Με «κοκκινισμένους» όλους τους δείκτες που περιγράφουν την εξέλιξη των πωλήσεων έκλεισε και το 2016 για την αγορά του κλάδου, αφού βρέθηκε ακόμη μια χρονιά αντιμέτωπη με τις επιπτώσεις της ύφεσης, της υπερφορολόγησης και των αντιαναπτυξιακών μέτρων του τρίτου μνημονίου, που ψαλίδισαν τη ζήτηση ακόμη και ειδών πρώτης ανάγκης.

Οι μετρήσεις για την εξέλιξη των εσόδων της αγοράς, όπως αποτυπώνονται στα στοιχεία της Nielsen για το σύνολο του έτους (αφορούν σε σούπερ μάρκετ χώρου πωλήσεων άνω των 100τμ), είναι αρνητικές, αφού καταγράφουν μια πτώση της τάξης του 4,1% σε επίπεδο 12μηνου. Είναι αξιοσημείωτο ότι, αν από το δείγμα της έρευνας εξαιρεθεί η Lidl, η πτώση που καταγράφεται είναι σαφώς μεγαλύτερη, καθώς φθάνει το -6,30%, γεγονός που δείχνει ότι η αγορά του κλασικού σούπερ μάρκετ υπέστη μεγαλύτερη ζημιά από ό,τι ο discounter. Η Nielsen καταμετρά τις πωλήσεις των ταχυκίνητων κωδικών, των φρέσκων και κατεψυγμένων ειδών, καθώς και των ειδών bazaar.

Όπως επισημαίνει παράγοντας του κλάδου, μπορεί το 2016 η αγορά στο σύνολό της να έπεσε, όμως καταγράφηκε το εξής οξύμωρο: Όλα τα οργανωμένα δίκτυα εμφάνισαν αύξηση τζίρου! Αυτό συμβαίνει διότι μοιράσθηκαν τον «ορφανεμένο τζίρο» της Μαρινόπουλος μετά την κατάρρευσή της. Στην ουσία «απελευθερώθηκαν» πωλήσεις ύψους περίπου 1,9 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων «μοιράσθηκαν» στη διάρκεια του 2016 οι ανταγωνιστές του εν λόγω δικτύου, τοπικοί και εθνικοί, μικροί και μεγάλοι, άλλος λίγο κι άλλος περισσότερο.

Πλέον η αγορά δείχνει να ισορροπεί πριν ξεσπάσει η επόμενη «μάχη», αυτή τη φορά για την «επιστροφή» ενός σεβαστού μέρους του τζίρου αυτού στη Σκλαβενίτης (εφόσον, φυσικά, το deal με τη Μαρινόπουλος ολοκληρωθεί), κάτι που θα επιχειρήσουν να ανακόψουν πρωτίστως οι μεγάλοι ανταγωνιστές της Σκλαβενίτης και δευτερευόντως όλοι οι άλλοι…

Οι κατηγορίες που επλήγησαν περισσότερο
Στο μεταξύ, από τα στοιχεία της Nielsen προκύπτει επίσης ότι το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε πέρυσι η κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών, όπου οι απώλειες έφθασαν το 4,4%. Και σε αυτή την περίπτωση διαπιστώνεται πως χωρίς τη Lidl τα οργανωμένα δίκτυα εμφάνισαν μεγαλύτερη καθίζηση εσόδων, η οποία υπολογίσθηκε στο 6,6%.

Αρνητικά έκλεισε το 2016 και η κατηγορία των φρέσκων και κατεψυγμένων προϊόντων, η οποία απώλεσε το 3,3% των εσόδων που εμφάνισε το 2015, αλλά και η κατηγορία του bazaar. Αυτή, αν και συμμετέχει με χαμηλό ποσοστό στον συνολικό τζίρο της αγοράς, επιβάρυνε τον κλάδο, καθώς εμφάνισε απώλειες της τάξης του 4,5%.

Αξίζει, πάντως, να σημειώσουμε ότι αν στις ανωτέρω μετρήσεις συνυπολογιστεί ο εσωτερικός πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ, η πραγματική μείωση των εσόδων του κλάδου διαμορφώνεται σε επίπεδο υψηλότερο του 4,1% στο σύνολο της αγοράς και του 4,4% στα ταχυκίνητα προϊόντα. Είναι προφανές ότι οι αλυσίδες, προκειμένου να περιορίσουν τη διαρροή εσόδων, «πείραξαν» τις τιμές. Βέβαια κατά ένα μέρος οι ανατιμήσεις προκλήθηκαν από την αύξηση του ΦΠΑ, αλλά και από την αύξηση των τιμών παραγωγού.