Σε μία πρωτοφανή κίνηση προχώρησε από τις 11 Σεπτεμβρίου η γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Carrefour, ενημερώνοντας τους πελάτες της για προϊόντα των οποίων οι συσκευασίες έχουν μειωθεί σε μέγεθος, όμως έχουν διατηρήσει την ίδια τιμή ή παρουσιάζουν ακόμα υψηλότερη τιμή, επιχειρώντας να στιγματίσει τις επιχειρήσεις που επιδίδονται στη διαβόητη πρακτική του «shrinkflation». Συγκεκριμένα, η Carrefour έχει τοποθετήσει σε περισσότερα από εκατό προϊόντα αυτοκόλλητα με την εξής πληροφόρηση: «Σε αυτό το προϊόν το βάρος έχει μειωθεί και η τιμή που χρεώνει ο προμηθευτής μας έχει αυξηθεί». Στο κάτω μέρος του αυτοκόλλητου, η Carrefour εκφράζει τη δέσμευσή της να επαναδιαπραγματευτεί την τιμή του προϊόντος με την προμηθεύτρια επιχείρηση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σύμφωνα με το γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο BMFTV, αποτελεί μία συσκευασία τσιπς πατάτας Lay’s που μειώθηκε από τα 150 γραμμάρια στα 135, ενώ η τιμή του προϊόντος ανά κιλό αυξήθηκε κατά 32%. Μεταξύ των brands που είδαν προϊόντα τους να στιγματίζονται από την Carrefour είναι τα Lipton, Magnum, Doritos και Dolce Gusto.

Με τον τρόπο αυτό, η γαλλική αλυσίδα έρχεται σε ευθεία ρήξη με προμηθευτές της, τους οποίους κατηγορεί ανοιχτά για παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού. Είναι άλλωστε κάτι το οποίο παραδέχθηκε και ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour, Alexandre Bompard, ανακοινώνοντας την πρωτοβουλία της αλυσίδας σε τηλεοπτική του εμφάνιση: «Με αυτόν τον τρόπο έχουμε την όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστη πληροφόρηση για τους καταναλωτές, γιατί είναι απαράδεκτο να το κάνουν αυτό στους καταναλωτές». Επίσης, με την κίνηση αυτή η Carrefour ουσιαστικά «πρόλαβε» τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία αναμένεται τον ερχόμενο Οκτώβριο να θέσει σε ισχύ νόμο κατά του shrinkflation, υποχρεώνοντας τις επιχειρήσεις να αναφέρουν σε εμφανές μέρος ότι έχει μειωθεί το μέγεθος της συσκευασίας, όταν η συσκευασία κατά τ’ άλλα παραμένει ίδια.

Η αντίδραση της βιομηχανίας
Και μπορεί οι καταναλωτές να επικροτούν την κίνηση της Carrefour, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τη βιομηχανία τροφίμων της Γαλλίας, η οποία αντέδρασε οργισμένα, με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας ANIA (και πρόεδρο της Haribo France), Jean-Philippe Andre, να κάνει λόγο για μία υποκριτική κίνηση, υποστηρίζοντας πως τα φαινόμενα shrinkflation είναι εξαιρετικά περιορισμένα. «Επειδή κάποιος λέει κάτι υπερβολικό, ακόμα και όταν το λέει ένας αξιοσέβαστος άνθρωπος όπως ο κ. Bompard, δε σημαίνει ότι γίνεται και αλήθεια», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Andre, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι η βιομηχανία τροφίμων της Γαλλίας τάσσεται υπέρ της περαιτέρω βελτίωσης της πληροφόρησης των καταναλωτών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter