Από μεγάλες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη χαρακτηρίζεται η αγορά των cash & carry στη χώρα μας. Όμως, οι προοπτικές αυτές αφορούν τους λίγους και ισχυρούς, καθότι ο κλάδος δεν μπορεί να αντέξει περισσότερες από δύο ή το πολύ τρεις μεγάλες εταιρείες.
Από μεγάλες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη χαρακτηρίζεται η αγορά των cash & carry στη χώρα μας. Όμως, οι προοπτικές αυτές αφορούν τους λίγους και ισχυρούς, καθότι ο κλάδος δεν μπορεί να αντέξει περισσότερες από δύο ή το πολύ τρεις μεγάλες εταιρείες.
Τα ανωτέρω διατυπώνουν κορυφαίοι παράγοντες γνωστών αλυσίδων cash & carry, προσθέτοντας ότι ο ανταγωνισμός που επικρατεί στον συγκεκριμένο τομέα, αλλά και το γεγονός ότι η ακτίνα δράσης ενός καταστήματος χονδρικής είναι κατά πολύ μεγαλύτερη των σούπερ μάρκετ, δεν επιτρέπουν την παρουσία πολλών μονάδων cash & carry σε μια πόλη. Οι τοπικές αγορές συνήθως αντέχουν ένα ή το πολύ δύο καταστήματα, αναφέρουν χαρακτηριστικά. Μάλιστα, με δεδομένο ότι εταιρείες όπως η ΜΕΤΡΟ, η ΕΝΑ, η ΑΤΛΑΝΤΙΚ, η ΜΑΣΟΥΤΗΣ και η MAKRO έχουν εδραιωθεί ήδη στην αγορά με ένα δίκτυο 65 καταστημάτων (στο τέλος του 2000) ανά την Ελλάδα, δεν υπάρχουν περιθώρια για νέους παίκτες. Οι ευκαιρίες που υπάρχουν κινούνται πλέον προς την κατεύθυνση της κάλυψης περιοχών ή πόλεων όπου σήμερα τα cash & carry δεν έχουν παρουσία και κατ' επέκταση στη διεύρυνση του πελατειακού κοινού.
Ο ετήσιος τζίρος
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, οι συνολικές ετήσιες πωλήσεις που πραγματοποιούν στη χώρα μας οι μονάδες cash & carry ξεπερνούν τα 300 δισ. δραχμές, ενώ σε 12μηνη βάση τρέχουν με ρυθμό ανάπτυξης 20%, γεγονός το οποίο δείχνει ότι στην επόμενη πενταετία ο τζίρος της σχετικής αγοράς θα έχει διπλασιαστεί. Όμως, στη συνέχεια η αύξηση των πωλήσεων αναμένεται να ακολουθήσει πιο χαμηλούς ρυθμούς, οπότε η αγορά θα ισορροπήσει μεταξύ λίγων παικτών.
Οι ίδιοι παράγοντες τονίζουν επίσης ότι στον κλάδο δεν θα πρέπει να συνυπολογίζονται και οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις. Όπως αναφέρουν, τα cash & carry καταστήματα δρουν και αναπτύσσονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο απ΄ ό,τι οι χονδρεμπορικές μονάδες και αυτό οφείλεται στην εμπορική πολιτική που ακολουθούν. Ειδικότερα:
- Πραγματοποιούν πωλήσεις αποκλειστικά και μόνο από την έδρα τους, καθότι – πλην ελαχίστων εξαιρέσεων – δεν παραδίδουν παραγγελίες στους πελάτες τους.
- Για την προώθηση των πωλήσεών τους δεν αναπτύσσουν δίκτυο πωλητών. Ο τζίρος τους γίνεται μόνο με βάση τις επισκέψεις που πραγματοποιούν οι πελάτες τους στους χώρους πώλησης των προϊόντων.
- Δεν πωλούν αγαθά με πίστωση. Η εξόφληση των τιμολογίων γίνεται με μετρητά στα ταμεία των καταστημάτων.
Σε αντίθεση με τα ανωτέρω, οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις λειτουργούν βάσει των ακριβώς αντίθετων δεδομένων. Πωλούν με πίστωση, διαθέτουν πωλητές, ενώ παράλληλα παραδίδουν παραγγελίες στους πελάτες τους.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ CASH & CARRY ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ 2000
AΛΥΣΣΙΔΑ |
CASH & CARRY |
METRO CASH & CARRY ΑΒΕΕ |
21 |
ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΑΕ |
12 |
ΑΤΛΑΝΤΙΚ ΑΕ |
12 |
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ ΑΕΒΕ |
7 |
MAKRO HELLAS ΑΕ |
6 |
ΠΕΝΤΕ ΑΕ |
5 |
ΜΑΣΟΥΤΗΣ ΑΕ |
9 |
ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΑΕ |
2 |
ΔΙΑΝΕΛ ΑΕ |
2 |
ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ |
1 |
ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ |
1 |
ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΟΥ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ |
1 |
BAZAAR DISCOUNT ΑΕ |
2 |
ΓΚΕΣΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ & ΣΙΑ ΟΕ |
1 |
ΓΟΥΝΤΣΙΔΗΣ ΑΕ |
1 |
ΓΟΥΡΓΟΛΙΤΣΑΣ ΑΝΔΡΕΑΣ |
1 |
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΛΕΣΒΟΥ ΑΕΕ |
1 |
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ-ΕΥΒΟΙΑΣ |
1 |
ΖΩΡΖΟΥ Ι. ΑΦΟΙ ΟΕ |
1 |
ΙΝΚΑ ΧΑΝΙΩΝ ΣΥΝ.ΠΕ |
1 |
ΚΑΝΤΖΑΣ Ι.Γ. & ΣΙΑ ΟΕ |
1 |
ΚΡΙΚΟΣ ΑΒΕΕ |
1 |
ΚΡΟΝΟΣ-ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΣ Ν. ΑΕΒΕ |
1 |
ΛΥΔΑΚΗΣ Κ. ΝΙΚΟΣ |
1 |
ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ |
1 |
ΠΑΛΑΜΑΡΗΣ AE |
1 |
ΠΑΥΛΟΥ Δ. & Β. ΟΕ |
1 |
ΠΕΤΡΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΟΕ |
1 |
ΠΡΟΜ.ΣΥΝ/ΣΜΟΣ ΠΑΝΤΟΠΩΛΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΣ |
1 |
ΣΥΝΕΡΓ.ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ-ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ "ΣΠΑΚ" |
1 |
ΧΑΝΤΖΗΣ Α.ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΕΒΕ |
1 |
ΧΑΤΖΗΜΑΝΩΛΗΣ Μ. & ΥΙΟΙ ΟΕ |
1 |
ΣΥΝΟΛΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ |
100 |