Το Blue C Sushi είναι μια αλυσίδα εστιατορίων kaiten sushi με έδρα το Seattle των ΗΠΑ. Οι πελάτες του επιλέγουν το φαγητό τους μεταξύ πιάτων που περιστρέφονται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο ταινιόδρομο και φέρουν διαφορετικό χρώμα, ενδεικτικό της τιμής τους. Η ιαπωνική κουζίνα, όπως είναι γνωστό, σε μεγάλο βαθμό περιλαμβάνει ωμά θαλασσινά, γεγονός που καθιστά τον έλεγχο τής ποιότητας του φαγητού καθοριστικό επιχειρησιακό παράγοντα.

Το 2003 λειτούργησε το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας, όπου εφαρμόστηκε σύστημα barcode, έτσι ώστε το προσωπικό να ελέγχει τη διάρκεια παρουσίας κάθε πιάτου στον ταινιόδρομο. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλιζόταν η ποιότητα του φαγητού και η τήρηση των κανόνων υγιεινής, η συγκέντρωση όμως άλλων κρίσιμων πληροφοριών δεν ήταν εφικτή (πότε ένα πιάτο απομακρύνθηκε από τον ταινιόδρομο, με ποιο αντικαταστάθηκε, πόσα ίδια πιάτα έχουν πουληθεί κά). Η μόνη σχετική ενημέρωση που λάμβανε το προσωπικό ήταν όταν ένα πιάτο συμπλήρωνε το μέγιστο επιτρεπτό χρονικό διάστημα παραμονής στον ταινιόδρομο, δηλαδή τα 90 λεπτά.

To RFID σε ένα ιδιότυπο περιβάλλον

Το επόμενο λογικό βήμα για την αλυσίδα ήταν να απευθυνθεί στις εταιρείες Intermec, Microsoft και σε έναν τοπικό integrator ονόματι Kikata, προκειμένου να υλοποιήσει μία ολοκληρωμένη λύση RFID.

Το σύστημα περιλαμβάνει RFID εξοπλισμό της Intermec και, πιο συγκεκριμένα, τους σταθερούς αναγνώστες IF5 σε συνδυασμό με ειδικά σχεδιασμένες κεραίες, οι οποίες τοποθετήθηκαν στο εσωτερικό του πάγκου του σεφ και ενσωματώθηκαν στον ταινιόδρομο, ώστε να συλλέγονται τα δεδομένα όλων των κινούμενων tags. Οι αναγνώστες εγκαταστάθηκαν στρατηγικά, ώστε να συγκεντρώνουν σήματα από πιάτα εντός της καθορισμένης περιοχής του εστιατορίου και πάντα με γνώμονα την αποφυγή εσφαλμένων ή/και διπλών αναγνώσεων. Η Intermec συνεργάστηκε με την 3Μ για τη δημιουργία των εν λόγω tags, τα οποία τοποθετούνται σταθερά στη βάση των πιάτων και σχεδιάστηκαν, προκειμένου να παραμένουν ανθεκτικά στη χρήση του επαγγελματικού χώρου των εστιατορίων. Επιπρόσθετα, η βασισμένη στο Microsoft BizTalk λύση τής Kikata κρατάει τον σεφ καλύτερα ενημερωμένο για το περιεχόμενο του ταινιόδρομου, άρα και για τις όποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν σε επίπεδο απογραφής.

Χειροπιαστά αποτελέσματα

Οι εσωτερικές επιχειρησιακές διαδικασίες βελτιώθηκαν σημαντικά μετά την εφαρμογή της λύσης, καθώς το προσωπικό συχνά αναφέρεται στην καθαριότητα και στην χρηστικότητα που αυτή συνεπάγεται. Οι σεφ, από την άλλη πλευρά, μπορούν πλέον να εντοπίζουν σε πραγματικό χρόνο τα φαγητά που επιλέγονται και έτσι προσφέρουν στους πελάτες τα πιάτα που εκείνοι επιλέγουν με μεγαλύτερη συχνότητα. ‘Ετσι, οι απώλειες στο τέλος της βραδιάς έχουν μειωθεί σημαντικά΅, σηματοδοτώντας την ουσιαστική απόσβεση της επένδυσης.
Τα Blue C Sushi έχουν επίσης βελτιώσει σημαντικά την παροχή υπηρεσιών προς τους πελάτες τους, καθώς το σύστημα επιτρέπει την αυτοματοποίηση της διαδικασίας τιμολόγησης και, παράλληλα, διασφαλίζει την πραγματοποίηση των ακριβέστερων δυνατών ελέγχων. Στο τέλος της βραδιάς, η ισορροπημένη αναλογία μεταξύ των χρεώσεων των πελατών και του φαγητού που το εστιατόριο έχει αγοράσει αποτρέπει τόσο την απώλεια κέρδους για το εστιατόριο, όσο και την υπερχρέωση των επισκεπτών του. Τέλος, η συλλογή δεδομένων πολλών μηνών επιτρέπει στους υπευθύνους του εστιατορίου να βασίσουν τις μελλοντικές επιχειρηματικές αποφάσεις τους στις στατιστικές καταναλωτικής συμπεριφοράς των πελατών τους.

Ο κ. Παύλος Κατσαρός είναι τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Mobile Technology. Η Mobile Technology (www.mobiletechnology.gr) παρέχει ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων λύσεων logistics, sales force automation, λιανικής κλπ με φορητά υπολογιστικά συστήματα της Intermec και είναι πιστοποιημένη ως Intermec Premier Accredited Partner. Επενδύει συστηματικά στην έρευνα και στις νέες τεχνολογίες, όπως είναι το RFID, ενώ στο πελατολόγιό της συμπεριλαμβάνονται οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Το κείμενο αυτό είναι συνοδευτικό του αφιερώματος “RFID in Greece: ξεπερνώντας τις ασθένεις της παιδικής ηλικίας“, το οποίο δημοσιεύτηκε στο τεύχος 37 (Απρίλιος-Μάιος 2008) του περιοδικού Retail Technology.