Άφαντη από το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι φέτος η γαλοπούλα, λόγω της "προσβολής" της από τον ιό της γρίπης των πουλερικών, που έριξε τη ζήτηση στην κατηγορία από 40% έως και 80%! Η νέα διατροφική κρίση αναμένεται να επηρεάσει την αγορά των Χριστουγέννων. Αν κάποιος αγοραστής αλυσίδας υπέγραφε σήμερα συμβόλαια προμήθειας μεγάλων ποσοτήτων γαλοπούλας και αύριο η κρίση ενταθεί, το σίγουρο είναι ότι είτε η επιχείρησή του θα πετάξει όλες τις παρτίδες του νωπού προϊόντος είτε θα επιχειρήσει να τις διαθέσει σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Με άλλα λόγια θα ζημιωθεί οικονομικά.
Άφαντη από το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι φέτος η γαλοπούλα, λόγω προσβολής της -επικοινωνιακής ή και πραγματικής- από τον ιό της γρίπης των πουλερικών. Η νέα διατροφική κρίση, που έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, αναμένεται να επηρεάσει την αγορά των Χριστουγέννων, αφού το κυρίως πιάτο του γιορτινού τραπεζιού προβλέπει "κούρκο".
Φέτος, λοιπόν, το μενού αλλάζει και τη θέση της γαλοπούλας είναι πολύ πιθανό να πάρουν άλλα εδέσματα, όπως μοσχαράκι κοκκινιστό, γουρουνάκι στην κατσαρόλα, κατσικάκι στον φούρνο ή ό,τι άλλο αποφασίσουν οι καταναλωτές. Στο άκουσμα της είδησης -έστω και λανθασμένης, όπως τελικά αποδείχθηκε- ότι ο ιός πέρασε και τα ελληνικά σύνορα, οι καταναλωτές κράτησαν αποστάσεις ασφαλείας από τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ με τα πουλερικά, ρίχνοντας τη ζήτηση από 40% έως και 80%!.
Την ίδια στιγμή τα στελέχη των αλυσίδων “πάγωσαν” τις διαπραγματεύσεις για την προμήθεια γαλοπούλας, οι οποίες επρόκειτο να αρχίσουν περί τα μέσα με τέλη Οκτωβρίου. Πολύ απλά διότι, μετά τα όσα προηγήθηκαν, δεν ήταν δυνατόν να εκτιμήσουν μια σειρά από παράγοντες, όπως το πώς θα εξελιχθεί η ζήτηση των πουλερικών -άρα και της γαλοπούλας-, την έκταση που θα λάβει η διατροφική κρίση έως τα Χριστούγεννα, τον βαθμό διασφάλισης της ποιότητας στα τελικά προϊόντα, καθώς και την εξέλιξη των τιμών.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, αν κάποιος την περίοδο αυτή υπογράψει συμβόλαια για την προμήθεια μεγάλων ποσοτήτων γαλοπούλας και η κρίση ενταθεί, το σίγουρο είναι ότι είτε θα πετάξει όλες τις παρτίδες του νωπού προϊόντος είτε θα επιχειρήσει να τις διαθέσει σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Με άλλα λόγια θα ζημιωθεί οικονομικά.
Κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί και με τις κατεψυγμένες γαλοπούλες, η διάρκεια ζωής των οποίων ξεπερνά τους 15 μήνες. Σε αυτή την περίπτωση θα τις κρατήσει σε βαθιά κατάψυξη μέχρι τα Χριστούγεννα του 2006, ώστε τότε να τις διαθέσει και πάλι σε χαμηλές τιμές, λόγω περυσινής ημερομηνίας παραγωγής. Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, η χασούρα θα είναι μεγάλη.
