Μια μεγάλη παρανόηση φαίνεται πως έχει γίνει με το τέλος ανακύκλωσης για συσκευασίες PVC που θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουνίου 2022.

Ο νέος φόρος θα επιβαρύνει τους καταναλωτές κατά 0,08 ευρώ ανά συσκευασία, η οποία θα περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο. Ωστόσο, όπως μεταφέρουν στο FOODReporter κύκλοι της αγοράς «στοχοποιείται το εμφιαλωμένο νερό χωρίς λόγο», μιας και η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών έχει ήδη περάσει σε συσκευασίες PET.

Ο νόμος 4819/2021, που άλλαξε τις συσκευασίες ήδη από πέρσι
Οι εταιρείες που εμπορεύονται εμφιαλωμένο νερό σε πλαστικά μπουκάλια έχουν ήδη από το προηγούμενο έτος συμμορφωθεί με το νόμο 4819/2021 και συγκεκριμένα, με το άρθρο 80, που αφορά τα μέτρα για τα πλαστικά μπουκάλια με ετικέτα PVC.

«Αν δεν είχαμε συμμορφωθεί με τον νόμο, δεν θα μπορούσαμε να βάλουμε επάνω στα μπουκάλια νερού το σήμα της ανακύκλωσης. Αυτό δεν θα μπορούσαμε να το δεχτούμε, μιας και είμαστε εταιρεία που υποστηρίζει σθεναρά την ανακύκλωση. Εδώ και καιρό, λοιπόν, έχουμε περάσει σε συσκευασίες PET, όπως και η πλειονότητα των ανταγωνιστών μας», εξήγησε στο FOODReporter ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Δίρφυς ΑΕ, Νίκος Σέρρας.

Γιατί η αγορά εμφιαλωμένων και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση στράφηκαν στις συσκευασίες PET
Οι συσκευασίες PET παράγονται από αντιδράσεις πολυμερισμού των χημικών ενώσεων του πετρελαίου (πολυμερή).

Οι λόγοι που οδήγησαν στην πλήρη επικράτηση του ΡΕΤ ως υλικού συσκευασίας στα εμφιαλωμένα τρόφιμα είναι η καθαρότητα των χημικών ενώσεων, η καλύτερη δυνατή κατάσταση του συσκευασμένου προϊόντος με διαφάνεια, η ασφάλεια, η αθραυστότητα, η ασφαλής διακίνηση και αποθήκευση του εσωτερικού προϊόντος, η εξαιρετικά χαμηλή διαπερατότητα σε οξυγόνο, διοξείδιο του άνθρακα και νερό, το ελαφρό βάρος της συσκευασίας, η ευελιξία διαμόρφωσής της σε διαφορετικό μέγεθος και χρώμα, η υψηλή μηχανική της αντοχή και τέλος, η ιδιότητά της να είναι ανακυκλώσιμη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter, τελευταίες εναρμονίστηκαν με τον νόμο 4819/2021 για την κατάργηση των συσκευασιών PVC οι μεγάλες φιάλες νερού που προορίζονται για εφαρμογή σε ψύκτες. Η διαδικασία μετατροπής των φιαλών από PVC σε PET μείωσε τη χωρητικότητά τους από 20 και 25 λίτρα σε 12,5 λίτρα το μέγιστο ανά φιάλη.

Οι ανησυχίες της αγοράς για ενδεχόμενα ξαφνικά νέα τέλη στο μέλλον
Η ελληνική αγορά εμφιαλωμένου νερού, στη συντριπτική της πλειοψηφία, δεν χρησιμοποιεί πια συσκευασίες PVC, σε κανέναν από τους κωδικούς τους και το ίδιο συμβαίνει και στα αναψυκτικά. Ωστόσο, άλλοι παίκτες της αγοράς εκμυστηρεύονταν στο FOODReporter την ανασφάλειά τους για μια πιθανή πρόθεση να φύγουν από την αγορά στο μέλλον και οι συσκευασίες PET, μιας κι εκείνες παράγονται από πολυμερή, σε συνδυασμό με την τρέχουσα δύσκολη οικονομική συγκυρία και τις ανατιμήσεις που προκάλεσε η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο, τέτοια πρωτοβουλία δεν διαφαίνεται επί του παρόντος ούτε σε ελληνικό, ούτε σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σχολιάζοντας έναν τέτοιο υποθετικό κίνδυνο, ο κ. Σέρρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Δίρφυς ΑΕ, δήλωσε σχετικά στο FOODReporter: «Αν ανάγκαζαν κι εμάς να αυξήσουμε ανελαστικά κατά 0,08 ευρώ ανά συσκευασία την τιμή των προϊόντων μας, αυτό θα συνιστούσε μια τεράστια αύξηση τιμής την οποία στο τέλος της ημέρας θα την επιβαρυνόταν ο καταναλωτής και θα αποτελούσε για όλες τις εταιρείες του κλάδου μια καταστροφή».

Πώς δημοσιοποιείται και πού αποδίδεται το τέλος ανακύκλωσης για συσκευασίες PVC
Για την ιστορία, το τέλος ανακύκλωσης, για όσες συσκευασίες εφαρμόζεται, έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτό, τα οποία θα εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα αποδίδονται στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) με σκοπό να διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων ανακύκλωσης.
Οι επιχειρήσεις τις οποίες αφορά η σχετική νομοθετική ρύθμιση έχουν την υποχρέωση να αναγράφουν με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης, αλλά και στα σημεία πώλησης των προϊόντων, σε εμφανές σημείο για τον καταναλωτή, ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα υπόκεινται σε τέλος ανακύκλωσης, με αναγραφή του ποσού.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter