Οι ρυθμοί ανάπτυξης των πωλήσεων κατά το πρώτο δίμηνο του έτους σε πολλά από τα παλαιά καταστήματα ήταν αρνητικοί σε ποσοστά 5%-6%, τονίζουν στελέχη των σούπερ μάρκετ. Οι αρνητικές επιδράσεις από την κάμψη της ζήτησης είναι εμφανείς πλέον και στους δείκτες ανάπτυξης των discounters. "Κρίσιμο" θεωρείται το διάστημα μετά τον Μάρτιο, οπότε θα είναι μετρήσιμη η δυναμική της Plus. Μέχρι το τέλος του έτους η αγορά δεν αναμένει βελτίωση του κλίματος. Όλοι συμφωνούν ότι, αν όχι φέτος, το αργότερο το 2007 ο κλάδος θα μπει σε τροχιά νέων ανακατατάξεων.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης των πωλήσεων κατά το πρώτο δίμηνο του έτους σε πολλά από τα παλαιά καταστήματα ήταν αρνητικοί σε ποσοστά 5%- 6%, τονίζουν στελέχη των σούπερ μάρκετ. Οι αρνητικές επιδράσεις από την κάμψη της ζήτησης είναι εμφανείς πλέον και στους δείκτες ανάπτυξης των discounters. "Κρίσιμο" θεωρείται το διάστημα μετά τον Μάρτιο, οπότε θα είναι μετρήσιμη η δυναμική των καταστημάτων της Plus.

Επιδείνωση των ρυθμών ανάπτυξης καταγράφεται στην οργανωμένη λιανική από τις αρχές του έτους. Υψηλόβαθμοι παράγοντες της αγοράς δηλώνουν ήδη απογοητευμένοι από την εικόνα που παρουσίασε ο κλάδος στο πρώτο δίμηνο του 2006 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. “Οι ρυθμοί ανάπτυξης σε πολλά από τα παλαιά καταστήματα είναι αρνητικοί, σε ποσοστά τα οποία φθάνουν το 5% ή και το 6%” αναφέρουν χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα το γεγονός ότι ο κόσμος των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ περνάει μια από τις πλέον κρίσιμες περιόδους της ιστορίας του.

Αν κάτι προβληματίζει περισσότερο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές τα στελέχη του κλάδου είναι η αυξημένη πλέον εμπλοκή και των εταιρειών discount στη διαμόρφωση του γενικότερου κλίματος. Όπως αναφέρεται, μέχρι και πέρυσι όσοι τιμολογούσαν τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, όπως οι discounters, έδειχναν να μην τους αγγίζει το κακό κλίμα των τελευταίων ετών. Όμως φέτος οι αρνητικές επιδράσεις από την κάμψη που παρατηρείται στην κατανάλωση είναι εμφανείς και στους δείκτες ανάπτυξης των discount καταστημάτων.

Η εξέλιξη αυτή μαρτυρά ότι η ομάδα των οικονομικών μεταναστών δεν είναι πλέον ικανή να σηκώσει από μόνη της το βαρύ φορτίο της “αναδουλειάς” που παρατηρείται στον κλάδο. Μέχρι και πρότινος η μεγαλύτερη γκρίνια ακούγονταν από την πλευρά των κλασσικών αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου, όμως σήμερα παραπονεμένες φωνές ακούγονται πλέον από το σύνολο της αγοράς. Ωστόσο, οι discounters φαίνεται ότι αντιστέκονται, έστω και μερικώς. Δηλαδή, καταγράφεται σταθερότητα στα συγκρίσιμα στοιχεία τους, ωστόσο -κι αυτό είναι που έχει σημασία- δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν πόσο θα αντέξουν οι άμυνές τους.

Μάρτης-γδάρτης…

Ως "κρίσιμο διάστημα" χαρακτηρίζεται ο μήνας Μάρτιος και πολύ περισσότερο οι μήνες που θα τον ακολουθήσουν, δεδομένου ότι η δυναμική της Plus -τα πρώτα καταστήματα της οποίας ήδη έκαναν την εμφάνισή τους- θα είναι πλέον μετρήσιμη από τον ανταγωνισμό, όπως μετρήσιμες θα είναι και οι αντιδράσεις των καταναλωτών.

Όπως υπογραμμίζεται, "όποια κι αν θα είναι τα επιτεύγματα του νεοεισαγόμενου πολυεθνικού παίκτη, ένα κομμάτι του τζίρου της οργανωμένης λιανικής θα το εξασφαλίσει, χτίζοντας πάνω σε αυτό, μήνα με τον μήνα, τον τζίρο του". Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται βέβαιο ότι η πρώτη αλυσίδα της οποίας το μερίδιο θα πληγεί θα είναι Lidl, καθώς απευθύνεται στο ίδιο κοινό με την Plus. Απώλειες, όμως, αναμένεται ότι θα καταγράψει και η Dia ως discounter, αλλά και η Καρφούρ-Μαρινόπουλος, που λόγω των ανταγωνιστικών τιμών της θα "κονταροχτυπηθεί" με την Plus, κυρίως σε ότι αφορά τη μερίδα των καταναλωτών την οποία συνθέτουν οι οικονομικοί μετανάστες και τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου. Φυσικά, οι επιπτώσεις θα κλιμακωθούν και για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του κλάδου, αναλόγως της δημογραφικής σύνθεσης και της κατάστασης του ανταγωνισμού στις διαφορετικές περιοχές που εδρεύουν τα καταστήματά τους.

Χωρίς βελτίωση το 2006

Μέχρι το τέλος του έτους η αγορά δεν αναμένει βελτίωση του κλίματος. Το αντίθετο, όλες οι εκτιμήσεις και τα σχόλια αναφέρονται στην ένταση του ανταγωνισμού, σε χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, σε μικρότερα περιθώρια κέρδους, στην αύξηση των προωθητικών ενεργειών, στις εξοντωτικές προσφορές και …όποιος αντέξει! Και θα αντέξει όποιος διαθέτει υψηλά περιθώρια ρευστότητας, την αναγκαία κεφαλαιακή επάρκεια, όγκο πωλήσεων στον οποίο στηρίζει τη διεκδίκηση μεγαλύτερων παροχών από τους προμηθευτές του και φυσικά αστείρευτες αντοχές για επενδύσεις σε ζημιές -βλέπε σε τιμές κάτω του κόστους.

Όλοι, πάντως, συμφωνούν στο ότι, αν όχι φέτος, το αργότερο εντός του 2007 το οργανωμένο λιανεμπόριο θα μπει υποχρεωτικά πλέον σε τροχιά νέων ανακατατάξεων, οι οποίες θα αγγίξουν και τα υψηλά κλιμάκια της αγοράς.