Αθόρυβα αλλά ουσιαστικά αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά προϊόντων χαρτιού tissue η βιομηχανία Fort James Hellas, θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού Fort James, διευρύνοντας συνεχώς τα μερίδιά της σε μία αγορά εξόχως ανταγωνιστική.

Αθόρυβα αλλά ουσιαστικά αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά προϊόντων χαρτιού tissue η βιομηχανία Fort James Hellas, θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού Fort James, διευρύνοντας συνεχώς τα μερίδιά της σε μία αγορά εξόχως ανταγωνιστική.

Η Fort James Hellas ΑΕΒΕ δραστηριοποιείται στην παραγωγή και εμπορία προϊόντων χάρτου από το 1973. Διαθέτει ιδιόκτητους χώρους παραγωγής και αποθήκευσης στη ΒΙΠΕ Πάτρας και στην Αθήνα στην Ιερά οδό. Απασχολεί 230 άτομα. Το 1999, όταν ακόμη ονομάζονταν ΧΑΡΤΕΛΛΑΣ, πέρασε στον έλεγχο του αμερικανικού ομίλου James River Corp, που πρόσφατα μετονομάσθηκε σε Fort James Corp. Η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα της συγχώνευσης της James River Corp με την Fort Howard. Οι συνολικές πωλήσεις της Fort James, που διαθέτει 60 βιομηχανικές μονάδες στις ΗΠΑ, Καναδά και Ευρώπη, ανήλθαν το 1999 στα 7 δισ. δολ., που την κατατάσσουν στην πρώτη θέση εταιριών παραγωγής προϊόντων tissue στις ΗΠΑ και στη δεύτερη θέση σε όλο τον κόσμο.

Η Fort James Hellas, αφού πέρασε μία περίοδο προσαρμογής στις νέες συνθήκες που δημιούργησαν και οι εξελίξεις στον μητρικό όμιλο, βρίσκεται τώρα σε φάση σημαντικής ανάπτυξης των εργασιών της και ενόψει υλοποίησης νέων επενδυτικών σχεδίων. Για το παρόν και το μέλλον της εταιρίας, αλλά και της αγοράς χάρτου στην Ελλάδα, το “σελφ σέρβις” συνομίλησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας κ. Χάρη Αναγνωστόπουλο.

"σελφ σέρβις": Κύριε Αναγνωστόπουλε, ποια είναι η πορεία της Fort James Hellas το 1999 και ποια τα βασικά χαρακτηριστικά της πορείας αυτής;

"Χάρης Αναγνωστόπουλος": Το 1999 ήταν άλλη μία χρονιά με θετική πορεία για την Fort James Hellas. Μια χρονιά που οι πωλήσεις μας σημείωσαν σημαντική αύξηση της τάξεως του 8%, ενώ τα καθαρά κέρδη της εταιρίας ανέρχονται στα 360 εκατ. δρχ. συγκρινόμενα με τα μόλις 18 εκατ. δρχ. του 1998. Παράλληλα, στη χρονιά που μας πέρασε ολοκληρώθηκαν σημαντικές επενδύσεις ύψους 900 εκατ. δρχ. Επενδύσεις που σχετίζονται τόσο με τη μείωση του κόστους παραγωγής και την αύξηση της παραγωγικής δυνατότητας, όσο και με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην παραγωγική διαδικασία, όπως η τεχνολογία ΑΒΕ (Accurate Bulk Embossing) για τα ρολά κουζίνας.

"σελφ σέρβις": Ποιοι οι στόχοι της εταιρίας για το 2000; Πώς αναμένετε να κινηθούν τα οικονομικά μεγέθη, τι ύψους επενδύσεις προγραμματίζετε;

"Χάρης Αναγνωστόπουλος": Το 2000 αναμένεται να συνεχισθεί η ανοδική πορεία της εταιρίας μας, καθώς οι εκτιμήσεις μας δείχνουν μία αύξηση των πωλήσεων άνω του 10% ενώ ανοδική πορεία θα ακολουθήσουν και τα κέρδη. Παράλληλα, για το τρέχον έτος έχουν προγραμματισθεί επενδύσεις ύψους άνω των 500 εκατ. δρχ., με στόχο τη μείωση του κόστους αλλά και την προσφορά ποιοτικά ανώτερων και διαφοροποιημένων προϊόντων.

"σελφ σέρβις": Πώς κρίνετε την πορεία της αγοράς χαρτικών την προηγούμενη διετία και ποιες οι εκτιμήσεις σας σε ό,τι αφορά στο μέλλον της;

"Χάρης Αναγνωστόπουλος": Η αγορά χαρτικών χαρακτηρίστηκε την προηγούμενη διετία από μία στασιμότητα όσον αφορά στα ποσοτικά της χαρακτηριστικά. Παράλληλα, όμως, η εισαγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας από πολυεθνικές εταιρίες, σε συνδυασμό με την ουσιαστικότερη δραστηριοποίηση της Fort James Hellas, σηματοδότησε μία σημαντική στροφή του καταναλωτικού κοινού προς εντελώς νέα, υψηλής ποιοτικής στάθμης προϊόντα. Όσον αφορά στο μέλλον, αναμένεται αύξηση των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς και έμφαση σε προϊόντα υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του Έλληνα καταναλωτή, σε συνδυασμό με σχετικά χαμηλό κόστος. Αύξηση της κατανάλωσης αναμένεται κυρίως στην κατηγορία των χαρτιών κουζίνας και μικρή αύξηση στα χαρτιά υγείας, ενώ σταθερά ή ακόμη και πτωτικά αναμένεται να κινηθεί η κατηγορία των χαρτοπετσετών.

