολο των καταστημάτων










Σε αξία (ευρώ)

2002

2003

Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2004

Σύνολο

147.027.542

166.367.477

24.282.864

Χυμοί ψυγείου

40.385.523

47.414.257

6.416.061

Χυμοί μακράς διαρκείας

106.642.019

118.953.221

17.866.803

Σε όγκο (τόνοι)

     

Σύνολο

102.069

108.674

15.319

Χυμοί ψυγείου

26.867

29.803

3.937

Χυμοί μακράς διαρκείας

75.202

78.871

11.383

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

Πίνακας 2: Μερίδιο της κάθε υποκατηγορίας στις συνολικές πωλήσεις (%)








Σε αξία

2002

2003

Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2004

Χυμοί ψυγείου

27,5

28,5

26,4

Χυμοί μακράς διαρκείας

72,5

71,5

73,6

Σε όγκο

     

Χυμοί ψυγείου

26,3

27,4

25,7

Χυμοί μακράς διαρκείας

73,7

72,6

74,3

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

Πίνακας 3: Κατανομή πωλήσεων σε όγκο (%) ανά κανάλι διανομής







 

2002

2003

Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2004

Σούπερ μάρκετ

68,4

66,6

64

Μικρά σημεία πώλησης

11,9

12,1

12,1

Γαλακτοπωλεία

4,3

4,2

4

Περίπτερα-Καταστήματα ψιλικών

15,4

17,1

19,9

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

Σε ποσοστό 6,4% αυξήθηκαν σε όγκο οι πωλήσεις χυμών το 2003 στο σύνολο των καταστημάτων σε σύγκριση με το 2002. Οι πωλήσεις τους σε αξία αυξήθηκαν την ίδια περίοδο κατά 13,1,%. Οι πωλήσεις της υποκατηγορίας των χυμών ψυγείου αυξήθηκαν το 2003 κατά 10,9% σε όγκο και κατά 17,4% σε αξία, ενώ των χυμών μακράς διαρκείας κατά 4,8% σε όγκο και κατά 11,5% σε αξία. Το μερίδιο των χυμών ψυγείου αυξήθηκε σε όγκο το 2003 έναντι του 2002 σε 27,4% έναντι 26,3%, με αντίστοιχη μείωση του μεριδίου των χυμών μακράς διαρκείας που ανήλθε σε 72,6% το 2003.

ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΡΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

COCA-COLA ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ

Η εταιρεία λάνσαρε πρόσφατα στην αγορά την Amita Motion σε συσκευασία pet και την Amita Free. Η Amita Motion είναι ο πρώτος χυμός που κυκλοφόρησε στην ελληνική αγορά σε συσκευασία pet για να διατηρεί τις βιταμίνες, τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, τη γεύση και το άρωμα των φρούτων αναλλοίωτα. Η Amita Free είναι ένας εμπλουτισμένος χυμός, χωρίς προσθήκη ζάχαρης, από επιλεγμένα φρούτα, με αντιοξειδωτικές βιταμίνες C & E, βιοτίνη και φολικό οξύ, αποτέλεσμα του οποίου είναι η ενίσχυση του μεταβολισμού της ενέργειας και η προστασία του οργανισμού.

Η Amita Motion έχει ανακηρυχθεί εδώ και έναν χρόνο ο «Επίσημος Χυμός των Ολυμπιακών Αγώνων». Στο πλαίσιο της Ολυμπιακής Χορηγίας η Amita Motion ήδη κυκλοφορεί σε πέντε ειδικά σχεδιασμένες συλλεκτικές συσκευασίες στις οποίες παρουσιάζονται τα σημαντικότερα Ολυμπιακά ρεκόρ στίβου. Κάθε συσκευασία Amita Motion pet 330 ml της συλλεκτικής «Ολυμπιακής» σειράς παρουσιάζει και ένα Ολυμπιακό ρεκόρ, περιλαμβάνοντας στοιχεία όπως είναι το συγκεκριμένο άθλημα στο οποίο επιτεύχθηκε το ρεκόρ, η απόδοση του αθλητή, η πόλη στην οποία διεξήχθησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες και η αντίστοιχη χρονολογία.

Με αφορμή την ανακήρυξη της Amita Motion σε «Επίσημο Χυμό των Ολυμπιακών Αγώνων» η εταιρεία έχει δημιουργήσει την «Εθνική Ομάδα Θετικής Ενέργειας Amita Motion» με σκοπό να «ταράξει» τα νερά και να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των καταναλωτών για τη ζωή, καθώς και να προετοιμάσει τους Έλληνες εθελοντές που θα «μοιράζουν» θετική ενέργεια σε όλους στη διάρκεια της Ολυμπιάδας.

ΔΕΛΤΑ ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΑΕ

Η ΔΕΛΤΑ είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που το 1989 εισήλθε δυναμικά στην αγορά των χυμών με τους χυμούς Life τους πρώτους 100% φυσικούς χυμούς με μικρή διάρκεια ζωής.

Η γκάμα των προϊόντων της χωρίζεται στις παρακάτω κατηγορίες:

  • Τις κλασικές γεύσεις (Life Πορτοκάλι, Ροδάκινο, Κοκτέιλ και Μήλο).

  • Την κατηγορία Life Γευστικοί Συνδυασμοί (Life με Καρότο, Μήλο & Πορτοκάλι, πλούσιο σε βιταμίνες Α & C, Life με Ανανά, Πορτοκάλι & Γκρέιπφρουτ, πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β, Life 3 Εσπεριδοειδή (Πορτοκάλι, Σαγκουίνι και κόκκινο Γκρέιπφρουτ), πλούσιο σε βιταμίνη C, και το Life Μήλο με Κανέλα.

Τον Φεβρουάριο του 2003, η ΔΕΛΤΑ λάνσαρε έναν ξεχωριστό χυμό πορτοκαλιού, το Life Καλημέρα, έναν χυμό με αυθεντική γεύση ζουμερών πορτοκαλιών Valencia, πλούσιο σε βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά.

ΕΒΓΑ ΑΕ

Με γνώμονα την ποιότητα και την πρωτοπορία η ΕΒΓΑ επιδιώκει την ανάπτυξή της παρουσιάζοντας κάθε χρόνο νέα προϊόντα. Τον Απρίλιο οι χυμοί Refresh λάνσαραν ένα νέο προϊόν, που ανήκει στην υποκατηγορία των ευεργετικών χυμών, υποκατηγορία που η ΕΒΓΑ και οι παστεριωμένοι χυμοί Refresh πρώτοι εισήγαγαν στην αγορά. Πρόκειται για τον χυμό Refresh Ρόδι-Σταφύλι με εκχυλίσματα Σπόρων Σταφυλιού και Κόκκινου Τσαγιού, έναν απολαυστικό συνδυασμό φρούτων εμπλουτισμένο με εκχυλίσματα με αντιοξειδωτική δράση. Στη σειρά περιλαμβάνονται επίσης: Refresh Καρότο-Μήλο-Πορτοκάλι, Refresh Ακτινίδιο-Σταφύλι-Μήλο με βιταμίνες, Refresh Πράσινο Μήλο, Κυδώνι με Πράσινο Τσάι και Τζίνσενγκ όπως και Refresh Πορτοκάλι με Ω3 και Ω6 (λανσάρισμα του 2003).

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά και τους παστεριωμένους χυμούς ψυγείου Refresh καθώς και τους χυμούς Sunny Refresh μακράς διάρκειας.

Η επικοινωνιακή πολιτική της εταιρείας έχει ως όχημα τους παστεριωμένους χυμούς και κυρίως τους ευεργετικούς χυμούς και θα βασιστεί στις τηλεοπτικές καμπάνιες με νέο spot για την ομάδα των ευεργετικών χυμών και του νέου λανσαρίσματος και συμπληρωματικά με καταχωρίσεις στον τύπο.

PEPSICO ΗΒΗ ΑΒΕΕ

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τους χυμούς Ήβη, βασικός παράγοντας ανάπτυξης των οποίων είναι το συνεχές λανσάρισμα νέων προϊόντων που καλύπτουν τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. Ειδικότερα, με την επωνυμία Ήβη διαθέτει φυσικούς χυμούς, Nέκταρ, Φρουτοποτά, φυσικούς χυμούς Energy 7 με 7 βιταμίνες και ζαχαρούχο χυμό ενώ διαθέτει και τα φρουτοποτά Tropicana Twister.

To 2004 η εταιρεία λανσάρει σε τρεις γεύσεις τους παιδικούς χυμούς Ήβη Go! σε συνεργασία με τα Looney Tunes. Όπως όλοι οι χυμοί Ήβη, διατίθενται σε συσκευασία TetraPak που εξασφαλίζει τη διατήρηση της φρεσκάδας των φρούτων και της πλούσιας γεύσης του χυμού αναλλοίωτη μέχρι την τελευταία γουλιά.

ΕΨΑ ΑΕ

Στην κατηγορία των χυμών η ΕΨΑ διαθέτει τα εξής προϊόντα: 100% Φυσικό Χυμό Πορτοκάλι, Νέκταρ Ροδάκινο, Νέκταρ Πορτοκάλι-Μήλο-Βερίκοκο, πολυβιταμινούχο χυμό ΕΨΑ Vita με 7 φρούτα και 10 βιταμίνες για έξτρα δροσιά και ενέργεια.