rn

Με τιμές-"ασανσέρ", πιθανά προβλήματα στην αγορά των πουλερικών και των κρεάτων, αλλά και χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης έναντι της προηγούμενης περιόδου, θα κυλήσουν φέτος οι γιορτές για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται σημαντικές μεταβολές τιμών, με ανοδικές και καθοδικές τάσεις. Ανοδικές, διότι η βιομηχανία τους τελευταίους μήνες ανατίμησε πολλά προϊόντα της, και πτωτικές, διότι την ίδια περίοδο τα σούπερ μάρκετ αντέδρασαν στην απρόσμενη απόφαση της Lidl να προβεί σε γενναίες μειώσεις τιμών (έως και 10%) σε πολλά επώνυμα προϊόντα που φιλοξενούνται στα ράφια της, με αποτέλεσμα τον κίνδυνο λειτουργίας ασανσέρ τιμών.

rn

Εξάλλου, το γεγονός ότι τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοικτά τις Κυριακές της 24ης και 31ης Δεκεμβρίου, όπως εκτιμάται, δεν θα τονώσει τον τζίρο σε σχέση με πέρυσι, αφού το προς διάθεση εισόδημα δεν έχει αυξηθεί. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πως η λειτουργία των καταστημάτων την 31η Δεκεμβρίου θα δημιουργήσει προβλήματα στην ομαλή απογραφή τους στις 2 Ιανουαρίου, αφού δεν θα υπάρξει καν ο χρόνος για την απαραίτητη προετοιμασία τους, όπως και των αποθηκών των αλυσίδων.

rn

 

Για ακόμη μια εορταστική περίοδο οι τιμές συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των περισσοτέρων στελεχών της αγοράς. Μόνο που αυτή τη φορά δεν είναι σε κανέναν ξεκάθαρο πού ακριβώς θα υπάρξουν ανατιμήσεις, σε ποια προϊόντα η τιμολόγηση δεν θα μεταβληθεί και σε ποια θα υπάρξουν μειώσεις τιμών. Ο λόγος απλός: το τελευταίο διάστημα στα σούπερ μάρκετ παρατηρούνται σημαντικές μεταβολές τιμών, με ανοδικές και καθοδικές τάσεις. Ανοδικές, διότι η βιομηχανία τους τελευταίους μήνες ανατίμησε πολλά προϊόντα της, σε ποσοστά που στην πλειονότητα των περιπτώσεων ήταν από 3% έως 5%. Πτωτικές, διότι την ίδια περίοδο τα σούπερ μάρκετ αντέδρασαν στην απρόσμενη απόφαση της Lidl να προβεί σε γενναίες μειώσεις τιμών (έως και 10%) σε πολλά επώνυμα προϊόντα που φιλοξενούνται στα ράφια της.

Απαντώντας στη Lidl, πρώτη έριξε τις τιμές της η Καρφούρ-Μαρινόπουλος και η αδελφή της εταιρεία Dia Hellas. Τις ακολούθησαν η Σκλαβενίτης, η Α-Β Βασιλόπουλος και οι υπόλοιπες μεγάλες αλυσίδες. Η επιθετική τιμολόγηση της Lidl κράτησε κάτι λιγότερο από ένα μήνα. Στη συνέχεια άρχισε να επαναφέρει τις τιμές της σε φυσιολογικά επίπεδα, δίνοντας το περιθώριο και στις υπόλοιπες εταιρείες να κινηθούν ανάλογα. Στελέχη της αγοράς διερωτόντουσαν τι θα συνέβαινε αν η Lidl αποφάσιζε να εφαρμόσει ανάλογη επιθετική τιμολογιακή πολιτική στο διάστημα των εορτών. “Το πιθανότερο είναι να δούμε τις τιμές των προϊόντων να ανεβοκατεβαίνουν στα ράφια σαν… ασανσέρ”, δήλωσε γνωστός παράγοντας της αγοράς.

Καραδοκεί η γρίπη των πτηνών

Πέραν των έντονων διακυμάνσεων στις τιμές, και φέτος ο κλάδος αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο μιας νέας διατροφικής κρίσης στην αγορά των πουλερικών, εφόσον πάντα καραδοκεί η γρίπη των πτηνών. Σε μια τέτοια περίπτωση οι σχέσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου με τους προμηθευτές του θα δοκιμασθούν. Αυτό διότι, σε συνθήκες όπου ήδη έχουν στοκαριστεί αυξημένες ποσότητες πουλερικών (κοτόπουλα και γαλοπούλες) για την κάλυψη της χριστουγεννιάτικης ζήτησης, η πιθανή εκδήλωση μιας νέας κρίσης στα πουλερικά θα ρίξει κάθετα τις τιμές τους, θα αφήσει αδιάθετες τεράστιες ποσότητες προϊόντων και θα μετατοπίσει τη ζήτηση σε άλλα είδη κρέατος, οι τιμές των οποίων θα εμφανίσουν, σχεδόν αυτόματα, μεγάλη άνοδο. Με άλλα λόγια, θα έρθουν πάλι τα πάνω κάτω.

Πέραν των προαναφερομένων, εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ εκτιμούν ότι και φέτος τα Χριστούγεννα θα συνεχιστεί ως τάση η στροφή όλο και περισσότερων καταναλωτών προς τα οργανωμένα δίκτυα διανομής για την προμήθεια κρέατος, πουλερικών και ειδών μαναβικής. Πάντως, το γενικότερο συμπέρασμά τους είναι ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς θα εμφανιστούν σαφώς χαμηλότεροι από τους προηγούμενους μήνες, συγκριτικά με το 2005. Αυτό, διότι το περασμένο διάστημα η σύγκριση στα μεγέθη του κλάδου γινόταν με βάση αναφοράς ένα πολύ κακό πρώτο εξάμηνο του 2005, το οποίο διαδέχθηκε ένα εξάμηνο σαφώς καλύτερων αποδόσεων, οπότε η άμεση σύγκριση των ρυθμών ανάπτυξης της ίδιας περιόδου στις δύο τελευταίες χρονιές αποτελεί μάλλον… λογιστικό και όχι ουσιαστικό θέμα.

Απογραφή χωρίς προετοιμασία

Την περίοδο των γιορτών φέτος η αγορά θα παραμείνει ανοικτή δύο Κυριακές, στις 24 και στις 31 του Δεκεμβρίου, χωρίς ωστόσο να αναμένεται, όπως υποστηρίζουν παράγοντες του λιανεμπορίου, κάποια τόνωση του τζίρου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2005, δεδομένου ότι το προς διάθεση εισόδημα των καταναλωτών παραμένει το ίδιο. Επίσης, επισημαίνουν πως η λειτουργία των καταστημάτων την 31η Δεκεμβρίου θα δημιουργήσει προβλήματα στην ομαλή απογραφή τους στις 2 Ιανουαρίου, αφού δεν θα υπάρξει καν ο χρόνος για την απαραίτητη προετοιμασία τους, όπως και των αποθηκών.