Γολγοθάς αποδείχθηκε το φετινό Πάσχα για την αγορά των σούπερ μάρκετ, που είδε τις πωλήσεις της να κινούνται πτωτικά, να ακολουθούν δηλαδή το γενικότερο κλίμα της αγοράς, όπως καταγράφεται από τις αρχές του χρόνου.

Η συνολική εικόνα του κλάδου, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του λιανεμπορίου, εξελίχθηκε αρνητικά περίπου κατά 5%, ωστόσο πρόκειται για ένα ποσοστό που κρύβει μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Ειδικότερα, υπήρξαν αλυσίδες που εμφάνισαν πτώση πωλήσεων 10% ή και περισσότερο, σε σχέση με τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2011, ενώ άλλες κατάφεραν να αποφύγουν την «άνοδο στον Γολγοθά», αυξάνοντας τα έσοδά τους έως και 5%.

Αυτές οι αλυσίδες, εξάλλου, αποκτούν ένα σοβαρό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού τους σε ό,τι αφορά στη διεκδίκηση νέων μεριδίων στον κλάδο, καθότι οι πωλήσεις του Πάσχα, μαζί με τον τζίρο των Χριστουγέννων, έχουν αυξημένη συμμετοχή στα συνολικά ετήσια έσοδα της οργανωμένης λιανικής, σε σχέση με τις υπόλοιπες εβδομάδες του έτους. Αν κάτι χαρακτήρισε τη φετινή πασχαλινή αγορά, ήταν η κατακόρυφη άνοδος της ζήτησης στον τομέα του κρέατος και ειδικότερα του οβελία.

Όπως τονίζεται στο σελφ σέρβις, φέτος τα σούπερ μάρκετ, σχεδόν στο σύνολό τους, όχι απλά ξεπούλησαν τα αρνιά και τα κατσίκια που είχαν προμηθευτεί για την Κυριακή του Πάσχα, αλλά από κάποια στιγμή το Μεγάλο Σάββατο ήταν αδύνατον να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους μη διαθέτοντας άλλες ποσότητες.

Παράγοντες του κλάδου εξηγούν σχετικά ότι φέτος τα σούπερ μάρκετ διέθεσαν τον οβελία σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές, σε σχέση με τα συνοικιακά κρεοπωλεία, με αποτέλεσμα ο κόσμος να στραφεί προς τις αλυσίδες μαζικά και γρήγορα η αγορά να ξεμείνει από ποσότητες.

Βέβαια, όπως σημειώνουν, σε αντίθεση με άλλες χρονιές, οι αλυσίδες φέτος έδειξαν μια σχετική αυτοσυγκράτηση στις παραγγελίες τους, αποφεύγοντας να στοκάρουν μεγάλες ποσότητες, προκειμένου να μη «γράψουν» ζημιές από τα αδιάθετα αμνο-ερίφια. Έτσι, η κατηγορία του πασχαλινού κρέατος στο τέλος της Μεγάλης Εβδομάδας βρέθηκε να είναι out of stock στις περισσότερες μεγάλες αλυσίδες…

Το Πάσχα του φτωχού
Ενδιαφέρον έχει μια σειρά από άλλα συμπεράσματα για την εικόνα της φετινής πασχαλινής αγοράς, συμπεράσματα συσχετισμένα με την πρωτοφανή οικονομική ύφεση και τις επιπτώσεις της. Ειδικότερα:

* Ο κύριος όγκος των αγορών συγκεντρώθηκε στις δύο τελευταίες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας, οπότε οι καταναλωτές κάλυψαν τις ανάγκες τους για το αναστάσιμο τραπέζι. Στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές ανέμεναν πρώτα το δώρο του Πάσχα, όσοι βέβαια το δικαιούνταν (ιδιωτικός τομέας), προκειμένου να ψωνίσουν.
* Οι συνέπειες της κατακόρυφης αύξησης της ανεργίας φάνηκαν όχι μόνο στη μειωμένη μέση αξία του καλαθιού, αλλά και στη μειωμένη προσέλευση.
* Περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά οι καταναλωτές φέτος στράφηκαν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αναζητώντας αγορές χαμηλότερου κόστους, όπως εξάλλου και στις προσφορές, για τον ίδιο ακριβώς λόγο.
* Κατηγορίες προϊόντων οι οποίες δέχθηκαν μεγάλο πλήγμα στις πωλήσεις τους ήταν τα μη αλκοολούχα ποτά, οι χυμοί, τα γλυκά και τα σνακ, ενώ τα νωπά προϊόντα γενικά διατήρησαν τις πωλήσεις τους. Οι καταναλωτές έδειξαν να περιορίζονται στα αναγκαία για το αναστάσιμο τραπέζι. Το αποτέλεσμα ήταν να κοπούν, πέρα από τις αυθόρμητες αγορές, και πολλά από τα συνήθως αναμενόμενα ψώνια.