Ο ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων την περίοδο των γιορτών αναμένεται και φέτος σκληρός, με τις τιμές σε σημαντικό αριθμό προϊόντων –κυρίως αυτών που παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση στο διάστημα των εορτών, όπως των αλκοολούχων και των γλυκισμάτων– να διαμορφώνονται χαμηλότερα του τιμολογιακού κόστους. Η συμμετοχή του τζίρου των αλυσίδων το μήνα Δεκέμβριο κυμαίνεται από 11,5% έως 12% επί των ετήσιων πωλήσεών τους.

Με χριστουγεννιάτικο… μποναμά τις πωλήσεις κάτω του κόστους, το οργανωμένο λιανεμπόριο υποδέχεται και στις φετινές γιορτές τους πελάτες του. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναμένεται για άλλη μια χρονιά σκληρός, με τις τιμές σε σημαντικό αριθμό προιόντων να διαμορφώνονται χαμηλότερα του τιμολογιακού κόστους.

Στελέχη του κλάδου, σχολιάζοντας την εμπορική πολιτική των σούπερ μάρκετ, εκτιμούν ότι όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος δεν θα λείψουν από τη χριστουγεννιάτικη αγορά τα χτυπήματα «τιμών». Ωστόσο εκτιμούν ότι για πρώτη ίσως φορά οι πωλήσεις κάτω του κόστους θα περιοριστούν, γεγονός το οποίο αποδίδεται σε δύο βασικούς λόγους:

α) Στη θετική πορεία των πωλήσεων φέτος στα σούπερ μάρκετ. Οι δείκτες εσόδων των περισσοτέρων αλυσίδων παρουσίασαν σημαντική αύξηση έναντι της περσινής χρονιάς, οπότε οι εταιρείες έχουν τα περιθώρια να «τσιμπήσουν» οριακά έστω τις τιμές τους σε προϊόντα τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα πούλαγαν με ζημία.

β) Στο νέο θεσμικό πλαίσιο περί απαγόρευσης των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2002.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση την οποία έκανε προς το «σελφ σέρβις» γνωστός παράγοντας του κλάδου. Όπως ανέφερε, «ο νέος νόμος –αν και στην πράξη ουδέποτε εφαρμόσθηκε– κατάφερε να επηρεάσει έστω και μερικώς την αγορά, με αποτέλεσμα φέτος τα Χριστούγεννα να αναμένουμε αυτοσυγκράτηση στο ζήτημα των πωλήσεων κάτω του κόστους». Βέβαια ο ίδιος πρόσθεσε ότι «πόλεμος τιμών θα υπάρξει, αλλά αυτή τη φορά είναι πολύ πιθανό να περιοριστεί μόνο σε προϊόντα που παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση στο διάστημα των εορτών».

Στα ποτά και στα γλυκά ο πόλεμος των τιμών

Ήδη στην αγορά έκαναν την εμφάνισή τους τα χριστουγεννιάτικα φυλλάδια των σούπερ μάρκετ με τις προσφορές των εορτών, οι οποίες κατά ένα σημαντικό ποσοστό περιλαμβάνουν τιμές κάτω του τιμολογιακού κόστους. Και φέτος η μεγάλη μάχη πρόκειται να δοθεί στις κάβες, με τα ποτά και τα κρασιά να πωλούνται σε ιδιαιτέρως χαμηλές τιμές, αλλά και στα γλυκίσματα, στα οποία κάθε χρόνο τέτοια περίοδο παρατηρείται μεγάλη κατανάλωση.

Γενναιόδωρες αναμένεται να είναι και οι προσφορές προς το πελατειακό κοινό του κλάδου μέσω των καρτών πιστότητας, καθώς και των πιστωτικών καρτών που έχουν εκδώσει από κοινού αλυσίδες με τραπεζικά ιδρύματα.

Από την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ προκύπτει ότι ο τζίρος του κλάδου το μήνα Δεκέμβριο έχει συμμετοχή στο σύνολο των ετήσιων πωλήσεων 11,5% με 12%, ποσοστό δηλαδή αισθητά αυξημένο έναντι των υπόλοιπων μηνών.