"σελφ σέρβις": Πώς διαμορφώνεται ο ανταγωνισμός και ποιες οι σχέσεις των προμηθευτών με τις αλυσίδες λιανικής;

"Χάρης Αναγνωστόπουλος": Ο ανταγωνισμός γίνεται ακόμη εντονότερος καθώς τα προϊόντα εισαγωγής πιέζουν ολοένα και περισσότερο τα εγχώρια προϊόντα, βασιζόμενα κυρίως στα καλά ποιοτικά τους χαρακτηριστικά. Από τις εταιρίες με παραγωγή στην Ελλάδα, εκείνες που μακροπρόθεσμα θα αντιμετωπίσουν το ανταγωνιστικό περιβάλλον και όχι μόνο θα επιβιώσουν, αλλά θα αναπτυχθούν ακόμη περισσότερο, θα είναι αυτές που θα εκσυγχρονίζονται συνεχώς, θα παρακολουθούν τις διεθνείς τάσεις της χαρτοποιίας και θα είναι σε θέση να προσφέρουν στον Έλληνα καταναλωτή προϊόντα ποιοτικά ισοδύναμα με τα καλύτερα ευρωπαϊκά, σε καλύτερες τιμές και παράλληλα θα μπορούν να προσφέρουν στο εμπόριο υψηλού επιπέδου σέρβις.

Όσον αφορά στις σχέσεις προμηθευτών με τις αλυσίδες λιανικής, η συγκέντρωση του εμπορίου δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερες πιέσεις στη βιομηχανία. Ειδικά ο κλάδος της χαρτοποιίας ήδη χαρακτηρίζεται από πολύ μεγαλύτερες παροχές προς το εμπόριο σε σχέση με άλλους κλάδους της βιομηχανίας. Παράλληλα, αυτή η συγκέντρωση του εμπορίου δημιουργεί μεγάλες ανάγκες και απαιτήσεις για συνεργασία με προμηθευτές που μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες τάσεις που διέπουν πλέον τις σχέσεις λιανεμπορίου και προμηθευτή (μηχανογράφηση, εξελιγμένα συστήματα logistics, category management και γενικότερα εφαρμογές νέας φιλοσοφίας του ECR).

"σελφ σέρβις": Μπορείτε να αναφερθείτε στη στρατηγική που υλοποιεί η εταιρία προκειμένου να αυξήσει τα μερίδιά της στην αγορά;

"Χάρης Αναγνωστόπουλος": Η Fort James Hellas συνεχίζει με συνέπεια την πολιτική εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης που έχει εφαρμόσει τα τελευταία 5 χρόνια. Mεγάλο πλεονέκτημα αποτελεί η δυνατότητα άμεσης μεταφοράς στην Ελλάδα της πλέον σύγχρονης τεχνολογίας, όπως αυτή διαμορφώνεται στα Κέντρα Ερευνών και Ανάπτυξης της Fort James στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, όπου απασχολούνται 400 ειδικοί επιστήμονες. Ακόμη σημαντικότερο είναι ότι η ανάπτυξη των νέων προϊόντων, προσαρμόζεται στις ανάγκες του Έλληνα καταναλωτή επειδή υπάρχει η δυνατότητα παραγωγής στην Ελλάδα. Έτσι η Delica θα συνεχίσει με αμείωτο ρυθμό και στο μέλλον να λανσάρει νέα προϊόντα στην αγορά, όπως έκανε με τη συσκευασία σε κύβους, τα ρολά υγείας με διπλάσιο μήκος, τα χαρτιά κουζίνας με την τεχνολογία ΑΒΕ -μεγάλους ανάγλυφους απορροφητικούς δακτυλίους, τη χαρτοπετσέτα με επανακλειόμενη συσκευασία κ.λπ. Στο προσεχές μέλλον θα επενδύσει στην παραγωγή νέων αναβαθμισμένων ποιοτικά ρολών υγείας. Όλα αυτά τα νέα προϊόντα, σε συνδυασμό με την έντονη in store υποστήριξη, τη συνεπή πολιτική προς το εμπόριο, το υψηλού επιπέδου σέρβις και φυσικά την κατάλληλη διαφήμιση, πιστεύουμε ότι θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στα ήδη σημαντικά αυξημένα μερίδιά μας.

* Διευθύνων Σύμβουλος της FORT JAMES HELLAS