Τι λέει το "ένστικτο" της αγοράς
Η πρώτη αίσθηση της αγοράς για την περίοδο των Χριστουγέννων φέτος είναι ότι τα τμήματα του κρεοπωλείου και των κατεψυγμένων-τυποποιημένων κρεάτων θα επιφυλάξουν πολλές εκπλήξεις στις επιχειρήσεις, αφού τα στελέχη τους δεν μπορούν να εκτιμήσουν με σχετική ασφάλεια τις προθέσεις των καταναλωτών σε ό,τι αφορά τη γαλοπούλα και το κρέας. Πάντως, φέρεται ως πλέον σίγουρο ότι οι προθήκες των ψυγείων με τα πουλερικά θα είναι περίπου άδειες, ενώ αναμένεται αύξηση της κατανάλωσης στο σύνολο της κατηγορίας κρέατος, που θα ποικίλει από προϊόν σε προϊόν.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα αγαθά, το οργανωμένο λιανεμπόριο παρουσιάζεται συγκρατημένα αισιόδοξο, δεδομένου ότι η γενικότερη κρίση που χαρακτηρίζει την αγορά και οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης των πωλήσεων, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για αισιόδοξες σκέψεις. Πάντως, οι αλυσίδες και οι προμηθευτές τους θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να κερδίσουν την προσοχή των καταναλωτών, αλλά και "κάτι παραπάνω" με νέες ευρηματικές προωθητικές ενέργειες, δώρα και άλλες εκπλήξεις.
Και φέτος μεγάλη αναμένεται να είναι η ζήτηση σε προϊόντα κατά παράδοση χριστουγεννιάτικα, όπως τα γλυκίσματα, τα κρασιά και τα ποτά, οι ξηροί καρποί κά.
Σύμφωνα με στοιχεία του "σελφ σέρβις", που προέρχονται από την ανάλυση στατιστικών δεδομένων του 2004 γνωστών αλυσίδων, στο διάστημα 15 με 31 Δεκεμβρίου, στο κόστος των συνολικών αγορών στις οποίες προβαίνουν οι καταναλωτές από το οργανωμένο λιανεμπόριο, το κρέας συμμετέχει με ποσοστό 12,5%, τα αναψυκτικά και νερά με 4%, τα κρασιά και οι μπίρες με 2,5% και τα γλυκίσματα με 5%, τα ποτά με 4% και τα τυριά με 8%.
Οι τιμές και οι έλεγχοι
Στο μεταξύ, η περίοδος των Χριστουγέννων θα αποτελέσει μια ακόμη φάση έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των ισχυρών. Η προσπάθεια όλων για ένα "δυνατό κλείσιμο" του έτους, για έναν Δεκέμβριο ο οποίος θα τονώσει τον κύκλο εργασιών μιας ολόκληρης χρήσης με χαμηλή ανάπτυξη, δεν θα επιτρέψει μεγάλα περιθώρια ανατιμήσεων. Οι όποιες αυξήσεις παρατηρηθούν στην αγορά θα οφείλονται στις ανατιμήσεις της βιομηχανίας, οι οποίες, βέβαια, θα έχουν περάσει στο διάστημα Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου, δηλαδή στην αρχή της νέας σεζόν.
Γνωστοί παράγοντες των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, αναφερόμενοι στην προετοιμασία της οργανωμένης λιανικής για τις γιορτές των Χριστουγέννων, επισήμαναν στο "σελφ σέρβις" ότι φέτος ένας από τους “πονοκεφάλους” των στελεχών των αλυσίδων θα είναι οι έλεγχοι του Υπουργείου Ανάπτυξης και, κυρίως, το ενδεχόμενο της δημοσιοποίησης προστίμων με "ονοματεπώνυμο"… Όπως τονίζουν, "αν το εν λόγω υπουργείο προβεί σε ανακοινώσεις κατά τη διάρκεια των εορτών, δίνοντας παράλληλα στη δημοσιότητα τίτλους εταιρειών, το κλίμα θα χαλάσει σε μια κρίσιμη για τον κλάδο περίοδο". Προσθέτουν δε ότι, όταν οι ελεγκτές επισκέπτονται μεγάλες αλυσίδες λιανικής, των οποίων τα δίκτυα αριθμούν ένα σημαντικό αριθμό καταστημάτων ανά την Ελλάδα, απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, διακινούν δεκάδες χιλιάδες κωδικούς και συναλλάσσονται με εκατομμύρια καταναλωτές, "είναι επόμενο να διαπιστώνουν και ορισμένες δυσλειτουργίες, τις οποίες η αγορά αναγνωρίζει και παραδέχεται, ωστόσο αυτό που δεν δέχεται είναι η δυσφήμισή της!".